Gå til innhold

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Uansett om det var en elbil eller fossilbil, eller sågar en hydrogenbil, som forårsaket brannen i garasjeanlegget, er det vel en del bygnings- og branntekniske krav til slike anlegg for å hindre at en brann utvikler seg til en katastrofe? Når/hvis brann først oppstår bør det i det minste være sprinkler/skumanlegg og brannskillevegger/porter som aktiveres automatisk i garasjeanlegg. Det bør vel også være spesielle krav til motstandsevne i konstruksjonen til høye temperaturer. Er det krav til slikt, og var dette parkeringsanlegget godt nok sikret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEMENK76 skrev (4 minutter siden):

Ser ut som ikke de har helt forståelse av batteribrann..

??? Ingenting av det du skrev er i motsetning til det jeg skrev. Bortsett fra at du mener at en elbilbrann er enkelt å slukke. Selvfølgelig er det ikke det, og det er en god grunn til at brannvesen ikke er så glade i å dra til elbil-branner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Bengt Who skrev (3 minutter siden):

Det var i det minste ikke på grunn av lading. Det startet i Kiss&Fly, der kan en stå i 20 minutter og det finnes ingen ladere. Fossilbiler begynner å brenne rundt 80 ganger oftere enn elbiler. Et parkeringshus uten gode slukkemuligheter er å be om problemer.

Kiss&Fly er på utsiden av parkeringshuset på Sola, så det gir ikke fryktelig mye mening. 

Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (3 minutter siden):

 

Har du en tidslinje?

Å ta flyplassens brannvern ut av beredskap mens ett eller flere fly er på vei inn ville vært uaktsomt, så før luftrommet er under kontroll kan ikke brannberedskapen brukes.

Nei,

på Avinor sin hjemmeside kom meldingen at flyplassen var stengt 18:35. Noen som vet når flyplassens eget brannvern kom på plass? Var det kanskje en time senere? Det virker som at de store bilene med skumkanoner har gjort susen. Ser ut til at skumleggingen er meget effektivt. Håper at de nå endelig har kontroll på brannen.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, MEMENK76 said:


Ser ut som ikke de har helt forståelse av batteribrann..

 

...Men det har du etter å ha sett videoer på youtube?

 

En brann som er en suppe av bensin, diesel, dekk og batterier må være ett helvette å slukke. At du legger ut en video av en som sutler med en vannflaske for å vise "hvor lett det er å slukke ett batteri" er ganske frekt og nedlatende mot nødetatene våre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

 Bortsett fra at du mener at en elbilbrann er enkelt å slukke. Selvfølgelig er det ikke det, og det er en god grunn til at brannvesen ikke er så glade i å dra til elbil-branner. 

Enkelt å slukke, ja teknikken er enkel. Men dersom du slutter for tidlig, så begynner den igjen. Det er derfor de to anbefalingen fra elbil-produsentene.

Dersom du hadde sett igjennom videoene, så snakker de om at nettopp det med å slutte nedkjølingen for tidlig. Om nedkjøling av elbil-batterier så snakker man om en time med nedkjøling.  Dersom man slukker på samme måte som med bensinbiler, så vil brannen starte opp igjen.

Ikke vanskelig, men anderledes.

I videoen i flyet, så kan man se og høre de tegnene/lydene de snakker som "bil-videoen" angående antennelse av varme batterier.

Anbefaler folk å se på disse infovideoene. Det er bra for privatpersoner å vite hvordan enn slukker en batteribrann i f.eks. en elsparkesykkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, IT-Henrik said:

Kiss&Fly er på utsiden av parkeringshuset på Sola, så det gir ikke fryktelig mye mening. 

Tja, skjønner forvirringen. https://e24.no/naeringsliv/i/RR20wA/flytrafikken-ved-stavanger-lufthavn-stanses-paa-grunn-av-brann

" Ifølge politiet er det i parkeringshus P1, kjent som «kiss & fly», at flere biler står i flammer."

Men skjønner det slik at det faktisk er P4 som brenner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det video av den første bilen som brant, men ikke lett å se likevel. Kan se ut som en varebil? Om det er elbil, så er vel det en NV200e, eneste jeg kommer på. Men som sagt, kan jo være hva som helst som har startet dette, vi får nok ikke definitivt svar på lenge enda. Synd er det uansett, elbil eller ikke

https://www.dagbladet.no/video/fra-innsiden-av-brannen/7Gt4Ftq0

Lenke til kommentar
3 minutes ago, XIFXEGLO said:

...Men det har du etter å ha sett videoer på youtube?

 

En brann som er en suppe av bensin, diesel, dekk og batterier må være ett helvette å slukke. At du legger ut en video av en som sutler med en vannflaske for å vise "hvor lett det er å slukke ett batteri" er ganske frekt og nedlatende mot nødetatene våre.


Jeg svarte om batteribrann. Dersom du mener at flere sikkerhetsmydigheter i USA ikke har peiling på slukking av batteribranner (eksempelvis vannflasken som du nevner), så får du da kontakt med dem direkte.
 

3 minutes ago, XIFXEGLO said:

"hvor lett det er å slukke ett batteri" er ganske frekt og nedlatende mot nødetatene våre.

Og hvordan vet du at jeg angriper våre nødetater? Det er din påstand.

De har forhåpentligvis blitt oppdatert siden en brannsjef på Sørlandet for flere år siden sa at elbilbranner er umulig å slukke, og det var etter at en annen brannsjef forklarte at de kunne slukkes..... Som de nevner i videoene, og i brann-instruksen skrevet av Tesla og av Mitsubishi, så er det en fare for at brannen starter etter flere timer.

Men det er endel privatpersoner som har fått dette inntrykket at det er umulig å slukke.

Oppfordrer folk som er interessert å se på videoen. Den med "flasken" er aktuell for privatpersoner som har barbar datamaskin, elektriske leker, elektrisk sparkesykkel/ståhjuling, mobiltelefon ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Boba_Fett said:

Trist at man lot brannen utvikle seg såpass før flyplassens eget brannvern involverte seg. Nå står hele 1. etasje i brann. På VG sier de at 300 biler har gått med. Det virker det som at brannvesenet har trukket seg tilbake, og lar bygget rett og slett brenne ned. Dette er ingen konvensjonell brann, og omtrent helt umulig å slukke nå. Kraftig vind gjør ikke situasjonen bedre.

Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren.

Å spekulere i dette før man gjør undersøkelser og påviser det blir helt hodeløst. Hvis noen derimot har en film eller bilde som viser klart at det er en elbil så er saken en annen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, bshagen said:

Her er det video av den første bilen som brant, men ikke lett å se likevel. Kan se ut som en varebil? Om det er elbil, så er vel det en NV200e, eneste jeg kommer på. Men som sagt, kan jo være hva som helst som har startet dette, vi får nok ikke definitivt svar på lenge enda. Synd er det uansett, elbil eller ikke

https://www.dagbladet.no/video/fra-innsiden-av-brannen/7Gt4Ftq0

En NV200e har ikke dette blinkende lyset på siden? Det hadde også vært interessant å vite hva det er som har rast fra taket i tilfelle det er elektriske installasjoner el.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (1 minutt siden):

Noen som vet hvordan hydrogenbiler hadde brent i en slik garasjebrann? Tåler flaskene slike temperaturer?

Flaskene er designet å slippe ut gassen i tilfeller ved brann (trur det er rundt 110 grader). Brannen hadde altså vart i 2-3 minutter før den stoppet opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, oophus3do said:

Flaskene er designet å slippe ut gassen i tilfeller ved brann (trur det er rundt 110 grader). Brannen hadde altså vart i 2-3 minutter før den stoppet opp. 

Jepp, ganske intenst. Om flammen rettes mot en takbjelke kan det være nok til å få etasjen over til å kollapse.

Et elbilbatteri som brenner avgir noe sånt som halvparten av energien til hydrogentankene til en hydrogenbil, over flere timer, så det blir veldig lav intensitet.

Men det verste er er nok fossilbiler, med opp mot 10 ganger mer energi enn et elbilbatteri, og opp mot fem ganger mer energi enn hydrogentankene til en hydrogenbil.

Hydrogenbilene har riktignok en eksplosjonsrisiko som fossilbiler og elbiler ikke har. Men den kan i all hvedsak sees bort i fra i et branninferno, ettersom gass som unslipper vil antenne umiddelbart, og har ikke tid til å blande seg med luft til stor nok grad til å eksplodere.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...