Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Det er det billugste ja, men jeg vil si litt over Ventus i kvalitet forhåpentligvis :)

Skyldes det (tilsynelatende) dårlige ryktet til TUF da primært at en har forventet mer av de iom middelklasse kort og derav blitt skuffet, heller enn at de er faktisk dårligere kvalitet (både bygg og effektmessig) enn feks Ventus? Altså at mange har blitt skuffet med tuf men flere har godtatt kompromissene med ventus? Inntrykk her og ellers på nett er jo at tuf er håpløst. 
har selv et tuf hovedkort og fungerer knall for meg. Men av type liker jeg å forsikre meg om at jeg ikke kjøper søppel

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Nimrad said:

Greia er vel at PSU er et nødvendig onde. En dyr PSU gir deg ingenting av ekstra ytelse hvis en billigere kan gjøre jobben, så for mange vil det jo føles litt waste

Den gir stabilitet og langsiktighet. En PC som tar tilfeldige omstarter er ubrukelig og kan føre til tap av tid og penger. PSU, chassi og kjøling er det viktigste i en PC, hovedkort er nr 4. Mange sparer seg til fant på de fire.

"La oss drite i resten bare vi har kraftig prosessor og grafikkort."

PSU et ikke er ikke et nødvendig onde. Det er den viktigste komponenten i maskina.

Prøv et av oem-kabinettene fra 80-90-tallet der PSU fulgte med kabinettet og kapasitet, stabilitet og effektivitet var fremmedord. På den tiden var det ikke engang strandard med temperaturregulering på PSU-vifta, det var max RPM 24/7. Alt for ofte takket PSU for seg og tok med seg hovedkortet. Den gang et generisk hovedkort kostet mange penger å erstatte.

Vi er kommet et stykke på vei etter det. 

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mumriken said:

7820X er en undervurdert konge cpu den dag i dag, MEN den trenger raskt minne og litt mer enn 4Ghz

For ikke å glemme 3+ Ghz på mesh..

Er det veldig risikabelt å overklokke meshen (finnes sikkert guider til det)?

Er generelt ikke så komfortabel med overklokking.

Sitter på en Noctua DH15-kjøler.

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Greia er vel at PSU er et nødvendig onde. En dyr PSU gir deg ingenting av ekstra ytelse hvis en billigere kan gjøre jobben, så for mange vil det jo føles litt waste

Tolker det som at du beskriver den generelle oppfatningen og ikke din personlige mening. Isåfall er jeg enig.

En "dyr" PSU kan være mangt. F.eks. Corsairs "i"-modeller har jo bare en ubrukelig software strømmåling som de tar omtrent 1000 Kr. ekstra for. Det er waste.

Noen PSU-er (f.eks. Asus' ROG Thor) har jo en liten LCD-skjerm på seg. Det er waste.

Noen PSU-er har en RGB-vifte. Det er waste - spesielt fordi samtlige RGB-vifter har langt dårligere spesifikasjoner en tilsvaret priset non-RGB vifter. Se f.eks. Corsair LL vs. Noctua iPPC.

En kvalitets PSU derimot gir bedre effekt (mengde strøm inn vs mengde strøm ut uten å konvertere alt for mye til ubrukelig varme). Det er jo dette "80+"-standarden prøver å gi en kjapp peilepinne om.
Selv om rent personlig mener jeg prispåslaget for en Titanium-sertifisert PSU koster for mye kontra en Platinum-sertifisert enhet, særlig når alt dem selges på er effektiviteten - man skal bruke en slik enhet ganske lenge for å få det påslaget tilbake i spart strøm.

En kvalitets PSU benytter også bedre komponenter enn en billig enhet (Q-Tec anyone?) for bedre pålitelighet over lang tids bruk. Og jeg vil ikke stole på at en billig PSU har alt av over- og underspennings/-strømsbeskyttelse, ihvertfall ikke som er god nok hvis strømnettet skulle få seg en kavring.

Jeg sverger til Corsair HX-serien. Kommer i de kapasitetene som trengs, god nok sertifisering (Platinum), og prisen er overkommelig (selv om ALT av strømforsyninger har fått 100 % prispåslag nå...).
https://www.komplett.no/search?q=corsair+hx

Når jeg bygger PC så starter jeg med kabinettet (for å finne ett som rommer alt jeg skal ha i det). Så kommer hovedkort, som har hva jeg trenger og vil ha av "features". Så kommer PSU, det som skal drive det hele. Så CPU og så GPU og så RAM.

Hovedkort og PSU - "kjernekomponentene" - er hva jeg legger mest penger i (for å sikre meg kvalitetskomponenter - og så kjøper GPU / CPU etter behov). Og denne gangen hadde jeg sett meg ut Corsair AX850, men fant et no-brainer tilbud på HX1200 (2112 Kr.) hos Multicom. Prisen gikk opp 700 Kr. dagen etter.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dawgster said:

Er det veldig risikabelt å overklokke meshen (finnes sikkert guider til det)?

Er generelt ikke så komfortabel med overklokking.

Sitter på en Noctua DH15-kjøler.

Nei, altså... Den cpuen har godt av en De-lid, men mesh kan fint kjøres opp til 1,10—1,15V uten at du trenger å få angst 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (22 minutter siden):

Søppel er det ikke, men det er ikke bra heller.
Både tuf x299 og x470 har training problemer selv om jeg har fått relativt gode resultater med begge

Det er godt å høre. Søppel-assosiasjonen fikk jeg fra reviews på 5700xt (?) versjonen til tuf hvor feilen virker så grov at det virker å ha betydning for selv «enkel bruk», dvs ut av esken-bruk. Man får jo bare håpe en lærer av slike feil

må innrømme jeg heller mye mot 3080 tuf men avventer til jeg ser pris på trio x, synes 2000kr + er høy premium på rog strix

Lenke til kommentar
Conkey skrev (7 minutter siden):

Det er godt å høre. Søppel-assosiasjonen fikk jeg fra reviews på 5700xt (?) versjonen til tuf hvor feilen virker så grov at det virker å ha betydning for selv «enkel bruk», dvs ut av esken-bruk. Man får jo bare håpe en lærer av slike feil

må innrømme jeg heller mye mot 3080 tuf men avventer til jeg ser pris på trio x, synes 2000kr + er høy premium på rog strix

Hvilket av de billigste kortene, TUF OC og ventus OC bør man kjøpe hvis man ønsker å vannkjøle det? Leste jeg at tuf ikke har referanse pcb, og at det da ikke er like stor sjanse å få festet vannkjøling på det?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, OddZen said:

Hvilket av de billigste kortene, TUF OC og ventus OC bør man kjøpe hvis man ønsker å vannkjøle det? Leste jeg at tuf ikke har referanse pcb, og at det da ikke er like stor sjanse å få festet vannkjøling på det?

Ser ikke ut som TUF har referanse siden de har en ekstra utgang utenom standard 3x dp og 1x hdmi. Ventus OC ser ut som er reference PCB.

EK har bilder av noen kort som jeg tror de har valgt siden de har reference PCB

https://www.ekwb.com/blog/did-you-know-the-nvidia-30-series-founders-edition-layout-is-not-a-reference-design/

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
5 minutes ago, OddZen said:

Hvilket av de billigste kortene, TUF OC og ventus OC bør man kjøpe hvis man ønsker å vannkjøle det? Leste jeg at tuf ikke har referanse pcb, og at det da ikke er like stor sjanse å få festet vannkjøling på det?

Ingen. Begge har custom PCB
Zotac, gainward og palit har ref pcb av de som er på komplett

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Den gir stabilitet og langsiktighet. En PC som tar tilfeldige omstarter er ubrukelig og kan føre til tap av tid og penger. PSU, chassi og kjøling er det viktigste i en PC, hovedkort er nr 4. Mange sparer seg til fant på de fire.

"La oss drite i resten bare vi har kraftig prosessor og grafikkort."

PSU et ikke er ikke et nødvendig onde. Det er den viktigste komponenten i maskina.

Prøv et av oem-kabinettene fra 80-90-tallet der PSU fulgte med kabinettet og kapasitet, stabilitet og effektivitet var fremmedord. På den tiden var det ikke engang strandard med temperaturregulering på PSU-vifta, det var max RPM 24/7. Alt for ofte takket PSU for seg og tok med seg hovedkortet. Den gang et generisk hovedkort kostet mange penger å erstatte.

Vi er kommet et stykke på vei etter det. 

Enig i dette. Jeg bruker fremdeles Corsair HX 1000W som jeg kjøpte for 10 år siden. Den har vært i tilnærmet daglig bruk, og går fortsatt som en klokke.

Er litt begrenset på plass i kabinettet mitt - Corsair Air 240, med radiator i front. Hvilke kort er egentlig aktuelle om vi setter absolutt grense på 29.5cm? Ser ut til at jeg kan glemme samtlige modeller med tre vifter. Synd med EVGA sine kort denne gang, har vært fornøyd med mitt 1080 Ti SC.

Lenke til kommentar

Vanskelig å velge GPU denne runden, alle de gode kortene er laaange (og vil ikke passe i typiske itx kabinetter). De korte kortene virker til å være av litt ymse kvalitet, (tuf, gaming oc, ventus?)

FE kortene virker mer lokkende for hver dag, bare synd man havner utenfor norsk regelverk med tanke på reklamasjon?

FE kortene har også fått vannblokk nå :)

https://videocardz.com/newz/bykski-has-the-first-water-block-for-geforce-rtx-3080-and-rtx-3090-founders-edition
 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, jeey said:

Vanskelig å velge GPU denne runden, alle de gode kortene er laaange (og vil ikke passe i typiske itx kabinetter). De korte kortene virker til å være av litt ymse kvalitet, (tuf, gaming oc, ventus?)

FE kortene virker mer lokkende for hver dag, bare synd man havner utenfor norsk regelverk med tanke på reklamasjon?

FE kortene har også fått vannblokk nå :)

https://videocardz.com/newz/bykski-has-the-first-water-block-for-geforce-rtx-3080-and-rtx-3090-founders-edition
 

Nvidia.no følger norsk regelverk. De MÅ ;)

Kjøpt der 3 ganger, og funker som vanlig norsk butikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jakobk skrev (1 time siden):

Hva mener du? At du bruker mer penger på PSU og HK enn GPU og CPU? Ikke smart om det stemmer i alle fall. Bra med kvalitet på HK og PSU, men må da bruke huet også vel?

Hva...? Nei, jeg mener prioriteringsrekkefølgen jeg følger. Jeg bruker heller mer penger på en bedre PSU enn å betale en premiumpris på en CPU-toppmodell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...