Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Corona mistanke? Karantene. Testet positivt? Karantene. 

Av de som er testet, er det rundt 10% som er positive. Jeg vet ikke konkret antall testede personer, men over 10 000. Videre vil testingen økes ettersom vi får flere apparat til dette. 

De som mistenker de er syke, men likevel vandrer rundt i det fri? Vel det for de på sin samvittighet. 

At det i dette øyeblikket er 10 000 smittende er ikke usannsynlig. Men 100 000? Nei... 
Har vi kontroll? Nei, men hvem er vi til å sitte her å synse? Vi vet minst. 

Ellers er jeg enig i at man bør ha fullstendig lock down i 2-4 uker. 
 

 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel FHI åpne om at testingen er ressurskrevende og de nå må begrense testingen når det har blitt så mange smittede, og at det mest sannsynlig er store mørketall?

Har det kommet noe informasjon om hvor lenge restriksjonene som er nå er ventet å vare i Norge og resten av Europa? Har skjønt at det kan være snakk om flere måneder, og at det kan ødelegge folks "moral" om man får beskjed om at det vil være som nå i mange måneder fremover. I flere andre land er det portforbud, og det kommer nok til Norge etterhvert. Men begrenset hvor lenge man klarer å opprettholde det. Og hvor lenge økonomien tåler det. Så klarer ikke å se at det er bærekraftig å opprettholde over lengre tid, men det er vel kanskje ikke så mange alternativer nå.

Lenke til kommentar

Så debatten nå. Hørtes først skremmende ut, men hvor mye kompetanse har dama? 
Vi kan ikke helt sammenligne oss med Kina og heller ikke Italia, for der er folk sild i tønne ift oss.
Men man merker seg det som ble sagt.
Det som er å håpe på, er at viruser forviterer mer når det blir varmt i været. Da kan vi få et pusterom.

Lenke til kommentar

BMW jeg tenkte på det som mindre sannsynlig enn tallene som diskuteres.

Men ellers, det som er den store bøygen her er at man holder fast på et ønske om å "pynte på tallene". Man presenterer de som at dette viser bildet i Norge og man forsvarte det selv i denne debatten på NRK før det raknet litt sammen underveis.

Det er fåfengt å mene at vi skal se på disse tallene som noe som gir et godt bilde.

Siste jeg så før i dag var at man har utført oppimot 20.000 tester totalt. Før kriteriene ble inskrenket var man vel oppe i et sted fra 8000-10.500 testede.

Nå tester man hovedsaklig for å friskmelde helsepersonell og de i kritiske funksjoner, da kan man ikke lenger si at man tester for å få tall og oversikt på spredning, det er bare meningsløst :).

Det er også meningsløst å rapportere tall til WHO med den teststrategien Norge har valgt så man burde nesten bare sette et kryss over Norge i den oversikten. I beste fall bør WHO ha 2 oversikter som skiller på de som tester for å avdekke spredning og antall syke og en annen for de som har valgt "hold deg hjemme hvis symptomer" strategien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Delvis said:

Så debatten nå. Hørtes først skremmende ut, men hvor mye kompetanse har dama? 
 

Hvis du så debatten så ville du hørt i starten hva slags kompetanse hun har samt at det står hele tiden hva hennes jobb er. Hun var riktignok oppbrakt og stresset men det forstår jeg godt at hun er når hun (som mange av oss) er på TV og samtidig litt oppgitt over forløpet som har vært i norge, selv om det har blitt mye bedre over tid men litt sent.

Jeg er ikke helt enig i alt hun sa om Kina, men det får så være, samt at man fort kan uttale seg upresist når man er under det presset hun virket å være. Hun står midt oppe i det, det gjør ikke byråkratene som begynte med "slapp av dette blir som en mild forkjølelse folkens" (som det sikkert blir for mange).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Jo, den viser at det er forskjell på menneske og en maskin. At en person i en slik dress mangler selvdisiplin. 

Jeg liker litt sånne morsomheter, har jo postet noen av dem selv. Men tar kanskje overhånd fra din side nå, og du reposter den i tillegg?

Tenk over om du kan poste noen i denne tråden heller: SnowDOG's Picture humor thread V.4 *Ingen post uten bilde!*

Forstår at den gule soppen har noe med behandling av syke å gjøre, men du skriver ikke hva?

 

Nei det måtte i så fall være et lykketreff eller svada det da ?

Var den utseendemessige likheten mellom bilde av virusets utstikkere på skisse og soppen jeg viste til.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (13 minutter siden):

Nå er vel FHI åpne om at testingen er ressurskrevende og de nå må begrense testingen når det har blitt så mange smittede, og at det mest sannsynlig er store mørketall?


Rett over 21 000 tester er utført, 3500 siste uke, selv om de nå burde ha maskiner til å klare ti ganger så mange i uken, men det er mulig de mangler testkits eller noe ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:


Rett over 21 000 tester er utført, 3500 siste uke, selv om de nå burde ha maskiner til å klare ti ganger så mange i uken, men det er mulig de mangler testkits eller noe ?

Hvor mange testmaskiner har vi nå? Og er de 2 man snakket om fortsatt lokalisert i Oslo slik at alle brukte testkits må fraktes dit for analyse?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
45 minutes ago, 0laf said:


Mnnnei, dersom man hadde klart å få Norge nærmest fritt for virus, så ville det åpenbart være mulig å drive utstrakt kontroll på grensene, med karantener og den slags.

Kapasiteten ville jo vært langt større dersom man kun måtte bekymre seg om grensene, men vi ville nok se noen oppblussinger, som da måtte tas tak i raskt osv.

Nå er det selvfølgelig litt utopi å tro at man skal å klare å utslette dette på et par uker, men målet må være å få R0 under 1, klarer man det, så vil antall smittede over litt tid gå ned til et minimum, men for å vite om man er på rett vei, så må myndighetene teste, teste, teste, ellers er de helt blinde.

Om vi hadde klart å bevokte alle grensene hele tia, testet alle som lander på hver eneste flyplass, kommer med båt/cuize whatever og satt alle i karantene i 14+ dager så hadde det jo vært mulig. Utroooooolig stor sjanse for at det skal smelle til på nytt da når alle land rundt oss har epidemi fremdeles. Ikke umulig, men vanskelig. R0 < 1 er eneste måten, om ikke vil det ikke forsvinne. Men jeg kommenterte det for noen dager siden, at det vi egentlig skulle gjort var å kjøpt + produsert totalt 25 000 000 test kits, påbudt alle å holde seg inne i 5 uker etc etc etc. 

MEN, dette er ikke Norge noe vil gjøre, det er jeg 92% sikker på, de andre 8% med usikkerhet kommer av å se Italia, Spania, Frankrike osv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Var den utseendemessige likheten mellom bilde av virusets utstikkere på skisse og soppen jeg viste til.

Det var dumt, jeg strødde fullt av den gule soppen på havregrøten i kveld :P

Rart at andre land klarer å teste bredt i befolkningen, men ikke Norge og Sverige.

Skal man tro historiebøkene, har det ikke hindret tidligere smitteutbrudd at Europa var lavere befolket dengang. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Heiheihade said:

Mange

Det må jo være de "rasshøla" som forsøker å smitte andre med vilje. Eks. de som sitter bak deg på bussen og hoster deg våt i nakken eller hoster på deg på jobb ol. Da snakker man neppe så veldig mange.

Men disse er jo uansett samvittighetsløse :)

Forøvrig helt greit for meg den teststrategien man har valgt. Også greit at man gjør forskjell på folk utenfor testkriteriene også. Men ikke prøv å bruk de tallene som "bilde på spredning i Norge", selv 5-åringen her går ikke på den.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...