Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, G said:

Så du omfavner Trump sin koronastrategi.

Altså en mann som har direkte påvirket nasjonen til en massiv virusspredning, en mann som satt presidentkampanjen over Covid-bekjempelse.

Feigingen Trump fikk selv Covid-19 og tok i mot nødvendig behandling for å forhindre at han skulle bli dødssyk, men kanskje enda mer viktig for Trump, var at han da kunne få fortsette valgkampen etter å ha tilfrisknet med sykehusets hjelp. Den italienskættede advokaten hans og mange andre i Trump-staben og allierte fikk også oppleve Covid på kroppen. Sånn ellers så har han latterliggjort Covid-19 i valgkampssammenheng. Det er min oppsummering fra hva jeg har observert rundt Trumps Covid-strategi.

Ellers drar du fram en video av Deborah Leah Brix. Jeg klarer ikke å se at hun i det klippet du lenket til, støtter narrativet ditt. Men, jeg har jo ikke konspiratorieører slik som det du ser ut til å ha. Det kan jo være forklaringen på forskjellen der. Hadde du nå dratt inn andre eksempler enn en sånn kort pressekonferanseuttalelse så kunne jeg muligens nikket litt. Men for ikke å skulle mate deg med mer realistisk krutt så nevner jeg det ikke.

Resten av lenkene i fra dailystormer.su ser ut å være en konspiranoiisk web blogg.

At Dailystormer er pro-Trump endrer ikke at de samler mye informasjon som ellers blir sensurert eller ignorert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Carltondance said:

Folk finner seg jo i absolutt alt, uansett hva det er. Helt utrolig å være vitne til.

Ærlig talt, ikke har vi portforbud, butikkene er åpne, du kan reise utenlands hvis du vil. Karantene er på ære og samvittighet, du kan lett jukse (og det virker det som om Ola Dunk gjør). Hva er det som er så ille? Savner du puben?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (7 minutter siden):

Ærlig talt, ikke har vi portforbud, butikkene er åpne, du kan reise utenlands hvis du vil. Karantene er på ære og samvittighet, du kan lett jukse (og det virker det som om Ola Dunk gjør). Hva er det som er så ille? Savner du puben?

Skal vi se: 

  • Munnbindpåbud overalt
  • Isolasjon og karantener (det er ikke på ære og samvittighet - det er lovpålagt)
  • Stengte barer og restauranter
  • Stengte treningssentre
  • Forbud mot offentlige arrangementer
  • Forbud mot private arrangementer
  • I praksis reiseforbud til utlandet

Skal jeg fortsette å ramse opp? 

Ja - man kan bryte loven hvis man vil. Du mener altså at det er en god løsning? Det er ikke så ille fordi man kan bryte loven hvis man vil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (1 minutt siden):

Skal vi se ...


Tenk om de hadde innført tvangsinnleggelser for anti-vaksere og vitenskapsfornektere, da hadde du virkelig ligget dårlig an, i stedet for å klage på noen relativt enkle regler som de aller fleste overlever helt fint, som er mer enn man kan si om COVID-19.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (17 timer siden):

Er ju bara att se på statistiken i stället för att komma med samma felaktigheter om och om igen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Se tabell 1.

Det var fler än vanligt som dog i Sverige i våras och efter rundt 12 november är det också fler än vanligt som har dött nu i höst. De senaste ukene är dock inte alls uppdaterade och det kommer antagligen komma fler döda också för de senaste 3-4 ukene. 

Förutom perioderna när folk har dött med korona så har ovanligt få dött i Sverige i år. 

 

Nope - ikke ifølge Euromomo - ligger på baseline utenom toppen i vår:

 

image.png.591d4f8fcef8082498d56f1a3ab02e45.png

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Carltondance said:

Skal vi se: 

  • Munnbindpåbud overalt
  • Isolasjon og karantener (det er ikke på ære og samvittighet - det er lovpålagt)
  • Stengte barer og restauranter
  • Stengte treningssentre
  • Forbud mot offentlige arrangementer
  • Forbud mot private arrangementer
  • I praksis reiseforbud til utlandet

Skal jeg fortsette å ramse opp? 

Ja - man kan bryte loven hvis man vil. Du mener altså at det er en god løsning? Det er ikke så ille fordi man kan bryte loven hvis man vil? 

Vil fortsatt hevde at dette er ganske lite inngripende tiltak når alt kommer til alt. Jeg skulle ønske at det holdt med generelle anbefalinger ("Hold deg hjemme!"), men det biter visst ikke på nordmenn - det er jo folkesport å prøve å finne smutthull i alt mulig. 

Sammenligning med Nord-Korea er jo helt på jordet. Vet du hvordan det er der? Vanskelig å ta deg seriøst når du overdriver så vanvittig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 12/8/2020 at 9:52 AM, Betroz said:

Ja når man har levd så lenge som 90 år, så bryr man seg kanskje ikke så mye om vaksinen kan gi alvorlige bieffekter, som f.eks sterilitet. :roll:

Haha må si meg enig her uavhengig av mulige bivirkninger eller ei. Som 90 er det viktigere å leve til neste år enn resten av livet som 20.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (17 timer siden):

Neppe. Men det var heller ikke poenget. Mer for å vekke opp argumentasjonsteknikken din. Så du finspisser "propagandateknikkene" dine, eller faktisk kommer opp med solide kilder som kan underbygge de oppdiktede argumentene dine. Jeg har ingen tro på å skulle klare å overbevise deg. Men, jeg oppfatter fortsatt mye av måten du vrir på ting som veldig forstyrrende for denne tråden. Det er veldig tydelig hvilken agenda du har. Jeg har større respekt for folk som forsøker å bidra med alternative tolkninger som har reelle muligheter for bære på sannhet. Jeg finner svært få av dine innlegg nyttige på noe vis. Du kaster omtrent "kun" bort tiden til andre som velger å lese det.

Og nå har du fått så mange teskjeforklaringer fra mange her inne som har forsøkt å sette tingene i det perspektiv dine "spørsmål" fortjener. Det har kommet svært gode argumenter som debunker det meste du ytrer i denne tråden. Men likevel så fortsetter du i samme stil, tone og tanketomme fortolkninger.

Det er tydelig at sannheten er ikke særlig viktig for deg, men at agendaen skal serveres som propaganda for det "partiet" du representerer. Du burde ha blitt en politiker. Jeg har forakt for mye av det politikere driver på med også jeg. Så..

Jaså du, så jeg har en "agenda"? Det får du jammen meg ta å underbygge bedre!

Min "agenda" er å forstå dette her. Jeg har også irettesatt andre (på andre plattformer) når de påstår covid19 ikke er verre enn influensa.

Jeg innrømmer også gjerne at jeg har tatt feil hvis noen kan påvise det. Det kan jeg faktisk bevise: jeg har nemlig gjort det lengre opp i denne tråden. Jeg hadde linket til en Nettavisen-artikkel som jeg påstod dokumenterte at FHI hadde beregnet dødsraten for smittede til 0,3% - det så virkelig slik ut fra artikkelen. Da Olaf påpekte at det var journalisten selv som hadde kommet med dette 0,3%-tallet, sjekket jeg artikkelen grundigere og fant at han hadde rett. I stedet for å si ingenting, som jeg tror mange andre med for mye stolthet (og "agenda") ville gjort, innrømmet jeg at jeg at jeg her hadde vært for rask.

Hvis noen kan forklare meg at covid19 stjeler leveår uten at det vises i økt overdødelighet, så skal jeg jammen meg innrømme feil. Så langt har ingen klart å vise det.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Jaha?


Han viser jo til svenske Statistikbyrån, som sier det er en betydelig overdødelighet, hva grafen din fra Euromomo sier er egentlig helt irrelevant, men for ordens skyld så benytter Euromomo tall innrapporter fra  ... wait for it .... Statistikbyrån, så den viser akkurat den samme overdødeligheten, dersom du hadde klart å tolke den riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Han viser jo til svenske Statistikbyrån, som sier det er en betydelig overdødelighet, hva grafen din fra Euromomo sier er egentlig helt irrelevant, men for ordens skyld så benytter Euromomo tall innrapporter fra  ... wait for it .... Statistikbyrån, så den viser akkurat den samme overdødeligheten, dersom du hadde klart å tolke den riktig.

Hallo! Jeg har da aldri benektet at det har vært overdødelighet i Sverige i 2020! Det var definitivt det i vår (første bølge), men altså ikke nå.

Det jeg svarte på var påstanden fra Fredrik om at det hadde dødd FÆRRE enn normalt i periodene utenom toppene.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Det jeg svarte på var påstanden fra Fredrik om at det hadde dødd FÆRRE enn normalt i periodene utenom toppene.


Det har dødd færre, det var en betydelig underdødelighet i januar og februar, og også litt i sommer.
I oktober døde 275 færre enn det som er vanlig for oktober.

Det hjelper dog lite, når det enkelte måneder har dødd flere tusen flere enn det som er normalt.

At noen hundre dødsfall ikke gjør store utslag på en slik graf, er ikke overraskende, men du kan se dag for dag hos SCB.

https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/preliminary-statistics-on-deaths/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (35 minutter siden):

Vil fortsatt hevde at dette er ganske lite inngripende tiltak når alt kommer til alt. Jeg skulle ønske at det holdt med generelle anbefalinger ("Hold deg hjemme!"), men det biter visst ikke på nordmenn - det er jo folkesport å prøve å finne smutthull i alt mulig. 

Hva vil du egentlig definere som inngripende tiltak? 

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke noe poeng i å diskutere med trollene som mener at dette er hysteri og overdrevet og et overgrep mot samfunnet. 

Det er bare å innse at deres verdisyn er helt annerledes, og at det ikke egentlig spiler noen rolle for hvor mange som dør eller får senskader, fordi "alle skal en gang dø". 

Det kunne antagelig vært rapportert 5 ganger så mange døde, og de ville fortsatt sagt det samme. Når man rett ut kan påstå at alt er overdrevet når vi har statistikk på vår side over hvor ødeleggende dette viruset er, selv med massive tiltak, så foreligger det kognitiv svikt. Denne svikten ligger i å faktisk forstå hva konsekvensene hadde blitt uten tiltak, en svikt der man ikke skjønner at det hadde vært katastrofe om man ikke hadde hatt tiltak. En enorm form for naivitet som tror at alt hadde vært som normalt om myndighetene ikke hadde blandet seg. 

 

Endret av Fnugle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653
Fnugle skrev (1 minutt siden):

 

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”

Mark Twain

Spoiler

Never Argue With An Idiot They Will Drag You Down To Their Level And Beat  You Through Experience. - Idiot - Mask | TeePublic

 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
1 hour ago, Carltondance said:

Skal vi se: 

  • Munnbindpåbud overalt
  •  
  • Forbud mot offentlige arrangementer
  • Forbud mot private arrangementer

Påstandene jeg tok ut av ditt innlegg ovenfor i sitat er usanne.

Det er få som bruker munnbind, og spesiellt i "over-alt"-kategorien.

Det er lov med mindre offentlige og mindre private arrangementer fortsatt. Kan hende det finnes unntak, for har ikke oppdatert meg for hva som gjelder i Oslo, Bergen, Trondheim på en stund. Men likevel så er dette mye bedre enn å måtte nå nødvendigheten av unntakstilstand eller anarki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, 0laf said:


Han viser jo til svenske Statistikbyrån, som sier det er en betydelig overdødelighet, hva grafen din fra Euromomo sier er egentlig helt irrelevant, men for ordens skyld så benytter Euromomo tall innrapporter fra  ... wait for it .... Statistikbyrån, så den viser akkurat den samme overdødeligheten, dersom du hadde klart å tolke den riktig.

Utfordringen ser ut å ligge på hvor sammentrykket y-aksen i diagrammet hans framstår tror jeg. Statistikk lar seg manipulere på sett og vis. Uredelig kan det være rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...