Gå til innhold

Tråden for Super Ultrawide 5120x1440 skjermer


OlaHaldor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (9 minutter siden):

Hvilken arm har du bestilt?

Jeg prøvde meg først på en fra Multibrackets. Stod opplyst at den var opp til 32", men maks lastevekt på 21kg så tenkte jeg det skulle gå bra i og med at skjermen er under halvparten. Den gang ei. Selve gassfjæra klarer det, men ikke pivoteringsmekanismen. Det jeg kan bekrefte virker(via youtube-videoer) er Ergotron HX med HX Heavy Duty tilt-pivot. Bestilte selve armen i svart, som ikke er lagervare noe sted enda, men forventet ganske rett rundt hjørnet.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Protip: Bios kan være litt knotete å håndtere på en så bred skjerm, dersom bildet strekker seg over hele skjermen. Dette løser du enkelt med å skru over skjermen i PBP modus, for da får du bilde på bare halve skjermen (modusen som er bygd inn så du kan kjøre to ulike dataer/kilder på skjermen samtidig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
1 hour ago, Janak said:

Er det fortsatt Samsung G9 som er anbefalt å kjøpe eller forventes det nye modeller før sommeren. 
 

God påske!

 

-J

Skal man ha det beste av det beste, ja. Men jeg føler at 240hz er litt i overkant av hva man vil betale for i denne oppløsningen. Men har du pengene, så er det ingenting i veien for å gå for det beste. Skjermen har også bedre HDR-ytelse, men føler ikke at en ultra bred skjerm kan være overlegen på HDR.

Lenke til kommentar

Er mer oppløsningen enn hz som er viktig for min del. Har også sett på den rimeligere C49RG90, alt over 100 hz er godt nok for min del. Spiller uansett ikke, skal ha den på hjemmekontor. Erstatter en 27 tommer 1440P og en 34 tommer 3440x1440. Begge er 60hz. 

- J

Lenke til kommentar

Er det samme problemstilling med C49RG90 som G9 med bruk av gassarm? Ser den har mindre aggressiv kurve, så blir vel heller ikke så fremtung?

Har også vurdert Dell sin 49 tommer, men synes det er er litt småkjipt å kjøpe en 60 hz skjerm i denne prisklassen i 2021. Dell sin software, Display Manager, er jeg blitt veldig glad i. Ser en kan gjøre mye av det samme med Powertoys, men har ingen erfaring med bruken.

Har en LG CX 65 tommer som blir brukt til spill med Xbox og Playstation, spiller ikke på pc.

Tror nok jeg lander på C49RG90, men venter litt for å se om Dell kommer ut med noe interessant før sommeren. Hadde vært kjekt med USB-C  

-J

Endret av Janak
La til litt tekst.
Lenke til kommentar
Janak skrev (1 time siden):

Er det samme problemstilling med C49RG90 som G9 med bruk av gassarm? Ser den har mindre aggressiv kurve, så blir vel heller ikke så fremtung?

Ja, samme problemstilling der. Du må gå for Ergotron HX.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Får håpe at enten Samsung eller noen andre lanserer ett rimeligere alternativ til Ergotron. Det sitter langt inne å bruke så mye på et skjermfeste, legger heller de pengene i selve skjermen. 
 

Irriterende at det skal være så vanskelig å finne en skjerm som kombinerer;

  • 5120x1440 (5120x1600 hadde vært ideelt)
  • 100 hz eller bedre  
  • usb-c
  • KVM
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser Komplett har en grei pris på C49G95T nå. Ser det også finnes en modell som heter C49G94T som er høyere priset. 
 

Kunne ikke umiddelbart se noen nevneverdig forskjell på spesifikasjonene. Er det samme skjerm, men forskjell i produksjonsår? Eller noe jeg ikke har fått med meg?

EDIT: Etter hva jeg har funnet ut er skjermene identiske. Ulikheten i modellnavnet ligger i produksjonsår og/eller hvilket marked den er produsert for. Referanse https://eu.community.samsung.com/t5/notebooks-ssd-it/odyssey-g9-monitor-c49g94t-c49g95t-wo-liegt-der-unterschied/td-p/1949740

Da har jeg en i bestilling! 

Endret av Janak
Tekst og link til forklaring av forskjellen mellom modellene.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått skjermen i hus og brukt den en ukes tid. Er godt fornøyd hittil, men har så langt bare brukt den til hjemmekontor.

Merker at den er litt kilen på hvilke DP kabler en bruker så måtte bytte litt. Alle kablene er DP 1.4, men to av de jeg hadde medførte masse artefakter. Byttet dem ut med noen andre og da gikk det helt fint.

Foten tar for mye plass hos meg så bestilte meg en Ergotron HX. Kommer nok i posten i neste uke tenker jeg.

Tenkte å oppdatere firmware på den når jeg først holder på med foten. Mye kommenterer på YT og ulike forum at dette ikke alltid er like rett frem, spesielt det å finne en minnepenn som den kan lese av virker å være utfordrende. Er det noen av dere andre som har hatt problemer med det eller var det grei skuring?

Lenke til kommentar
Janak skrev (4 timer siden):

Da har jeg fått skjermen i hus og brukt den en ukes tid. Er godt fornøyd hittil, men har så langt bare brukt den til hjemmekontor.

Merker at den er litt kilen på hvilke DP kabler en bruker så måtte bytte litt. Alle kablene er DP 1.4, men to av de jeg hadde medførte masse artefakter. Byttet dem ut med noen andre og da gikk det helt fint.

Foten tar for mye plass hos meg så bestilte meg en Ergotron HX. Kommer nok i posten i neste uke tenker jeg.

Tenkte å oppdatere firmware på den når jeg først holder på med foten. Mye kommenterer på YT og ulike forum at dette ikke alltid er like rett frem, spesielt det å finne en minnepenn som den kan lese av virker å være utfordrende. Er det noen av dere andre som har hatt problemer med det eller var det grei skuring?

Første gang jeg oppdaterte firmware funka det helt fint. Når jeg skulle gjøre det igjen, så funket plutselig ikke USB-sticken jeg brukte forrige gang og heller ingen andre jeg hadde. Brukte så en som dama hadde fått på jobb og da var det tut og kjør. Har lest de fleste poster rundtomkring angående dette tror jeg. Generelt virker problemet å være at skjermen på et eller annet vis er veldig picky på selve sticken. Mulig det endrer seg litt etter hvilken firmware versjon man har også gitt mitt eksempel hvor det funka med en eldre versjon. Bottom line...har du litt flaks, så er det helt uproblematisk og med litt uflaks må du teste forskjellige typer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke inni high end PC-skjerm-markedet, men etter å ha sittet 8 timer daglig(på hjemmekontor) foran min ultrawide (CRG90 eller hva den nå het) så er jeg totalt frelst. Helt fantastisk kontorskjerm, som i tillegg er en veldig decent gamingskjerm med 120hz for en som gamer i ny og ne også. Det er også en ganske fantastisk opplevelse å game med 49 tommer ultrawide. Jeg har en LG CX som brukes til sofagaming og bildet på den er jo fantastisk, men det er noe helt annet å sitte tett oppi en ultrawide. Hva er ditt bruksområde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...