Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Blir "garantert" bakplate i metall på billige budsjettkort denne gang?

https://www.igorslab.de/en/if-the-backplate-the-gpu-jumps-to-the-side-of-the-gpu-jumps-to-the-below-cost-coolers-can-be-profitable/

Kom tilfeldigvis en PSU review ut i dag. Siden vi har berørt tema ganske mye i tråden:

https://www.guru3d.com/articles-pages/be-quiet-dark-power-pro-12-1500-watt-psu-review.html

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (24 minutter siden):

3090 blir litt for dyrt for meg. Har ikke lyst å tømme nesten hele bufferkontoen på en ny GPU.

Kjøper nok nytt når 5080 er ute med mindre 4080 blir en solid oppgradering.

Spiller på en 1440P UW monitor. Det blir nok ikke noe oppgradering der før vi får Oled.

OLED tror jeg aldri blir standard.

Nå har vi FALD og mini-LED, utfordringer er å få nok zoner. Dette løser seg når vi får micro-LED.

OLED har sine begrensninger, og vil nok aldri bli vanlig på monitor markedet. Tror også Samsung sin QLED teknologi vil ta igjen OLED i det lange løp. Du får vente til micro-LED, men det blir neppe noe billigere enn dagens FALD monitorer, antagligvis enda dyrere den dagen det kommer.

3090 er ikke dyrt hvis du har tenkt å ha skjermkortet i 4+ år, 3090 er kun dyrt hvis du skal ha ny GPU så fort det kommer noe bedre, jeg ville smelt i bordet med 3090 om målet er ha GPUen så lenge som mulig.

At du ønsker en GPU som skal vare over 4 år, og mener at 3090 da blir for dyrt er litt urimelig slik jeg ser det. Skal du ha en GPU som varer lenge koster det selvsagt mer.

Greit nok at 3080 kun har 10GB, men så koster den jo også vesentlig mindre.

Vakuum skrev (21 minutter siden):

Har 3440x1440 selv. Det er 60% av pikslene til 4k, så 10GB for denne oppløsningen skal holde mer enn nok.

Går selv for 3080.

Jepp, ultrawide funket selv med 980 ti og 980 ti SLI om man ønsker mer fps, og det er kun 6GB.

Når 24GB skal holde til 8K som er over 33 millioner piksler, så burde 10GB være bøttevis for 3440x1440 som er i underkant av 5 millioner piksler, altså kun 1/6 av 8K. 

10GB burde holde selv til 4K, ettersom at 8K er 4x så mange pixler som 4K. Litt enkel matte og man ser at 10GB på 3080 aldeles ikke er noe problem. 20GB på 3080 gir aldeles ikke mening om man skal sammenligne det med minnemengden på 3090. Burde ikke være et tema engang.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Emile the rat said:

10GB burde holde selv til 4K, ettersom at 8K er 4x så mange pixler som 4K. Litt enkel matte og man ser at 10GB på 3080 aldeles ikke er noe problem. 20GB på 3080 gir aldeles ikke mening om man skal sammenligne det med minnemengden på 3090. Burde ikke være et tema engang.

Jeg er fortsatt smått litt skeptisk til hva slags FPS og Hz man får kjørt 3080 i for 4K når det skal ut i praksis. Greit nok med noen slides under en papirlansering, men vi må få oss noen tester på dette.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vil min enermax Maxpro 600 watt greit kunne drive et rtx 3070? I specs så står det 552 w på 12v. Prosessor er 3700x.

Tenkte egentlig gå for et 3080 men dersom det er sikkert  at psuen min holder for 3070 tenker jeg heller spare noen kroner. Billiger gpu og ikke ny psu. Jeg har  forstått det slik at psuen min er for svak for 3080.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Baltusmaltus said:

Vil min enermax Maxpro 600 watt greit kunne drive et rtx 3070? I specs så står det 552 w på 12v. Prosessor er 3700x.

Tenkte egentlig gå for et 3080 men dersom det er sikkert  at psuen min holder for 3070 tenker jeg heller spare noen kroner. Billiger gpu og ikke ny psu. Jeg har  forstått det slik at psuen min er for svak for 3080.

CPU-en din kjører på ca. 65 Watt uoverklokket. Det er lavt ift. andre CPU-er.

Uoverklokket 3080 er 320 Watt. Da er du fortsatt under 400 Watt uten å ha tatt høyde for tap i PSU, tatt høyde for andre ting som tar av strømmen. M.2 blir jo ganske varme, men er sikkert ikke mange Watt det dreier seg om for det.

Nå er du jo egentlig litt heldig som valgte 65 Watt CPU da, for om du bytter den ut med noe annet så må du se på hvilken TDP disse tar.

Corsair-Nvidia nytt:

Quote

Corsair to release a cable for their power supplies.
When?  Soon! We’re hard at work making these cables right now, and our goal is to have them available as soon as you can buy your new RTX 30-series card. If you have a modular CORSAIR PSU and want notification of when the cable is available, click HERE to sign up and we’ll send you an email as soon as they’re ready.

https://www.guru3d.com/news-story/corsair-to-relase-12-pin-power-cables-for-geforce-rtx-30-series.html

Gigabyte lanserer 0.4 ms monitor

Quote

It uses GIGABYTE SuperSpeed IPS technology to achieve a 0.4 ms (MPRT) response time with a 240 Hz refresh rate, allowing gamers to acquire sharp picture quality with high refresh rates at the same time. Before long, the pursuit of speed limits at the TN panel but the lack of image quality had been criticized for some time.

https://www.guru3d.com/news-story/gigabyte-unveils-its-first-240-hz-ips-gaming-monitor-fi25f.html

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Og nå er klokken slagen over dette 15 (3), så hva var nytt fra Igor? Noen som har fått med seg noe?

Sitter ikke akkurat på noen frisk PC selv, men ser ut som om at Igorslab har knelt inn i fosterstilling..

Var ikke så mye mer spennende enn Nvidia sin latency testing toolkit som alle reviewers får utlevert..

https://www.igorslab.de/en/nvidia-ldat-latency-display-analysis-tool-presented-and-tested/

Lenke til kommentar
Mala skrev (14 timer siden):

Av nysgjerrighet. Hvilken bruker du ?

APC Back-UPS RS 1500 LCD
https://www.dustinhome.no/product/5010184323/back-ups-rs-1500-lcd

Har en slik på hvert system (2 stk.), pluss en APC CS-350 på hovedswitch og modem.

Så selv ved en total blackout så sitter jeg fortsatt på nett, med PC og 1 skjerm igang. UPS-en holder ca. 15 minutter ved last (spilling). ~45 minutter ved idle. Går etter det automatisk i dvalemodus. Har også batterinødlys som tennes et par steder i huset hvis strømmen går. :)

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 minutt siden):

APC Back-UPS RS 1500 LCD
https://www.dustinhome.no/product/5010184323/back-ups-rs-1500-lcd

Har en slik på hvert system (2 stk.), pluss en APC CS-350 på hovedswitch og modem.

Så selv ved en total blackout så sitter jeg fortsatt på nett, med PC og 1 skjerm igang. UPS-en holder ca. 15 minutter ved last (spilling). ~45 minutter ved idle. Går etter det automatisk i dvalemodus. Har også batterinødlys som tennes et par steder i huset hvis strømmen går. :)

Ser imponerende ut, skikkelige saker det der :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, PaladinNO said:

APC Back-UPS RS 1500 LCD
https://www.dustinhome.no/product/5010184323/back-ups-rs-1500-lcd

Har en slik på hvert system (2 stk.), pluss en APC CS-350 på hovedswitch og modem.

Så selv ved en total blackout så sitter jeg fortsatt på nett, med PC og 1 skjerm igang. UPS-en holder ca. 15 minutter ved last (spilling). ~45 minutter ved idle. Går etter det automatisk i dvalemodus. Har også batterinødlys som tennes et par steder i huset hvis strømmen går. :)

Kjøpte selv av dette merket for å spare noen av de kronene som tas som premium fra andre merker:

https://www.komplett.no/product/925461/datautstyr/pc-tilbehoer/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-powerwalker-ups-vfi-1000-tg

Merkelig stor forskjell i VA (VoltAmper) mellom APC og PowerWalker modellene. Virkningsgraden på PowerWalker oppgis som 0,9

Endret av G
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 time siden):

Da er 10gb Vram nok i massevis

Og ved 7680 x 1440 da? :)

Jeg prøver å bli klok på hva det er jeg egentlig trenger, men har ikke prøvd med et skjermkort bedre enn GTX 1080 kortet jeg allerede har for å finne hva det er som holder igjen.

GTX 1080 blir makset ut (hvor enn begrensningen ligger når Task Manager sier "100 %") med bare 3-5 GB av 8 GB VRAM brukt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Og ved 7680 x 1440 da? :)

Jeg prøver å bli klok på hva det er jeg egentlig trenger, men har ikke prøvd med et skjermkort bedre enn GTX 1080 kortet jeg allerede har - som blir makset ut (hvor enn begrensningen ligger når Task Manager sier "100 %") og med bare 3-5 GB VRAM brukt (av 8 GB) - for å finne hva det er som holder igjen.

2080 ti kan slite på 3440x1440 (som er halvparten) i enkelte spill. 1080 er bottleneck på 7680x1440, problemet er i ditt tilfelle ikke vram, men at kortet enkelt og greit er for svakt. 

Nå husker jeg ikke åssen hertz du hadde i farta, men skal du ha god fps (altså ikke konsoll slideshow som 30/60fps) så hadde jeg gått for 3090 :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 minutt siden):

2080 ti kan slite på 3440x1440 (som er halvparten) i enkelte spill. 1080 er bottleneck på 7680x1440, problemet er i ditt tilfelle ikke vram, men at kortet enkelt og greit er for svakt. 

Nå husker jeg ikke åssen hertz du hadde i farta, men skal du ha god fps (altså ikke konsoll slideshow som 30/60fps) så hadde jeg gått for 3090.

144 Hz. Jeg vet 1080 er flaskehalsen (CPU-en står på ~45 % når GPU-en står på 100 %), men jeg vet ikke hva det er jeg har for lite av. VRAM, CUDA-cores, memory bandwitches, core clock etc.

Hadde jeg funnet ut eksakt hva som er oppbrukt kunne jeg sammenliknet mer data med nyere kort.

Uten å ha noe konkret å vise til, så vet jeg også (uten at jeg helt vet hvordan) at 2080 Ti heller ikke vil gi meg den ytelsen jeg er ute etter. Men selv om 3090 er unektelig det jeg vil ha, så må jeg også spørre meg selv om jeg trenger 3090.

Eller bare vente til 3080 Ti / Super, som opplagt vil legge seg i mellom det store prisopprommet som er nå.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, PaladinNO said:

144 Hz. Jeg vet 1080 er flaskehalsen (CPU-en står på ~45 % når GPU-en står på 100 %), men jeg vet ikke hva det er jeg har for lite av. VRAM, CUDA-cores, memory bandwitches, core clock etc.

Gpuen er mye for svak til vanlig 1440 (IMO, så ingen blir såret) ?
Så verken vram eller båndbredde vil hjelpe..

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (6 minutter siden):

144 Hz. Jeg vet 1080 er flaskehalsen (CPU-en står på ~45 % når GPU-en står på 100 %), men jeg vet ikke hva det er jeg har for lite av. VRAM, CUDA-cores, memory bandwitches, core clock etc.

Hadde jeg funnet ut eksakt hva som er oppbrukt kunne jeg sammenliknet mer data med nyere kort.

Uten å ha noe konkret å vise til, så vet jeg også (uten at jeg helt vet hvordan) at 2080 Ti heller ikke vil gi meg den ytelsen jeg er ute etter. Men selv om 3090 er unektelig det jeg vil ha, så må jeg også spørre meg selv om jeg trenger 3090.

Eller bare vente til 3080 Ti / Super, som opplagt vil legge seg i mellom det store prisopprommet som er nå.

Ingen point å måle enkeltvaraibler, er vel en sum av alt. Så svaret blir nok, man får vente å se til benchmarks.

Med det sagt, jeg tror selv ikke 3090 vil klarer å pushe 144hz konstant i den oppløsningen, selv 3090 vil bottlenecke.

Spørmålet er vel mer, hvor viktig er fps, og er du villig til å betale prisen?

Selv vurderer jeg 3080, men jeg vet at jeg antageligvis må opp på 3090 for og i det heletatt være i nærheten av å makse ut monitoren. Men som du sier, er det verdt det? Blir en vurderingssak, og litt økonomi :) 

 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (2 minutter siden):

Gpuen er mye for svak til vanlig 1440 (IMO, så ingen blir såret) ?
Så verken vram eller båndbredde vil hjelpe..

... :cry:

Men for å holde oss alvorlige, jeg merket ganske tidlig at GTX 1080 plutselig ikke var nok når jeg oppgraderte skjermene (gikk fra 2x 1920x1200 @ 60 Hz til 3x 2560x1440 @ 144 Hz).

Men jeg ble heller ikke imponert over hva 20xx-serien brakte på bordet (og til den prisen!) over hva jeg allerede hadde, så jeg har stått over kjøp de siste par årene.

Emile the rat skrev (4 minutter siden):

Med det sagt, jeg tror selv ikke 3090 vil klarer å pushe 144hz konstant i den oppløsningen, selv 3090 vil bottlenecke.

Spørmålet er vel mer, hvor viktig er fps, og er du villig til å betale prisen?

Helt ærlig, jeg hverken trenger eller forventer smooth 144 Hz / FPS uansett. Gi meg 85-100 når grafikkinnstillingene er makset ut i Dying Light (ikke 50 FPS på Medium som jeg har nå), og jeg blir glad. :cool:

Jeg er heller ikke villig til å betale for et 3090 for FPS-en sin skyld - heller det at jeg ikke vil tenke på å måtte oppgradere på LENGE (!! - seriøst, jeg sitter fortsatt med Half-Life 2 og Doom 3).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...