Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Snikpellik said:

Du mener helt på ekte at CNN er verre enn Sky News Australia på å spre konspirasjonsteorier om koronaviruset? Kan du vise til noe? 

Tenkte mer generelt. Men man sprer ikke konspirasjonsteorier med å ta opp reelle fakta og å stille spørsmål ved dem. Spekulasjon er helt innafor. Det kalles journalistikk. Det er når man hopper til konklusjoner basert på spekulasjonen at man står på tynn grunn. Som for eks når en president kaller en 17 åring for en "white supremacist" for å forsvare seg selv mot pedofile og kriminelle agressorer, bare fordi disse kriminelle sto på siden sammen med folk som gjorde opptøyer mot politivold. Eller når en forumbruker sier vaksinerte kommer til å dø og driver med masse selvmord. 

Driver sky news med slik? Har de sagt koronaviruset kommer fra en lab i Wuhan og ikke bare spekulert og tatt opp momenter rundt det? 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (14 minutter siden):

Tenkte mer generelt. Men man sprer ikke konspirasjonsteorier med å ta opp reelle fakta å stille spørsmål ved dem. Spekulasjon er helt innafor. Det kalles journalistikk. Det er når man hopper til konklusjoner basert på spekulasjonen at man står på tynn grunn. Som for eks når en president kaller en 17 åring for en "white supremacist" for å forsvare seg selv mot pedofile og kriminelle agressorer, bare fordi disse kriminelle sto på siden sammen med folk som gjorde opptøyer mot politivold. Driver sky news med slik? Har de sagt koronaviruset kommer fra en lab i Wuhan og ikke bare spekulert og tatt opp momenter rundt det? 

Jeg vet hvilken politisk retning CNN lener til, men tråden her handler nå om koronapandemien. Kan ikke se at CNN har fremmet desinformasjon og falske nyheter om pandemien på samme måte slik Sky News AU har gjort ved en hel rekke tilfeller. 

Her et eksempel: https://web.archive.org/web/20210617102208/https://rumble.com/vimfah-travel-confusion-on-vaccinated-persons-and-risk-of-blood-clots.html

Sky News AU hevder i innslaget at flyselskaper vil banne vaksinerte fra å reise med dem, på grunn av risiko for blood clots, noe som åpenbart er falsk. De kobler det sammen med "the rise of the authoritarian left" og forteller "it's just another sign that there really isn't anybody in a position of authority you can truly trust anymore". 

Dette er bare ett av mange slike eksempler på desinformasjon om vaksiner, virus og pandemi fra denne aktøren. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Jeg vet hvilken politisk retning CNN lener til, men tråden her handler nå om koronapandemien. Kan ikke se at CNN har fremmet desinformasjon og falske nyheter om pandemien på samme måte slik Sky News AU har gjort ved en hel rekke tilfeller. 

En rekke tilfeller? Desinformasjon? Du mener de prøver å skade Kinas omdømme med vilje og sprer falsk informasjon? Det har jeg ikke sett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (3 minutter siden):

En rekke tilfeller? Desinformasjon? Du mener de prøver å skade Kinas omdømme med vilje og sprer falsk informasjon? Det har jeg ikke sett.

Det har jeg ingen formening om, det jeg sier er at Sky News AU er en kilde kjent for å spre desinformasjon og falske nyheter ifbm pandemien. Som sagt på forrige side, det er greit å ha dette i bakhodet om man ser innholdet deres eller bruker de som en kilde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Det har jeg ingen formening om, det jeg sier er at Sky News AU er en kilde kjent for å spre desinformasjon og falske nyheter ifbm pandemien. Som sagt på forrige side, det er greit å ha dette i bakhodet om man ser innholdet deres eller bruker de som en kilde.

Flott, da skal jeg ha det i bakhode når jeg ser hvilken desinformasjon og misinformasjon de har spredd om pandemien.

Lenke til kommentar

Må ærlig si noe av det som skremmer meg mest er hvor lite fokus protester mot tiltak eller covid pass får i media..Er noe artikler her og der selvsagt, men hadde det vært noe annet enn covid som gjorde at såpass mange land hadde protester mot de samme greiene så hadde det vært helt ekstremt med fokus på det.

Er som narrativet er satt og ingen ønsker tråkke over det.

 

Lenke til kommentar
On 11/28/2021 at 10:53 AM, Fustasjeopphengsforkobling said:

Resett skriver om fotballspillere som kollapser på banen for tiden. De spør om det er en sammenheng med corona vaksine.

https://resett.no/2021/11/28/fotballeksperter-onsker-a-vite-om-kollapsene-skyldes-coronavaksinen-moter-motbor-hos-fagfolk/

Først, jeg har ingen interesse av om det er Resett som skriver, så om det betyr noe for deg, så får du heller bare overse dette. Det er innholdet som teller. Ikke hvem som presenterer det.

Dette med kollapser har jeg også tenkt på. Vi vet at spesielt mRNA vaksinene har evnen til å skape hjertetrøbbel. Og mer hos menn enn damer. Damer sliter heller kanskje med menstruasjonproblemer. Vi vet også at det finnes studier som påviser skader i hjerte på forsøksmus. Vi vet også at spike-proteinet har potensielle problemer knyttet til seg (også ved infeksjon av selve viruset, og ikke bare vaksine). Og vi vet at mange land ikke aspirerer (inkl Norge), slik at man ikke vet om vaksinen havner i blodet, eller i muskelen, hvor den skal. Jeg kjenner selv at kroppen oppfører seg merkelig for tiden, som gjør at jeg tar det roligere på trening. Det er helt reelt. Ikke noe jeg finner på, og jeg liker det svært dårlig.

Så hva i h.. er problemet med å stille disse spørsmålene? Det er helt legitime bekymringer. Det trenger ikke bety at det har sammenheng med vaksinen, men det er undersøkelser av dette som etterspørres. Gjør jobben deres nå! Når noen mistenker alvorlige bivirkninger så skal det sjekkes ut. Spesielt for en så ny vaksine og teknologi. Det skal ikke bagatelliseres, og stemples med pekefinger-forakt. Det forsterker bare bekymringen såklart. Såpass skjønnes vel? FHI, kom igjen! Dere gjorde det med Astrazeneca vaksinen. Sørg for at det blir gjort med mRNA vaksinene også. Og hvorfor er det ikke mulig å få tak i tradisjonelle vaksiner med svekket virus? Hvis vaksinering er så viktig, så er det helt sikkert mange som ville tatt en slik vaksine, men som ikke ønsker en helt ny type vaksine. Da gir det lite mening å ikke tilby det.

Det at fotballspillere faller om på banen er ikke noe nytt. Jeg husker vi diskuterte det sammen med professoren våres, i videregående organisk kjemi på universitetet, på starten av forrige tiår. Så det var med andre ord et problem tidligere også. Han hadde lest noen par artikler rundt det der det kom fram at den mest sannsynlige synderen for at så mange fotballspillere får hjerteinfarkt, var deres overforbruk av paracet (daglig bruk) over mange mange år (som kan være stressende på hjertet over tid).

Så tja, tipper reset og konspi-folk har bare lyst til å se mønstre for å skylde på covid tiltak/vaksine, selv om det var et problem før covid også.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Det at fotballspillere faller om på banen er ikke noe nytt. Jeg husker vi diskuterte det sammen med professoren våres, i videregående organisk kjemi på universitetet, på starten av forrige tiår. Så det var med andre ord et problem tidligere også. Han hadde lest noen par artikler rundt det der det kom fram at den mest sannsynlige synderen for at så mange fotballspillere får hjerteinfarkt, var deres overforbruk av paracet (daglig bruk) over mange mange år (som kan være stressende på hjertet over tid).

Så tja, tipper reset og konspi-folk har bare lyst til å se mønstre for å skylde på covid tiltak/vaksine, selv om det var et problem før covid også.

Ikke Paracet...

Ibux og andre NSAID er problemet blant sportsutøvere.

https://www.health.harvard.edu/blog/fda-strengthens-warning-that-nsaids-increase-heart-attack-and-stroke-risk-201507138138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, shockorshot said:

Det at fotballspillere faller om på banen er ikke noe nytt. Jeg husker vi diskuterte det sammen med professoren våres, i videregående organisk kjemi på universitetet, på starten av forrige tiår. Så det var med andre ord et problem tidligere også. Han hadde lest noen par artikler rundt det der det kom fram at den mest sannsynlige synderen for at så mange fotballspillere får hjerteinfarkt, var deres overforbruk av paracet (daglig bruk) over mange mange år (som kan være stressende på hjertet over tid).

Så tja, tipper reset og konspi-folk har bare lyst til å se mønstre for å skylde på covid tiltak/vaksine, selv om det var et problem før covid også.

Det er ingenting nytt nei. Spørsmålet er om frekvensen på slike hendelser har økt blant idrettsutøvere. Steve Kirsch hevder det har økt mange ganger enn det normale: https://stevekirsch.substack.com/p/over-a-60x-increase-in-serious-adverse

Lenke til kommentar
NortonM skrev (9 timer siden):

De er like ille alle sammen. MSM, uansett side, er søppel. 

Foretrekker Breaking Points med Krystal og Saagar.

Matt Taibbi, Glenn Greenwald og t.o.m. Joe Rogan Experience når det er gode gjester.

Problemet med journalister i våre dager i forhold til tidligere er hvilke ambisjoner de har med sitt yrke. Tidligere la de sin ære i å være "gravere"; a granske og avsløre makta, mens de i våre dager er mer opptatt av å være yes-menn for de med makt og innflytelse; det har nok også mye med det at det blir vanskeligere å utøve yrket fritt i og med at de samme børsnettverkene eier de samme mediene, men også når journalister gjerne ender opp som PR-talsmenn og taleskribenter for politikere, så det å være journalist er ofte bare et nedre trappetrinn på karrierestigen, så man driver definitivt ikke granskende journalistikk mot makpersoner man har ambisjoner om senere å jobbe for. Nå i coronatiden hadde man definitivt trengt mer undersøkende gravejournalistiskk, men siden ting gjerne er som de er blir man da ofte henvist til mer frittstående individer hvor kildegrunnlaget til tider er tvilsomt. Problemet er når vanlige folk graver seg for langt ned i "kaninhullet" som det kalles og ikke skiller mellom det som er viktige ting de store mediene ikke belyser og rene konspirasjonsteorier.

Kort fortalt: en journalist som blir for kritisk rundt regjeringers pandemihåndtering og blir kjent for det kan ikke regne med å nå opp til en karriere hvor de blir sterkere knyttet til de som sitter med maktposisjoner. Det sier seg selv.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 timer siden):

På tide at myndigheter og media driter i virus og lar det gå sin gang. De har garantert folk som sitter og dikter opp navnet på neste virusmutasjon og den etter der igjen og den etter der osv.

Kontinuerlig negativ drittprat om virus er svært skadelig for helsa.

Det var vel WHO som bestemte at rekkefølgen på virusmutasjoner skulle følge bokstaver i det greske alfabetet da det å oppkalle de etter land hvor mutasjonen ført ble oppdaget kunne virke "krenkende og stigmatiserende".

Helseangst er ikke bra for helsen nei, det vet jeg alt om som har slitt med helseangst i mange år og har vært i terapi for det. Derfor ser jeg så klart hvordan store deler av befolkningen verden over oppfører seg som jeg gjorde i min tid, med angst og til tider irrasjonell oppførsel, som å gå helt alene utendørs i frisk luft med munnbind på, folk som sitter alene hjemme med munnbindet på, som spretter til siden så fort noen kommer nær deg utendørs, og media spiller på fryktnarrativet kontinuerlig, dag inn, dag ut, på inn- og utpust. Vaksinene skulle gjløre slutt på det - sa de - men nei, folks frykt slipper ikke taket.

Kazuo skrev (6 timer siden):

Må ærlig si noe av det som skremmer meg mest er hvor lite fokus protester mot tiltak eller covid pass får i media..Er noe artikler her og der selvsagt, men hadde det vært noe annet enn covid som gjorde at såpass mange land hadde protester mot de samme greiene så hadde det vært helt ekstremt med fokus på det.

Er som narrativet er satt og ingen ønsker tråkke over det.

 

Altså, den måten Australia nå undertrykker sine innbyggere på det groveste, deportasjon av uvaksinerte, smittede og nærkontakter til regelrette fangeleire, eskortert av militæret, dette burde blitt møtt med internasjonal fordømmelse og den norske regjeringen burde levert protester og også møtt det med sanskjoner. Det virker som det er "greit" fordi det er et annet "vestlig demokrati" som gjør det, men hadde vi akseptert det om det var Burma som gjorde noe slikt? Jeg tror vi vet svaret.

 

shockorshot skrev (5 timer siden):

Det at fotballspillere faller om på banen er ikke noe nytt. Jeg husker vi diskuterte det sammen med professoren våres, i videregående organisk kjemi på universitetet, på starten av forrige tiår. Så det var med andre ord et problem tidligere også. Han hadde lest noen par artikler rundt det der det kom fram at den mest sannsynlige synderen for at så mange fotballspillere får hjerteinfarkt, var deres overforbruk av paracet (daglig bruk) over mange mange år (som kan være stressende på hjertet over tid).

 

Jeg har alltid ment at topp-idrettsutøvere driver mer hardtrening enn det som faktisk er sunt; man skal aldri presse kroppen mer enn den tåler; så du har forsåvidt rett i at det ikke er noe nytt problem. Men når det skjer hyppigere enn før, og om det kan være at vaksinebieffekter får noe til å tippe over; vel da er det nødvendig å undersøke slikt ytterligere - uten at man selvsagt skal trekke noen forhastede konklusjoner ut av dette på forhånd. Men undersøke det bør man i aller høyeste grad, for det skjer for hyppig nå til at det bare kan ignoreres og bortforklares med "dette er et gammelt problem".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
2 hours ago, Allostasis said:

Det er ingenting nytt nei. Spørsmålet er om frekvensen på slike hendelser har økt blant idrettsutøvere. Steve Kirsch hevder det har økt mange ganger enn det normale: https://stevekirsch.substack.com/p/over-a-60x-increase-in-serious-adverse

Vad ska man säga om den artikeln? En massa incoherent ramblings innan man tillslut skulle få se bevisen för det han påstår och så möts man av en betalningsmur ...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (36 minutter siden):

Det var vel WHO som bestemte at rekkefølgen på virusmutasjoner skulle følge bokstaver i det greske alfabetet da det å oppkalle de etter land hvor mutasjonen ført ble oppdaget kunne virke "krenkende og stigmatiserende".

Kan kanskje understreke for andre som evt. føler for å ta det ovennevnte til inntekt for et "alternativt" perspektiv, at det ikke er holdepunkter for at noen har "bestemt" (les: tatt en beslutning om) rekkefølgen på mutasjoner. Dette er noe naturen leverer, ikke noe mennesker foretar seg. Men når de oppdages, og de klassifiseres som enten interessevariant eller bekymringsvariant, så gis de navn.

Disse navnene hentes fra en navnepool, og WHO har valgt å la det greske alfabetet være navnepool i denne sammenhengen.
Ellers stemmer det at det å oppkalle virus og varianter etter land anses som stigmatiserende, og menes å kunne føre til negative reaksjoner mot personer som er fra eller ser ut som de kommer fra landet, ref. "china-virus". Derfor har man valgt å gi variantene mer nøytrale navn av et annet opphav, som f.eks. det greske alfabetet, ifølge WHO.
WHO har publisert dette dokumentet om temaet navngivning for varianter av SARS-CoV-2.

 

Det er nok på sin plass her også å understreke at jeg ikke tenker at @Morromann mente å antyde at noen sitter og planlegger og bestemmer rekkefølgen på mutasjonene, men en har sett gjentatte ganger at folk leser og tar uklarheter og tvetydigheter og løper med dem, og vips har man "plandemi" etc.

Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Kan kanskje understreke for andre som evt. føler for å ta det ovennevnte til inntekt for et "alternativt" perspektiv, at det ikke er holdepunkter for at noen har "bestemt" (les: tatt en beslutning om) rekkefølgen på mutasjoner. Dette er noe naturen leverer, ikke noe mennesker foretar seg. Men når de oppdages, og de klassifiseres som enten interessevariant eller bekymringsvariant, så gis de navn.

Disse navnene hentes fra en navnepool, og WHO har valgt å la det greske alfabetet være navnepool i denne sammenhengen.
Ellers stemmer det at det å oppkalle virus og varianter etter land anses som stigmatiserende, og menes å kunne føre til negative reaksjoner mot personer som er fra eller ser ut som de kommer fra landet, ref. "china-virus". Derfor har man valgt å gi variantene mer nøytrale navn av et annet opphav, som f.eks. det greske alfabetet, ifølge WHO.
WHO har publisert dette dokumentet om temaet navngivning for varianter av SARS-CoV-2.

 

Det er nok på sin plass her også å understreke at jeg ikke tenker at @Morromann mente å antyde at noen sitter og planlegger og bestemmer rekkefølgen på mutasjonene, men en har sett gjentatte ganger at folk leser og tar uklarheter og tvetydigheter og løper med dem, og vips har man "plandemi" etc.

Helt riktig. Jeg mente rekkefølgen på navnene man gir dem, ikke rekkefølgen på mutasjonene, som du som helt riktig skriver, er noe naturen bestemmer. Og mutasjoner er kommet for å bli.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kazuo said:

Nja, vi snakket om paracetamol og ikke ibux, men det var paracetamol i kombinasjon av NSAID (dvs voltaren) og hvordan de samhandlet over lang tid. Hele samtalen startet med om hvordan (dvs mekanismen) paracetamol binder seg til proteinstrukturen til noen av enzymene som danner den beskyttende hinnen i magesekken, og hvordan dette inhiberer den beskyttende hinnen. Deretter kom det en digresjon over mot fotballspillere. 

3 hours ago, Morromann said:

Jeg har alltid ment at topp-idrettsutøvere driver mer hardtrening enn det som faktisk er sunt; man skal aldri presse kroppen mer enn den tåler; så du har forsåvidt rett i at det ikke er noe nytt problem. Men når det skjer hyppigere enn før, og om det kan være at vaksinebieffekter får noe til å tippe over; vel da er det nødvendig å undersøke slikt ytterligere - uten at man selvsagt skal trekke noen forhastede konklusjoner ut av dette på forhånd. Men undersøke det bør man i aller høyeste grad, for det skjer for hyppig nå til at det bare kan ignoreres og bortforklares med "dette er et gammelt problem".

Du har helt rett her, de trener faktisk mer enn hva som er sunt. Dette gjør at kroppen deres er bygd for en ting, ytelse, noe som går på bekostning av immunforsvaret. Dette er blant annet hvorfor Norges Idrettshøgskole gikk tidlig ut om hvor viktig det var at de måtte skjerme studentene sine fra covid.

Nå har jeg ikke regnet på frekvensen av hvor ofte idrettsfolk har falt om i det siste kontra før, men det er en rekke flere faktorer enn en vaksine som kunne ha påvirket det, og jeg tviler på at frekvensen er høyere nå enn hva man ville ha fått på toppene innenfor et konfidensintervall i et tilfeldig utvalg.

4 hours ago, Allostasis said:

Det er ingenting nytt nei. Spørsmålet er om frekvensen på slike hendelser har økt blant idrettsutøvere. Steve Kirsch hevder det har økt mange ganger enn det normale: https://stevekirsch.substack.com/p/over-a-60x-increase-in-serious-adverse

Betalingsmur for referanser/kilder? Det skriiiiiiiker jo pålitelig 🙄

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...