Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Yessmann skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan du vite det?


Hvordan kan du vite det motsatte, at folk ville dødd uansett?

Det mest sannsynlige er vel at folk lever til de får en sykdom, å dør, slik som COVID-19, ikke at de uansett skulle dødd den dagen eller uka etter, men tilfeldigvis også fikk COVID-19 på samme tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (24 minutter siden):


Hvordan kan du vite det motsatte, at folk ville dødd uansett?

Det mest sannsynlige er vel at folk lever til de får en sykdom, å dør, slik som COVID-19, ikke at de uansett skulle dødd den dagen eller uka etter, men tilfeldigvis også fikk COVID-19 på samme tid.

For å omformulere spørsmålet: når en 87-åring med covidsmitte dør, hvordan kan man vite at vedkommende dør AV covid?

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (6 minutter siden):

For å omformulere spørsmålet: når en 87-åring med covidsmitte dør, hvordan kan man vite at vedkommende dør AV covid?


Når en 87-åring får hjerteinfarkt å dør, men samtidig hadde diabetes, hvordan kan man vite at vedkommende dør av hjerteinfarkt?

Nå er det trolig ingen som dør av COVID-19, de dør av kvelning, hjertestans, sepsis eller andre komplikasjoner fra virusinfeksjonen, om de også hadde diabetes, høyt blodtrykk eller veide 300 kilo er således ikke en dødsårsak i seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tusenvis av mennesker brøt i dag reglene for å komme seg til en liten landsby i Sri Lanka.

Der bor snekkeren Dhammika Bandara, som på riksdekkende TV for noen dager siden hevdet at han hadde laget en kur mot koronavirus, etter at Gud hadde fortalt han hvordan det skulle gjøres.

Det anslås at over 12 000 mennesker hadde reist til den lille landsbyen, for å få denne gudegitte kuren.

https://www.urdupoint.com/en/world/sri-lankans-rush-to-village-for-covid-19-cur-1108393.html

Sitat

Thousands of people defied public gathering restrictions to descend on a small village in central Sri Lanka Tuesday for a syrup that a self-styled holy man claimed could prevent and treat coronavirus.

Carpenter Dhammika Bandara claimed on national television last week that a so-called cure had been revealed to him by a god.

But doctors in the island nation said there was no scientific basis for the syrup. There is no known cure for Covid-19.

Photographs of Health Minister Pavithra Wanniarachchi published in local newspapers drinking the concoction helped spread Bandara's claim.

Reporters said some 12,000 people travelled to his small village some 85 kilometres (52 miles) northeast of capital Colombo, where he announced that he would be giving away some free samples.

"I am saying with sincerity that this preparation will not only cure Covid-19, but after you take this once, you will never contract the virus," he told the crowd, without offering any evidence.

 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Når en 87-åring får hjerteinfarkt å dør, men samtidig hadde diabetes, hvordan kan man vite at vedkommende dør av hjerteinfarkt?

Nå er det trolig ingen som dør av COVID-19, de dør av kvelning, hjertestans, sepsis eller andre komplikasjoner fra virusinfeksjonen, om de også hadde diabetes, høyt blodtrykk eller veide 300 kilo er således ikke en dødsårsak i seg selv.

Selvsagt. Men i det enkelte tilfellet kan du ikke vite om covid19 utgjorde en forskjell eller ikke. Derfor skjønner jeg ikke hvordan man kan telle dette så nøyaktig.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Selvsagt. Men i det enkelte tilfellet kan du ikke vite om covid19 utgjorde en forskjell eller ikke. Derfor skjønner jeg ikke hvordan man kan telle dette så nøyaktig.


I enkelte tilfeller, hvor folk er så syke at de har kun dager igjen å leve uansett, og samtidig får COVID-19, så kan man jo ikke vite om det utgjorde en forskjell eller ikke, men det er nok snakk om så få tilfeller at du kan telle de på en hånd, så det spiller liten rolle.

De aller fleste som har dødd, ville nok hatt flere år igjen dersom de ikke hadde blitt smittet.
Selv de som er 70 til 90 år kunne statistisk sett levd i flere år, kanskje tiår, dersom de ikke døde av COVID-19.

Retorikken om at de som dør av COVID-19 ville "dødd uansett" er et feilspor, det er ikke slik i virkeligheten.
Folk lever generelt til de dør av noe, når man blir gammel så kan det være alt fra en virusinfeksjon, kreft eller lignende, til  at hjertet stanser, men det er ikke automatisk slik at selv om en åttiåring blir smittet av SARS-CoV-2 å dør, så ville vedkommende uansett dødd uka etter av influensa eller høyt blodtrykk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Akutten i Helsingborg overbelastet: Klarer ikke isolere mistenkte coronasmittede

Ved Helsingborg sykehus i Sverige renner det inn så mange personer med mistenkt coronasmitte at akutten ikke klarer å isolere dem, og de blir satt i samme rom med andre.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/M35E0r/akutten-i-helsingborg-overbelastet-klarer-ikke-isolere-mistenkte-coronasmittede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

MERKEL ADVARER MOT GLØGG: – IKKE KOMPATIBELT MED Å FÅ KONTROLL PÅ VIRUSET

Tysklands forbundskansler Angela Merkel sier onsdag at det boder som selger gløgg, «ikke er kompatibelt med å få kontroll på viruset», melder Reuters.

 

Samtidig varsler hun om også langt strengere inngripener.

 

– Vi bør stenge alle butikker etter jul, helt frem til 10. januar, mener Merkel. Hun sier tyskerne ikke har redusert sosial kontakt i tilstrekkelig grad.

 

Smitten i Tyskland ligger flatt, og det ble tirsdagregistrert hele 29.263 smittetilfeller i landet.

 

Samtidig hadde tyskerne sitt verste døgn noen sinne på tirsdag med tanke på antall coronadødsfall. Da døde 568 coronapasienter i landet.

Høres lurt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt den med gløgg. Serverer de kald/lunken gløgg i Tyskland eller vil ikke varmen ta livet av viruset? Jeg tar det for gitt at de bruker engangskopper og ellers overholder avstandsregler.

Angående stengte butikker til 10. januar er jeg redd det bare vil føre til økt hamstring/julehandling/sild i tønne i forkant av nedstengningen. Mener å ha hørt i en debatt at Sør-Korea har en ordning der man får utdelt handletid (f.eks onsdager kl 12-14) alfabetisk etter forbokstaven i navnet. Hensikten var å fordele handlingen så jevnt som mulig for å unngå "rushtid" i butikkene. Her i Norge ser jeg at butikker kjører dagstilbud for å lokke folk i butikken oftere, ikke har kontroll på antall kunder i butikken og at det tidvis kan være umulig å holde avstand. Jeg tenker at vi kan hente noe inspirasjon fra Sør-Korea her. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt den med gløgg.


Problemet er nok ikke selve gløggen, men bodene som selger det, hvor det har vist seg å være liten avstand og folk som ikke følger smittevernreglene.

Nå er ikke jeg så stø på tysk, men forstår en del, å det jeg har fått med meg er at mange steder i Tyskland har forbudt salg av alkohol, særlig fra slike boder, og dette har ført til en del klaging og mas i Tyskland, fra folk som gjerne vil ha gløggen sin.

Det Merkel sa i følge RTL, var :

"Wir reden zu viel über Glühwein-Stände und zu wenig über Krankenpfleger und Krankenschwestern"

altså ... "vi snakker for mye om gløgg-boder, og for lite om sykepleiere", som nok var en henvisning til alt oppstyret disse gløgg-bodene har ført med seg, når det er langt viktigere ting som skjer, litt som hytteforbudet i Norge.

Jeg tror kanskje journalistene i VG heller ikke helt oppfattet poenget ?



Såkalte Glühwein-Stände, som selger gløgg på markeder og langs handlegater i Tyskland

3e5f23fc38d9a6681c27423b741506b0.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

I går, tisdag, var Region Stockholms IVA-platser fyllda till 99 procent.

Det är första gången under pandemin, skriver Dagens Nyheter.

– Det är verksamhet som handlar om liv och död, , säger Björn Persson, verksamhetschef för perioperativ medicin och intensivvård på Karolinska.

– Med så hög beläggning finns det en risk att tröskeln för att få intensivvård blir hög, så att den som annars skulle ha fått plats inte får det.


https://www.dn.se/sthlm/99-procent-av-iva-platserna-i-stockholms-lan-fyllda-laget-ar-mycket-allvarligt/ (betalingsmur)
  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):

Akutten i Helsingborg overbelastet: Klarer ikke isolere mistenkte coronasmittede

Sitat

Ved Helsingborg sykehus i Sverige renner det inn så mange personer med mistenkt coronasmitte at akutten ikke klarer å isolere dem, og de blir satt i samme rom med andre. (...)

Ved det svenske sykehuset er akutten nå så overbelastet at de ikke lenger klarer å isolere mistenkte coronatilfeller. Dermed blir flere med uklare luftveissymptomer satt i samme rom. 

Nordh sier til avisen at de ikke har nok enkeltrom til å håndtere trykket. I tillegg er det mangel på personale.

Nordh forteller til avisen at de ansatte føler seg presset, og at de som jobber med coronapasienter har måttet si fra at de ikke orker mer. 

– De har sagt ifra, og da får de muligheten til å flyttes til en annen del av akutten.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/M35E0r/akutten-i-helsingborg-overbelastet-klarer-ikke-isolere-mistenkte-coronasmittede?utm_content=row-7&utm_source=vgfront

Fatter og begriper ikke hvordan svenske myndigheter ikke innfører flere tiltak. Sykehusene i to av Sveriges mest folkerike regioner er i ferd med å rennes over og er ikke lenger i stand til å håndtere de syke eller personell på en forsvarlig måte, også gjøres det ikke nasjonale grep? Hva faen?

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg skjønte ikke helt den med gløgg. Serverer de kald/lunken gløgg i Tyskland eller vil ikke varmen ta livet av viruset? Jeg tar det for gitt at de bruker engangskopper og ellers overholder avstandsregler.

Angående stengte butikker til 10. januar er jeg redd det bare vil føre til økt hamstring/julehandling/sild i tønne i forkant av nedstengningen. Mener å ha hørt i en debatt at Sør-Korea har en ordning der man får utdelt handletid (f.eks onsdager kl 12-14) alfabetisk etter forbokstaven i navnet. Hensikten var å fordele handlingen så jevnt som mulig for å unngå "rushtid" i butikkene. Her i Norge ser jeg at butikker kjører dagstilbud for å lokke folk i butikken oftere, ikke har kontroll på antall kunder i butikken og at det tidvis kan være umulig å holde avstand. Jeg tenker at vi kan hente noe inspirasjon fra Sør-Korea her. Hva mener dere?

Som Olaf sier bodene bringer folk tett på hverandre. 

Når det gjelder butikkene stengt er vel poenget å få smitten til å brenne ut ved å hindre at folk møtes i to uker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Akutten i Helsingborg overbelastet: Klarer ikke isolere mistenkte coronasmittede

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/M35E0r/akutten-i-helsingborg-overbelastet-klarer-ikke-isolere-mistenkte-coronasmittede?utm_content=row-7&utm_source=vgfront

Fatter og begriper ikke hvordan svenske myndigheter ikke innfører flere tiltak. Sykehusene i to av Sveriges mest folkerike regioner er i ferd med å rennes over og er ikke lenger i stand til å håndtere de syke eller personell på en forsvarlig måte, også gjøres det ikke nasjonale grep? Hva faen?

Sverige er helt handlingslammet. Virker som om politikerene er så redd for å bli upopulære eller bryte gamle lover at de heller vil at folk skal dø. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Fatter og begriper ikke hvordan svenske myndigheter ikke innfører flere tiltak. Sykehusene i to av Sveriges mest folkerike regioner er i ferd med å rennes over og er ikke lenger i stand til å håndtere de syke eller personell på en forsvarlig måte, også gjøres det ikke nasjonale grep? Hva faen?

Flatten the curve var jo noe av det første vi/folk fikk lære om pandemien i februar-mars. Selv Sverige så jo ut til å skjønne den logikken tidlig selv om de gikk for sin berømte flokkimmunitets-strategi.

Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Sverige er helt handlingslammet. Virker som om politikerene er så redd for å bli upopulære eller bryte gamle lover at de heller vil at folk skal dø. 

Det virker som et ekkokammer av prestisje rundt strategien de valgte tidlig. Dvs. mye redsel for å tråkke på tær ved å foreslå noe utenfor vedtatte sannheter i ekkokammeret. De som taler i mot vedtatte sannheter ser ut til å få ganske hard motbør. Uttrykket "som å banne i kirka" virker å passe godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortviler på svenske sykehus: – Nå bruker vi tall og ikke navn på pasientene våre

Sitat

Intensivavdelingene i Sverige fylles opp. Svenske sykepleiere og leger sier de er helt på bristepunktet av hva de kan håndtere. (...)

– Vi slukker branner her nå. Min kollega har grått halve vakten hennes fordi hun føler seg utilstrekkelig og dårlig i jobben sin. Mens jeg hopper mellom pasienter må jeg finne tid til å trøste henne også, sier Matilda Nygren til danske TV 2.

Sykepleieren beskriver en hverdag der hun kun orker å gå på jobb, for så å gå hjem og sove fram til neste vakt.

Hun beskriver avdelingen som en menneskefabrikk, der pasientene ligger på respirator i lange rekker. 

– Det er veldig mye å gjøre. Mine kolleger er helt tomme i øynene. Vi må stenge ute følelser for å kunne håndtere dette. Det blir lite humant overfor pasientene våre, sier hun og utdyper at de nå bruker tall på pasientene, i stedet for navn.

Nygren jobber på Nye Karolinska sykehus i Stockholm. Hun forteller at de har hatt en enorm utskiftningen av personalet det siste året.

Nye tall viser at 28 sykepleiere har sagt opp jobben over en tre måneders periode på denne intensivavdelingen.

Lege og virksomhetsleder ved intensivavdelingen på Karolinska, Björn Persson bekrefter overfor NRK at de jobber under svært anstrengte forhold.

– Dette orker vi ikke lenge nå. Jeg er redd prisen er for høy på lang sikt. Jeg frykter personalet blir syke, utbrente og etter hvert velger å ta et annet yrke, eller bytter karriere fordi man ikke vil oppleve dette igjen, sier han.

En annen sykepleier TV 2 Danmark har snakket med, forteller at hun har vært sykemeldt fra jobben på intensivavdelingen i Uppsala på grunn av angst og panikkangst. Hun er foreløpig bare tilbake i 25 prosent jobb.

https://www.tv2.no/nyheter/11826910/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Fortviler på svenske sykehus: – Nå bruker vi tall og ikke navn på pasientene våre

Veldig trist å høre. Jeg tenker umiddelbart på hva som kan gjøres for å avhjelpe situasjonen:

- Norge har så vidt jeg vet god kapasitet og kan ta i mot svenske pasienter, i hvert fall pr nå.

- Svensker som kjenner noen som jobber i de utsatte yrkene, kan bistå til å hjelpe disse med private gjøremål. Alt fra å måke snø for sin helsearbeidende bekjentskap, til innkjøp, julestell osv. Jeg har tenkt tanken selv siden jeg kjenner mange som jobber i helsevesenet, men hittil har ikke situasjonen vært særlig presset for de som jobber i Tromsø, så det har blitt med tanken.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...