Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Ett mulig problem med 10GB på 3080 er at man må bli flinkere til å lukke andre programmer hvis man kjører spill i høy oppløsning som allerede krever en del vram.

Opplevde dårlig ytelse i både Control og Cod Warzone, og merket at vram-bruken lå på 95%+.
Etter at jeg lukket spillet så jeg at 3GB+ fortsatt var i bruk. Usikker om det også kan være noe minnelekkasje i 30-driveren, eller om det bare var Chrome og Photoshop som var synderen.

Så vær obs. Det kan være lurt å ikke ha alt av apper kjørende hvis man virkelig skal presse frem eye candy i spill.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Vakuum said:

Ett mulig problem med 10GB på 3080 er at man må bli flinkere til å lukke andre programmer hvis man kjører spill i høy oppløsning som allerede krever en del vram.

Opplevde dårlig ytelse i både Control og Cod Warzone, og merket at vram-bruken lå på 95%+.
Etter at jeg lukket spillet så jeg at 3GB+ fortsatt var i bruk. Usikker om det også kan være noe minnelekkasje i 30-driveren, eller om det bare var Chrome og Photoshop som var synderen.

Så vær obs. Det kan være lurt å ikke ha alt av apper kjørende hvis man virkelig skal presse frem eye candy i spill.

Kunne du prøvd med Wagnardsoft sin ISLC også slått på? Husk å sette settings riktig så den faktisk "resetter" listen hyppig nok da. Windows er et helvetes operativssystem når det kommer til ryddig og funksjonell koding.

https://www.wagnardsoft.com/content/intelligent-standby-list-cleaner-v1000-released

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Vakuum said:

Ett mulig problem med 10GB på 3080 er at man må bli flinkere til å lukke andre programmer hvis man kjører spill i høy oppløsning som allerede krever en del vram.

Opplevde dårlig ytelse i både Control og Cod Warzone, og merket at vram-bruken lå på 95%+.
Etter at jeg lukket spillet så jeg at 3GB+ fortsatt var i bruk. Usikker om det også kan være noe minnelekkasje i 30-driveren, eller om det bare var Chrome og Photoshop som var synderen.

Så vær obs. Det kan være lurt å ikke ha alt av apper kjørende hvis man virkelig skal presse frem eye candy i spill.

Jupp, siden jeg ant. skal kjøre flere outputs så har jeg allerede siktet meg inn på AORUS GeForce RTX 3080Ti XTREME 12G så fort det lanseres. Rimelig sikker på at et slikt kort kommer, men usikker på når. November, jul eller etter nyttår en gang er mulige tidsrom.

Hvis jeg da ikke blir litt nuts og går for AORUS GeForce RTX™ 3090 XTREME 24G til torsdag.

EDIT:
Er dog spent på hva prisene blir for 3080 20GB og mulig 3080 12GB (Super?). 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, TemporalFracture said:

Oooh... Fikk lyst til å spille FarCry 5 på nytt igjen. Blir første tittelen jeg fyrer opp på mandag når jeg får kortet mens jeg venter på Mafia Definitive Edition på fredag 25. september. 

  

Just now, 6u4rdi4n said:

Etter å ha hatt så mange kort jeg har hatt, så har jeg konkludert med at om du får coil whine eller ikke, er like gambling som om du får en godt binna chip eller ikke ?

Absolutt og på noen får du det under hard last og andre ikke. Noen får det ikke før du overklokker mm. Derfor interessant å høre hva folk opplever. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
G skrev (10 minutter siden):

Hadde satt pris på om noen kunne forklart DLSS.

DLSS er en Nvidia feature hvor man rendrer bildet i en oppløsning (2580x1080 f.eks) og så ved hjelp av maskinlæring så oppskaleres bilde til ønsket oppløsning. Metoden bruker tidligere frames og motion vectors til å fylle inn info som "ikke finnes" i bildet.

Mens DLSS 1.0 var helt ok, så har Nvidia gjort store fremskritt med 2.0 slik at oppskalerte bilder ser like gode ut som native oppløsning.

Her har jeg altså brukt dette til å få DLSS til å oppskalere til en enda høyere oppløsning enn native, så bilde ser enda bedre ut enn native.

https://www.nvidia.com/nb-no/geforce/news/nvidia-dlss-2-0-a-big-leap-in-ai-rendering/

Endret av Vakuum
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...