Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det er nok mye verre enn hva noen ønsker å fortelle oss. Tenker myndigheten vet at 25-50% av Norges befolkning blir smittet innen et år og at 50 - 150.000 blir å stryke med (ca 5%). Selvsagt blir helsevesenet å bryte sammen da dette vil ramme helsearbeiderne hardest. Akkurat nå driver dem å kjøper seg tid mens dem planlegger for et slikt senario. Ti-tusenvis av "vanlige folk" har den siste uken fått influensa, men dem blir nektet å ta en corona-test. Når dødsfallene begynner til helgen og eksploderer til uken, så blir nok hele Norge stengt ned på samme måte som det vi ser i Kina og Italia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Singo said:

De må jo tegne et riktigst mulig bilde. Politikerne som bevilger penger behøver vel dette grunnlaget. Men fy fader så tregt det går å komme til svaret i Norge for hvordan folk og fe skal forholde seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Professor Balthazar said:

så blir nok hele Norge stengt ned på samme måte som det vi ser i Kina og Italia.

Hvilke av de to? Nedstegningen i Kina går mye, mye hardere til verks. Den inkluderer mye hardere portforbud, og medieforbud.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 minutter siden):

Ja, er ikke helt uenig i det, problemet blir når krisen blir for stor, da er et totalitært regime mye mer utsatt for slakt. Det er nok noe av grunnen til at disse landene nå er så proaktive: De er livredde for å miste makten, fordi da kommer det reaksjoner deretter. I det demokrati har man ikke samme problem.

Vi får se hva som skjer i Iran, men skal ikke bli forundret om de får et lite regimeskifte etter dette er ferdig.

Enig. Det kunne fort bli noen endringer i Kina også, men regner med at Xi Jinping har klart å ta æren for at Kina kom seg gjennom Coronaviruset med så få dødsfall pr. innbygger som de virker ha. 
Iran er et særtilfelle, ifra diktatoren de hadde frem til 2500 års festen i 1971 til den politiske ustabiliteten som har vært i etterkant så er det vanskelig å si hvordan en epidemi som dette vil forme fremtiden deres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Delvis said:

Har det vært noe verre enn dette siden svartedauden?

Polio før vaksine, meslinger før vaksine, kikhoste før vaksine? Lungebetennelse før antibiotika? Spanskesyken etter første verdenskrig med masse reising og utslitte soldater?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg vet at det ikke er direkte relatert til coronavirus.

MEN, la oss si noen hacker seg inn i styre og stell som kjører på Intel-plattformer da, så kan jo dekreter sendes i øst og i vest. Denne potensielle problemstillingen visste folk at sannsynligvis ville bli allerede når Meltdown/Spectre bugs'ene ble røpet til verden. Intel må rett og slett kode nye prosessorer helt i fra bunnen av, som betyr at Windows og andre operativssystemer, samt programvaren til disse må kodes og kompileres på nytt også så de passer til å kjøres på ny CPU-arkitektur i fra Intel.

https://www.digi.no/artikler/intel-prosessorer-har-alvorlig-sarbarhet-som-er-umulig-a-fikse/486932

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært syk med influensasumptomer og feber i 2 dager.

Jeg kom ikke igjennom på 116117 i går og har nå i dag tidlig stått 27 minutter i telefonkø hos fastlegen da 116117 i dag tidlig ba meg ringe fastlegen.

Akkurat nå er jeg dermed borte fra jobb på egenmelding.

 

Uten at jeg vet hva dette er så er det interessante at jeg siste 2 måneder kun har frekventert mellom pulten på kontoret i Oslo og leiligheten hjemme pga. krevende crunch prosjek siste 3 måneder. Kun 1 ukentlig tur på butikk og ingen turer på treningsstudio, kino, restaurant, flyplass, lege, sykehus el.

Jeg har praktisert religiøs håndvask og hygiene helt siden spredning utenfor Kina ble kjent.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, MittNavnErTatt said:

Soldater kan stoppe det. Nok av triggerhappy folk i militæret, bare å gi soldatene oppdrag i å skyte de som prøver å bryte karantenesoner.

Da bærer det rett til borgerkrig i landet tør jeg vedde på?

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Noxhaven said:

Enig. Det kunne fort bli noen endringer i Kina også, men regner med at Xi Jinping har klart å ta æren for at Kina kom seg gjennom Coronaviruset med så få dødsfall pr. innbygger som de virker ha. 

Jeg tror ikke Xi Jinping vil få æren, fordi han gjemte seg de dagene det var verst. 

De som tok over kontrollen var lokale ledere fra de viktigste provinsene som Shanghai. En del av dem har også tatt over viktige posisjoner i Hubei, f.eks. borgermesteren i Shanghai erstattet Communist Party Secretary of Hubei. 

Jeg vil derfor tro at enkelte lokale ledere har fått mer makt og kan utfordre Xi Jinping i 2023.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har nå vært syk med influensasumptomer og feber i 2 dager.

Jeg kom ikke igjennom på 116117 i går og har nå i dag tidlig stått 27 minutter i kø hos fastlegen da 116117 ba meg ringe fastlegen.

Akkurat nå er jeg dermed borte fra jobb på egenmelding.

 

Uten at jeg vet hva dette er så er det interessante at jeg siste 2 måneder kun har frekventert mellom pulten på kontoret i Oslo og leiøigheten hjemme pga. krevende crunch prosjek siste 3 måneder. Kun 1 ukentlig tur på butikk og ingen turer på treningsstudio, kino, restaurant, flyplass, lege, sykehus el.

Håper for din del og oss andre at det bare er en influensa eller ordinær forkjølelse da. 27 minutter var lenge. Tegn på at noe er i gjære for coronavirus kanskje i ditt område?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har nå vært syk med influensasumptomer og feber i 2 dager.

(...)

Uten at jeg vet hva dette er så er det interessante at jeg siste 2 måneder kun har frekventert mellom pulten på kontoret i Oslo og leiligheten hjemme pga. krevende crunch prosjek siste 3 måneder. Kun 1 ukentlig tur på butikk og ingen turer på treningsstudio, kino, restaurant, flyplass, lege, sykehus el.

Influensa smitter veldig lett. Kan det være at noen i husholdningen hadde med seg smitte hjem? De kan ha bært viruset uten å være syke selv. For eksempel kunne dråpe sitte igjen på klær. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Influensa smitter veldig lett. Kan det være at noen i husholdningen hadde med seg smitte hjem? De kan ha bært viruset uten å være syke selv. For eksempel kunne dråpe sitte igjen på klær. 

Vanskelig å si. Sambo har i grunn hatt samme hverdagsrutine som meg siste 2 måneder og vi har byttet på å handle 1 dag per uke på vår lokale matbutikk.

Vi har 1 hjemmeboende "barn" som jobber på Ahus. Denne har også hatt 2 uker hjemmeferie nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fnix said:

I Amerika ser jeg for meg at slike ting kan skje, men her i Norge som er basert på tillit og tilgivelse, er det lite trolig. Dessverre. Men kommer vel mye an på hvordan slike twister blir løst i andre demokratiske land.

For det vil definitivt skje: at smitta idioter dreper uskyldige med overlegg. Altså at de vet at de er smittet men gir blanke i konsekvensene - og folk dør. 

Som jeg og nevnte tidligere i tråden, viruset egner seg utmerket godt til terror, spesielt økonomisk. 

Men en av terrornasjonene Iran er jo dessimert selv pga. viruset nå. Samt lederen i Nord-Korea er smittefri, eller lyver på seg at nasjonen er smittefri.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har nå vært syk med influensasumptomer og feber i 2 dager.

Jeg kom ikke igjennom på 116117 i går og har nå i dag tidlig stått 27 minutter i telefonkø hos fastlegen da 116117 i dag tidlig ba meg ringe fastlegen.

Akkurat nå er jeg dermed borte fra jobb på egenmelding.

 

Uten at jeg vet hva dette er så er det interessante at jeg siste 2 måneder kun har frekventert mellom pulten på kontoret i Oslo og leiligheten hjemme pga. krevende crunch prosjek siste 3 måneder. Kun 1 ukentlig tur på butikk og ingen turer på treningsstudio, kino, restaurant, flyplass, lege, sykehus el.

Jeg har praktisert religiøs håndvask og hygiene helt siden spredning utenfor Kina ble kjent.

Det er fremdeles omtrent like lett å få alle andre vanlige sykdommer, som vanlig sesonginfluensa, forkjølelse og bakterieinfeksjoner. I tillegg begynner pollen-sesongen som mange merker på luftveiene

Lenke til kommentar
7 minutes ago, M98kF1 said:

Det er fremdeles omtrent like lett å få alle andre vanlige sykdommer, som vanlig sesonginfluensa, forkjølelse og bakterieinfeksjoner. I tillegg begynner pollen-sesongen som mange merker på luftveiene

Pollen plagene hadde jeg før snøen kom da de fleste ble overrasket av en tidlig pollensesong i år men ble bra av det. Dette er ikke pollen plager :)

Det kan være sesonginfluensa men såvidt jeg har forstått er de ikke jeg selv som skal vurdere det?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...