Gå til innhold

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, magb said:

Noen som vet hvordan hydrogenbiler hadde brent i en slik garasjebrann? Tåler flaskene slike temperaturer?

Denne testen ble utført av tilhengere av FCEV for endel år siden.

Syntes lekkasjen på hydrogenbilen var optimalt plassert.

Hydrogenbiler har i tillegg et lite batteri, slik at man også her for problemer med batteribrann, men dog med et mindre batteri. (Hyundai ix35 FCEV  har CA 1kWh batteri)

 

Endret av MEMENK76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så viktig å vite om det er en elbil som brenner (først) eller noe annet i dette anlegget?
Det vil jo uansett være statistik irrelevant.. man må jo se det i mye større persepktiv enn en enkelthendelese.

Endret av probedroid
typo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Her var det mange elbilhatere som fikk et lys av håp tent. Ser en på bildene så er den første og eneste bilen som er helt oppslukt av flammer en bil som ligner på en Opel Zafira. 

Denne brannen har blitt heftig på grunn av minst en, mye mulig to, årsaker. En får ikke slukkeutstyr langt nok inn i p-huset. Det har blåst heftig i hele dag, med en perfekt vinkel for å lage en skorsteinseffekt (som tilfører masse oksygen og som driver flammene til spredning). I tillegg vil jeg kaste ut en spekulasjon om at bensin diesel som lekker fra brennende biler renner og brenner bortover p-huset og dermed hjelper godt til med spredning av brannen. Noe en batteribil ikke kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Jepp, ganske intenst. Om flammen rettes mot en takbjelke kan det være nok til å få etasjen over til å kollapse.

Skeptisk til det, isåfall ville en hvilken som helst rettet flamme fra en gass gjøre det, om du lagde bærebjelker åpent i en bilgarasje.  Dette er rimelig enkelt å designe seg rundt, sånn om man skal ha en flåte av slike biler inne i garasjer. Så når dette ikke er et problem lengre, så er det bedre med en kontrollert flamme som varer i noen minutter enn at det varer i timesvis med større sjanse for å eskalere situasjonen. 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Et elbilbatteri som brenner avgir noe sånt som halvparten av energien til en hydrogenbil over flere timer, så det blir veldig lav intensitet.

Intensiteten er da stor nok i denne brannen? 300 biler som har gått med. Så brann over lang tid, som er vanskelig å slukke vil jeg påstå er minst like farlig, eller farligere enn en kontrollert flamme uten radient varme på sidene. Alle hydrogenbilene hadde brent opp hydrogene rett opp i taket, og fremtidens bilgarasje kan fint ta høyde for det og sørge for at taket takler varme i kun noen minutter. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
probedroid skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig å vite om det er en elbil som brenner (først) eller noe annet i dette anlegget?
Det vil jo uansett være statistik irrelevant.. man må jo se det i mye større persepktiv enn en enkelthendelese.

Fordi elbilhatere er mer opptatt av å hate elbiler enn å komme med kalde fakta. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Intensiteten er da stor nok i denne brannen? 300 biler som har gått med. Så brann over lang tid, som er vanskelig å slukke vil jeg påstå er minst like farlig, eller farligere enn en kontrollert flamme uten radient varme på sidene.

Ja, fossilbilene spiller en stor rolle her. Det hadde vært mye bedre om garasjen hadde kun vært fyllt opp med elbiler. (Egentlig bør man vurdere et forbud mot fossilbiler i garasjeanlegg.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
JØI skrev (2 minutter siden):

Fordi elbilhatere er mer opptatt av å hate elbiler enn å komme med kalde fakta. 

Det var tydligvis et sårt punkt dette for elbilistene. Det er for tidlig å konkludere (både for elbilhatere og elbilister). Politiet sa tidlig at de hadde fått tips om at brannen startet i en elbil, uten at de kunne bekrefte dette. Kanskje dere vet mer enn politiet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, fossilbilene spiller en stor rolle her. Det hadde vært mye bedre om garasjen hadde kun vært fyllt opp med elbiler. (Egentlig bør man vurdere et forbud mot fossilbiler i garasjeanlegg.)

Lithium-ion batterier kommer jo med en kalkulert risiko for selvantenning. Toyota gjorde nok rett når de hoppet over denne teknologien, og heller bruker nå 10 år på å forske på SSB som vil være mye sikrere. Da er jeg enig. Fyll garasjen med SSB-EV fremfor ICE. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Et elbilbatteri som brenner avgir noe sånt som halvparten av energien til hydrogentankene til en hydrogenbil, over flere timer, så det blir veldig lav intensitet.

Er det basert på teorien om at et 100kWh batteri kun avgir 100 kWh med varme om det brenner opp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Ja, fossilbilene spiller en stor rolle her. Det hadde vært mye bedre om garasjen hadde kun vært fyllt opp med elbiler. (Egentlig bør man vurdere et forbud mot fossilbiler i garasjeanlegg.)

Det tok fem brannbiler og 35 brannfolk å slukke brann i én Tesla.  Gang opp med 3000 for denne garasjen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke ofte det er bilbranner i parkeringshus, så brannvesenet er kanskje ikke så vant med å slokke på slike steder? Hvor lett er det for dem å komme inn med utstyr, særlig høyt oppe og midt inne i bygget?

Vil gjette det brenner biler hver dag i Norge, men siden de fleste sannsynligvis skjer med motoren i drift, vil det mest være ute i det fri og relativt problemfritt å slukke.

Jeg har harr brann i elbil, riktignok gammel type med NiCd batteri, skjedde under kjøring og ble slukket med vanlig pulverapparat. Årsaken til brannen var intern kortslutning. Byttet noen utbrendte celler og bilen kunne brukes igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

 

Er det basert på teorien om at et 100kWh batteri kun avgir 100 kWh med varme om det brenner opp?

Et interesant spørsmål og uten å vite den hele og fulle sannheten vet jeg at tomme LiPo batterier gjør veldig lite av seg om man forsøker å få de til å antenne og selv ved antennelse er det en skuffende opplevelse fordi det virker som det kun er plasten som brenner med en svak varmeutvikling fra selve sellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Det er flere elbiler som åpenbart gjør det vanskeligere å slukke. Men alle biler her er vanskelig å slukke, sier han.

- folk skriker med en gang om elbiler.

- Alle biler vanskelige å slukke.

- ingen batteripakker har tatt fyr

Quote

 

Fjellberg opplyser at dersom batteripakkene i elbilene begynner å brenne, vil slukningsarbeidet bli enda mer krevende.


 

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OPV skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje ikke ofte det er bilbranner i parkeringshus, så brannvesenet er kanskje ikke så vant med å slokke på slike steder? Hvor lett er det for dem å komme inn med utstyr, særlig høyt oppe og midt inne i bygget?

Vil gjette det brenner biler hver dag i Norge, men siden de fleste sannsynligvis skjer med motoren i drift, vil det mest være ute i det fri og relativt problemfritt å slukke.

Jeg har harr brann i elbil, riktignok gammel type med NiCd batteri, skjedde under kjøring og ble slukket med vanlig pulverapparat. Årsaken til brannen var intern kortslutning. Byttet noen utbrendte celler og bilen kunne brukes igjen.

Det brenner cirka 10 biler om dagen i Norge i følge statistikken.
Av elbiler har det brent cirka 60 de siste 4 årene frem til i går.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...