Jump to content
Nizzen

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Message added by Jarmo

Recommended Posts

0l3M skrev (17 minutter siden):

Her er litt mere info angående Aorus Extreme. Dette er 3090 da men :)

UNBOXING: First Hand on AORUS RTX 3090 XTREME

https://www.aorus.com/blog-detail.php?i=808

https://www.aorus.com/blog-detail.php?i=805

Så man kan ha køstum bilde på lcd skjermen. 

Dette skjermkortet blir jo bare bedre og bedre. Vet akkurat hva jeg skal ha bilde av på lcd skjermen :fun:

12 minutes ago, Emile the rat said:

Så man kan ha køstum bilde på lcd skjermen. 

Dette skjermkortet blir jo bare bedre og bedre. Vet akkurat hva jeg skal ha bilde av på lcd skjermen :fun:

Er jo bare redd en må vente i lange tider på dette kortet ?

Aetius skrev (10 minutter siden):

Tja, står 28/9 på min ordre, lagt inn i går.

02/10 på min bestilt kl 1501 Torsdag

Edited by Pc Lynet
Feil dag

PaladinNO skrev (2 timer siden):

Trodde ikke 8K var en ting ennå

4K 120hz i 10bit HDR krever 40Gbps som i praksis er det høyeste 4K TV-er i dag vil trenge. Det er såpass tett oppunder 48Gbps(som er maks per i dag på HDMI 2.1) at selv 4K kan kreve full "8K-kabel".

Allostasis skrev (55 minutter siden):

Ville vært forsiktig med å kjøpe det der før noen får bekreftet at den faktisk virker med HDMI 2.1 fulle båndbredde (RGB 10/12-bit, 4k@120)

Vel, det står spesifikt at den takler 48Gbps, så da er det egentlig bekreftet. Hvis det skulle vise seg å være løgn, så er det bare å klage til aliexpress og få pengene igjen.

Edited by Nimrad
  • Like 1

Nimrad skrev (1 minutt siden):

4K 120hz i 10bit HDR krever 40Gbps som i praksis er det høyeste 4K TV-er i dag vil trenge. Det er såpass tett oppunder 48Gbps(som er maks per i dag på HDMI 2.1) at selv 4K kan kreve full "8K-kabel".

Skjønner. Tenkte ikke på oppgradering av Hertzen. TV-er er noe som "alltid" har vært 60 Hz (og har ingen selv), så jeg henger igjen i det gamle der. :)

Men såklart, det er det samme som med PC-skjermer når jeg tenker over det - raskere oppdateringsfrekvens og større oppløsning, såklart det krever mer båndbredde som skal igjennom kabelen.

• Like 1

3 minutes ago, Nimrad said:

Vel, det står spesifikt at den takler 48Gbps, så da er det egentlig bekreftet. Hvis det skulle vise seg å være løgn, så er det bare å klage til aliexpress og få pengene igjen.

Nei, står den har "teoretisk 48Gbps". Rar formulering om den faktisk støtter 4k@120 + 4:4:4 12-bit signal. 

Allostasis skrev (2 minutter siden):

Nei, står den har "teoretisk 48Gbps". Rar formulering om den faktisk støtter 4k@120 + 4:4:4 12-bit signal. 

Det kan ikke jeg se noe av. Det jeg ser i beskrivelsen sier ettertrykkelig at den støtter 48Gbps:

The Ultra High Speed HDMI Cable supports the 48G bandwidth for uncompressed HDMI 2.1 feature support. <....> Support 8K@60 Hz, 4K@120Hz, UHD, FHD, 3D, Ethernet, Audio Return Channel, HDR 4:4:4 color format ,48 bit/px color depth.

Edited by Nimrad
  • Like 1

1 minute ago, Nimrad said:

Det kan ikke jeg se noe av. Det jeg ser i beskrivelsen sier ettertrykkelig at den støtter 48Gbps:

The Ultra High Speed HDMI Cable supports the 48G bandwidth for uncompressed HDMI 2.1 feature support. <....> Support 8K@60 Hz, 4K@120Hz, UHD, FHD, 3D, Ethernet, Audio Return Channel, HDR 4:4:4 color format ,48 bit/px color depth.

På bilde når du scroller og under "rate - 48Gbp theoretical bandwith".

Allostasis skrev (4 minutter siden):

På bilde når du scroller og under "rate - 48Gbp theoretical bandwith".

Hadde ikke lagt meg så veldig opp i den ene formuleringen på det ene bildet. Det står ettertrykkelig i teksten at den støtter 48Gbps, og også spesifisert 4k120hz 4:4:4 12bit. Hvis den ikke klarer det ved testing så er det grunn til å få pengene tilbake sånn jeg ser det altså.

Men man bør være klar over at disse kablene nok er en del skjørere enn normale HDMI-kabler.

37 minutes ago, Nimrad said:

Hadde ikke lagt meg så veldig opp i den ene formuleringen på det ene bildet. Det står ettertrykkelig i teksten at den støtter 48Gbps, og også spesifisert 4k120hz 4:4:4 12bit. Hvis den ikke klarer det ved testing så er det grunn til å få pengene tilbake sånn jeg ser det altså.

Men man bør være klar over at disse kablene nok er en del skjørere enn normale HDMI-kabler.

Å drive å styre med retur og penger tilbake fra ali tror jeg ikke jeg hadde giddet, i tillegg har du betalt ekstra for å få det inn i Norge. Da er det bedre å kjøpe noe man er sikker på. En annen ting er at man da kaster bort tid på noe som kanskje ikke fungerer.

I tillegg liker jeg ikke å ha fiber der jeg ikke må, men det er jo en personlig prioritering :)

Edited by Theo343

Sies at produsentene sender med fly for å få kortene til kunder så fort som mulig. Tolla i USA tar vist ekstemt lang tid med varer fra Kina. Har vist også vært  ekstem nedgang i cargoflyvninger til USA fra Kina.

Får håpe at dette fører at Europa blir prioritert.?

Kilder: random folk på YouTube og forumer. Må da være lov å være totalt ukritisk for å holde oppe håpet? ?

Edit: fullførte setningen

Edited by Krisollie.
  • Like 1

Krisollie. skrev (6 minutter siden):

Sies at produsentene sender med fly for å få kortene til kunder så fort som mulig. Tolla i USA tar vist ekstemt lang tid med varer fra Kina. Har vist også vært  nedgang i

Får håpe at dette fører at Europa blir prioritert.?

Kilder: random folk på YouTube og forumer. Må da være lov å være totalt ukritisk for å holde oppe håpet? ?

Dyr elektronikk blir sendt med fly ja. Sjøveien tar fort 40 dager fra Kina til Europa.

Theo343 skrev (25 minutter siden):

Å drive å styre med retur og penger tilbake fra ali tror jeg ikke jeg hadde giddet

Må bare betale blodpris om du vil altså. Akkurat for 5 meter kan jeg være enig, men i 10+ meters klassen som flere andre her har snakket om ville jeg lett vurdert en billig fiberoptisk løsning fra Kina. Det er lett å få penger tilbake fra aliexpress altså. Det tar noe tid, men min erfaring er at det er så og si helt likt som med paypal/eBay. MVA/Tollgebyr er nok litt verre, men den risikoen ville jeg lett tatt for å spare såpass mye penger.

Theo343 skrev (25 minutter siden):

I tillegg liker jeg ikke å ha fiber der jeg ikke må, men det er jo en personlig prioritering :)

Det gjør ikke jeg heller egentlig, men her snakker vi enorme hastigheter over ganske lange strekk. Tydeligvis ikke helt fjernt for folk å dra kabler fra kontor(eller lignende) til TV-en og da har man fort ikke noe valg. 48 Gbps er MYE.

Edited by Nimrad
  • Like 1

2 hours ago, Nimrad said:

Må bare betale blodpris om du vil altså. Akkurat for 5 meter kan jeg være enig, men i 10+ meters klassen som flere andre her har snakket om ville jeg lett vurdert en billig fiberoptisk løsning fra Kina. Det er lett å få penger tilbake fra aliexpress altså. Det tar noe tid, men min erfaring er at det er så og si helt likt som med paypal/eBay. MVA/Tollgebyr er nok litt verre, men den risikoen ville jeg lett tatt for å spare såpass mye penger.

Det gjør ikke jeg heller egentlig, men her snakker vi enorme hastigheter over ganske store strekk. Tydeligvis ikke helt fjernt for folk å dra kabler fra kontor(eller lignende) til TV-en og da har man fort ikke noe valg. 48 Gbps er MYE.

For 10+ meter er det noe helt annet i grunn ja :)

For alt annet enn gaming bruker jeg Chromecast Ultra og den slags.

Edited by Theo343
  • Innsiktsfullt 1