Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Trontron said:

Jeg er totalt uenig og mener man fra et risikostyrings-standpunkt burde gå andre vei for å gjøre det lovbestemt at helsepersonell står i første rekke for å verne seg selv og sine. Slik trenger de ikke å gå bak ryggen på det elendige systemet.
Buhu det føles kanskje urettferdig. Men at han og hans familie er trygge vil være langt viktigere for flere pasienter enn at DU personlig skal få unødvendig god behandling.

Nå er det ikke slik at alt helsepersonell vil utføre behandling av de syke i en slik situasjon. Langt i fra.

Men det du foreslår er at der 15 definerte samfunnskritiske roller skal få førstegangsrett på medisiner og medisinsk behandling i en slik situasjon. Eller mener du kun helsepersonell?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, frohmage said:

Om man har symptomer, og har vært i kontakt med smittede er det vanlig å få bli testet, såvidt jeg vet. En kompis som jobber som lege på Ullevål hadde symptomer, og det viste seg at hans nermeste kollega hadde fått påvist smitte. Dermed ble kompis også testet, men svaret var negativt.

Svært mange jeg snakker med som er snufsete med litt feber er overbeviste om at de har covid, men av de 50000 som er testet er ca. 2000 positive. Altså 4% av de som har symptomer og er enten helsepersonell, eller har hatt kontakt med smittede. Selvdiagnostisering er ikke akkurat presise greier, noe de fleste burde være klar over.

Samtidig er det selvfølgelig likevel mange som ER smittet uten å være testet.

Har ikke snakket med en eneste person som er snufsete og som har feber som er overbevist om at de har covid, tvert i mot tenker de fleste forkjølelse eller sesong influensa. Har man derimot lungebetennelse symptomer og ikke er snufsete så er nok folk mer usikre tenker jeg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Har ikke snakket med en eneste person som er snufsete og som har feber som er overbevist om at de har covid, tvert i mot tenker de fleste forkjølelse eller sesong influensa. Har man derimot lungebetennelse symptomer og ikke er snufsete så er nok folk mer usikre tenker jeg.

Jeg sier ikke at broren din ikke er smittet, men at mange får viruset fra å lese om det på internett, eller se på tv.

Hvorfor blir ikke broren din testet når han har symptomer og hatt kontakt med andre som er testet med smitte? Jeg trodde dette inngikk i reglene for testing.

Lenke til kommentar
G skrev (13 minutter siden):

 

Det er godt at prester ikke er forskånet i denne "apokalyptiske" tilværelsen. Hvor er denne guden nå? Jeg er ateistisk av meg, så for meg er det riktig å tenke slik. Hvor er guden nå?

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Dette er ikke slik kristendommen fungerer, ihht bibelen. Gud beskytter deg ikke fra å dø av sykdom, selv om du gjør det rette og ber en bønn for de som skal dø. På jorden er det satan som regjerer.

Jeg er ikke religiøs altså, men dette er en veldig vanlig missforståelse blant ikke-religiøse, så da skyter jeg inn likevel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, G said:

Ekle helsemyndigheter Norge har da. Selvsagt må de vel vurdere kriterier, men en kan jo få inntrykk av at de heller vil nedprioritere basert på kriterier enn å få nok helsepersonell, respiratorer, ECMO-maskiner og smittevernsutstyr på plass :shrug:

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Så da kan vi havne i en situasjon hvor følgende blir brukt for hvorvidt man behandler likvel?.

1. er personen innenfor de 15. kritiske samfunnsroller?
2. har personen underliggende sykdommer?

Altså hvor mye verdt er personen uavhengig av alder virker dette som da. Nesten verre enn ren aldersdiskriminering spør du meg ? Er det noen i viktige posisjoner som er over 60 som har bestemt dette? *spøkefult*

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trontron said:

Jeg er totalt uenig og mener man fra et risikostyrings-standpunkt burde gå andre vei for å gjøre det lovbestemt at helsepersonell står i første rekke for å verne seg selv og sine. Slik trenger de ikke å gå bak ryggen på det elendige systemet.
Buhu det føles kanskje urettferdig. Men at han og hans familie er trygge vil være langt viktigere for flere pasienter enn at DU personlig skal få unødvendig god behandling.

Nå er ikke leger spesielt utsatt i forhold til behandlende helsepersonell som har direkte og pleiende kontakt med pasienter. Om noen skulle fått prioriteringer så er det de som er i risikogruppen.
Og man skulle tro det var lovstridig å ta ut overflødig med medisiner, samme hvem som tar de ut? Må en lege være borte fra jobben sin en måned så er ikke det noen krise kontra flere som dør pga tomt lager fordi leger har vært grådige og sitter på masse ubrukt medisin som kunne vært brukt til å redde folk. Og en lege kan ikke mildne sykdomsforløpet - medisiner kan. (kanskje)

Men argumentasjonen din sier meg at du kan ha skaffet deg denne medisinen allerede eller at empati ikke er din sterkeste side.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, frohmage said:

Jeg sier ikke at broren din ikke er smittet, men at mange får viruset fra å lese om det på internett, eller se på tv.

Hvorfor blir ikke broren din testet når han har symptomer og hatt kontakt med andre som er testet med smitte? Jeg trodde dette inngikk i reglene for testing.

Broren min? Nå tror jeg du svarte feil person.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Fnix said:

https://www.nrk.no/urix/trump-innforer-malariamedisin-mot-koronavirus-1.14952876

Men ryktene om at Klorokin kan fungere som forebyggende medisin mot koronaviruset og mot selve sykdommen, covid-19, har svirret i fagmiljøet lenge. Dette har ført til at norske leger har skrevet ut denne medisinen til seg selv og sine familier. Nå har det gått såpass langt at Legemiddelverket har måttet innføre rasjonering på Klorokin.

 

Kriser får virkelig ut det verste i oss om det er noe å tjene på det. Direkte kvalmt. ?

Kjøpte bare 15 flasker tonic water. Må klare seg selv her i verden

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnix said:

Nå er ikke leger spesielt utsatt i forhold til behandlende helsepersonell som har direkte og pleiende kontakt med pasienter. Om noen skulle fått prioriteringer så er det de som er i risikogruppen.
Og man skulle tro det var lovstridig å ta ut overflødig med medisiner, samme hvem som tar de ut? Må en lege være borte fra jobben sin en måned så er ikke det noen krise kontra flere som dør pga tomt lager fordi leger har vært grådige og sitter på masse ubrukt medisin som kunne vært brukt til å redde folk. Og en lege kan ikke mildne sykdomsforløpet - medisiner kan. (kanskje)

Men argumentasjonen din sier meg at du kan ha skaffet deg denne medisinen allerede eller at empati ikke er din sterkeste side.

Fullstendig enig!

I USA er man ikke like tilgivende for slik oppførsel, der straffeforfølger man leger som misbruker dette.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Fullstendig enig!

I USA er man ikke like tilgivende for slik oppførsel, der straffeforfølger man leger som misbruker dette.

Jeg kunne støttet argumentet hans om han argumenterte for en liten del av medisinen som var lagt opp som en buffer for helsepersonell ved nødvendighet. Altså at medisinen fortsatt var i systemet og ikke ble tatt ut, men reservert så lenge det var mye medisiner på lager.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fnix said:

Jeg kunne støttet argumentet hans om han argumenterte for en liten del av medisinen som var lagt opp som en buffer for helsepersonell ved nødvendighet. Altså at medisinen fortsatt var i systemet og ikke ble tatt ut, men reservert så lenge det var mye medisiner på lager.

Ikke uenig i det, det er viktig at de som skal behandle de syke holder seg friske. Litt som at man må ta på seg oksygenmasken i flyet før man hjelper andre, rett og slett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
frohmage skrev (41 minutter siden):

Jeg sier ikke at broren din ikke er smittet, men at mange får viruset fra å lese om det på internett, eller se på tv.

Hvorfor blir ikke broren din testet når han har symptomer og hatt kontakt med andre som er testet med smitte? Jeg trodde dette inngikk i reglene for testing.

Han trenger ikke å testes når kona har gjort det. 

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (22 minutter siden):

Afterski har skylda for det vi opplever i Norge. MÅTTE de?

For meg høres det ut som noe kongelige holder på med, å reise på skiferie til Østerrike. Jeg har vel vært noe utdatert på hva de unge holder på med.. Men tross alt, det høres ut som en råflott vane. Og så mange som gjør det også. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Budeia said:

For meg høres det ut som noe kongelige holder på med, å reise på skiferie til Østerrike. Jeg har vel vært noe utdatert på hva de unge holder på med.. Men tross alt, det høres ut som en råflott vane. Og så mange som gjør det også. 

Jeg kjenner noen som dro til Østerrike og ble smittet. De er ikke kongelige akkuratt, men er definitivt en del av den øvre middelklasse.

Og akkuratt nå så kommer det flere tusen smittete fra folk som reiser hjem fra ulike steder i Europa. Men vi ser dem ikke, fordi de har sluttet å teste de som er i karantene. De skal i 14 dagers karantene, men det er ingen som sjekker at de faktisk er hjemme hele tiden og da vil en del av dem komme til å spre smitten videre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, frohmage said:

Samtidig er det selvfølgelig likevel mange som ER smittet uten å være testet.

Vil det etterhvert komme en hurtigtest som reagerer på antistoffer, som kan kartlegge hvor mange som fortsatt har tilgode å bli smittet med COVID-19?

Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (15 minutter siden):

Er det ikke mulig å gjøre noe med bankterminalene i butikkene? Skal jo i utgangspunktet være mulig å unngå at folk må trykke inn koden. Utgjør kanskje ikke en kjempestor forskjell, men det gjør noe. 

Tenkte på det i går på butikken. De burde økt grensen for kontaktløs til 1000 eller 1500 i noen uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...