Gå til innhold

Førerkortbeslag prikkbelastning i tunnel


Kørky

Anbefalte innlegg

Haha, "psykopat" beskriver mange av de daglige observasjonene!

Dessverre så brukes hornet mer eller mindre kun for "fjærn deg" "fuck you" eller andre negativiteter. 

Bruker man hornet i dag for hva det faktisk er ment for, så får man gjerne en finger eller verre i retur, fordi alle tror jeg mener "fuck you".. 

Jeg personlig mener at den samfunsaksepterte holdningen som fremmes i diskusjoner/media m.m. er helt på tryne, men det er jo også derfor helt umulig å komme gjennom med meningen min da alle er uenig. Som innlegget ditt over f.eks... klager på bot for råkjøring, prøver å snakke det bort med å heller fokusere på lysbruk osv. Skjer med det liksom ? Og dette er helt vanlig holdning tydeligvis, som folk forsvarer.

 

Endret av Crayonz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange som har kort lunte, eller som rett og slett ikke kan fungere ordentlig bak et ratt fordi det skjer noe med psyken deres. Kjenner en fyr som er slik. Han er utrolig hyggelig, hjelpsom når du har han på tomannshånd eller i selskap. Men straks han setter seg bak rattet så forvandles han til en total tullebukk, som kjefter og synes at alle tar feil. Han er også den typen som lar det gå ut over sjåfør med kritikk (når han er passasjer) dersom sjåfør gjør en avgjørelse som bryter med hans trafikkoppfattelse. Han passer rett og slett ikke som hverken sjåfør eller passasjer. Ellers så er han en relativt flink sjåfør sånn sett. Men, tror det koker i blodet hans for ingenting, stakkars.

Tror det har et eget begrep på engelsk ihvertfall. Tror at han her jeg beskriver har en svært mild utgave av road rage som han ikke har styring med:

https://en.wikipedia.org/wiki/Road_rage

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Politiet kan fint gi bot dersom du ikke blinker deg ut av en rundkjøring f.eks. Politiet kan absolutt gi deg bot for å kjøre på rødt lys også videre. Hva er det du forsøkte å utrykke? Var det noe jeg overså i setningene dine som tilsier at man ikke for bot for ting du nevner?

Satt å klødde meg litt i skallen over "feil lysbruk" der, men jeg tipper at de ikke er særlig glad for å se deg kjøre med tåkelys f.eks.. Eller om du har noe som helst form for blå lyspærer/led montert.

Ja de kan, men de gjør så og si aldri
De er for opptatt med å ta de som kjører 5 over fartsgrensen

Lenke til kommentar

Husker en motorvei fartskontroll der jeg cruiset i 110. Politimann stod midt på motorveien ved avkjørselen til Hinna. De stod oppå en av gangbruene, kryssveibroene med laser.

Jeg tøyser ikke, jeg holdt faktisk nesten på å kjøre over politimannen. Først oppfatter du at han står der, så skal du bremse ned et tungt kjøretøy fra 110 km/t som politiet burde forstå at tar tid. Tenk om de møter på en lite årvåken sjåfør i tillegg. Siden alle kjører 110 km/t, så skyndet han seg å bare vinke meg videre pga. radiomelding om hvor lavt jeg kjørte. Det var mer høythengende frukt å ta enn meg. Så jeg fikk aldri noen fartsbot. Pga. at ellers så hadde det blitt totalt stopp av trafikkavviklingen på motorveien. På kjøreskolen lærer man selvsagt å kjøre etter fartsgrense, men man lærer også noe annet viktig. Dersom man senker farten sin med 10 km/t under fartsgrense, så vil følgeeffekten som kommer av reaksjonsevne kunne lede til bråstopp lengre bak. I tillegg kan hendelser som ulykker el. motorhavari lede til en langvarig stans i trafikk på motorvei. På nøyaktig samme sted som de holdt fartskontroll så har jeg i min livstid opplevd to flere "artige" hendelser.

En gang så lå en semitrailer parkert inn til grøftesiden, og den nyttet faktisk også kanskje en halvmeter av den myke grøftekanten. Men det var ikke plass pga. tyngde å kjøre ytterligere ut i grøften. Ellers hadde den kanskje sunket ned i gjørma eller fått seg en velt. Semitraileren lå altså nesten så mye som 1,5 meter ut i veibane med full parkeringsbrems på og blinkende nødlys.

Hadde det vært en ordentlig europeisk eller amerikansk veistandard på vår motorvei her, så hadde det vært plass til at vogntoget kunne parkere omtrent hele sin bredde ut av kjørefeltet. Men, neida vi er moldbo i vårt land og skal absolutt spinke og spare penger slik at sånt kan skje oss som trafikkanter. Resultatet var total stopp på motorvei, med tilhørende nysgjerrigperer som absolutt måtte kjøre forbi traileren og alle måtte gjøre sin skadevurderingskyndighet eller tilfredsstille nysgjerrigheten. Så det sneglet seg vel i en 5 km/t merket jeg meg når jeg kom fram til det grøfteparkerte vogntoget. Husk at veibanene er 4-felts motorvei og det ene forbikjøringsfeltet i samme retning var helt fritt for noe som helst hindring. Likevel kun i 5 km/t.

 Slik type fartskontroll opphørte faktisk i mitt distrikt. Har aldri siden sett noe til motorveifartskontroll igjen. Tror det er store utryggheter rundt det knyttet til HMS for polititjenestemennene som må gå ut i veibane ?

Så jeg er altså en av de som står i fare for å få bot senere i livet, selv om det kanskje blir mindre hurtigkjøring med tiden nå fra min side. Kjører ofte fartsgrensene. Men, vi har fryktelig lite trafikkpoliti i Norge sammenliknet med andre nasjoner.

 

Den andre hendelsen var at jeg brått ble vettskremt av å  nesten kjøre på en solid hel europalle som en eller annen søppeltransport hadde mistet. Montro hvordan hjulakslingene hadde blitt på bilen i møte med noe sånt i f.eks. 70 km/t eller 80 km/t alt etter reaksjonstid som behøvdes for å redusere på farten. Og hvor hadde kjøretøyet endt opp etter møte er også umulig å si. Kunne ha ledet til bilveltstrilling og alt som er av "spenstige" uhell. Med meg inni, grøss! Europallen lå med lasteside opp, så den hadde ikke gitt like mye etter i treverket som hvis den hadde ligget med vangene i luften. Tror det kunne blitt en stygg ulykke. heldigvis klarte jeg å styre unna helt istedetfor pga. god årvåkenhet.

Nå er ikke jeg noen notorisk råkjører heller til vanlig. Har kun hatt en fartsbot i mitt liv og det var i fotoboks ca. kl 02 om natten. Da kjørte jeg fort fordi det var lite trafikk på veien, men fikk redusert på farten akkurat litt for lite så lå 7 km/t over. Kunne sikkert greid å sikre meg å unngå boten om jeg ikke hadde blitt perpleks, og heller trådd både lenger og hardere på brems. Trodde selvsagt at det var for sent likevel. Men har vel lært at disse 3 stripene (kalibrering) ligger veldig nær selve fotoboks i ettertid.

 

Gikk etterhvert ned på politistasjonen og spurte om å få se bildet av ren nysgjerrighet, og å få spør om få kopi. Tenker politimannen fikk dårlige tanker om at noen kunne finne på å spør om noe sånn. Tenkte at noe slikt hadde jo vært artig å hatt hengende på do, elns. Har jo ikke tenkt å få meg flere fartsbøter, men man kan aldri vite i løpet av et langt liv. Men, pga. at det var bevismateriale så kunne jeg selvsagt ikke få kopi, og han stirret intenst på meg, så jeg ikke skulle fiske opp noen mobiltelefon og fotografere det heller.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi har veier i Norge med 1 felt og hindringer på begge sider (Midtdeler og rekkverk)
Hadde en politibil bak meg, og måtte stoppe helt og svinge så langt til siden som jeg klarte, og da kom han akkurat forbi
Får et vogntog motorstopp der så blir veien (E6) stengt

De har motorvei fartskontroll rundt Trondheim, og tar de som kjører 10 over
vel og merke i 80 sonen, men usikker på hvor de faktisk står da det ikke er 80 sone i området det skrives om

 

Lenke til kommentar
On 1/22/2020 at 6:43 PM, D0vendyret said:

Hvorfor skal de gjøre det for pengene?

Politiet (UP) har et budsjett, eller estimat på forventet "inntekt" fra trafikkontroller. Dette reguleres månedlig.
Hvis de mot slutten av måneden ser at de går mot "underskudd", settes det inn ressurser for å ta inn den tapte inntekten. Da stiller de seg typisk opp på steder der de VET at folk kjører for fort, bare for å kreve inn siste rest. Dette handler kun om økonomi, og har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

(fikk vite dette fra en kilde i politiet...)

Lenke til kommentar
gravypressure skrev (3 timer siden):

Da stiller de seg typisk opp på steder der de VET at folk kjører for fort, bare for å kreve inn siste rest. Dette handler kun om økonomi, og har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

Vi vet fart er det som lemlester og dreper, så det å si at det ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre når det gjelder fart blir vel litt ...

Men det er ikke heldig hvis man setter opp forventet "inntekt" til statskassen, selv om politiet ikke får en krone direkte fra dette. De bør 'måle' med tidsbruk på kontroller f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
gravypressure skrev (4 timer siden):

Politiet (UP) har et budsjett, eller estimat på forventet "inntekt" fra trafikkontroller. Dette reguleres månedlig.
Hvis de mot slutten av måneden ser at de går mot "underskudd", settes det inn ressurser for å ta inn den tapte inntekten. Da stiller de seg typisk opp på steder der de VET at folk kjører for fort, bare for å kreve inn siste rest. Dette handler kun om økonomi, og har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

(fikk vite dette fra en kilde i politiet...)

Hvis jeg skal fortelle denne historien videre, er det da greit at jeg refererer til "en random dude på nettet" ? 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (19 minutter siden):

Vi vet fart er det som lemlester og dreper, så det å si at det ikke har noe med trafikksikkerhet å gjøre når det gjelder fart blir vel litt ...

Men det er ikke heldig hvis man setter opp forventet "inntekt" til statskassen, selv om politiet ikke får en krone direkte fra dette. De bør 'måle' med tidsbruk på kontroller f.eks.

Fart har aldri drept noen
Skaden blir den samme om en kjører i 100 eller 110 ved en bråstopp, eller 90 i en 80 sone
Helt greit at de tar de som kjører i 100 i 80 sonen og sånt, men 10 over er flyt i trafikken

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Fart har aldri drept noen
Skaden blir den samme om en kjører i 100 eller 110 ved en bråstopp, eller 90 i en 80 sone

 Lightbulb-solid-gul420.png

 

For å være litt mer konstruktiv ...
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/kampanjer/fart/Fakta

https://www.altaposten.no/nyheter/2016/07/27/–-10-kmt-er-nok-til-å-gjøre-skikkelig-skade-13093293.ece

https://www.norway.no/no/missions/oecd-unesco/norge-oecd-unesco/nyheter-arr/nyheter/fart-kontroll-og-ulykker/

Samt; du har hatt flere sikkerhetskurs (tidligere, glattkjøring) iom du kjører større kjøretøy. Du burde nå vite at svært lite skal til for å det ene øyeblikket ha kontroll, til å miste det med bare en ytterst liten økning - mindre enn 10 km/t også

Samt stopplengden øker, man øker lengden kjøretøyet beveger seg i reaksjonstiden, påløpstiden og bremselengden.

Her er ett eksempel på at noen kilometer økning kanskje ikke hadde vært så lurt?
https://www.nrk.no/osloogviken/fokuserer-pa-trafikksikkerhet-etter-stygg-nestenulykke-1.13849098

Endret av D0vendyret
Stopplengden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Dubious said:

Fart har aldri drept noen
Skaden blir den samme om en kjører i 100 eller 110 ved en bråstopp, eller 90 i en 80 sone
Helt greit at de tar de som kjører i 100 i 80 sonen og sånt, men 10 over er flyt i trafikken

Om 10 km/t over ikke betyr noe, hvorfor betyr da 10 over 10 over noe?

Selvfølgelig har 10 km/t noe å si. Forskjellen i bremselengde på tørr asfalt fra 100 km/t og 110 km/t er cirka 10 meter - eller en økning på 20 prosent.

Endret av Skavold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skavold skrev (5 timer siden):

Om 10 km/t over ikke betyr noe, hvorfor betyr da 10 over 10 over noe?

Selvfølgelig har 10 km/t noe å si. Forskjellen i bremselengde på tørr asfalt fra 100 km/t og 110 km/t er cirka 10 meter - eller en økning på 20 prosent.

10 over 10? Du mener 20 over?

Litt lengre bremselengde på en motorvei har ikke mye å si
Skal uansett kjøre etter forholdene, men hadde det vært fri fart så kunne man fint kjørt i 160 på enkelte motorveier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Det er «genialt» når politiet kun står der det er mulig å kjøre forbi og måler. På 25 mil mellom Stavanger og Kristiansand er det tre steder å kjøre forbi. Kommer du ikke forbi der så kan du glemme trygg forbikjøring der du ligger bak et vogntog. Så da står politiet ofte disse tre sonene med laseren sin. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Dubious said:

10 over 10? Du mener 20 over?

Litt lengre bremselengde på en motorvei har ikke mye å si
Skal uansett kjøre etter forholdene, men hadde det vært fri fart så kunne man fint kjørt i 160 på enkelte motorveier

Ja, eller 10 over 10 over - siden den magiske grensen visstnok går akkurat ved 10 over. Hvorfor har ikke litt lengre bremselengde noe å si? Om du på de ti meterne - i praksis to billengder - enten kan treffe eller ikke treffe bilen foran deg vet jeg hva jeg ville valgt ... Eller en annen hindring som ikke er like forutsigbar som bilen foran.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (58 minutter siden):

Ja, eller 10 over 10 over - siden den magiske grensen visstnok går akkurat ved 10 over. Hvorfor har ikke litt lengre bremselengde noe å si? Om du på de ti meterne - i praksis to billengder - enten kan treffe eller ikke treffe bilen foran deg vet jeg hva jeg ville valgt ... Eller en annen hindring som ikke er like forutsigbar som bilen foran.

Kjøre etter forholdene...
Går fint an å kjøre litt over når det ikke er andre biler i nærheten, eller at de kjører like fort, men god avstand

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Kjøre etter forholdene...
Går fint an å kjøre litt over når det ikke er andre biler i nærheten, eller at de kjører like fort, men god avstand

Forholdene sier maksgrense er det som står på skilt. 

Jeg kjørte i trafikken når jeg var bare barnet, det "gikk fint" - så det er liksom greit at jeg gjorde det og flere kan bare følge på?

Jeg ga deg link til fakta om fart og konsekvenser - hva er så vanskelig å forstå med det, hva er så viktig å for deg å komme fram til noen sekunder, minutter tidligere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (28 minutter siden):

Forholdene sier maksgrense er det som står på skilt. 

Jeg kjørte i trafikken når jeg var bare barnet, det "gikk fint" - så det er liksom greit at jeg gjorde det og flere kan bare følge på?

Jeg ga deg link til fakta om fart og konsekvenser - hva er så vanskelig å forstå med det, hva er så viktig å for deg å komme fram til noen sekunder, minutter tidligere?

Politikerne krangler om maksfarten på veier, noen vil ha 110 og andre vil ha 100.
Setter de farten til 100 så vil mange kjøre i 110, blir det 110, så kjører folk i 120..

Alle linkene gjelder landeveier uten midtdeler, og jeg gjentar, kjør etter forholdene
Skulle jeg ha holdt maksgrensen over alt så ville jeg ha kjørt av veien daglig
Mange 70-80 soner som burde ha vært 50-60 soner, da det er umulig å kjøre forsvarlig noe fortere enn 60 på hele strekningen, så da kan en spørre seg, kaster de terning for å finne ut grensen?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (48 minutter siden):

Politikerne krangler om maksfarten på veier, noen vil ha 110 og andre vil ha 100.
Setter de farten til 100 så vil mange kjøre i 110, blir det 110, så kjører folk i 120..

Alle linkene gjelder landeveier uten midtdeler, og jeg gjentar, kjør etter forholdene
Skulle jeg ha holdt maksgrensen over alt så ville jeg ha kjørt av veien daglig
Mange 70-80 soner som burde ha vært 50-60 soner, da det er umulig å kjøre forsvarlig noe fortere enn 60 på hele strekningen, så da kan en spørre seg, kaster de terning for å finne ut grensen?

Saken var ditt utsagn på at fart aldri har drept noen og at det ikke er noen forskjell på 80 vs 90 osv. Dette vet vi altså er faktafeil.

Ja, man vurderer hele tiden fart på veiene, hva er riktig satt hastighet vs sikkerhet - det er en vurdering som ikke er lett, men man vet altså at mer fart medfører mer skade osv når først ting skjer.

Linkene var til det du sa og du nevnte ikke midtdeler - det fins utrolig mange 80 soner uten midtdeler, også 90 fins uten det. Forholdene er som sagt maks satt fartsgrense ved ideelle forhold, ikke over. Hopper ett dyr i veien, andre mister kontrollen osv - som kan skje overalt, så utgjør din hastighet mye for videre forløp.

Helt enig i at det er alt for stor hastighet satt enkelte steder (selv om det er maks hastighet under ideelle forhold, ikke en hastighet du skal holde uansett kjøretøy, værforhold osv) - men der ser man bare hvor feil vi mennesker kan vurdere, selv med god tid på avgjørelsen. Så det å ha kort tid, kjørende, der man vurdere at man kan kjøre over maks grense er risikabelt. Den hjorten kom j... overraskende. Eller elgen, jeg har selv passert elg rett ved kjørefelt uten engang å ha sett den før jeg akkurat har passert den (både i 80 og 90 sone). De er j... vanskelig å se i rette omgivelsene, de går i ett med naturen og svært vanskelig å se når de står uten å bevege seg. Jeg anser meg som en oppmerksom og forsiktig sjåfør, men blir skremt over hvor lett det er å komme i farlige situasjoner. (jeg har flere ganger advart folk jeg har sittet på med om dyr i veikant, selv dyr i full firsprang mot veibane)

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/5/2020 at 2:27 AM, Crayonz said:

Gleder meg til den dagen fartsmåling blir helautomatisk døgnet rundt, overalt. Kanskje via GPS, eller innebygd måling i bil som sender data, hvem vet. Det er mange syndere men fartsidioter må være de mest provoserende skapningene både på veien og i diskusjoner. 

Det er sikkert mulig å få flytte til Nord-Korea.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...