Gå til innhold

– TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen


Anbefalte innlegg

Har kommer den -  riktignok ikke for bil-brenselcelle:

Quote

Lagertemperatur +1 til +45°C

Også sidene 109, 129, 150,  https://www.efoy-comfort.com/sites/default/files/2-3_SFC_Bedienungsanleitung_Efoy_comfort_V6.0_no_170306.pdf

Mener å ha lest en del om slike FC som har død i norske fritidsbåter under opplag uten å møte forståelse for garantikrav.

Bare søk etter 'frost' i dokumentet - det er 16 treff.

Endret av trikola
Lagt til: Bare søk....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, oophus3do said:

Jeg hadde foretrukket ei kilde, siden jeg ikke klarer å forestille meg at dette er et reelt problem. Når du parkerer bilen, så holder brenselcellen fremdeles 80 grader. Det tar sin tid før den går ned med radiant varme fra omgivelsene, så hvorfor vil ikke dette alene være energi nok til å tørke opp eventuelle rester som er i eksosen? 

Dette er svjv svært trange rom hvor vannet danner seg. Antageligvis holder det å blåse de tom med (tørr) luft når FC stanses. Varmen alene hjelper ingenting da.

Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Dette er svjv svært trange rom hvor vannet danner seg. Antageligvis holder det å blåse de tom med (tørr) luft når FC stanses. Varmen alene hjelper ingenting da.

Ja, jeg hadde fremdeles foretrukket ei kilde, siden jeg aldri har lest dette som et problem man må løse, eller har løst tidligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, gamlefar said:

Hadde det vært bra med fyllestasjoner i dag så er veldig sannsynlig at Nexo hadde solgt bra. Den koster langt mindre enn f.eks Model X, e-Tron og Jaguar og banker disse på rekkevidde.

Nexo kostar frå 610.900 kroner ny.  Du får dei rettnok veldig billig brukt.

Audi e-Tron kostar frå 499.000 kroner.

Jaguar i-Pace kostar frå 649.900 kroner.

Tesla Model X kostar frå 845.900 kroner og er veldig mykje større.

Tesla Model Y kostar frå 507.000 kroner og har ca 30% meir plass.

 

Nexo hamnar med andre ord mellom desse, men hugs at dei to siste er luksusbilar på eit heilt anna nivå enn Nexo.  Nexo er litt mindre enn desse med berre 461 liter bagasjerom, som er ganske mykje mindre enn dei andre.  Meir på linje med Model Y, kanskje.  Har ikkje funne ut kor plass Model Y har med baksetet oppe, men truleg ganske mykje sidan dei kan få plass til sju seter.  Model Y har frunk i tillegg.  Med seta nede har Nexo 1466 liter plass, medan Model Y har ca 1900 liter.  Nexo har òg mykje høgare driftsutgifter, og må innom verkstad for sjekk av hydrogensystemet kvar 10.000 km.  So var det dette med "bra med fyllestasjoner".  Det vert aldri bra nok med fyllestasjonar til at den praktiske rekkjevidda med Nexo vert betre enn med nokon av desse elbil-modellane.  Då må hydrogenstasjonane liggje tettare enn dagens bensinstasjonar.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (20 minutter siden):

Så du ikke den?

Nope. Beklager. :) Redigerer denne posten etter jeg har tatt ei kikk. 

https://www.ballard.com/docs/default-source/motive-modules-documents/technical-note---bus-cold-weather-operation---final.pdf?sfvrsn=4&sfvrsn=4

Sitat

If the FCveloCity® module control system observes the internal temperature dropping towards 0°C, an internal sequence of actions can be initiated to prepare for freezing. Water is purged from lines, and components are dried out to remove water from the entire fuel cell system. In this dry, freeze-protected state, the bus can remain in freezing temperatures without damage to the fuel cell module.

FCVeloCity er den gamle generasjonen av brenselceller. Les litt om FCMove generasjonen av brenselceller, så er forbedringer gjort på tvers av hele modulen. Faktisk har man kuttet ned komponentene med hele 50% kun gjennom et skifte i generasjon. 

Uansett er dette noe man gjør 1 gang per "lagring" av buss. Så det er ikke slik at du må gjøre dette mellom hver start og stopp. Her vil restvarmen i systemet etter ferdsel, holde i timesvis. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Det vert aldri bra nok med fyllestasjonar til at den praktiske rekkjevidda med Nexo vert betre enn med nokon av desse elbil-modellane.

For Tyskerne så har man da rekkevidde nok i massevis med nok stasjoner tilgjengelig her og der. Altså et argument som kun egner seg ei begrenset periode. Om Norge hadde fått et fyllenettverk, så hadde du vell pekt til Slovakia ellernoe og påstått det samme der, litt det man kan si om dagens elbilmuligheter i enkelte land uten ladenettverk. 

Forstår virkelig ikke helt bremsen i skiftet for nullutslipp. De som ikke kjøper BEV vil kjøpe ICE i årevis om man ikke får inn alternativer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus3do said:

Nope. Beklager. :) Redigerer denne posten etter jeg har tatt ei kikk. 

Efoy er nok litt langt unna bruksområdet du finner i bilene, som tross alt har greit mye større brenselceller og dermed også restvarme til dette formålet med å fjerne damp. Så jeg hadde foretrukket ei kilde på utstyr som er i de faktiske kjøretøyene vi snakker om. 

Gidder ikke å bruke mer tid på det. Du er sikkert flink nok til å finne det selv hvis du vil.

Du nekter vel ikke at det dannes vann i en FC og at vann pleier å fryse ved minusgrader som det finnes ute i terrenget og at det da danner seg is som ekspanderer?

Hvis du er med på det så er saken klar:

Isdannelse er et problem i mange tekniske sammenhenger som må løses og det har blitt tatt hånd om også i FC-biler ellers hadde de FC-bilene som finnes her på berget gått i stykke forlengst.

Over og ut for meg i denne grenen av diskusjonen (tror jeg).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (38 minutter siden):

Gidder ikke å bruke mer tid på det. Du er sikkert flink nok til å finne det selv hvis du vil.

Ja jeg redigerte posten igjen, med kilde og forklaring. Altså ikke et stort problem på kjøretøyene. Om du må lagre den under 0 grader, så kjører den igjennom den prosessen én gang, også kan du la produktet stå så lenge du vil. 

trikola skrev (40 minutter siden):

Isdannelse er et problem i mange tekniske sammenhenger som må løses og det har blitt tatt hånd om også i FC-biler ellers hadde de FC-bilene som finnes her på berget gått i stykke forlengst.

Joda, men den utfordringen er jo tatt hånd om og løst. Noe som jo er grunnen til at det ikke skrives om, og omtales. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.hamburg.de/pressearchiv-fhh/13571782/2020-02-06-bwvi-act-local-network-global/

Det starter å forme seg nøyaktig slik jeg har uttalt tidligere. 

Norge med 98% ren kraft, ligger så i de grader til rette for å utnytte dette for å sende eksport av hydrogen ned til Europa. Vi må bare få ut fingeren og faktisk starte. All den naturgassen som brukes til oppvarming av hus og hjem, og til industrien der nede må erstattes, i tillegg til enorme mengder Diesel. Tyskland sier de skal ha 400,000 hydrogen-lastebiler i landet i 2030.  

https://nikolamotor.com/press_releases/cnh-industrial-brands-iveco-and-fpt-together-with-nikola-motor-company-announce-future-nikola-tre-production-in-ulm-germany-72

Nikola har idag annonsert Nikola TRE produksjon og fabrikk i Tyskland - et land som storsatser på å bli ledende innenfor grønn fornybar hydrogen i fremtiden. 

 

Det beste vi kan gjøre nå, er om våre industrielle kjemper innenfor Olje & Gass kaster seg på dette og haster inn i et skifte så kjapt som overhodet mulig. Gamle olje-plattformer rives ikke ned. De bygges opp og om til gedigne energi-stasjoner med hydrogenlagring. Mye av det kan sendes gjennom de tusenvis av kilometre med rørnettverk vi allerede har, mens resten hentes på skip. Enorme hav-områder rundt plattformene kan utnyttes til og for havvind. Dette vil ikke bare elektrifisere dagens oljeplattformer som uansett skal bli og gå i noen år til, men det vil være starten på noe helt annet. Olje&Gass plattformer kan sakte men sikkert bli til Fornybar-energi og Fornybar gass plattformer - med CCS lagring sammen med hydrogenlagring på sjøbunnen og under. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Der kom faktisk Nikola ut med melding om at de skal lage trucken de "teaset" Tesla med etter en litt merkelig Cybertruck lansering. 

nikola_badger1.jpg

 

Nikola Badger Estimated Specifications*:

  • 600 miles on blended FCEV / BEV
  • 300 miles on BEV alone
  • Operates on blended FCEV / BEV or BEV only by touch of a button
  • 906 HP peak
  • 455 HP continuous
  • 980 ft. lbs. of torque
  • 160 kWh, flooded module - lithium-ion battery
  • 120 kW fuel cell
  • Advanced Supercapacitor Launch Assist that blends with lithium ion and fuel-cell
  • -20F operating environments without major performance or SOC losses
  • Towing capacity of over 8,000 pounds
  • Operating targets without motor stalls up to 50% grade
  • 15 kW power export outlet
  • Compatible with industry standard charging for BEV mode
  • Five seats
  • Truck dimensions: 5900 mm long x 1850 mm tall x 2160 mm wide a 1560 mm bed width

Er en OEM parnership som skal produsere denne. Det hadde vært helt "lattis" om "Fool cells" Elon Musk faktisk tar hoppet inn i dette prosjektet. Trur denne har et større marked enn Cybertruck uansett, så slettes ikke umulig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Er en OEM parnership som skal produsere denne. Det hadde vært helt "lattis" om "Fool cells" Elon Musk faktisk tar hoppet inn i dette prosjektet. Trur denne har et større marked enn Cybertruck uansett, så slettes ikke umulig. 

 

Hva skulle Nikola egentlig bidra med? Tror ikke Tesla har en kritisk mangel på powerpoints som Nikola er den perfekte løsningen på...

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (36 minutter siden):

Hva skulle Nikola egentlig bidra med? Tror ikke Tesla har en kritisk mangel på powerpoints som Nikola er den perfekte løsningen på...

Design? Hydrogen-elektriske komponenter? 

De skal vise den frem nå i år, på samme måte som de viste frem de andre produktene folk mente kun var CG og powerpoint-presentasjoner. Utrullingen og planene for hydrogen-stasjonene skal foregå samtidig som denne lanseres. 

Er det ikke bare positivt da, at man får et produkt folk helt kan velge selv hva de kjøper? Her kan de jo enten kjøpe ei BEV med samme design, eller ei FCEV. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, oophus3do said:

Design? Hydrogen-elektriske komponenter? 

De skal vise den frem nå i år, på samme måte som de viste frem de andre produktene folk mente kun var CG og powerpoint-presentasjoner. Utrullingen og planene for hydrogen-stasjonene skal foregå samtidig som denne lanseres.

Tesla er nok fullstendig uinteressert i hydrogen-elektriske komponenter og designet er ganske middelmådig.

30 minutes ago, oophus3do said:

Er det ikke bare positivt da, at man får et produkt folk helt kan velge selv hva de kjøper? Her kan de jo enten kjøpe ei BEV med samme design, eller ei FCEV. 

Helt greit at folk kan velge selv, og om det blir noe av denne Pickupen så blir det sannsynligvis et helt OK produkt.

Men Nikola har aldri levert et eneste kjøretøy til en eneste kunde, mens Tesla er verdens største elbilprodusent. Det er da litt begrenset hva Nikola har å tilby til Tesla som de ikke allerede har.

Det naturlige for Nikola er å få en samarbeidsparter som ikke allerede har en særlig satsning på elektriske drivlinjer. Kanskje Toyota?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Tesla er nok fullstendig uinteressert i hydrogen-elektriske komponenter og designet er ganske middelmådig.

Designet er middelmådig? Det er sterke ord for en fyr som liker Cybertruck designet.

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Helt greit at folk kan velge selv, og om det blir noe av denne Pickupen så blir det sannsynligvis et helt OK produkt.

Men Nikola har aldri levert et eneste kjøretøy til en eneste kunde, mens Tesla er verdens største elbilprodusent. Det er da litt begrenset hva Nikola har å tilby til Tesla som de ikke allerede har.

Det naturlige for Nikola er å få en samarbeidsparter som ikke allerede har en særlig satsning på elektriske drivlinjer. Kanskje Toyota?

Rivian har da eksistert like lenge uten at de har levert et produkt. Er de også power-point masters? 

Nikola har jo fungerende prototyper ute på veiene, og har JV og investorer som ikke akkurat er ukjente. Militæret jobber jo med dem i tillegg. 

Jeg trur nok det mest naturlige samarbeidet vil være noen som ikke har hydrogen-elektriske komponenter i bytte. Toyota er den minst sannsynlige samarbeidspartneren sammen med Hyundai er min mening. Men firma som Scania, Volvo, etc trur jeg kan være interessert. Iveco har jo allerede ei fot innenfor døra, med en masse erfaring med LNG og CNG, samt areal-utnyttelse som står klare for å ta over fra før. 

Uansett så kommer jo svaret i slutten av kvartalet her. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:

Designet er middelmådig? Det er sterke ord for en fyr som liker Cybertruck designet.

Når man ser på responsen i markedet er kanskje Cybertruck det mest suksessfulle designet på en pickup noensinne. Cybertruck er en kapabel pickup, men om den hadde sett ut som Badger hadde nok egentlig ingen brydd seg særlig.

8 minutes ago, oophus3do said:

Rivian har da eksistert like lenge uten at de har levert et produkt. Er de også power-point masters?

Jepp. Vi får se om de kommer så langt som å levere en eneste bil til en eneste kunde. (Men de biter i hvert fall over litt mindre enn Nikola. Nikola har *sju* produkter på hjemmesidene sine som de jobber med. På et eller annet tidspunkt burde de begynne å produsere noe.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...