Gå til innhold

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt


Anbefalte innlegg

MEMENK76 skrev (23 minutter siden):

Basert på fargen på flammen, så ser det ut som det er over 5500K hvor stikkflammen kommer ut.

Da jeg gikk på sveisekurs ble jeg fortalt at acetylen-oksygen er det som brenner varmest med 3200 til 3500 C. Det passer dårlig med det du skriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ved at battericellene får høyere kapasitet, så reduseres dimensjonene på ulike sjikt, slik at det som ble ansett som "trygge" celler, blir mindre "trygge" ved at kapasiteten økes, og ved at "look-a-like" batterier som er produsert uten nødvendig kvalitetsikring blir produsert i stort antall, og som kommer inn i produkter gjennom diverse piratvirksomhet. De som gjør dette, skjønner seg gjerne ikke på de samfunnsmessige konsekvensene. Det er jo igrunnen bra at en slik ulykke skjer i et garasjeanlegg som lar seg evakuere og isolere, værre er det dersom slikt oppstår i tunneler og andre tett bebodde områder. Ved brann i batterier så utvikles det uorganisk Fluss-syre (HFl) som er ekstremt giftig. Et åndedrag er tilstrekkelig for livsfarlige lungeskader. ttps://batteryuniversity.com/learn/article/safety_concerns_with_li_ion "BU-304a: Safety Concerns with Li-ion" og https://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/gasser-og-kjemikalier/hydrogenfluorid-flussyre-og-hydrogenfluoridgass-behandlingsanbefaling-etseskader-og-systemiske-effekter . Dette blir ihvertfall et hett tema på den tillyste "brann i batteri" sesjonen som visstnok var under planlegging, som bør inkludere folk som er spesialister på giftige materialer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Boba_Fett said:

Det var tydligvis et sårt punkt dette for elbilistene. Det er for tidlig å konkludere (både for elbilhatere og elbilister). Politiet sa tidlig at de hadde fått tips om at brannen startet i en elbil, uten at de kunne bekrefte dette. Kanskje dere vet mer enn politiet?

Ikke mer sårt enn at syndebukk og helsejakt aktivitet basert på uvitenhet kan bli slitsomt over tid.

Som Ricky Gervais sa "it's like stupidity, it's only the people around them getting affected".

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbiler brenner ikke oftere. Og det er kraftig økning i bilbranner i Norge.

Det skyldes nok elektrisk og mer avanserte systemer i alle biler.


Mange har trodd at det store antall elektriske biler på norske veier ville være en del av denne forklaringen, men ingen av de to selskapene(forsikring) har sett at elbiler brenner oftere enn andre biler.

Etter hvert som antallet elbiler øker, vil selvfølgelig også flere av disse brenne, sier Rysstad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):
uname -l skrev (10 minutter siden):

Er det basert på teorien om at et 100kWh batteri kun avgir 100 kWh med varme om det brenner opp?

https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/claude-chanson_characterize-lithium-batteries-thermal-run-away-reaction.pdf

I følge den linken din så er brennverdien av 350 kg med batterier mye høyere enn 50 liter bensin. Du kom ikke med noen forklaring så hvis det var noe annet du siktet til så værsågod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, probedroid said:

Elbiler brenner ikke oftere. Og det er kraftig økning i bilbranner i Norge.

Det skyldes nok elektrisk og mer avanserte systemer i alle biler.


Mange har trodd at det store antall elektriske biler på norske veier ville være en del av denne forklaringen, men ingen av de to selskapene(forsikring) har sett at elbiler brenner oftere enn andre biler.

Etter hvert som antallet elbiler øker, vil selvfølgelig også flere av disse brenne, sier Rysstad.

Skulle gjerne hatt linken for hånden nå men for noen uker siden ble det diskutert i en tu artikkel og linket til at stadig flere bilbranner var forårsaket av mer feil på nye bensin/dieselbiler som av div. årsaker fikk overoppheting i motorrommet. Det var også snakk om tilbakekallinger ift. Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, toreae said:

Da jeg gikk på sveisekurs ble jeg fortalt at acetylen-oksygen er det som brenner varmest med 3200 til 3500 C. Det passer dårlig med det du skriver.

Tok det rent på farge basert på dagslystemperatur (foto-teknisk), men så har du hvitbalanse også.

I  følge wikipedia, så brenner hydrogen med 2000°C. Dvs antagelsen min basert på fargen var feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -l said:

I følge den linken din så er brennverdien av 350 kg med batterier mye høyere enn 50 liter bensin. Du kom ikke med noen forklaring så hvis det var noe annet du siktet til så værsågod.

Jeg ser jeg så feil. Det riktige tallet for total forbrenning er 4-10 MJ/kg.

Da har f.eks en Model 3 LR med ca 310 kg battericeller 1240-3100 MJ.

60 liter diesel med ca 36 MJ/l har 2160 MJ. Altså en dieselbil og en elbil er faktisk noenlunde likeverdige når det gjelder total forbrenning.

Men jeg kan nevne at en fordel med en elbil er at forbrenningen spres ut over mer tid. Om en elbil brenner dobbelt så lenge som en dieselbil med lik brennverdi, så er intensiteten av brannen halvert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -l said:

 

I følge den linken din så er brennverdien av 350 kg med batterier mye høyere enn 50 liter bensin. Du kom ikke med noen forklaring så hvis det var noe annet du siktet til så værsågod.

Men den presentasjonen viser noe annet interessant. Det er hvor  langt ned enn må få temperaturen på batteriet for å unngå "thermal runaway ". Fra grafen ser det ut som den må ned mot 100°C på den kjemien det her er snakk om.

Det er derfor enn må bruke så langt tid på å kjøle batteriet ned etter at brannen er slukket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Boba_Fett skrev (1 time siden):

Det var tydligvis et sårt punkt dette for elbilistene. Det er for tidlig å konkludere (både for elbilhatere og elbilister). Politiet sa tidlig at de hadde fått tips om at brannen startet i en elbil, uten at de kunne bekrefte dette. Kanskje dere vet mer enn politiet?

Politiet kunne ikke bekrefte og første vitnet sier Opel Safira til avisene. Ser du på første videoen av brannen ser du at den overtente bilen har samme profil som en Zafira.

Lenke til kommentar

Ladepunkt for elbiler er utendørs på Sola. Så lading kan en se totalt bort fra her. Et problem de tydeligvis fikk var at skumkanonen ble for høyt oppe på brannbilene til at de fikk en god stråle inn annet enn på kanten. En måtte spyle skum bortover gulvet med langt dårligere effekt.

Tipper det kommer overrislingsanlegg i dette P-huset temmelig snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boba_Fett skrev (3 timer siden):

Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren.

Niks, det finnes ingen tall som støtter at elbil til lading skal utgjøre noe som helst større risiko enn en konvensjonell bil i ro. Det finnes mange eksempler på biler som selvantenner når de er parkert. For boligblokkene er det uansett viktig at det er plass for brannvesenet til å komme til en bilbrann og at det bygges slik at en brann ikke sprer seg oppover. Husk at konvensjonelle biler brenner rundt 80 ganger oftere enn elbiler.

Og på Sola er ladepunktene for elbiler på uteområdet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...