Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Alak87 skrev (12 minutter siden):

Så litt noobie spørsmål: Jeg oppgraderte nettopp til en Corsair RM750x PSU, så jeg er klar til de nye kortene. Jeg kommer til å installere en ASUS TUF OC med en gang den kommer, men har litt spørsmål ang. kabling til denne. Den har 2x8 pin PCIe, men jeg ser på kablene som fulgte med PSU'en min at enden som skal inn i GPU'en har en dual connection. Altså, kontakten på enden er splittet, så jeg har 2x8 PCIe på én og samme kabel. 

Har jeg forstått det riktig at dette ikke vil gi nok strøm til GPU'en? Må jeg ha to dedikerte kabler til hver sin inngang i PSU'en for å gi GPU'en den strømmen den skal ha, for å få optimal bruk av GPU'en?

Kabelen fra strømforsyningen vil takle strømmen gjennom 2x 8-pin, Corsair har lagt ved en tykkere kabel enn minstekravet.

Hvis du bruker to forskjellige kabler vil du imidlertid få litt høyere spenning inn til skjermkortet, som betyr at du bruker litt mindre strøm totalt sett.

Hvis du planlegger å overklokke med custom bios eller en shunt mod vil det være lurt å bruke to kabler (men da ville jeg anbefalt minimum 850W)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, jeey said:

Enda flere tegn på at MSI ventus kjører varmt, ref tidligere diskusjoner i tråden her.

100% fanspeed og 75C......

(Se bort i fra enda en som kobler til strømmen feil)
 

 

Kortet får ikkje luft. Brukerfeil.

Komplett.no streamen hadde samme kort inne i et kabinett med luft som kom inn i kabinettet. Kortet var kaldt og kjørte på stock 1950mhz. Som viser at kort som blir så varme er brukerfeil. Les kjøp av feil kabinett uten innluft til skjermkort

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Frode789 said:

Yikes.. Fortsatt noen som er fast bestemt på 3090 eller? ?

Ja, eller nja... Skal hvertfall bestille så får vi se. Det er pga bedre binning og mulighet for XOC bios (xx80 kort har normalt sett ikke fått XOC bios). Ikke pga 10% ekstra stock ytelse mao.

Gamingpro 3080 kommer på mandag uansett, så får vi se om det er mye pes å shunt-modde dritten ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, jeey said:

Om du tenker på den svarte saken under skjermkortet er jo dette bare MSI sin antisag. Ikke noe som blokkerer lufta.

dAU9ktb.jpeg

Tenker ikkje på den nei.... Ser du hvor lufta for skjermkortet kommer inn og hvor det eventuelt måtte komme ut? Skjermkortet på 350w bader jo i varmluft under der. Edit: Skulle ikkje forundre meg om psu stjeler luft fra skjermkortet også :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 minutter siden):

Personen burde ha satt inn en 120mm vifte til front slik at alle vifteplassene i front har vifter - eller flyttet den ene vifta ett hakk ned.

Define c kabinettet som jeg nettopp byttet ut med et større vil jeg si er for lite for disse store kabinettene. Akkurat samme som skjedde med meg, den varme luften blir stengt inne under skjermkortet. Hvis du vil bruke dette kabinettet og ha bra temperatur og lite lyd må du inn med vannkjøling. Jeg løste det med å sette inn radiator i front og aio kjøler på gpu. Hadde 2x140 mm i front, og 1 exhaust 120 mm i bakkant av cpu, samt en i top på 120 mm.  Da gikk det som en klokke. 

Slik det er på bildet, så ville alle viftebaserte kort slitt med dårlig performance.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (33 minutter siden):

Tenker ikkje på den nei.... Ser du hvor lufta for skjermkortet kommer inn og hvor det eventuelt måtte komme ut? Skjermkortet på 350w bader jo i varmluft under der. Edit: Skulle ikkje forundre meg om psu stjeler luft fra skjermkortet også :p

Du har så rett :)

Men alle bruker tilbakemeldingene hinter om at MSI kjører varmt, bekreftes også i testen til Optimum Tech. 
MSI har valgt en lav rpm framfor temp profil på fan curven sin så den kan forklares. 
Problemet er bare når du snitter støy målingene så er fortsatt ASUS Tuf (entry level) bedre enn TRIO X med 5C. 

Ventusen har vel i tillegg også hakket dårligere kjøling enn Trio X om vi skal tro ryktene.

Disclaimer: Satset selv på Ventus på denne lanseringen, men ser ut som man har gjort et "dårlig" valg...

 

Endret av jeey
Lenke til kommentar
4 hours ago, N o r e n g said:

Det er jo i beste fall 20% ekstra teoretisk ytelse på 3090, hvordan i alle dager skal Nvidia klare å skvise ut mer enn 20% ekstra ytelse da?

 

Det var skrevet noe upresist. I dag opplever man 10% bedre ytelse. Dette vil nok bedre seg mye over tid pga. det som spekuleres i.
Bedret ytelse opp mot 3080 er jo mer enn bare antall Cuda Cores. Det kan også være at enkelte workloads vill ta bedre nytte av minnemengden i 3090 osv. Jeg tenkte absolutt ikke kun på ren spillytelse "Control sept.2020 vs mai.2021"

Ellers selvsagt opplagt at man ikke kan få bedre ytelse utover differansen i hardware spec.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Kortet får ikkje luft. Brukerfeil.

Komplett.no streamen hadde samme kort inne i et kabinett med luft som kom inn i kabinettet. Kortet var kaldt og kjørte på stock 1950mhz. Som viser at kort som blir så varme er brukerfeil. Les kjøp av feil kabinett uten innluft til skjermkort

MYE brukerfeil ute å går ja. Når man ser slike ting som denne daisy-chained kabelen bli brukt så må man virkelig be om full spec på testing før man tar resultatene med en dertil klype salt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå har Asus gitt ut informasjon om 3080 vanlig strix og oc versjonen.

Asus 3080 ROG Strix OC ----- OC Mode - 1935 MHz (Boost Clock). Gaming Mode (Default) - GPU Boost Clock : 1905 MHz , GPU Base Clock : 1440 MHz

Asus 3080 ROG Strix ---- OC Mode - 1740 MHz (Boost Clock). Gaming Mode (Default) - GPU Boost Clock : 1710 MHz , GPU Base Clock : 1440 MHz

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar
24 minutes ago, 0l3M said:

Jeg stusset litt når artikkelen åpner med dette

Quote

The boost clock of the RTX 3080 graphics card from ASUS is 1935 MHz, the highest clock speed of all RTX 3080 models so far.

"Det tallet virket da lavt ift. hva jeg har sett siste dager?"

Og finner tilbake til en helt vanlig review av 3080 TUF som er satt til "performance mode" fremfor "quiet mode" (en bryter på kortet).
image.png.e57f2b76f87c25f9ba7325722dac7a38.png

image.thumb.png.1d00201b1bc5c57ce799f9d4f14a841c.png

Og i samme review med FE uten noen instillinger gjort.
image.thumb.png.e479a6ca34efe42f8da38a3e92debe75.png

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...