Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

William_S skrev (28 minutter siden):

Er bare å se på smittetallene det.  Det er altså ingen som helst sammenheng mellom høy bruk av munnbind og lave smittetall.  Spania feks har jo hatt de mest rigide reglene om munnbind i Europa . LAngt hardere ramma enn Norge. 

Nei, det er absolutt ikke bare å se på smittetallene. Det blir som å påstå at mer CO2 i atmosfæren fører til flere reality-programmer på TV. "Det er jo bare å se hvordan disse har økt samtidig". Nei, så simpelt henger ikke verden sammen. Dermed står påstanden din om at munnbind ikke har fungert i Spania, Polen, Tsjekkia, Frankrike etc fortsatt fullstendig udokumentert.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Nei, det er absolutt ikke bare å se på smittetallene. Det blir som å påstå at mer CO2 i atmosfæren fører til flere reality-programmer på TV. "Det er jo bare å se hvordan disse har økt samtidig". Nei, så simpelt henger ikke verden sammen. Dermed står påstanden din om at munnbind ikke har fungert i Spania, Polen, Tsjekkia, Frankrike etc fortsatt fullstendig udokumentert.

Tull - jeg har vist til faktiske tall - det har ikke du. Her i Norge klarte vi oss utmerka fint uten munnbindssirkuset før media begynte å presse på dette i månedsskiftet juli/august.. FHI lister ikke engang munnbind som et viktig tiltak for å få ned smitten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn at munnbind forhindrer smitte helt, men at det reduserer smitte.

For at munnbind skal funke må ALLE bruke det på den arenaen det er snakk om. Derfor bør ALLE pålegges å ha det på i innendørs steder hvor sosial avstand er vanskelig eller umulig.

Men er man syk, har symptomer eller er pålagt karantene skal man selvsagt holde seg hjemme.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Tull - jeg har vist til faktiske tall - det har ikke du.

Her er faktiske tall:

https://en.wikipedia.org/wiki/Reality_television

https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_in_Earth's_atmosphere

Ingen tvil om at mer CO2 i atmosfæren har ført til flere reailtyprogrammer. :roll:

Bare sånn for å synke til samme nivå. Så kan du få lov til å forsøke å underbygge påstanden din at det er munnbindbruken som har ført til de høye smittetallene i Spania, Polen, Tsjekkia, Frankrike osv. Du kan jo begynne med å utelukke alle andre potensielle årsaker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Meanwhile in Swedistan ....
 

Sitat

Covidpatient avled när respirator saknade slangar

Brist på respiratorslangar fick allvarliga konsekvenser för en 39-årig svårt covidsjuk man som vårdades på fältsjukhuset i Göteborg. Dokument som SVT tagit del av visar att 39-åringen dog efter att personalen gjort flera misslyckade försök med att koppla honom till en respirator som saknade slangar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/39-arig-covidpatient-avled-nar-sjukvarden-skulle-spara-pa-respiratorslangar

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Dette kan da ikke være riktig, eller?

Problemet er at man ikke kan gjette eller stole på om andre er syke rundt deg. Selv om det ville gitt mest effekt med at den syke bruker munnbind, så bør også alle bruke det likevel fordi det ser ut å gi en liten ekstra beskyttelseseffekt på 30 % om du ikke er syk men omgås Covid-19-syke folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Dette kan da ikke være riktig, eller?

Nei så lenge flesteparten bruker munnbind har det god effekt.

 

Sitat

Brøt karantene i 8 sekunder - over 30 000 i bot

Taiwan har strenge covid-19-regler. En mann fikk 3500 dollar i bot for å ha vært åtte sekunder utenfor karantene-hotellet sitt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/brot-karantene-i-8-sekunder---over-30-000-i-bot/73152732

Det er en grunn til at Taiwan ikke er plaget med koronaviruset. Her i Norge syter folk i media om at de må være på hotell i 10 dager. Egoistiske nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele det munnbind-styret tror jeg fører til en falsk trygghet. Uten at det her er noe annet enn min egen synsing basert på hva jeg hører og observerer så vil jeg tørre å påstå at det er et fåtall som bruker munnbind riktig og bare har det på for syns skyld. Det finnes garantert folk som gjør det riktig, men jeg har en følelse av at dem aller fleste tar det på seg, stapper det i lomma og tar det fram igjen i neste butikk.

Men at det har en psykisk effekt ved å minne folk på håndhygiene og avstand tror jeg nok at det har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (49 minutter siden):

Britene starter vaksinering i morgen. Godt at det endelig lysner i tunellen. Satser på at det ikke er lenge før vi kan begynne her på berget også.

det skal bli interessant i hvilken utstrekning det vil påvirke korona-restriksjoner generelt.

det er ingen åpenbar sammenheng at fordi ansatte og gamle på institusjoner blir vaksinert, så forsvinner smittetrykket på skoler, utesteder og samfunnet forøvrig. ergo er det vel sjans for at ulike typer restriksjoner og begrensninger for folk flest vil fortsette.

men det er mulig det planlegges fase 2 av vaksinasjon etterhvert, som vil tilbys alle, dvs. bredt spekter av samfunnet.

Lenke til kommentar

Hundreds ill, 1 dead due to unidentified illness in India

Sitat

At least one person has died and 200 others have been hospitalized due to an unidentified illness in the southern Indian state of Andhra Pradesh, reports said Monday.

The illness was detected Saturday evening in Eluru, an ancient city famous for its hand-woven products. Since then, patients have experienced symptoms ranging from nausea and anxiety to loss of consciousness, doctors said. 

A 45-year-old man who was hospitalized with symptoms similar to epilepsy and nausea died Sunday evening, the Press Trust of India news agency reported.

Officials are trying to determine the cause of the illness. So far, water samples from impacted areas haven’t shown any signs of contamination, and the chief minister’s office said people not linked to the municipal water supply have also fallen ill. The patients are of different ages and have tested negative for COVID-19 and other viral diseases such as dengue, chikungunya or herpes.

https://apnews.com/article/india-hundreds-unidentified-illness-fbfd61bf8ba0556f4fab986095d705de

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 time siden):

Hele det munnbind-styret tror jeg fører til en falsk trygghet. Uten at det her er noe annet enn min egen synsing basert på hva jeg hører og observerer så vil jeg tørre å påstå at det er et fåtall som bruker munnbind riktig og bare har det på for syns skyld. Det finnes garantert folk som gjør det riktig, men jeg har en følelse av at dem aller fleste tar det på seg, stapper det i lomma og tar det fram igjen i neste butikk.

Men at det har en psykisk effekt ved å minne folk på håndhygiene og avstand tror jeg nok at det har.

Munnbind er først og fremst for å beskytte andre, ikke seg selv og det er derfor alle bør bruke det på steder hvor sosial avstand ikke er mulig. Men det er jo viktig at man dekker til nesen og at innsiden alltid er ren da.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Nipah_virus_infection

Morromann skrev (Akkurat nå):

Munnbind er først og fremst for å beskytte andre, ikke seg selv og det er derfor alle bør bruke det på steder hvor sosial avstand ikke er mulig. Men det er jo viktig at man dekker til nesen og at innsiden alltid er ren da.

Nei det er en myte. Munnbind beskytter deg selv i like stor grad som andre.

Sitat

Wear Masks To Protect Yourself From The Coronavirus, Not Only Others, CDC Stresses

Wearing a mask protects the wearer, and not just other people, from the coronavirus, the Centers for Disease Control and Prevention emphasized in an updated scientific brief issued Tuesday. And the protective benefits of masks are stronger the more people wear masks consistently and correctly, the agency says.

When the CDC first recommended that Americans wear cloth face coverings back in April, it cited evidence that the coronavirus could be transmitted by asymptomatic people who might not be aware of their infectiousness – a group estimated to account for more than 50% of transmissions. The agency said masks were intended to block virus-laden particles that might be emitted by an infected person.

In a report updated Tuesday, the CDC says that is still the primary intention of wearing masks. But it also cites growing evidence that even cloth masks can also reduce the amount of infectious droplets inhaled by the wearer.

"This messaging is key to increase adherence and interest in mask wearing. I am thrilled!" Dr. Monica Gandhi, an infectious disease physician with the University of California, San Francisco, said in a tweet Tuesday.

 

Ghandi argued in a recently published paper that wearing masks can reduce the severity of illness with COVID-19, even if the wearer does become infected.

https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/11/11/933903848/wear-masks-to-protect-yourself-from-the-coronavirus-not-only-others-cdc-stresses

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp beskrevet noe high tech-greier som nyttes i et annet land. Vet ikke noe om merke, modell og helt hvordan det fungerer. Men, på et felles bosted i utlandet, har de montert et slags kamera som virker å kjøre noe form for AI. Så beboerne blir utsatt for alarm i det de forsøker å innta bygningen de har leilighet i, dersom ikke har på seg munnbind :p

Dette er en nær bekjent av meg som utsettes for :laugh:

(tankene mine går til noe importert tech i fra Asia elns.)

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Sveits vaksinerer langsomt Sveits har valgt en annen retning for sin vaksinestrategi enn mange andre land. De vektlegger varsomhet fremfor tempo. Trolig vil massevaksinering starte innen midten av 2021, anslår Claire-Anne Siegrist, en av landets fremste vaksinerådgivere.

Rip Sveits. Totalt 5495 døde med en slik strategi og åpne grenser mot Europa og Verden er de dødsdømte. 

Sør-Korea har så god smittesporing at de kan vente. 

Sitat

Sør-Korea vil starte massevaksinering etter å ha overvåknet hvordan vaksinering har gått i andre land i 2–3 måneder, sier landets helseminister ifølge Reuters. Sør-Korea har kjøpt inn 36 millioner vaksinedoser fra fire selskaper.

 

 

Lenke til kommentar
Sitat

Blant de verste i Europa

På nåværende tidspunkt er Sverige blant de landene i Europa som har flest nye registrerte smittetilfeller.

Mandag viser de oppdaterte tallene til Det europeiske smittevernbyrået (ECDC) at Sverige har registrert 698 nye smittetilfeller per 100 000 innbygger siste 14 dager. Dermed er det bare seks land som er hardere rammet enn dem på ECDCs liste.

 

På nåværende tidspunkt er det bare Liechtenstein, Luxembourg, Litauen, Slovenia, Kroatia og Ungarn som er registrert med større smittespredning enn Sverige på ECDC-lista.

 

Sverige står altså registrert med høyere smittetrykk enn både Spania og Belgia, som tidligere i høst var utrolig hardt rammet av coronapandemien, men som begge nådde den foreløpige smittetoppen i slutten av oktober.

 

Helt i andre enden finner man Island og Irland, som har henholdsvis 57,4 og 77,2 nye smittetilfeller per 100 000 innbyggere siste 14 dager. Norge har på sin side registrert et smittetrykk på 111,4.

https://www.dagbladet.no/nyheter/blant-de-verste-i-europa/73152966

Sitat

Føles som folk driter i det

Mener økende smitte kan være resultatet av black friday-shopping.

Det har aldri vært så mange covid-pasienter innlagt på sykehus i Skåne som nå, skrev Expressen mandag kveld.

Det er snakk om totalt 276 pasienter, hvorav 33 ligger på intensivavdeling. Det er mer enn tre ganger så mange som under smittetoppen i våres, ifølge avisa.

https://www.dagbladet.no/nyheter/foles-som-folk-driter-i-det/73153645

Håpløst helt utrolig at Sverige skal være en av de verste i Europa pga. en mann Tegnell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...