Gå til innhold

Tråden for Super Ultrawide 5120x1440 skjermer


OlaHaldor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (1 time siden):

Vært i kontakt med de på chat og e-post og de har faktisk satt opp prisen med 1500 kroner på butikkny skjerm slik at demo-utgaven blir billigere. 

Enklere det 😛

Jeg opplevde det samme på Svive 34" som jeg kjøpte på første covid-nedstenging. Da satte de demo-skjermen ned ytterligere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kommer til å levere tilbake min Neo G9 til Elkjøp en gang de nærmeste dagene. Det er jo en enestående skjerm egentlig, men det skurrer litt i totalen her for min del.

HDRen er i teorien det beste du får i monitorer akkurat nå, og når alt fungerer er det faktisk ganske magisk å spille f.eks Doom i fullskjerm. Den er så kjapp og bildet så fullt av liv at det faktisk gjør spillet morsommere. Men jeg sliter med et par ting, som f.eks hvordan HDR er håndtert. Det er litt vanskelig å sette fingeren på det, men det føles veldig som at skjermen ikke snakker skikkelig sammen med PCen. I YouTube videoer og filmer med HDR så fungerer ting 110%. Ting lyser opp og ser kjempebra ut, samtidig som dimmesonene holder de mørke områdene mørkere enn noe som ikke er OLED burde. Det fungerer mao fantastisk. Men start opp tre spill og du blir motatt med tre forskjellige bilder. Ett kan være utvasket og blast, ett kan være i overkant kontrastrikt og det siste ser perfekt ut. Jeg overdriver her nå, men det føles som sagt som om det er noe som skurrer mellom PC og skjerm, og av hva jeg har sett på nett svarer AMD og Nvidia at de i sine tester ikke kan se noe galt i deres signaler som blir sendt til skjermen. Så da er det opp til Samsung da.

Det er også litt flimmer og etterslep mellom høye kontraster når man kjører den i 240hz modus - noe jeg selsagt vil kjøre og vil slippe når den koster såpass mye.

Bredden er i utgangspunktet veldig fin og nyttig, men jeg hadde en 21:9 34" fra før og det oppleves trangt å skulle dytte to smale vinduer på siden av det større vinduet i midten jeg vil ha. Og ekstra skjerm sidenav en 49" resulterer i at jeg skrur hodet av ryggraden når jeg skal se til siden. Så jeg har egentlig bestemt meg for å gå tilbake til 21:9 34" med 27" på siden. Bare så synd at det ikke er noe som ligner der ute i 34".

Så. Om noen vil ha en Neo G9 til 17500kr så pling på, jeg leverer den som sagt tilbake snart. Kjøpte den fra Elkjøp med Kundeklubb-rabatt så det er den prisen. Sier det bare sånn hvis noen her VET de skal ha en og ikke vil vente på at noen får den tilbake på lager.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

HDR er vel enda såpass mye i startgropen at det langt fra er godt nok modnet. Egentlig litt rart siden fake HDR innenfor 8-bit fargerom kom for lenge siden. Pushet for kjappe skjermer synes jeg ķom før teknologien var klar nok for det. Mye rart som forsøker å gå som høy-FPS som ikke burde gjort det.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

HDR er vel enda såpass mye i startgropen at det langt fra er godt nok modnet. Egentlig litt rart siden fake HDR innenfor 8-bit fargerom kom for lenge siden. Pushet for kjappe skjermer synes jeg ķom før teknologien var klar nok for det. Mye rart som forsøker å gå som høy-FPS som ikke burde gjort det.

Det er litt irriterende at det ikke er bedre håndtert i Windows siden det på TV'er ser amazing ut allerede. Da spesielt på OLED etter min mening. Konsollene f.eks kjører jo HDR perfekt i både menyer, spill og video, men Microsoft har virkelig ikke gjort noe med HDR i Windows og det er veldig tungvindt.

 

Nimrad skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er hovedsakelig det at Windows har elendig HDR-støtte. Det blir jo fokus i Windows 11 og noe av dette kommer vel også til Windows 10.

Jepp. Men for min del kan jeg ikke forsvare å ta vare på en skjerm til 22K i påvente om at i fremtiden vil det kanskje bli fikset, være det fra Samsung eller Microsoft. For alt jeg vet vil de kludre det til for hverandre. Forhåpentligvis har det kommet tilsvarende i smalere format innen den tid da HDR fungerer fint er kommet.

 

JetzBullet skrev (1 time siden):

Med standard settings på HDR-lysstyrkebalanse i Windows blir HDR noe blast, hjalp mye på sette denne til max som markert på bildet. Har CX OLED koblet til pcn.

Den slideren skal vel egentlig være for å korrigere lystyrken på SDR innhold når HDR er aktivert i W10. Men med tanke på hvor dårlig det håndterer HDR generelt er jeg ikke overrasket over om det påvirker bildet på begge ender. Har uansett den samme slideren helt til høyre selv. Desktopen ser helt dust ut uten.

Lenke til kommentar

Det beste jeg har sett av HDR er Horizon Zero Dawn på PS4 Pro. Kan man få samme opplevelsen med Win10 HDR hvis man tweaker lysstyrke-balansen rett ?

Sånn jeg skjønner HDR er det en relativ enkel tweaking som skal til for å encode og decode det. For hver bit dobler man fargerommet, så en har i teorien mulighet for 256 * 4 farger, altså 768 (1024 - 256) ekstra nivåer som en kan mappe til en logaritmisk kurve uten at normale farger forstyrres. I HDR10 f.eks brukes REC.2020 farger og SMPTE ST 2084 (PQ) transfer function. Hvis en bare følger de standarder som er laget og ikke legger til sitt eget mikkmakk burde dette være lett og overkommelig å implementere, men det som er så kjekt med standarder er at man har så mange å velge i. I tillegg er jo Microsoft kjent for å følge standarder som alle andre *host*. TV er jo normal splittet i lys og farge, mens PC bruker RGB. På PS4 Pro kan jeg velge mellom HDR RGB eller YCbCr 4:2:2 (to pixel deler fargeinfo mens lysinfo gjelder for hver enkelt pixel) . På Xbox One X støttes kun YCbCr med 4:2:0 (fire pixler deler fargeinfo mens lysinfo gjelder for hver enkelt pixel)

Endret av vidor
Lenke til kommentar
16 hours ago, KapteinKaos02 said:

Jeg vurderer en slik skjerm til hjemmekontoret, men fungerer den bra til streaming av netflix, Viaplay osv.?

Ja hvorfor skulle ikke det fungere?

Et lite problem er jo at når du velger fullskjermsmodus så får du med 16:9 innhold store sorte barer på hver side. En løsning her er å kjøre en PBP løsning sånn at maskinen tror du har 2x 2560x1440 skjermer. Et annet alternativ er å gjøre vinduet stort på den ene siden av skjermen og streame i windowed-mode.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 17.9.2021 den 13.10):

Komplett har vært helt tom for G9 en stund nå så spørs om de ikke tømmer seg for neste generasjon. Tror noen skrev for ikke så lenge siden at den var rett rundt hjørnet.

Fikk kjøpt demo utgave hos de i dag for rundt 8k med 10% avslag på demovarer, vil ikke si det ble så vond pris da, klarer meg nok helt fint uten G9 Neo. 🙂

Lenke til kommentar
Mixy skrev (På 21.9.2021 den 10.17):

Ja hvorfor skulle ikke det fungere?

Et lite problem er jo at når du velger fullskjermsmodus så får du med 16:9 innhold store sorte barer på hver side. En løsning her er å kjøre en PBP løsning sånn at maskinen tror du har 2x 2560x1440 skjermer. Et annet alternativ er å gjøre vinduet stort på den ene siden av skjermen og streame i windowed-mode.

Skjermen er selvsagt bredere enn standardformatet for film/tv, slik at man får sorte sidebarer. Da jeg hadde Viaplay var det irriterende fordi de har sorte ruter brent inn over og under bildet, så jeg hadde stor svart ramme rundt hele widescreen filmvinduet. Hvis man laster ned film/serier i bredt format, fungerer VLC bra for å justere bildet.

Anbefaler chrome-utvidelsen Video Plus for å utnytte mer av skjermen på youtube. Det er ikke så ofte at man har svart ramme brent inn over/under på youtube, men det hender og da er det tilfredsstillende å få brukt mer av skjermen. Gir en kul zoom inn/ut effekt eksempelvis på Harry Macks Omegle Bars, hvor bildet noen ganger har svart ramme over/under og noen ganger ikke.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 timer siden):

Skjermen er selvsagt bredere enn standardformatet for film/tv, slik at man får sorte sidebarer. Da jeg hadde Viaplay var det irriterende fordi de har sorte ruter brent inn over og under bildet, så jeg hadde stor svart ramme rundt hele widescreen filmvinduet. Hvis man laster ned film/serier i bredt format, fungerer VLC bra for å justere bildet.

Anbefaler chrome-utvidelsen Video Plus for å utnytte mer av skjermen på youtube. Det er ikke så ofte at man har svart ramme brent inn over/under på youtube, men det hender og da er det tilfredsstillende å få brukt mer av skjermen. Gir en kul zoom inn/ut effekt eksempelvis på Harry Macks Omegle Bars, hvor bildet noen ganger har svart ramme over/under og noen ganger ikke.

Film er nå uansett bedre med tv eller projektor, for de som sitter på gutterommet og har en slik som dette er det nok litt kjipt ja.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 timer siden):

Film er nå uansett bedre med tv eller projektor, for de som sitter på gutterommet og har en slik som dette er det nok litt kjipt ja.

Du tar ikke feil. Skal man utnytte antall piksler optimalt til film, er man bedre tjent med en skjerm i et annet format. Men er så fornøyd totalt sett, at det gjør ingenting med en nedside. Er vokst opp med 9 tommer crt-tv uansett :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (29 minutter siden):

Du tar ikke feil. Skal man utnytte antall piksler optimalt til film, er man bedre tjent med en skjerm i et annet format. Men er så fornøyd totalt sett, at det gjør ingenting med en nedside. Er vokst opp med 9 tommer crt-tv uansett :)

9 tommer 😂🙈 14" var vel det minste her og sikkert rundt 20" på vanlig tv, hadde til og med en sånn Tandberg sort/hvit tv på rommet mitt engang i tiden som jeg fikk av mine besteforeldre da de fikk farge tv 🙂

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 timer siden):

På en av de første maskinene jeg bygget hadde jeg 3x 19" CRT-skjermer. Føltes ganske badass på den tiden. 

Har hatt 3 stk Samsung 24" skjermer til nå, men fyttigrisen for en oppgradering 49" Samsung Odyssey var i forhold :)

Passet bra her, har den største Office hjørne løsningen Ikea har hatt. (Ikea Galant med ekstra plater i begge retninger.)

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...