Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Miri skrev (5 minutter siden):

Rasjonelle og fornuftige mennesker kan ikke basere seg på håp når vi står overfor en slik trussel. Vi går med åpne øyne mot den samme katastrofe som Italia, det er det ingen tvil om. Hvordan kan noen snakke om håp? Vi har idioter som styrer fremtiden oss etter formler, sunn fornuft er ikke-eksisterende.

For flere uker siden sa jeg her at det er bedre å ta en stor kostnad i starten av epidemien, enn å utsette tiltakene og ta en mye større kostnad senere. Dette kunne alle skjønne var riktig ved å se til Kina og Italia. Likevel får ideen motbør. Et demokrati kan ikke iverksette tiltak som i Kina, hvem skal betale kostnaden ved karantene, osv. Fasiten i dag er at Italia, et demokrati, har iverksatt nettopp det som skulle være umulig å gjennomføre i et demokrati. Vi ser at tiltakene Norge gjennomfører nå, vil få langt større konsekvenser enn karantenetiltak for alle innreisende fra risikoområder på et tidlig stadium. De av dere som argumenterte imot tidlig karantene i denne tråden, har det samme tankesett som myndighetene som driver samfunnet til katastrofe. Jeg er nysgjerrig: Har dere endret mening nå? I så fall er det håp om at også myndighetene kan overbevises.

Når Italia fallt begynte jeg å frykte det Værste.

Hadde håpet at det holdt seg i Kina og Asia som SARS1. Men Kina er mye mer globalisert nå og Corona viruset er villt smittsomt...

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ScandiFlick skrev (10 minutter siden):

Om du bor i Milano eller Oslo spiller liten rolle nå! Fordelen med Oslo må være at du har mulighet til å gjøre noen personlige forberedelser! Før stormen kommer for fult! 

Bor i Trøndelag jeg, men det spiller heller ingen rolle. 

Men nå snart tenker jeg at de som hele tiden har sammenlignet dette med forkjølelse og influensa virkelig får opp øynene å begynner å reagere. Latterlig. Her har det gått ett par kuler varmt i hjemmet allerede. Hvis en enda ikke forstår hvorfor det er vanskelig å komme frem til fastlegen... (<--Den siste var ikke myntet på hjemmet her for å si det slik :))

Endret av FranZe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
FranZe skrev (2 minutter siden):

Bor i Trøndelag jeg,

Har du tilgang til Adressa? Ser at 1000 studenter ble sendt hjem i dag, blant annet medisinstudentene, hvor en skal ha uttalt at han trodde det var en spøk. Håper det ikke er en fremtidig lege som er så nedsnødd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, LBe said:

Tafatt regjering. Er det ikke på tide at de beslutter noen smittereduserende tiltak?

Tror muligens Høie prøver å få i pose og sekk: komme med anbefalinger gjennom FHI (vise ansvar), men la kommunene avlyse, slik at de blir syndebukkene som avlyser det populære arrangementet, ikke regjeringen. 

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan man bære viruset uten at man selv blir syk, eller får symptomer på viruset? 

Er det på grunn av generelt sterkt immunforsvar? 

Ifølge legene blir noen, spesielt blant yngre med god helse, mindre påvirket.
De som blir påvirket kan ta 1-2 uker før de blir syke med symptomer. I den perioden går de rundt og ser upåvirket ut.
I begge tilfeller kan man smitte andre, før symptomer vises.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (38 minutter siden):

Har du tilgang til Adressa? Ser at 1000 studenter ble sendt hjem i dag, blant annet medisinstudentene, hvor en skal ha uttalt at han trodde det var en spøk. Håper det ikke er en fremtidig lege som er så nedsnødd.

2000 ble sendt hjem hvor av 1000 stk har fått beskjed om å holde seg hjemme onsdag. Ellers ingenting spesifikk om det du var på jakt etter.

Dette kunne jeg gjort bedre, beklager for det. Det var en medisinstudent. Og alle andre han fortalte det til trodde heller ikke på han.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen oversikt over hvor mange venter på testsvar i Norge?

En fra jobb er borte/i karantene i påvente av svar. Prøve ble hentet fra han på mandag, skulle få svar i dag men det kom ikke noe. Antar det blir svar i morgen da. 

Akkurat dét sier meg at det enten ikke prioriteres å kjøre tester, eller så er pågangen veldig stor. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nedward skrev (2 minutter siden):

Akkurat dét sier meg at det enten ikke prioriteres å kjøre tester, eller så er pågangen veldig stor. 

Noen tester må kjøres til sykehuset, og legekontoret venter på svar derfra. Kan være årsak til forsinkelse. Generelt tester de for få, det sies at de har for få tester og må rasjonere dem. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Det hadde vært fint det. Har du noen munnbind extra som jeg kan selge på svartebørsen der nede? Trenger penger for å kjøpe noen Corona øl ?

Forretningsidé. Handle inn det du kan av mensbind og strikker, så syssle litt på kveldstid og du har lagt gullegget? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...