Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Igjen - og her er vi ved et problem det ser ut til at man aldri kommer seg ut av - vi ser artikler som beskriver dramatisk at det er skyhøy økning av smitte; rettere sagt et skyhøyt antall som har avlagt positive PCR-tester. Ingenting om dramatisknedgang av innlagte og døde, noe som burde være positive nyheter, det faktum at nesten ingen dør og nesten ingen blir lagt inn, noe vi ble fortalt var meningen med vaksinen. Men antall positive tester fremstilles konsekvent som "smitteutbrudd" og brukes som begrunnelse for å fortsette nedsteninger om og om igjen i en evig vond sirkel som aldri tar slutt og som lammer både økonomien og samfunnet og holder befolkninger i en evig unødig frykt til tross for vaksinering som skulle bli slutten på dette. Det føles som om man ble lurt. Og medier som Dagbladet i Norge er blant de verste til å nøre opp denne frykten utelukkende basert på smittetall som om vi fortsatt befinner oss i mars 2020. Slik jeg ser det er det bare en vei ut av dette for at verden noensinne skal bli normal: slutt med massetestingen og slutt å krev at folk skal teste seg hele tiden. Slutt å offentligjøre daglige tall over smittede, eller positivt anlgagte PCR-tester. Kun daglige tall over innlagte og døde som flere dager er null uansett. Og viktigst av alt, slutt med TISK. Man driver ikke med TISK, massetesting og statistikk over daglige "smittede" i en vanlig influensa- eller forskjølelsessesong og bør slutte med sånt nå som store deler av befolkningene i lang etter land, inkludert de i risikogrupper er fullvaksinerte, hvis ikke tar dette aldri slutt noensinne.

Jeg sjekket nettopp Nederland på worldometer, og så forbi antall smittede, noe jeg mener er mindre interessaant og viktig, men sjekket dødstallene og kan registrere at det nesten ikke har vært noen døde siden begynnelsen av juni og at dødstallene er de laveste siden starten av pandemien samt i fjor sommer og det er jo fantastiske nyheter. Vaskinene virker og statsministeren har ingenting og beklage og burde ikke la seg presse til å reversere gjenåpningen på grunn av kunstig høye smittetall basert på PCR-testing.

Vaksinen gjør covid-19 til noe som ligner en vanlig forkjøelse men man stenger ikke ned samfunnet på grunn av en vanlig forkjøelse. Det aller viktigste nå er at folk kommer ut av den tankegangen og slutter å tenke at man må stenge samfunnet og isolere seg så lenge coronaviruset eksisterer(les:for alltid).

Du har et lite poeng. Men det finnes et godt argument mot dette. Siden viruset er voldsomt smittsomt, så må vi ta for gitt at ALLE uvaksinerte blir smittet om alle tiltak fjernes. Det er dette tallet, dvs antallet uvaksinerte, som bör være grunnlaget for beregningen av antallet døde, ikke det nåværende dødstallet. Det vi trenger å vite er graden av dødelighet for den gjenværende gruppen, og så gjøre beregningen. Så får man vurdere om tallet man da får er akseptabelt, f.eks ved sammenligning med influensa eller forkjølelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I might cry tears of joy when Olympic flame is lit at opening ceremony, says JOC president Yamashita

Sitat

"The COVID-19 situation has not changed for the better," he said. "This makes me worry all the time. Athletes from all over the world are coming to Japan. What I care about most is to ensure they have a good and safe environment."

"I had thought that we could hold the Games without spectators, but never thought about the cancellation. We will not only hold the Games in a safe and secure manner but also well contain the pandemic in Tokyo and other places of Japan so that the athletes can return home without being infected.

He believed that with up to 80 percent of athletes fully vaccinated and details of countermeasures ready in the playbooks, there should be "no problem" to have a successful Game

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Igjen - og her er vi ved et problem det ser ut til at man aldri kommer seg ut av - vi ser artikler som beskriver dramatisk at det er skyhøy økning av smitte; rettere sagt et skyhøyt antall som har avlagt positive PCR-tester. Ingenting om dramatisknedgang av innlagte og døde, noe som burde være positive nyheter, det faktum at nesten ingen dør og nesten ingen blir lagt inn, noe vi ble fortalt var meningen med vaksinen. Men antall positive tester fremstilles konsekvent som "smitteutbrudd" og brukes som begrunnelse for å fortsette nedsteninger om og om igjen i en evig vond sirkel som aldri tar slutt og som lammer både økonomien og samfunnet og holder befolkninger i en evig unødig frykt til tross for vaksinering som skulle bli slutten på dette. Det føles som om man ble lurt. Og medier som Dagbladet i Norge er blant de verste til å nøre opp denne frykten utelukkende basert på smittetall som om vi fortsatt befinner oss i mars 2020. Slik jeg ser det er det bare en vei ut av dette for at verden noensinne skal bli normal: slutt med massetestingen og slutt å krev at folk skal teste seg hele tiden. Slutt å offentligjøre daglige tall over smittede, eller positivt anlgagte PCR-tester. Kun daglige tall over innlagte og døde som flere dager er null uansett. Og viktigst av alt, slutt med TISK. Man driver ikke med TISK, massetesting og statistikk over daglige "smittede" i en vanlig influensa- eller forskjølelsessesong og bør slutte med sånt nå som store deler av befolkningene i lang etter land, inkludert de i risikogrupper er fullvaksinerte, hvis ikke tar dette aldri slutt noensinne.

Jeg sjekket nettopp Nederland på worldometer, og så forbi antall smittede, noe jeg mener er mindre interessaant og viktig, men sjekket dødstallene og kan registrere at det nesten ikke har vært noen døde siden begynnelsen av juni og at dødstallene er de laveste siden starten av pandemien samt i fjor sommer og det er jo fantastiske nyheter. Vaskinene virker og statsministeren har ingenting og beklage og burde ikke la seg presse til å reversere gjenåpningen på grunn av kunstig høye smittetall basert på PCR-testing.

Vaksinen gjør covid-19 til noe som ligner en vanlig forkjøelse men man stenger ikke ned samfunnet på grunn av en vanlig forkjøelse. Det aller viktigste nå er at folk kommer ut av den tankegangen og slutter å tenke at man må stenge samfunnet og isolere seg så lenge coronaviruset eksisterer(les:for alltid).

Det er bare 2 uker siden Nederland hadde veldig lavt antall smittede, så å se på dagens dødstall er overhodet ikke representativ på hva konsekvensen av smitteøkningen er. Og når de yngre blir smittet så vil de fleste overleve, men de kan likevel bli syke nok til å havne på sykehus.

Og i Nederland har positivitetsraten gått fra 3% til 14% på bare to uker. Dermed er det ikke økt testingen som er årsaken, faktisk indikerer positivesraten at det er en del mørketall. Høy positivesrate er et dårlig indikator på at man ikke har kontroll over smittespredningen.

Inntil man har fått fullvaksinert størsteparten av befolkningen så er bølger som dette ikke akkurat uproblematisk

 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (16 minutter siden):

Det er bare 2 uker siden Nederland hadde veldig lavt antall smittede, så å se på dagens dødstall er overhodet ikke representativ på hva konsekvensen av smitteøkningen er. Og når de yngre blir smittet så vil de fleste overleve, men de kan likevel bli syke nok til å havne på sykehus.

 

 

 

Er inleggelstallene for covid-pasienter i Nederland så høyt at det truer kapasisteten og forhindrer annen livreddende behandling? Jeg vet ikke, men det var jo det som var hele meningen med lockdown-politikken i utgangspunktet.

Men i UK er det jo noen uker siden de fikke en voldsom økning i antall påviste tilfeller av Delta-varianten og sykehusene er ikke overfylte der heller så da ser jeg ingen grunn til at det skal komme til å skje i Nederland heller. Jeg føler meg ganske trygg på at vaksinene virker som de skal.

Bent Høie her hjemme har sagt at vi fremover nå som vaksineringen pågår for fullt må fokusere mere på antall døde og innlagte når man skal vurdere eventuelle tiltak, ikke absolutte smittetall og det håper jeg også blir prioriteringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ergo vil jeg anta at vaksinering er viktig for å hindre/bremse mutasjoner. Jobben er altså ikke gjort før vi har sørget for å vaksinere også de fattige landene med store folketall. Samt kanskje begrense alle reiseformer til og fra disse landene til det er utført.

Jobber man ikke mot det målet kan vi risikere å måtte kjøre nye runde med nedstenginger, hjemmekontor, barn hjemme osv.

Til nå har man hatt reisebegrensning basert på antall i avgang/ankomstlandet nå bør man kanskje også innføre variabelen "prosentandel fullvaksinerte" ift. om reiser er frarådet eller utilgjengelig. Samt at man tar høyde for transitter.

https://www.nytimes.com/interactive/2021/world/covid-vaccinations-tracker.html
image.thumb.png.71473e61926c767c79983fac71c8ca2f.png

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Ergo vil jeg anta at vaksinering er viktig for å hindre/bremse mutasjoner. Jobben er altså ikke gjort før vi har sørget for å vaksinere også de fattige landene med store folketall. Samt kanskje begrense alle reiseformer til og fra disse landene til det er utført.

Jobber man ikke mot det målet kan vi risikere å måtte kjøre nye runde med nedstenginger, hjemmekontor, barn hjemme osv.

Før hadde man reisebegrensning basert på antall i avgang/ankomstlandet nå bør man kanskje også innføre variabelen "prosentandel fullvaksinerte".

La de fattige landene med store folketall seile sin egen sjø mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Quakecry said:

Ja, men jeg har ikke tenkt å reise til de landene der. Kanskje vi må bare leve med corona og uansett hvilke mutanter som kommer, og akseptere at noen av oss dør? 

Poenget er jo ikke hvorvidt man selv reiser til landene men om vi har reisende til og fra landene i Norge. Selvsagt skal man akseptere at noen av oss dør men hele cluet er å ikke overbelaste helsevesenet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Poenget er jo ikke hvorvidt man selv reiser til landene men om vi har reisende til og fra landene i Norge. Selvsagt skal man akseptere at noen av oss dør men hele cluet er å ikke overbelaste helsevesenet.

Hvordan skal vi noengang klare å ikke overbelaste helsevesenet? Da får vel sykehusene øke kapasiteten sin. La folk være hjemme. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Quakecry said:

Hvordan skal vi noengang klare å ikke overbelaste helsevesenet?

Ved at for mange blir alvorlig syke samtidig.

Quote

Da får vel sykehusene øke kapasiteten sin.

Dette har vært diskutert gjennom hele pandemien at kommer ned til hvor mange akuttsykepleiere man har tilgjengelig. Disse tar år å utdanne, ikke dager eller måneder.

Quote

La folk være hjemme. 

Altså møte mutanter med nye runder tiltak? Eller la folk dø hjemme?

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Ved at for mange blir alvorlig syke samtidig.

Dette har vært diskutert gjennom hele pandemien at kommer ned til hvor mange akuttsykepleiere man har tilgjengelig. Disse tar år å utdanne, ikke dager eller måneder.

Altså møte mutanter med nye runder tiltak? Eller la folk dø hjemme?

Dø hjemme kan være et alternativ ja. Nå vi over ett år i pandemien, har det, i en eneste vestlig nasjon vært så ille at sykehusene kollapset fullstendig og førte til total kaos? Det har ikke vært mangel på dansende tik-tok videoer akkurat. 

Lenke til kommentar
On 7/13/2021 at 3:26 PM, Quakecry said:

Dø hjemme kan være et alternativ ja.

Tenker du da palliativ behandling hjemme? Det vil man jo ikke ha kapasitet til om helsevesenet blir overbelastet.

Quote

Nå vi over ett år i pandemien, har det, i en eneste vestlig nasjon vært så ille at sykehusene kollapset fullstendig og førte til total kaos? Det har ikke vært mangel på dansende tik-tok videoer akkurat. 

Det var da flere vestlige land som slet. Det har ikke vært mangel på varslere heller.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Number of countries and territories using each vaccine er en elendig målestokk: som om San Marino og Kina teller likt. Det hadde vært interessant om det hadde stått noe om antall vaksinerte med hver vaksine.

Jeg tenkte mer på utbredelsen av vaksinetyper i verden, siden noen vaksiner skal være bedre enn andre. Ellers er vel det viktigste at de beskytter mot alvorlig sykdom og død, og da virker det som alle vaksinene gjør jobben. Hvis det er kriteriet for at WHO godkjenner dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

STORBRITANNIA: HØYESTE ANTALL CORONADØDSFALL SIDEN APRIL

Antall daglige coronadødsfall i Storbritannia er tirsdag på sitt høyeste siden april, etter at 50 personer siste døgn har dødd etter å ha testet positivt for smitte med covid-19.

Det er registrert 36.660 nye tilfeller i landet siste døgn. Neste uke skal landet åpne opp, og britene fjerner nesten alle coronatiltak – med kun noen få unntak, som bruk av munnbind på butikker og offentlig transport.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/storbritannia-hoeyeste-antall-coronadoedsfall-siden-april.d2WU5rnpq

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Morromann said:

Igjen - og her er vi ved et problem det ser ut til at man aldri kommer seg ut av - vi ser artikler som beskriver dramatisk at det er skyhøy økning av smitte; rettere sagt et skyhøyt antall som har avlagt positive PCR-tester. Ingenting om dramatisknedgang av innlagte og døde, noe som burde være positive nyheter, det faktum at nesten ingen dør og nesten ingen blir lagt inn, noe vi ble fortalt var meningen med vaksinen. Men antall positive tester fremstilles konsekvent som "smitteutbrudd" og brukes som begrunnelse for å fortsette nedsteninger om og om igjen i en evig vond sirkel som aldri tar slutt og som lammer både økonomien og samfunnet og holder befolkninger i en evig unødig frykt til tross for vaksinering som skulle bli slutten på dette. Det føles som om man ble lurt. Og medier som Dagbladet i Norge er blant de verste til å nøre opp denne frykten utelukkende basert på smittetall som om vi fortsatt befinner oss i mars 2020. Slik jeg ser det er det bare en vei ut av dette for at verden noensinne skal bli normal: slutt med massetestingen og slutt å krev at folk skal teste seg hele tiden. Slutt å offentligjøre daglige tall over smittede, eller positivt anlgagte PCR-tester. Kun daglige tall over innlagte og døde som flere dager er null uansett. Og viktigst av alt, slutt med TISK. Man driver ikke med TISK, massetesting og statistikk over daglige "smittede" i en vanlig influensa- eller forskjølelsessesong og bør slutte med sånt nå som store deler av befolkningene i lang etter land, inkludert de i risikogrupper er fullvaksinerte, hvis ikke tar dette aldri slutt noensinne.

Jeg sjekket nettopp Nederland på worldometer, og så forbi antall smittede, noe jeg mener er mindre interessaant og viktig, men sjekket dødstallene og kan registrere at det nesten ikke har vært noen døde siden begynnelsen av juni og at dødstallene er de laveste siden starten av pandemien samt i fjor sommer og det er jo fantastiske nyheter. Vaskinene virker og statsministeren har ingenting og beklage og burde ikke la seg presse til å reversere gjenåpningen på grunn av kunstig høye smittetall basert på PCR-testing.

Vaksinen gjør covid-19 til noe som ligner en vanlig forkjøelse men man stenger ikke ned samfunnet på grunn av en vanlig forkjøelse. Det aller viktigste nå er at folk kommer ut av den tankegangen og slutter å tenke at man må stenge samfunnet og isolere seg så lenge coronaviruset eksisterer(les:for alltid).

Jeg ønsker å spørre deg om å ta en realitetssjekk. Mener du et vi er i nedstengninger nå? Altså føler du det det slik?

Jeg føler at ting er åpnere enn på aldri så lenge her nå. Selvsagt med beskjeder om at folk bør være forsiktige siden smitten ikke er borte.

Jeg kan være enig i at media tjener en slant ekstra på avisoppslag. De melker det nok for hva det er verdt. Men, hva har det med myndighetenes regulering av tiltak å gjøre?

Hva er galt med TISK på enkelte steder dersom smitten blomstrer opp der? Jeg synes det høres veldig fornuftig ut å ikke la smitten løpe løpsk før flere er vaksinert. Vi er ikke i mål om flokkimmunitet fra vaksinene heller, selv om vi heldigvis nærmer oss litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (5 timer siden):

La de fattige landene med store folketall seile sin egen sjø mener nå jeg. 

Vel, vi deler faktisk sjø, eller badekar for å si det sånn. Pisser andre i badevannet går det ut over oss også.

@Theo343 Veldig enig i det du skriver der. Mutasjonene fortsetter så lenge det samlede smittetallet er høyt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...