Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg tror hovedproblemet til Sverige, ikke nødvendigvis var at de ikke hadde restriksjoner eller råd, men det ble fremmet på en sånn måte at det liksom ikke var noe å engste seg for.  Jeg tipper befolkningen i sverige, i lengre tid, så på det som mindre alvorlig enn befolkningen i norge. 

Eksempel: Maks antall på arangement i sverige var 500, norge satt grensa på 50. 

Norge kjørte ganske mye hardere, slik at folk nok fikk en større følelse av at her er det alvor, enn det man gjorde i sverige. 

Det var vel også slik at den svenske staten ikke hadde muligheter til å være like strenge som den norske ovenfor befolkningen, mtp smittevernelover osv? 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nog stämma tillvisdel. Att stänga ned som Norge gjorde tror jag ändrade folks uppfattning väldigt mycket.

Arrangemang sattes ned fra 500 ganske tidigt i Sverige å och var länge på 50 innnan det blev 8. edit:29 mars https://www.expressen.se/nyheter/nytt-forbud-i-sverige-det-galler-nu-/

Sverige hade faktiskt möjlighet i våras att göra mycket mer än vad de gjorde. Fans en lag som gav dem möjligheten som de ikke brukte. 

Tror helt enkelt att FHM med Tegnell och Gieseke trodde på flokkimunitet vilket gjorde att de i början inte vill få ned smitten för mye. De ville ha en "kontrollerad" smittspridning med tillräckligt många smittade så att man tillslut uppnår flokkimunitet. Tror att FHI i begynnelsen helst ville ha gjort som Sverige men att regeringen ville noe annet. 

Endret av fredrik2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

 ... men det ble fremmet på en sånn måte at det liksom ikke var noe å engste seg for. 


Enig i det, det hjelper liksom ikke så mye når statsepidemiologen står på TV og sier ting som :

"Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom."
"Det är mycket farligare att gå över ett övergångsställe i stan (enn att smittas)"
"Resten av världen börjar gå efter Sveriges modell. Det ger oss råg i ryggen att fortsätta."

I Danmark har Statsminister Mette Fredriksen meddelat att evenemang med över tusen åskådare bör ställas in.
Tegnell om Danmarks beslut: ”Man behöver inte den typen av åtgärder”

Medan andra europeiska länder tar till allt fler striktare åtgärder så väljer Sverige en metod som bygger på frivillighet och information när det kommer till kampen mot viruset.

Metoden har mötts av kritik både i utländska medier, och av norsk smittskyddsläkare. 

Statsepidemiologen Anders Tegnell menar dock att det inte finns någon anledning att följa efter andra länders metoder i dagsläget.

– Jag är inte så säker på att de har nått så mycket längre än oss. Det finns inget som tyder på det. Vi är övertygade om att det här är rätt väg.

Norska forskare är kritiska över att Sverige inte har hårdare samhällsrestriktioner. Till Aftonbladet sa professorn och smittskyddsläkaren Bjørg Marit Andersen i går att: ”Det är väldigt märkligt att svenskarna nu går emot denna kunskap”, och hänvisar till Nordens historiska kunskap av att använda isolering och karantän för att skydda sig mot smittor.

Anders Tegnell väljer nu också att bemöta den kritiken.

– Den här smittskyddsläkaren i Norge som jag har kollat upp har nog inte mycket mer data än någon annan har, och de flesta som är seriösa på det här området skulle nog säga att det är för tidigt för att göra den typen av bedömning. Vi behöver mycket längre tid och data för att kunna säga något, säger Tegnell till TT.

Han säger vidare att det inte märks någon skillnad mellan länderna då det gått för kort tid och det finns för lite data. Och att införa masstestning ser han som svårhanterligt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):


Ja, den regner jeg med, 10 000 tapte liv, hvorav mange av de kunne vært unngått, er i min verden viktigere.
 

Igjen unngår du svare på de viktige tingene.

Du henger deg bare fast i hva som skjer nå som fleste andre her inne og virker ikke til å ha tenkt mye lenger.

Men igjen hva kan man forvente av folk som mener portforbud er en smart ting gi myndigheter mulighet til av noe såpass ufarlig som covid-19.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Igjen unngår du svare på de viktige tingene.


Nei, jeg svarer på det viktigste, for meg er ikke tiltakene verre enn at jeg mener det er riktig for å spare liv og lidelse ved å bli smittet av SARS-CoV-2.

Problemet er nok at vi opplever viruset forskjellig, etter 2 millioner dødsfall globalt, og mange mange flere som har vært alvorlig syke, så anser jeg det for å være et farlig virus, som kan ramme hvem som helst.

Jeg registrer at du og andre rundt i verden mener det er ufarlig, at kun gamle som er alvorlig syke dør osv. men jeg mener dere tar feil.

Alle forstår at et nedstengt samfunn også har konsekvenser, men det har tross alt ikke vært verre enn at de aller fleste fremdeles lever greit med tiltakene, jeg tror ikke det blir noen storm av selvmord eller alvorlig nedsatt folkehelse av at man holder avstand, stenger noen butikker i noen uker og slikt, ikke en gang et portforbud på noen uker tror jeg ville ha noen alvorlig langvarig konsekvens på folkehelsen.

Jeg personlig tror at konsekvensen av å ikke ha strenge tiltak ville vært mye større, med fulle sykehus og langt mer frykt i samfunnet.

Det er ikke så enkelt som "regner du med kostnaden for samfunnet i langtidsperspektiv av å ha strenge tiltak", alt har en kostnad i en global pandemi, også å ikke ha tiltak, eller ha mindre inngripende tiltak, de kostnadene er etter min mening langt større enn strenge tiltak når samfunnet forsøker å bekjempe et særdeles alvorlig virusutbrudd inntil vaksinasjon er gjennomført.

Hvorvidt det kan komme pandemier i fremtiden, at noen tror de blir mer vanlige osv. er helt irrelevant når man står midt i en pandemi nå, man kan ikke si at vi bare skal leve som normalt, at folk skal dø av COVID, fordi det kanskje hvisommatte, dersomatte kan komme noe verre senere en gang.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Sverige är just nu det sjätte hårdast drabbade landet i världen av dödsfall i covid-19.

Bara Tjeckien, Storbritannien, Monaco, Slovakien och Litauen har en sämre situation.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlvxQw/overlakare-katastrof-att-dodstalen-sticker-ivag-sa-har

 

Sitat

Tegnell: Ny lag kommer inte ändra spridningen radikalt

Statsepidemiolog Anders Tegnell tror inte att den nya pandemilagen kommer innebära att smittspridningen i Sverige förändras på ”något radikalt sätt”. Det säger han i en intervju med Dagens Nyheter.

Han säger att spridningen av coronaviruset inte sker främst i offentliga miljöer, men att lagen ändå innebär att regering och myndigheter på ett tydligare sätt kan rikta åtgärder mot verksamheter där man upplever att det finns problem.

https://omni.se/tegnell-ny-lag-kommer-inte-andra-spridningen-radikalt/a/mB5GLL

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Nei, jeg svarer på det viktigste, for meg er ikke tiltakene verre enn at jeg mener det er riktig for å spare liv og lidelse ved å bli smittet av SARS-CoV-2.

Problemet er nok at vi opplever viruset forskjellig, etter 2 millioner dødsfall globalt, og mange mange flere som har vært alvorlig syke, så anser jeg det for å være et farlig virus, som kan ramme hvem som helst.

Jeg registrer at du og andre rundt i verden mener det er ufarlig, at kun gamle som er alvorlig syke dør osv. men jeg mener dere tar feil.

Alle forstår at et nedstengt samfunn også har konsekvenser, men det har tross alt ikke vært verre enn at de aller fleste fremdeles lever greit med tiltakene, jeg tror ikke det blir noen storm av selvmord eller alvorlig nedsatt folkehelse av at man holder avstand, stenger noen butikker i noen uker og slikt, ikke en gang et portforbud på noen uker tror jeg ville ha noen alvorlig langvarig konsekvens på folkehelsen.

Jeg personlig tror at konsekvensen av å ikke ha strenge tiltak ville vært mye større, med fulle sykehus og langt mer frykt i samfunnet.

Det er ikke så enkelt som "regner du med kostnaden for samfunnet i langtidsperspektiv av å ha strenge tiltak", alt har en kostnad i en global pandemi, også å ikke ha tiltak, eller ha mindre inngripende tiltak, de kostnadene er etter min mening langt større enn strenge tiltak når samfunnet forsøker å bekjempe et særdeles alvorlig virusutbrudd inntil vaksinasjon er gjennomført.

Hvorvidt det kan komme pandemier i fremtiden, at noen tror de blir mer vanlige osv. er helt irrelevant når man står midt i en pandemi nå, man kan ikke si at vi bare skal leve som normalt, at folk skal dø av COVID, fordi det kanskje hvisommatte, dersomatte kan komme noe verre senere en gang.

Nå skal det sies at jeg har stor respekt for deg som forumbruker og hvor informative mange av dine poster er selv om vi ofte er uenig.

Vi er nok uenig med tanke på konsekvenser for framtiden og jeg tror på ingen måte at covid-19 er ufarlig, å tro det er idiotisk.

Jeg er for tiltak er bare ikke for strenge tiltak i Norge som mange av dere her inne.

Man får vel en slags fasit i framtiden inntil da er mye spekulasjoner.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Nå skal det sies at jeg har stor respekt for deg som forumbruker og hvor informative mange av dine poster er selv om vi ofte er uenig.

Vi er nok uenig med tanke på konsekvenser for framtiden og jeg tror på ingen måte at covid-19 er ufarlig, å tro det er idiotisk.

Jeg er for tiltak er bare ikke for strenge tiltak i Norge som mange av dere her inne.

Man får vel en slags fasit i framtiden inntil da er mye spekulasjoner.

Så du ville heller at Norge skulle vært som Sverige? Med 5000 døde? Justert for folketallet. 

Hvis du tror det hadde kun vært 500 døde her med færre tiltak er du stein stokk dum. 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Vi er nok uenig med tanke på konsekvenser for framtiden og jeg tror på ingen måte at covid-19 er ufarlig, å tro det er idiotisk.


Javisst, å jeg har ingen problemer med å være uenig om dette, å tror kanskje du kan få rett, for hva nedstenging vil føre til i fremtiden vet ingen akkurat nå, så det er nesten umulig å spå.

Pandemien, uansett om man har strenge tiltak eller ikke, vil åpenbart også føre med seg en del elendighet i årene fremover, slik at hvorvidt tiltakene er mer negative enn positive, kan nok også bli vanskelig å måle.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Kryptodebunker said:

Så du ville heller at Norge skulle vært som Sverige? Med 5000 døde? Justert for folketallet. 

Hvis du tror det hadde kun vært 500 døde her med færre tiltak er du stein stokk dum. 

Selvsagt vanskelig å treffe perfekt, men en 2000 døde  hadde vel vært helt akseptabelt? Særlig om vi da kunne hatt skolene oppe (ikke halvparten på hjemmeskole som det er nå), ikke skjenkestopp og lov ikke begrensninger på antall gjester i private hjem. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, M98kF1 said:

Selvsagt vanskelig å treffe perfekt, men en 2000 døde  hadde vel vært helt akseptabelt? Særlig om vi da kunne hatt skolene oppe (ikke halvparten på hjemmeskole som det er nå), ikke skjenkestopp og lov ikke begrensninger på antall gjester i private hjem. 
 

Helt ok med 1500 ekstra døde slik at man skal kunne ta seg en fest og en øl på byen? Horribelt! 

Og nå snakker dere kun om døde. Å få covid-19 har store konsekvenser for de som får det. Ikke bare død. Vi snakker skader på lunger, hjertet, nyrer, hjerne. Ting som drastisk reduserer livskvaliteten. Vi vet av tall fra England og Nederland at 20% er syke i ukesvis. 10% er syke i månedsvis. 

Ny undersøkelser av barn viser skader på blodårer i alle caser 

https://www.chop.edu/news/chop-researchers-find-elevated-biomarker-related-blood-vessel-damage-all-children-sars-cov-2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):


Javisst, å jeg har ingen problemer med å være uenig om dette, å tror kanskje du kan få rett, for hva nedstenging vil føre til i fremtiden vet ingen akkurat nå, så det er nesten umulig å spå.

Pandemien, uansett om man har strenge tiltak eller ikke, vil åpenbart også føre med seg en del elendighet i årene fremover, slik at hvorvidt tiltakene er mer negative enn positive, kan nok også bli vanskelig å måle.

Det som jeg er mest redd for @0laf siden du er faktisk en person man kan diskutere med er at vi skal få en slags panisk attitude til at folk dør.

Da vi må se realiteten at flere som til vanlig skulle død av en influensa som aldri kom døde ikke, og en del som også til vanlig ville død i 2020 døde ikke grunnet covid restriksjoner.

Så hva skjer da 2021/22 influensa sesongen om den kommer som normalt med litt mer styrke en vanlig ? Skal vi da la folk dø som "normalt " eller er det nå innført en slags ny normal der vi alle må låses vekk for noe vi har ansett som normalt i snart 100år nemlig influensa sesonger.

Vil det gå sport i at man skal holde slike tall lave nå for myndigheter rundt om i verden ?

Hva om covid-19 blir endemisk hva gjør man da og vaksinen ikke er effektiv ? Det blir jo en totalt annen problemstilling igjen enn over her.

At folk skal gi meg så mye pepper på et forum for å prøve ta opp slike problemstillinger som de over er ganske overraskende, og ikke minst tilegne meg meninger blir for dumt da jeg aldri har sagt at hva jeg sier er noe fasit eller riktig.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Helt ok med 1500 ekstra døde slik at man skal kunne ta seg en fest og en øl på byen? Horribelt! 

 

Ha et sosialt liv noe som er viktig for de fleste normale mennesker og som mangel på kan gi psykiske skader resten av livet.

Langtids isolasjon kan føre til mye senskader psykisk som aldri går over siden du er så opptatt av long covid og snakker om senskader.

Les litt forsking på isolasjon av fanger.

Trene , rehab med mer som gir folk et positivt og sunt liv blir også hindret i stor skala av dette over lenger tid, dette korrelerer med sykdommer som blir kroniske som diabetes, kreft, muskelsvinn , muskelsykdommer, ryggplager med mer.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Sverige:

Erx4XF-XUAAMKYG.jpg.85ac5723a07eef4ca268be43a20e4fbb.jpg

DaniNichi skrev (39 minutter siden):

Det som jeg er mest redd for @0laf siden du er faktisk en person man kan diskutere med er at vi skal få en slags panisk attitude til at folk dør.

Da vi må se realiteten at flere som til vanlig skulle død av en influensa som aldri kom døde ikke, og en del som også til vanlig ville død i 2020 døde ikke grunnet covid restriksjoner.

Så hva skjer da 2021/22 influensa sesongen om den kommer som normalt med litt mer styrke en vanlig ? Skal vi da la folk dø som "normalt " eller er det nå innført en slags ny normal der vi alle må låses vekk for noe vi har ansett som normalt i snart 100år nemlig influensa sesonger.

Vil det gå sport i at man skal holde slike tall lave nå for myndigheter rundt om i verden ?

Hva om covid-19 blir endemisk hva gjør man da og vaksinen ikke er effektiv ? Det blir jo en totalt annen problemstilling igjen enn over her.

At folk skal gi meg så mye pepper på et forum for å prøve ta opp slike problemstillinger som de over er ganske overraskende, og ikke minst tilegne meg meninger blir for dumt da jeg aldri har sagt at hva jeg sier er noe fasit eller riktig.

Influensa er ikke noe problem den har vi vaksine for og kan stoppe lett med minimale tiltak. Det muterte koronaviruset er omtrent ustanselig uten portforbud som hindrer det i å spre seg videre.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...