Gå til innhold

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 timer siden):

Skal mye til før diesel begynner å brenne, og dette er ikke en Hollywoodfilm så sjansen for eksplosjon er minimal 
Mye annet i en dieselbil som kan begynne å brenne

Jeg er fullstendig klar over at Diesel er vanskelig å tenne på men det blei i allefall beskrevet at bilen tok fyr og tanken eksploderte.
Var derfor jeg skrev "eksploderte" nettop fordi jeg misstenker at det er overdrevet litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Var det ikke enklere og billigere å følge gjeldende krav til betongtykkelse?

Så vil ikke armeringsjernet bli til smør etter en liten bilbrann, og true den strukturelle styrken til hele byggverket.

Kravene er fulgt. Så kan en jo tenke sitt om kravene.

Lenke til kommentar

Finner ikke tilbake til den Aftenbladet-artikkelen jeg leste tidligere, men her er en link til TU bak betalingsmur.

Sola-brannen: Avinor fikk prosjektert lavere brannmotstand enn anbefalt

Skulle tåle brann i ti minutter. Liten sannsynlighet for spredning, mente Sweco-ingeniøren.

 

https://www.tu.no/artikler/sola-brannen-avinor-fikk-prosjektert-lavere-brannmotstand-enn-anbefalt/482449
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sturle S said:

Dei byggjer parkeringshusa opne for å spare pengar på ventilasjon.  Eksos er giftig, og du må ha veldig god ventilasjon for å kunne ha eksosbilar i eit lukka parkeringshus.  I ei framtid med berre elbilar er det enklare å innføre krav om både lukking og sprinkleranlegg.  Evt kan ein forby eksosbilar i lukka parkeringshus/parkeringsgarasjer.

For forbyentusiasmen er verdt å støtte opp om? Det er ikke mye miljøvennlig å ha bygget en ny fossilbil før forbudet mot nysalg av slike ble/blir innført, for så å ikke kunne nytte noe av dens levetid som fungerende bil etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

Finner ikke tilbake til den Aftenbladet-artikkelen jeg leste tidligere, men her er en link til TU bak betalingsmur.

Sola-brannen: Avinor fikk prosjektert lavere brannmotstand enn anbefalt

Skulle tåle brann i ti minutter. Liten sannsynlighet for spredning, mente Sweco-ingeniøren.

 

https://www.tu.no/artikler/sola-brannen-avinor-fikk-prosjektert-lavere-brannmotstand-enn-anbefalt/482449
 

Selv om det ble prosjektert lavere enn anbefalt så ble forskriftene fulgt. 

Lenke til kommentar

Tenker det også er greit å se på følgende:

- Hvor mange lignende branner har vi hatt i norge?
- Hvor mange branner som startet i bil i parkeringshus ble slukket av sprinkleranlegg?
- Av de branner som er registrert i parkeringshus, hvilke type biler startet de i og hadde disse kjente feil (tilbakekallelse, mangler etc.)
- Hva er tallene på bilbranner som startet pga. feil på bilen kontra menneskelig feil eller ulykker?

 
Brannen startet i en dieselbil type Opel Zahira som hadde kjente feil med brannrisiko og var tilbakekalt
Hvorfor kjørte den på veien hvis den var kategorisert med brannrisiko?
https://news.sky.com/story/vauxhall-recalls-zafira-models-for-third-time-over-new-fire-risk-11704018

Fungerer ikke tilbakekallelse mekanismene?

Opel er ikke alene om dette, det har vært nyhetsartikler om andre biler siste par år hvor man ikke forstår hvorfor det begynner å brenne og senere viser seg å være for høy varme i motorrommet kombinert med feil materialvalg ol.

Noen skylder på at "ja men det er jo mer elektronikk i biler nå enn før" men vi har hatt et rimelig høyt nivå av elektronikk i biler med forbrenningsmotor i lang tid. Så jeg synes det er på tide å rette et kritisk blikk mot bilindustrien og hva de holder på med.

Elbiler har heldigvis ikke dette problemet da de ikke utvikler varme på samme nivå. Om ikke annet så er elbiler kanskje de med minst brannrisiko om man skulle laget en skala over dette.
 

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Tenker det også er greit å se på følgende:

- Hvor mange lignende branner har vi hatt i norge?
- Hvor mange branner som startet i bil i parkeringshus ble slukket av sprinkleranlegg?
- Av de branner som er registrert i parkeringshus, hvilke type biler startet de i og hadde disse kjente feil (tilbakekallelse, mangler etc.)
- Hva er tallene på bilbranner som startet pga. feil på bilen kontra menneskelig feil eller ulykker?

 
Brannen startet i en dieselbil type Opel Zahira som hadde kjente feil med brannrisiko og var tilbakekalt
Hvorfor kjørte den på veien hvis den var kategorisert med brannrisiko?
https://news.sky.com/story/vauxhall-recalls-zafira-models-for-third-time-over-new-fire-risk-11704018

Fungerer ikke tilbakekallelse mekanismene?

Opel er ikke alene om dette, det har vært nyhetsartikler om andre biler siste par år hvor man ikke forstår hvorfor det begynner å brenne og senere viser seg å være for høy varme i motorrommet kombinert med feil materialvalg ol.

Noen skylder på at "ja men det er jo mer elektronikk i biler nå enn før" men vi har hatt et rimelig høyt nivå av elektronikk i biler med forbrenningsmotor i lang tid. Så jeg synes det er på tide å rette et kritisk blikk mot bilindustrien og hva de holder på med.

Elbiler har heldigvis ikke dette problemet da de ikke utvikler varme på samme nivå. Om ikke annet så er elbiler kanskje de med minst brannrisiko om man skulle laget en skala over dette.
 

 

Disse tilbakekallingene var kun for RHD-biler!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...