Gå til innhold

California kutter i tilskudd for kjøp av elbil. Arbeiderpartiet følger med


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg innser at du ser virkeligheten akkurat like langt som nesa di rekker. Funker det for deg personlig så "må det da" funke for alle andre også "selvfølgelig". Jeg ser ingen grunn til å fortsette å diskutere med noen som har en så snever virkelighetsoppfattelse. Så vi avslutter her. Hvis det får deg til å føle at du "vant" denne diskusjonen, så gratulerer med det. Ha en "grønn" dag videre.

Neida, jeg innser at folk har problemer med å få det til å fungere ut fra den livssituasjonen de har og derav også behovene de har skapt.

Den snevre virkelighetsoppfatningen er vel heller den der det sies tydelig at man ikke skal endre på noe, at man mener det er som det er og slik vil det fortsette å være..

Jeg innser at det finnes behov for forandringer og har lagt frem noen konkrete forslag til løsninger i denne tråden.

For min egen del kan jeg ikke sies å være særlig grønn i mitt levesett, jeg har ca 50 flyturer i året, kjører ca 6000km på snøscooter (2 liter pr. mil i snitt) og kjører rundt i stasjonsvogna mi med V8 og 612hk ca 10-12000km i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snylter skrev (6 timer siden):

Forøvrig bor jeg nok langt mer usentralt enn deg, nærmeste by er ca 70 mil unna og kan kun nås med båt eller fly.

Longyear..bygda? :pAkkurat som vår nærmeste stjerne heter proxima centauri?

Du har jo forsåvidt rett i at det er frivillig å leve sivilisert og med passe god standard.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Snylter said:

At man har den jobben skyldes igjen at man har fått den som følge av noe man har initiert selv, altså et behov man selv har skapt.

Selv trenger jeg ikke bil, allikevel har jeg bil. Jeg har bosatt meg slik at jobb ligger innenfor ca 1km fra bolig.

Slik jeg tolker det du har skrevet mangler du empati for dine medmennesker.

Du har selvfølgelig rett om man setter det på spissen, alt som skjer i livet ditt er det du selv som er ansvarlig for.
Om man en kunstig intelligens med fokus på effektivitet eller av andre grunner har lite utviklet empati er det logisk å tenke slik.

Men et så kaldt samfunn motsetter jeg meg.

Tenk over det jeg har skrevet uten å måtte "vinne" diskusjonen, slik jeg har vurdert ditt tankesett.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (16 timer siden):

Neida, jeg innser at folk har problemer med å få det til å fungere ut fra den livssituasjonen de har og derav også behovene de har skapt.

Den snevre virkelighetsoppfatningen er vel heller den der det sies tydelig at man ikke skal endre på noe, at man mener det er som det er og slik vil det fortsette å være..

Jeg innser at det finnes behov for forandringer og har lagt frem noen konkrete forslag til løsninger i denne tråden.

For min egen del kan jeg ikke sies å være særlig grønn i mitt levesett, jeg har ca 50 flyturer i året, kjører ca 6000km på snøscooter (2 liter pr. mil i snitt) og kjører rundt i stasjonsvogna mi med V8 og 612hk ca 10-12000km i året.

Du kjenner ikke meg, og vet ingenting om mine behov, hvordan mine behov har oppstått, eller hvordan jeg har løst dem. Tydeligvis mer miljøvennlig enn det du har, tiltross for dine skrytemeldinger tidligere i tråden.

Jeg foreslår at du endrer ditt eget liv til å bli mer miljøvennlig og grønt, før du begynner å predikere for andre hva DE burde gjøre.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Østfolding said:

Slik jeg tolker det du har skrevet mangler du empati for dine medmennesker.

Du har selvfølgelig rett om man setter det på spissen, alt som skjer i livet ditt er det du selv som er ansvarlig for.
Om man en kunstig intelligens med fokus på effektivitet eller av andre grunner har lite utviklet empati er det logisk å tenke slik.

Men et så kaldt samfunn motsetter jeg meg.

Tenk over det jeg har skrevet uten å måtte "vinne" diskusjonen, slik jeg har vurdert ditt tankesett.
 

Jeg har empati i massevis, jeg orker bare ikke sutring, klaging og at folk skal legge skyld og krav om bedring på alle andre. Jeg mener folk må tilpasse seg virkeligheten og ikke bare kreve at virkeligheten tilpasser seg de.

Hva gjelder mitt forslag om å fjerne pendlerfradrag og heller innføre skattefradrag for kort arbeidsreise står jeg fullt og helt inne for dette.

2 hours ago, Hanhijnn said:

Du kjenner ikke meg, og vet ingenting om mine behov, hvordan mine behov har oppstått, eller hvordan jeg har løst dem. Tydeligvis mer miljøvennlig enn det du har, tiltross for dine skrytemeldinger tidligere i tråden.

Jeg foreslår at du endrer ditt eget liv til å bli mer miljøvennlig og grønt, før du begynner å predikere for andre hva DE burde gjøre.

Jeg har aldri påstått at jeg lever miljøvennlig, jeg har aldri skrytt av det heller. Jeg poengterer bare hvilke skritt vi bør gjøre i samfunnet for å bli mer klimavennlige. For min egen del bor jeg slik at fly er den eneste praktisk mulige måten å komme seg til nærmeste by, for å komme meg ut av bygda/tettstedet jeg bor i er snøscooter det beste alternativet om vinteren og båt det beste alternativet om sommeren. Veier ut av bygda finnes rett og slett ikke.

Mitt bidrag er at jeg stort sett sykler eller går til og fra jobb. For det neste året har jeg også tenkt til å redusere antall flyreiser til ca halvparten.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (11 timer siden):

Hva gjelder mitt forslag om å fjerne pendlerfradrag og heller innføre skattefradrag for kort arbeidsreise står jeg fullt og helt inne for dette.

Den første delen er jeg helt med på. Det gir ingen mening å bruke anti-bompenger for å oppfordre folk til å kjøre langt fremfor kort.

Den andre delen er jeg ikke like med på. Man roter seg fort inn i en byråkratisk mølje om man skal føre opp reiseavstand mellom hjem og jobb på ligninga. Hva er arbeidsstedet? Mange har oppmøte på et annet sted enn bedriftens besøksadresse, eller ennå verre, hovedkontorets besøksadresse eller postadresse. Samt at man som forbruker må begynne å motregne fradraget mot bompengene. Og ikke minst, hvis det offentlige skal belønne miljøvennlig daglig jobbreising, hva med forskjellen på de som tar buss, jogger, kjører lastebil helt hjem til boligen, etc.

Jeg mener det enkleste er det beste: skatteetaten bør ikke legge seg opp i reiseavstand mellom hjem og jobb. Dette får markedskreftene og bompenger ordne opp i ubesudlet av skatteetaten.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg mener det enkleste er det beste: skatteetaten bør ikke legge seg opp i reiseavstand mellom hjem og jobb. Dette får markedskreftene og bompenger ordne opp i ubesudlet av skatteetaten.

Kanskje vrient for skatteetaten å belønne oss, men samfunnet kan jo belønne oss.

Hvorfor koster engangsbillett på buss/bane mer enn bompenger?

Hvorfor koster månedskort på kollektiv mer enn månedskort i p-hus?

Hvorfor betaler vi ikke for den faktiske tilbakelagte strekning vi tar på buss? Jernbanen får det jo til..

Og .. egentlig .. hvorfor betaler vi ikke all kollektiv over skatteseddelen? Dersom kollektive tilbud fikk 100% økonomisk dekning over skatteseddel, vil buss føles mer attraktivt. Dessverre ville det nok også blir mer trengsel ... Som krever fler busser, flere ansatte, økte kostnader, etc., men dersom vi virkelig vil ha folk flest over på kollektivt, er jeg redd det er slike voldsomme tiltak som må til!

Lenke til kommentar
Snylter skrev (21 timer siden):

Hva gjelder mitt forslag om å fjerne pendlerfradrag og heller innføre skattefradrag for kort arbeidsreise står jeg fullt og helt inne for dette.

Selvfølgelig gjør du det, for det passer jo akkurat DIN situasjon perfekt... Kanskje på tide å innse at akkurat DIN situasjon ikke er overførbar til andre? Eller at den kanskje ikke er ideell for samfunnets beste...

Lenke til kommentar
8 hours ago, qualbeen said:

Hvorfor betaler vi ikke for den faktiske tilbakelagte strekning vi tar på buss? Jernbanen får det jo til..

Og .. egentlig .. hvorfor betaler vi ikke all kollektiv over skatteseddelen? Dersom kollektive tilbud fikk 100% økonomisk dekning over skatteseddel, vil buss føles mer attraktivt. Dessverre ville det nok også blir mer trengsel ... Som krever fler busser, flere ansatte, økte kostnader, etc., men dersom vi virkelig vil ha folk flest over på kollektivt, er jeg redd det er slike voldsomme tiltak som må til!

Vel, jernbanen har noen få stasjoner mens det i eksempelvis Oslo sikkert er et tusentalls kollektivholdeplasser/stasjoner. Hvor kaotisk tror du et slikt system ville blitt?

Å gjøre kollektivtrafikk gratis ville ført til en umiddelbar krise i form av at kollektivtilbudet hadde kollapset som følge av økt brukermasse.

 

1 hour ago, Hanhijnn said:

Selvfølgelig gjør du det, for det passer jo akkurat DIN situasjon perfekt... Kanskje på tide å innse at akkurat DIN situasjon ikke er overførbar til andre? Eller at den kanskje ikke er ideell for samfunnets beste...

Å bosette folk nærmest mulig arbeidsplassen er jeg ganske så trygg på at er til klodens beste og derav også til samfunnets beste (samfunnet har best av å ha en klode i god form)

Altså, jeg er ikke en gang del av skattesystemet deres. Jeg vil ikke få noe som helst skattelette uansett da jeg belastes en fast sats i skatt uten mulighet for fradrag. Allikevel er det jo mulig å se hvordan man kan oppmuntre til og belønne valg som kommer miljø og klima til gode.

Tror du det ville hatt en betydning for luftkvalitet og klimautslipp dersom 90% av trafikken i hovedstaden ble borte som følge av at folk hadde kort avstand til jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...