Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Elgen-Hansi said:

Hun mener også vi bør fullstendig isolere absolutt hele samfunnet, og på den måten tvinge frem at viruset dør ut.

Greit om det bare hadde vært oss i verden, men tror ikke det hjelper oss i det lange løp.

Men uansett en veldig interessant debatt, og sundt med litt andre profesjonelle synspunkter.

For de som gikk glipp av sendingen:

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202003/NNFA51031720/avspiller

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (49 minutter siden):

Hvis du så debatten så ville du hørt i starten hva slags kompetanse hun har samt at det står hele tiden hva hennes jobb er. Hun var riktignok oppbrakt og stresset men det forstår jeg godt at hun er når hun (som mange av oss) er på TV og samtidig litt oppgitt over forløpet som har vært i norge, selv om det har blitt mye bedre over tid men litt sent.

Jeg er ikke helt enig i alt hun sa om Kina, men det får så være, samt at man fort kan uttale seg upresist når man er under det presset hun virket å være. Hun står midt oppe i det, det gjør ikke byråkratene som begynte med "slapp av dette blir som en mild forkjølelse folkens" (som det sikkert blir for mange).

*doktorgrad i farmako-epidemiologi 

Ja så det nå, for tenkte jeg må se gjennom det igjen. Hvorfor tar ikke de gubbene som var på skype det alvorlig da?
Det virket som de svarte hun som en som ikke visste særlig hva hun snakket om.
For hvis er riktig og scenarioene om pest og alt det som ble sagt er det jo helt uvirkelig. Hallo noe alvorlig bør gjøres raskt.
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Heiheihade said:

Det hadde funket, men som du sier, så må alle andre land gjøre det samme om det skal virke. Om ikke kan vi ikke la noen forlate landet eller komme inn, da blusser det opp igjen

Ser ut at hun skisserer et scenario hvor man evt. må holde grensene stengte i langt tid. Men, at befolkningen blir delvis friskmeldt og at vi får kontroll over situasjonen slik som Kina og Sør-Korea. Det er da bedre å ha et fungerende indre marked i Norge enn ingenting som fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Delvis said:

*doktorgrad i farmako-epidemiologi 

Ja så det nå, for tenkte jeg må se gjennom det igjen. Hvorfor tar ikke de gubbene som var på skype det alvorlig da?
Det virket som de svarte hun som en som ikke visste særlig hva hun snakket om.
For hvis er riktig og scenarioene om pest og alt det som ble sagt er det jo helt uvirkelig. Hallo noe alvorlig bør gjøres raskt.
 

fordi når man møtes med en sannhet som for mange vil være skremmende så er sannheten og budbringeren det første offeret.

de ønsker selvsagt å unngå panikk i befolkningen og den beste måten å gjøre det på er å ta avstand til det Nyborg sier og som man allerede ser i media nå, diskreditere og latterligjøre henne. Jeg blir ikke overasket om vi i løpet av dette blir vitne til et karakterdrap, dessverre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knipsolini said:

Klarer ikke helt å se for meg hvordan det kunne være mulig å gjennomføre. Det må fortsatt være folk i arbeid for å sikre mat, vann, strøm, helsevesen, sikkerhet (politi, brannvesen) som vil kunne holde spredningen levende. Og si at det skulle lykkes, ville ikke det bare være å utsette problemet? En befolkning uten immunitet, så vil bare et par infiserte sjåfører fra utlandet starte det hele igjen.

Regner med at man får en ganske immun gruppe leger og sykepleiere etterhvert. Men, disse kan jo ikke la være å bruke beskyttelsesutstyr som skal skjerme pasientspredning på sykehuset.

Endret av G
Lenke til kommentar
Kroat skrev (2 minutter siden):

Siden det som trengs å gjøres er for dyrt, vil ikke det som trengs å gjøres bli gjort, så enkelt er det. Penger og ingen ting annet er på første plass, koste hva det koste vil, annet enn penger. Det viktigste er at det ikke brukes mye penger.

Jeg er ikke enig i hverken påstanden eller moralen. For å ta påstanden først, det gjøres veldig mye og jeg tror Norge har lagt valgt en god strategi, selv om jeg var nervøs for at de ville gjøre det for sent.

Så til moralen. Alt har sin pris - også liv. Dersom det viser seg at redningspakken på 100 milliarder bare redder et ensifret antall liv, i pensjonsalder, så er det åpenbart en høy pris å betale. De samme pengene kunne f.eks veisikringstiltak som kunne spart adskillig flere liv, deriblant mange unge. Ikke at jeg tror 100 milliarder er i nærheten av sluttregninga eller at bare et ensifret antall liv kunne vært spart - jeg lager bare et hypotetisk scenarie for å vise at liv også har en pris. Det skal ikke koste hva det koste vil å redde et liv.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 minutter siden):

Hallo noe alvorlig bør gjøres raskt.

Når de holder fast på at det tar lang tid å begynne med massetesting, ja, så blir ikke folk testet tidsnok. 

Og nå går smitteoverlegen i Stavanger ut og sier at folk ikke kan reise på hytta i sin egen hjemkommune heller... så hyttedebatten er jammen livlig. 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/mR4jBg/Hytte-i-egen-hjemkommune--Hold-deg-hjemme

Brutalt sett, kan vel samfunnet tåle at mange sykehjemspasienter og andre syke dør. Men det er også mange som har viktige funksjoner som har usynlige lidelser, skjulte sykdommer som vil sette dem i faresonen. Storbritannias yngste offer er nå en 45-åring, som ser frisk ut på bildene. Men som hadde sykdommen ALS.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Det var dumt, jeg strødde fullt av den gule soppen på havregrøten i kveld ?

Rart at andre land klarer å teste bredt i befolkningen, men ikke Norge og Sverige.

Skal man tro historiebøkene, har det ikke hindret tidligere smitteutbrudd at Europa var lavere befolket dengang. 

Prøvekanin (prøvemenneske) du? :wee:

Har aldri smakt den soppen, men den ser veldig god ut. Smakte det nøytralt, bittert, søtt?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

I og med at det er byråkrater i styre og stell (de samme som har styrt showet fra dag-1) som ofte styrer folks karrieremuligheter så fikk jeg også øyeblikkelig den samme bekymringen på hennes vegne ja. Jeg har jobbet nok i "systemet" til  å se hva som skjer med de. Man så også at hun selv forstod det.

Med mindre hun får bred støtte og honnør av folket, som er de hun gjør dette for. Men uansett er jeg nok redd for at hun er forsent ute til å endre situasjonen betraktelig med mindre man går helt i "kina modus" som jeg tipper veldig få ønsker. Med "mildere" tiltak tidligere kunne det vært unngått.

EDIT:
Hun hadde også utdannelse innen økonomi og tenkte også på det økonomiske. Uten å huske nøyaktig hva den var så tror jeg den er like god som de fleste byråkratene som tar beslutningene ("eksperter" blir ofte nevnt uten navn og utdannelse).

Men, man bør jo være glad for at man har så oppegående folk som henne som tar offentlige jobber. Tør vedde på at hun hadde lett fått seg jobb i et eller annet privat selskap som produserer et eller annet, vaksiner, beskyttelsesutstyr, respiratorer. Tipper at hun har mye å velge i om hun bare legger fram CV-en sin.

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Smakte det nøytralt, bittert, søtt?

Slimete, bare.

Igjen, hvis en tenker stadig mer brutalt.. skulle det ikke frigjøre en del sykepleiere når en del pasienter forsvinner? Sånn sett er det vanskelig å forstå hvorfor de sliter slik i Italia. Men disse sykepleierne vil antagelig ikke være nok.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kroat said:

Løsningen er å sette alle i karantene 14 dager, da dør viruset ut. Siden alle er redde for sin økonomi må alle få dekket sine utgifter mens de sitter i karantene.

Problemet er at det ikke er gjennomførbart. Det kan være smittede i kritiske yrkesgrupper som må være aktive, og dersom det blusser opp igjen var det forgjeves. Ikke usannsynlig at det blusser opp i Kina, ettersom sykdommen fortsatt er der.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Takk, imponerende hva du har oversikt over :thumbup:

Ja og det var interessant at de på videokonferansen unnlot å svare på akkurat dette med hvor mange testkits man har i bestillig og kom med et "svada" svar.
Jeg savner også en grunnleggende forståelse av hva "eksponentiell smittespredning" betyr, blant de som styrer dette.

Jeg er styggt redd for at det for dem kanskje kan se ut noe ala dette:

graf.png.9af47daafef604016c43d0e04e4bbbde.png

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, BMW 5-serie 535D said:

Hu på debatten levde hvertfall i en eventyrverden, hva er vitsen i å skremme opp det norske folk på denne måten? 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett debatten, men for 99% av befolkningen så foretrekker folk en hvit løgn enn en tøff sannhet. Er det ikke bedre å våkne nå, enn å sitte 4-5 måneder frem i tid med 20 000 døde og si "ojj, vi skulle gjort mye mer og spesielt i starten"?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...