Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (3 timer siden):

Moderna melder at deres vaksine bør gi immunitet som varer i minst ett år, og at vaksinen bør kunne beskytte mot mutasjonene man har sett i det siste.

De forventer å levere mellom 600 millioner og en milliard doser i år.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-jpm-moderna/moderna-says-covid-19-vaccine-immunity-to-stay-at-least-a-year-idUSKBN29G2SH

Godt nytt om det viser seg å stemme. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Kryptodebunker said:

Dette er krisemaksimering fra Preben Avitsland og FHI. Mest sannsynlig vil korona vaksinen også beskytte mot infeksjon i nesen og videre spredning til andre. Det er sikkert noen få promille som vil bli syke selv med vaksine men det er normalt. 

Men man kan jo være bærer av viruset uten å bli syk selv. Vi har jo allerede asymptomatiske smittespredere.
Håper og krysser fingrene for at vaksinerte ikke kan spre viruset videre.
 

11 hours ago, alws_br00d said:

Foreløpig håndteres vaksinene som personlige vaksiner, det vil si at fordelen er at vaksinerte folk har dramatisk mindre sjanse til å bli syk. (Vi bør huske på at viruset smitter aller mest når man er syk "hold deg hjemme når du er syk") 

Det er ennå for tidlig å konkludere med hva slags effekt vaksinerte har på spredning. Når kroppen tar opp tilnærmet 0 virus, kalles det steril innumitet og det er denne tilstanden som er drømmen for folk som er mest opptatt av å ikke bre smitte - men det er altså for tidlig å si. 

Derfor skal vi fortsette med smitteverntiltak for alle  - inntil videre. 


Ifølge Camilla Stoltenberg er det ikke besluttet hva slags smitteverntiltak man kan lette på for dem som har fått vaksine.

– Det vil vi komme tilbake til. Det er ikke klare retningslinjer foreløpig. Hverken i Norge eller i andre land.

https://www.aftenposten.no/norge/i/BlGeOE/fhi-ogsaa-vaksinerte-maa-bruke-munnbind

 

En positivt måte å se det på for nordmenn, er at dess tregere utrullingen går i Norge, dess mer data er tigjengelig globalt før vi under 50 får vaksine :)

Toppers.
  

5 hours ago, 0laf said:

Britiske helsemyndigheter opplyser at en fjerdedel av pasientene på sykehus nå er under 55 år.
Den yngste som døde de siste 24 timene, som ikke hadde underliggende sykdommer, var 26 år.

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/11/quarter-covid-hospital-admissions-england-aged-under-55-simon-stevens

Quote

 

“It’s worth remembering that this affects all ages – a quarter of the Covid admissions to hospital right now are for people aged under 55.”

Officials later confirmed that for the week commencing 28 December, 3,326 under-55s were admitted to hospitals in England, out of 13,530 overall admissions.

 

Dette er rimelig ekstreme tall i grunn. Vi har hatt griseflaks i Norge så langt men dette kan være tegn på hva som kan vente oss om vi ikke kutter importsmitten til benet asap.

Jeg mener det er høyst kritikkverdig at vi har klart å få både den sør-afrikanske og engelske varianten til landet. Det viser kun at vi ikke tar importsmitte på alvor et helt år etter dette startet.

Forøvrig var jeg en tur i Lillestrøm i går og der brukte 90% nå munnbind men de jeg så uten munnbind snakket et eller annet utenlandsk språk. Selv personale på apotek brukte ikke munnbind.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

Forøvrig var jeg en tur i Lillestrøm i går og der brukte 90% nå munnbind men de jeg så uten munnbind snakket et eller annet utenlandsk språk. Selv personale på apotek brukte ikke munnbind.

I min kommune er det påbudt å bruke munnbind i butikker og på offentlige steder innendørs. Men de som jobbet på bensinstasjonen jeg var innom, brukte ikke munnbind. Det var en stor glassplate foran disken. Den var til liten hjelp, da den ansatte gikk ut i butikkområdet for å vise meg en vare. Jeg lurte på om de var pandemifornektere, eller om begge hadde asma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Subara said:

I min kommune er det påbudt å bruke munnbind i butikker og på offentlige steder innendørs. Men de som jobbet på bensinstasjonen jeg var innom, brukte ikke munnbind. Det var en stor glassplate foran disken. Den var til liten hjelp, da den ansatte gikk ut i butikkområdet for å vise meg en vare. Jeg lurte på om de var pandemifornektere, eller om begge hadde asma.

Det samme foregikk på apoteket. Var en plate ved kassen men hun gikk ut for å vise meg ting i hyllene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

UK:

Høyeste overdødelighet siden andre verdenskrig i fjor.

 

Dvs. en overdødelighet på ca 104 550 personer. Antall registrerte coronadødsfall pr 31. desember var 73 512. Det kan tyde på at coronadødsfall har blitt registrert som andre dødsårsaker. Men det er jo selvsagt praktisk talt umulig å finne ut av i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Dvs. en overdødelighet på ca 104 550 personer. Antall registrerte coronadødsfall pr 31. desember var 73 512. Det kan tyde på at coronadødsfall har blitt registrert som andre dødsårsaker. Men det er jo selvsagt praktisk talt umulig å finne ut av i ettertid.

Det har tidligere vært meldt fra UK at det mangler en god del fra dødsstatistikken siden mange døde aldri ble testet i vår, og ikke ført inn. Så de reelle dødstallene der er trolig en del høyere enn det offisielle tallet ja. Samtidig har jeg sett det bli meldt om at noen har blitt telt som Covid-19 dødsfall fordi de hadde vært smittet måneder tidligere, men det gjelder nok ikke så mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Dvs. en overdødelighet på ca 104 550 personer. Antall registrerte coronadødsfall pr 31. desember var 73 512. Det kan tyde på at coronadødsfall har blitt registrert som andre dødsårsaker. Men det er jo selvsagt praktisk talt umulig å finne ut av i ettertid.

NHS har i store deler av året kun utført «akutt livsnødvendige» operasjoner, dvs at kreft og blokking av hovedpulsåren og forebyggende greier og sånn har blitt satt på vent. Også mange som ikke kan og/eller vil dra til legen selv om de burde når det er lockdown. Blir en del ekstra døde av sånn også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det overrasker meg ikke ett sekund. Skulle heller ikke forundre meg om det er en hel del lyssky "politikk"/korrupsjon/allianser som gjør at Israel står fremst i vaksinekøa og forsyner seg grovt..

Sitat

Anxious to beat back the virus and return Israel to normal before his upcoming March election, Netanyahu personally reached out to Pfizer chief executive Albert Bourla multiple times this fall. At one point, he bragged that he spoke to the CEO at 2 a.m., according to the Associated Press.

So far, that effort seems to have worked. Israel has secured 8 million doses of the Pfizer/BioNTech vaccine. It has also reached a separate deal with Moderna for 6 million shots. That's enough for 7 million people to receive two shots — about 77% of the Israeli population. Or it's enough for 4 million to receive a single shot, and 5 million to receive both. Only a handful of other nations have secured more total doses of both vaccines, including the US, the UK, Japan, and Canada. 

https://www.businessinsider.com/how-israel-got-vaccines-to-its-citizens-under-2-weeks-2020-12?r=US&IR=T

Har ikke noe i mot jøder men rimelig spesielt å skille mellom jøde og palestinere i samme land Israel. Minner om noen andre luringer fra Tyskland.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Jews before ?


Palestinerne har selvstyre, og har mottatt rundt ti milliarder kroner bare fra Norge de siste årene, så de kan vel kjøpe sine egne vaksiner?

Hvorfor forventer de at Israel skal stille med vaksiner, når de ønsker å styre sine egne områder.
Nå har de jo i følge artikkelen også gjort egne avtaler, men må vente lengre enn Israel, slik alle andre land også må, hvorfor skulle Palestinerne få vaksine av nabolandet sitt, vel og merke dersom de anser seg for å være selvstendige, ikke en del av Israel.

Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, og har siden kun opprettholdt grensen.
Det er Hamas som styrer det området, og som må hoste opp vaksiner til befolkningen som stemte de inn.

Når det er sagt, så blir det nok til slutt opp til Israel å få vaksinert palestinerne også.
De leverer jo allerede strøm, vann og mat til disse områdene, ellers ville folket sultet i hjel for lengst.

Spørsmålet er kanskje hvordan man skal koordinere en vaksinering i et område hvor israelere trolig blir skutt, og hvor det trolig ikke finnes infrastruktur eller frysere til å få Pfizer-vaksinen ut til folket uansett.

De får vente på Sputnik-vaksinen til onkel Vlad.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (28 minutter siden):

Palestinerne har selvstyre, og har mottatt rundt ti milliarder kroner bare fra Norge de siste årene, så de kan vel kjøpe sine egne vaksiner?

Det er snakk om palestinske lovlige innbyggere i det Israel anser som sitt territorie. Det blir litt som om Norge skulle sagt "nordmenn får vaksiner nå, unntatt Trøndere, de må vente".

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Merkel: Ikke nok vaksiner frem til sommeren

Tysklands forbundskansler Angela Merkel sier tirsdag at landets vaksinedoser ikke kommer til å rekke til sommeren, skriver tyske Bild.

Merkel sier at de ikke kommer til å ha nok doser før på midten av året.

– Kvartal ett og to er kritiske. Fra tredje kvartal vil det være mer sannsynlig å kunne selge noe, enn å trenge noe, sier Merkel.

Tyskland startet massevaksineringen 28. desember. I første omgang er det mennesker over 80 år, sykehjemsansatte og ansatte ved sykehus i særlig stor risiko, som får tilbud om vaksinasjon.

 

0laf skrev (29 minutter siden):


Palestinerne har selvstyre, og har mottatt rundt ti milliarder kroner bare fra Norge de siste årene, så de kan vel kjøpe sine egne vaksiner?

Hvorfor forventer de at Israel skal stille med vaksiner, når de ønsker å styre sine egne områder.
Nå har de jo i følge artikkelen også gjort egne avtaler, men må vente lengre enn Israel, slik alle andre land også må, hvorfor skulle Palestinerne få vaksine av nabolandet sitt, vel og merke dersom de anser seg for å være selvstendige, ikke en del av Israel.

Israel trakk seg ut av Gaza i 2005, og har siden kun opprettholdt grensen.
Det er Hamas som styrer det området, og som må hoste opp vaksiner til befolkningen som stemte de inn.

Når det er sagt, så blir det nok til slutt opp til Israel å få vaksinert palestinerne også.
De leverer jo allerede strøm, vann og mat til disse områdene, ellers ville folket sultet i hjel for lengst.

Spørsmålet er kanskje hvordan man skal koordinere en vaksinering i et område hvor israelere trolig blir skutt, og hvor det trolig ikke finnes infrastruktur eller frysere til å få Pfizer-vaksinen ut til folket uansett.

De får vente på Sputnik-vaksinen til onkel Vlad.

Vi snakker om palestinere i Israel ikke på Gaza. Hamas kan takke seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Her vil kun 4 av 10 ta vaksinen

Franskmenn er blant de mest skeptiske til vaksiner i Europa. Helsemyndighetene møter motstand når befolkningen nå skal coronavaksineres.

Rundt 60 prosent av franskmenn sier de ikke vil ta vaksinen, avslører meningsmålinger fra både BVA og Ipsos.

 

Lørdag hadde litt i overkant av 93.000 franskmenn latt seg vaksinere. Det er langt færre enn i andre store land i Europa som Storbritannia, Tyskland og Italia, viser tall fra Covidtracker.

 

Formann i både den franske- og den europeiske nasjonale ligaen for vaksinefrihet, en forening for vaksineskepsis, betegner massevaksineringen som en «forsøpling av sivilsamfunnet» i samtale med VG.

 

– Menneskeheten har aldri hatt behov for vaksiner for å overleve. Det finnes ikke epidemier som den naturlige evolusjonen ikke kan takle, sier den pensjonerte tannlegen Jean-Pierre Eudie til VG.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9ObJVW/her-vil-kun-4-av-10-ta-vaksinen

Hadde det bare gått utover dem selv hadde det vært perfekt, dessverre fungerer det ikke slik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...