Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Norge er ikke i bakevja, vi ligger omtrent midt i hovedfeltet. Vil du ikke se hvilket land som skiller seg ut?

Sverige? 

Sitat

Professor: - Ytterligere 5000 kan dø i Sverige:

Torsdag ble det registrert 351 nye coronarelaterte dødsfall i Sverige. Dermed er det samlede tallet 10 185 døde.

Hvis ingen tiltak blir iverksatt, vil ytterligere 5000 dø i løpet av de neste to månedene, mener Fredrik Elgh, professor i virologi og klinisk mikrobiologi ved Umeå universitet.

Han mener at det er mulig å redusere smittespredning til en tredjedel dersom landet stenges i tre til fire uker.

- For meg er det helt uforståelig hvordan vi kan tillate folk å handle og gå til Sälen, når vi derimot er et land som tar til orde for sikkerhetsbelter og at folk skal slutte å røyke, sier han til Aftonbladet.

Han mener at tiltakene i landet er «halvhjertet».

- Se på andre europeiske land, de har klart å skru ned kurven. I noen tilfeller har det steget igjen etter en stund, men det vi i Sverige gjør akkurat nå er at vi bremser det hele, men det vil ikke drastisk reversere infeksjonsspredningskurven, sier han.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Den tyske avisen Bild skriver at landet nå kan stå overfor en såkalt «mega-lockdown».

Beskjeden kommer etter at Tyskland torsdag har rapport om det høyeste antall døde så langt under pandemien på én dag, med 1244 dødsfall. 

Bild skriver videre at dette er noe forbundskansler Angela Merkel i dag skal ha diskutert.

En «mega-lockdown» kan blant annet bety å stanse all offentlig transport mellom byer i landet.

Tyskland innførte først nedstengning av landet den 2. november, som i utgangspunktet skulle vare ut januar.

Smart 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Portforbudet utvides ytterligere i Frankrike i følge NRK. Det blir forbudt å trene, gå på turer og bedrive andre sportsaktiviteter. Butikker må stenge kl 18. Drøyt... Folk burde nettopp oppfordres til å gå tur utendørs. 

Franskmenn har noen utfordringer for å si det mildt... 

Sitat

Da jeg ble karantenepoliti

Jeg vurderer å sladre på min egen mor for smittevernbrudd.

I Norge er det viktig å følge alle regler til punkt og prikke. Nordmenn blir gjerne sosialpoliti for alle rundt seg.

I Frankrike, mitt andre hjemland, er du en helt om du bryter loven – uten å bli tatt.

Nordmenn tyster på naboen.

 

Jeg snakker regelmessig med franske venner og familiemedlemmer.

 

Noen følger reglene. Når det passer dem.

 

For noen uker siden var smittevernregelen i Frankrike at man måtte være isolert hjemme, med frihet til å gå maks én kilometer unna eget hus – én time i døgnet.

 

Om du ville bevege deg fritt, trengte du en god grunn, som for eksempel en jobb.

 

En venn av meg er gartner. Han hadde derfor lov til å bevege seg så mye han ville.

 

Så han kledde opp samboeren som gartner – slik at de kunne snike seg av gårde til huset de pusser opp. Det ligger 30 kilometer fra der de bor.

 

Slik kunne de omgå enkilometersregelen.

Mange franskmenn forstår ikke intensjonen bak regler.

Alle jeg kjenner som klarer å omgå regler, er ganske stolte av det.

«Se det falske skjemaet jeg har laget!» sa en venninne. Med stolthet i stemmen.

«Nå kan jeg reise til Paris med tog og treffe venner – selv om det er portforbud.»

I Norge er det ikke portforbud.

Det er tillatt å ta seg en togtur. Jeg har kjempelyst å besøke vennene mine andre steder i landet. Men jeg gjør det ikke, selv om det er lov.

Min indre franskmenn fra Marseille er blitt fullstendig temmet.

Norge har gjort meg til en stivbeint regelrytter.

https://www.nrk.no/ytring/da-jeg-ble-karantenepoliti-1.15295417

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (20 minutter siden):

Portforbudet utvides ytterligere i Frankrike i følge NRK. Det blir forbudt å trene, gå på turer og bedrive andre sportsaktiviteter. Butikker må stenge kl 18. Drøyt... Folk burde nettopp oppfordres til å gå tur utendørs. 

Tragisk diktatur tiltak.

Håper Franskmenn gjør det de er best på protesterer.

Skal man drive gjemme seg alle ganger et virus med lille styrken til covid-19 treffer oss så blir det en kjip framtid for oss alle, da all produksjon av kjøtt og økt effektivitet(mer dyr skrapet sammen) vil skape langt flere slike virus i framtiden enn hva man har opplevd i fortiden.

Man får håpe alle land har lært noe jeg tviler på, så tror alle slike virus i framtiden kan falle helt ut av kontroll.

Med tanke på de kan komme fra hvor som helst ref til Mers så burde vi holde litt tilbake på ekstreme tiltak til et virus som faktisk er ekstremt farlig.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Tragisk diktatur tiltak.

Håper Franskmenn gjør det de er best på protesterer.

Skal man drive gjemme seg alle ganger et virus med lille styrken til covid-19 treffer oss så blir det en kjip framtid for oss alle, da all produksjon av kjøtt og økt effektivitet(mer dyr skrapet sammen) vil skape langt flere slike virus i framtiden enn hva man har opplevd i fortiden.

 

 

At folk ikke ser at det er nettopp sånne ting som gjør at folk har mest lyst å gi beng i tiltakene. Franskmenn fant jo som sagt opp giljotinen, så å innføre autoritære tiltak i det landet der tror jeg ikke funker. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (16 minutter siden):

Joda jeg har sett den, men i følge kurvene fransk media selv presenterer så burde ikke noe sånt være nødvendig. Smittesituasjonen er rimelig stabilt i Frankrike. 

Dere to forstår ikke eksponentiell vekst og det å være føre var. Takk gud at dere ikke styrer landet. Da ville vi vært i full lockdown pga kollapset helsevesen i fjor høst. Idioter! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Dere to forstår ikke eksponentiell vekst og det å være føre var. Takk gud at dere ikke styrer landet. Da ville vi vært i full lockdown pga kollapset helsevesen i fjor høst. Idioter! 

Tar du på deg hjelm og fullt beskyttelsesutstyr når du går ut døra i tilfelle noe kan treffe deg i hodet? At man gjør det når man gjør risikofylt arbeid er noe helt annet, men sånn generelt? Portforbud kan sammenlignes med det, det finnes liksom en mellomting her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Tar du på deg hjelm og fullt beskyttelsesutstyr når du går ut døra i tilfelle noe kan treffe deg i hodet? At man gjør det når man gjør risikofylt arbeid er noe helt annet, men sånn generelt? Portforbud kan sammenlignes med det, det finnes liksom en mellomting her. 

For å klare å ta unna mutanten må vi få smitten så lavt som mulig før mutanten fører til eksponentiell vekst. Dette forstår verken du eller DaniNichi. Dette er seriøst helt krise. Alle myndigheter forstår det også de Norske. Denne våren vil ha flere dødsfall enn i 2020.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Dere to forstår ikke eksponentiell vekst og det å være føre var. Takk gud at dere ikke styrer landet. Da ville vi vært i full lockdown pga kollapset helsevesen i fjor høst. Idioter! 

Ingen av oss har nevnt noe om tiltakene som har vært har vi ? Milde tiltak går fint over tid, men når det nevnes portforbud og annet diktatur shit så må man begynne si ifra

Og hvis det viser seg man ikke får kontroll med vaksinene så går det ikke låse ned samfunnet lenger så hva gjør man da ? 

 

 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

For å klare å ta unna mutanten må vi få smitten så lavt som mulig før mutanten fører til eksponentiell vekst. Dette forstår verken du eller DaniNichi. Dette er seriøst helt krise. Alle myndigheter forstår det også de Norske. Denne våren vil ha flere dødsfall enn i 2020.

Så du mener vi i løpet av våren vil ha flere dødsfall her i Norge enn i hele 2020? Der tror jeg du tar grundig feil. At det vil være en del dødsfall i januar er det lite tvil om, men det er den måneden som har høyest antall døde i løpet av et år normalt sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Tar du på deg hjelm og fullt beskyttelsesutstyr når du går ut døra i tilfelle noe kan treffe deg i hodet? At man gjør det når man gjør risikofylt arbeid er noe helt annet, men sånn generelt? Portforbud kan sammenlignes med det, det finnes liksom en mellomting her. 

Skulle tro de fleste i denne tråden er livredd alt det eller så skjønner dem ikke at en bil tur setter dem i større risiko dø enn hva covid-19 gjør om man er frisk oppgående person.

Begynner tro at denne new normal er old normal for mange av de aktive i de trådene her.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Ingen av oss har nevnt noe om tiltakene som har vært har vi ? Milde tiltak går fint over tid, men når det nevnes portforbud og annet diktatur shit så må man begynne si ifra

Og hvis det viser seg man ikke får kontroll med vaksinene så går det ikke låse ned samfunnet lenger så hva gjør man da ? 

Du argumenterer stadig for at vi har for strenge tiltak her i Norge. Men du klarer ikke å forstå at uten disse tiltakene ville vi måtte ha full lockdown. Slik du vil ha Norge med minimale tiltak fører til det du vil unngå. Logisk brist i hjernen din. 

William_S skrev (2 minutter siden):

Så du mener vi i løpet av våren vil ha flere dødsfall her i Norge enn i hele 2020? Der tror jeg du tar grundig feil. At det vil være en del dødsfall i januar er det lite tvil om, men det er den måneden som har høyest antall døde i løpet av et år normalt sett. 

Ja bare vent å se. Ikke bare Norge hele Europa. 

DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Skulle tro de fleste i denne tråden er livredd alt det eller så skjønner dem ikke at en bil tur setter dem i større risiko dø enn hva covid-19 gjør om man er frisk oppgående person.

Begynner tro at denne new normal er old normal for mange av de aktive i de trådene her.

Det handler ikke om min egen risiko for å dø. Det handler om å unngå massedød slik som i Sverige, USA, Europa og Brazil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (12 minutter siden):

Skulle tro de fleste i denne tråden er livredd alt det eller så skjønner dem ikke at en bil tur setter dem i større risiko dø enn hva covid-19 gjør om man er frisk oppgående person.

Begynner tro at denne new normal er old normal for mange av de aktive i de trådene her.

Ja nei jeg vet ikke jeg. Mange her har jo spådd 1000 daglige  smittetilfeller  "i dag" i flere uker nå. Man skal ikke se bort i fra at det vil skje. Men det er heller ingen holdepunkter pr nå at det skjer i dag eller i morgen. Forrige uke var det rekordantall som testa seg etter ellers laber testing i jula. Man fant en stigning, men ikke den dommedagsstigningen flere her drev og spådde. Heller ikke denne uka ser  det ut til at smitten vil stige noe særlig sammenligna med forrige uke.  Det er selvsagt naturlig at man finner flere smittede jo flere man tester, men ut i fra tallene man fant er ikke det på noen som helst måte alarmerende. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (40 minutter siden):

Ja nei jeg vet ikke jeg. Mange her har jo spådd 1000 daglige  smittetilfeller  "i dag" i flere uker nå. Man skal ikke se bort i fra at det vil skje. Men det er heller ingen holdepunkter pr nå at det skjer i dag eller i morgen. Forrige uke var det rekordantall som testa seg etter ellers laber testing i jula. Man fant en stigning, men ikke den dommedagsstigningen flere her drev og spådde. Heller ikke denne uka ser  det ut til at smitten vil stige noe særlig sammenligna med forrige uke.  Det er selvsagt naturlig at man finner flere smittede jo flere man tester, men ut i fra tallene man fant er ikke det på noen som helst måte alarmerende. 

De spår det til de enten får rett eller så retter de negative fokuset på noe annet, var litt sånn selv før jeg våkna opp og tenkte at det var galskap ikke la folk ta egen risikovurdering på eks kunne dra trene eller andre ting som beholder folkehelsen.

Tror ikke de helt forstår konsekvenser i lengden av dette..Friske folk blir sjuke, friske folk kommer til å dø, folk med 40-70år igjen av livene sine for å redde folk som generelt har 2-10år igjen.

Så da kan man regne litt på det....

De tror også at slike som oss ikke ønsker "milde" tiltak, at vi ikke forstår noe som helst, ellers så bruker de argumenter at uten sterke tiltak så blir det lockdown noe vi da ikke ønsker, hva med heller si vi IKKE godtar slike tiltak og det ikke trengs uansett.

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

... hva med heller si vi IKKE godtar slike tiltak og det ikke trengs uansett.


Hva med å heller lytte til alle verdens eksperter, folk som jobber i FHI, WHO, Helsedirektoratet eller andre steder, som faktisk får betalt for å gjøre slike vurderinger, enn å tro man vet bedre enn et nærmest samlet globalt helsevesen ?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):
Sitat

Den tyske avisen Bild skriver at landet nå kan stå overfor en såkalt «mega-lockdown».

Beskjeden kommer etter at Tyskland torsdag har rapport om det høyeste antall døde så langt under pandemien på én dag, med 1244 dødsfall. 

Bild skriver videre at dette er noe forbundskansler Angela Merkel i dag skal ha diskutert.

En «mega-lockdown» kan blant annet bety å stanse all offentlig transport mellom byer i landet.

Tyskland innførte først nedstengning av landet den 2. november, som i utgangspunktet skulle vare ut januar.

Smart 👍

Tysklands folketall er som 15 stk Norge. Det hadde vært lettere for dem å få kontroll dersom de delte landet inn i f.eks 15 virtuelle land for en periode og hadde reisekarantener mellom de slik via har mellom f.eks Norge, Danmark, Finland og andre land.

Jeg har også tatt til ordet for å dele Norge inn i mindre deler der det er naturlige skiller og ha reisekarantene eller andre reisebegrensninger i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...