Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (47 minutter siden):

Hvem skal forresten sørge for å håndheve reglene?


Det blir vanskelig å håndheve slike regler, det må eventuelt bli bøter når man foretar smittesporing i ettertid, å finner ut at folk har hatt store selskaper med mer folk enn tillatt.

Det pussige er jo, at Sverige nå innfører nasjonale forskrifter den 14. desember.

Dersom den nyheten stemmer, så er det dette de har hevdet de ikke kan gjøre i snart ett år nå?
Regjeringsmedlemmer i Sverige har stått på TV gang på gang og hevdet at det ikke finnes hverken lover eller muligheter til å innføre lover i Sverige, for å gjøre ting mer formelt, og at de derfor kun kan ha råd.

Så viser det seg at det var som mange trodde, noe statsministeren kunne gjøre med et pennestrøk !

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Ja, enig i at det er ille HVIS dødsårsaken er covid. Pga. ingen overdødelighet er jeg på ingen måte sikker på det.


Det er betydelig overdødelighet, du har fått tallene og lenkene til SCB nå gjentatte ganger, er faktaresistensen virkelig så stor ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (4 minutter siden):

Ja, enig i at det er ille HVIS dødsårsaken er covid. Pga. ingen overdødelighet er jeg på ingen måte sikker på det.

Nå må du gi deg, please. Du har gjentatte ganger fått dokumentert overdødeligheten i Sverige i periodene med høye dødsfall, men fortsetter å si i mot ren fakta. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Det er betydelig overdødelighet, du har fått tallene og lenkene til SCB nå gjentatte ganger, er faktaresistensen virkelig så stor ?

Puh. Som jeg nå har skrevet flere ganger: ja, det VAR overdødelighet i vår. Men ikke *nå*.

Dette ble jo også nevnt i din link:

"Men den observerade överdödligheten i år är främst koncentrerad till det andra kvartalet, alltså april till och med juni. Då dog det 5 313 personer fler än genomsnittet för 2015–2019, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB.

– Sedan halvårsskiftet har antalet döda varit något lägre än snittet, fortsätter han."

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 minutt siden):

Puh. Som jeg nå har skrevet flere ganger: ja, det VAR overdødelighet i vår. Men ikke *nå*.


Det er trolig fordi overdødelighet sleper etter, og fordi mange av dødsfallene de siste ukene ikke er registrert enda osv.

Det var en lav underdødelighet i tredje kvartal, når smittespredningen var lav.

Så er det slik at det er naturlig at en periode med høy overdødelighet følges av en periode med underdødelighet, men nå er vi inne i fjerde kvartal, hva resultatet blir vet man ikke før godt utpå nyåret.

I andre kvartal, altså mars-april, så var det også mange som maset om at det ikke døde flere enn normalt, det har i ettertid vist seg å være feil, det døde altså over 5000 mennesker mer enn normalt.

Du ser på feil tall, når svenske myndigheter oppgir at 133 mennesker er rapportert døde bare over helgen, så spiller det liten rolle hva en oversikt over overdødelighet som sleper etter med mange uker sier.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Du ser på feil tall, når svenske myndigheter oppgir at 133 mennesker er rapportert døde bare over helgen, så spiller det liten rolle hva en oversikt over overdødelighet som sleper etter med mange uker sier.

Så DA stoler du på svenske myndigheter altså - bare konklusjonen går "din vei"....

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

Så DA stoler du på svenske myndigheter altså - bare konklusjonen går "din vei"....


Jeg stoler ikke på svenske myndigheter i det hele tatt, jeg tror de underrapporterer og mørklegger, men tall fra Svenske Statistikmyndigheten viser jo at det faktisk er en overdødelighet som korrelerer med dødstallene, så å hevde noe annet blir vel i hvert fall feil ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Jeg stoler ikke på svenske myndigheter i det hele tatt, jeg tror de underrapporterer og mørklegger, men tall fra Svenske Statistikmyndigheten viser jo at det faktisk er en overdødelighet som korrelerer med dødstallene, så å hevde noe annet blir vel i hvert fall feil ?

"overdødelighet som korrelerer med dødstallene". Hvordan da? Ikke nå ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (43 minutter siden):

"overdødelighet som korrelerer med dødstallene". Hvordan da? Ikke nå ihvertfall. 


Dette er lenket til en rekke ganger, men det går tydeligvis ikke helt inn i sagmuggen?

Som det står ovenfor, så er det altså i våres rapportert om over 5000 dødsfall mer enn det som er vanlig.

Det korrelerer bra med de 6000'ish dødsfallene som er bekreftet fra COVID-19.

At du ser på den siste dagen, eller de siste par ukene, å ikke finner noen overdødelighet, er jo helt uinteressant, når vi vet at det er en betydelig overdødelighet i andre kvartal, når det også var en betydelig andel dødsfall fra COVID-19.

Det er helt fullstendig irrelevant hva det er "akkurat nå", overdødelighet er et mål man må se på over lang tid, og både dødsfall og statistikken sleper etter i Sverige, så tallene "akkurat nå" er trolig ikke en gang korrekte.

Overdødelighet er et mål som egentlig ikke er så veldig interessant når man har enormt god statistikk på dødsfall fra COVID-19 uansett, men det kan være interessant å se på det til neste år, når man har korrekte tall for hele 2020, for å se hvor godt overdødelighet korrelerer med COVID-19 dødsfall, og om det eventuelt er mye underrapportering, altså at overdødeligheten er betydelig høyere enn det man ellers kunne regne med ut i fra dødstallene med bekreftet COVID-19.

Jeg kan ikke helt forstå at du gidder å mase om denne overdødeligheten, når det nærmest daglig rapporteres tall over døde fra hele verden som stort sett er ganske nøyaktige?
Disse menneskene blir ikke plutselig i live igjen fordi du ikke klarer å finne de igjen på en manglende statistikk du ikke ser ut til å forstå?

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 minutter siden):


Dette er lenket til en rekke ganger, men det går tydeligvis ikke helt inn i sagmuggen?

Som det står ovenfor, så er det altså i våres rapportert om over 5000 dødsfall mer enn det som er vanlig.

Det korrelerer bra med de 6000'ish dødsfallene som er bekreftet fra COVID-19.

At du ser på den siste dagen, eller de siste par ukene, å ikke finner noen overdødelighet, er jo helt uinteressant, når vi vet at det er en betydelig overdødelighet i andre kvartal, når det også var en betydelig andel dødsfall fra COVID-19.

Det er helt fullstendig irrelevant hva det er "akkurat nå", overdødelighet er et mål man må se på over lang tid, og både dødsfall og statistikken sleper etter i Sverige, så tallene "akkurat nå" er trolig ikke en gang korrekte.

Overdødelighet er et mål som egentlig ikke er så veldig interessant når man har enormt god statistikk på dødsfall fra COVID-19 uansett, men det kan være interessant å se på det til neste år, når man har korrekte tall for hele 2020, for å se hvor godt overdødelighet korrelerer med COVID-19 dødsfall, og om det eventuelt er mye underrapportering, altså at overdødeligheten er betydelig høyere enn det man ellers kunne regne med ut i fra dødstallene med bekreftet COVID-19.

Jeg kan ikke helt forstå at du gidder å mase om denne overdødeligheten, når det nærmest daglig rapporteres tall over døde fra hele verden som stort sett er ganske nøyaktige?
Disse menneskene blir ikke plutselig i live igjen fordi du ikke klarer å finne de igjen på en manglende statistikk du ikke ser ut til å forstå?

Skjønner ikke hvorfor jeg gang på gang må gjenta mitt poeng: coronadøde er ikke noe *nøyaktig* tall på hvor dødelig covid er fordi man ikke vet om vedkommende ville dødd uansett. Det er som kjent vanlig at gamle folk dør. Når smitten er stor, som den er i Sverige, så vil det være økt sannsynlighet for overrapportering av dødsfall "som følge" av covid fordi mange av dem som uansett ville dødd, er smittet og derfor lett regnes som død av corona.

Jeg tar poenget med sen rapportering av dødsfall, men sliter med å forstå at 7 uker etter at antallet coviddøde begynte å øke, fortsatt ikke viser noen økt overdødelighet. Jeg vil tro at alle siviliserte land har gode tall på totalt antall døde etter 7 uker og derfor også overdødelighet.

Men jeg tar forbehold om at jeg her tar feil og at tallene kan øke igjen senere - da skal jeg selvsagt endre min oppfatning av dette. Men per nå ser det altså ut som andelen død av corona blir overrapportert i Sverige.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor jeg gang på gang må gjenta mitt poeng: coronadøde er ikke noe *nøyaktig* tall på hvor dødelig covid er fordi man ikke vet om vedkommende ville dødd uansett.


Alle kommer vi til å dø en gang, men du kan nok med veldig høy sikkerhet anta at de som dør av COVID-19 ikke ville dødd på samme tidspunkt uten COVID-19.

Alle de som dør av COVID-19, de dør av COVID-19, at du forsøker å få det til å fremstå som noe annet er bare vås.

Noen har åpenbart underliggende sykdommer, høyt blodtrykk og diabetes utpeker seg negativt, men det betyr ikke at alle som hadde høyt blodtrykk uansett ville dødd i løpet av en uke eller to dersom de ikke hadde fått COViD-19, det er i så fall snakk om så få, at det er helt ubetydelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Samtidig i Swedistan i dag ....
 

Sitat

Akuten på Helsingborgs lasarett är just nu så hårt belastad att man inte klarar av att isolera misstänkta covid-19 fall.
Istället vårdas flera personer med oklara luftvägssymptom i samma rum.

– Vi har platsbrist och brist på personal, säger Sören Nordh, huvudskyddsombud Vårdförbundet och skyddsombud akutmottagningen i Helsingborg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wedngn/sjukhus-isolerar-inte-misstankt-covidsmitta

Det ble altså rapporter om 133 døde og 18 820 nye smittetilfeller i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (23 minutter siden):


Alle kommer vi til å dø en gang, men du kan nok med veldig høy sikkerhet anta at de som dør av COVID-19 ikke ville dødd på samme tidspunkt uten COVID-19.

Alle de som dør av COVID-19, de dør av COVID-19, at du forsøker å få det til å fremstå som noe annet er bare vås.

Noen har åpenbart underliggende sykdommer, høyt blodtrykk og diabetes utpeker seg negativt, men det betyr ikke at alle som hadde høyt blodtrykk uansett ville dødd i løpet av en uke eller to dersom de ikke hadde fått COViD-19, det er i så fall snakk om så få, at det er helt ubetydelig.

Hvordan kan du vite det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...