Gå til innhold

California kutter i tilskudd for kjøp av elbil. Arbeiderpartiet følger med


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å slippe å gå tre-fire mil til jobben derimot er positivt om en skal rekke å sove mellom arbeidsdagene..... og det ikke finnes annen bussrute enn den som gjør at du bare kan være 3 timer på arbeid, om du skal ha buss hjem, og ikke gå.

Det er ikke så fett med kollektiv transport overalt.

Og veier som rister det meste i stykker.

Lenke til kommentar

hold your horses here.

amerikanerne får tilbake inntil 7000 dollar av det de allerede har betalt inn av skatt.

utover dette er det minimalt med skatt på bilkjøp i USA.

sammenliknet med norsk system så skulle vi i tillegg til det systemet vi allerede har fått tilbake 70.000 kr fra staten da hadde vi betalt det samme for bilen som amerikanere.

jeg håper folk slutter med alt skatte hysteriet på elbiler, det kan vel ikke være mange lønnsmottakere som på ramme alvor mener at biler i det hele tatt har hatt en rettferdig beskatning i Norge.

jovisst er det urettferdig at diesel og bensin biler må betale mer, men da må man jo kreve at alle biler skal slippe mva

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Sondre2 said:

Det har vært store ufortjente, reduksjoner i bilavgifter for fossilbiler fordi de på papiret har blitt renere. I år 2000 var forskjellen på virkelig forbruk og målt forbruk på i snitt 8%, mens for et par år siden var forskjellen økt til 40%. Med andre ord har vi gitt store avgiftslettelser til fossilbilene og fått lite igjen. Det er derfor godt rom til å sette opp avgiftene på konvensjonelle biler og elbiler parallellt.

Det er mulig du ikke har fått det med deg men det har kommet en ny målemetode for forbruk som er langt nærmere virkeligheten enn tidligere metode.

Når det er sagt, bilen min har forbruk nærmere den gamle standarden enn den nye.. (218g CO2/km etter gammel standard, 246 etter ny)

1 minute ago, ZEPJW9BM said:

jovisst er det urettferdig at diesel og bensin biler må betale mer, men da må man jo kreve at alle biler skal slippe mva

Heller mva-fritak på mat enn biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, 9TXXMT48 said:

De rike kjøper vel ikke elbil? DE kjører vel stort serr X5, Q7, Cayenne, GLS, eller andre store luxusbiler. Synd om EL- familiebilene skal koste mer.

Bil er en luksusartikkel uansett, selv elbiler er faktisk det. En familie trenger ikke bil med mindre man har skapt behovet selv.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Snylter said:

Bil er en luksusartikkel uansett, selv elbiler er faktisk det. En familie trenger ikke bil med mindre man har skapt behovet selv.

 

Er bilen en luksusartikkel eller ikke?
Ja, her har vi virkelig et tema som kan diskuteres.

Men angående kommentaren din så tar du feil.
Det er mange ganger jobben du klarer å skaffe deg er det som skaper behovet for å eie en bil.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Just now, Østfolding said:

 

 

Er bilen en luksusartikkel eller ikke?
Ja, her har vi virkelig et tema som kan diskuteres.

Men angående kommentaren din så tar du feil.
Det er mange ganger jobben du klarer å skaffe deg er det som skaper behovet for å eie en bil.

At man har den jobben skyldes igjen at man har fått den som følge av noe man har initiert selv, altså et behov man selv har skapt.

Selv trenger jeg ikke bil, allikevel har jeg bil. Jeg har bosatt meg slik at jobb ligger innenfor ca 1km fra bolig.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (1 time siden):

Bil er en luksusartikkel uansett, selv elbiler er faktisk det. En familie trenger ikke bil med mindre man har skapt behovet selv.

Du har tydeligvis GOD kjennskap til livet i bygde-Norge. ? Her går det kollektivtrafikk HELE tiden i ALLE retninger. Bare å hoppe på så blir man fraktet dit man trenger å dra, NÅR man trenger å dra dit. Ååå, det er bestandig så kjekt å se folk uttale seg om ting de virkelig HAR greie på... ?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Du har tydeligvis GOD kjennskap til livet i bygde-Norge. ? Her går det kollektivtrafikk HELE tiden i ALLE retninger. Bare å hoppe på så blir man fraktet dit man trenger å dra, NÅR man trenger å dra dit. Ååå, det er bestandig så kjekt å se folk uttale seg om ting de virkelig HAR greie på... ?

Det er frivillig å bo på bygda, det er frivillig å bosette seg på et vis som gjør at man trenger bil. Da er det igjen et behov man selv har skapt.

Forøvrig bor jeg nok langt mer usentralt enn deg, nærmeste by er ca 70 mil unna og kan kun nås med båt eller fly.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (12 minutter siden):

Det er frivillig å bo på bygda, det er frivillig å bosette seg på et vis som gjør at man trenger bil. Da er det igjen et behov man selv har skapt.

Forøvrig bor jeg nok langt mer usentralt enn deg, nærmeste by er ca 70 mil unna og kan kun nås med båt eller fly.

Du har selvfølgelig helt rett. Er det ikke en jobb innenfor gangavstand fra bosted, eller et ledig hus i nærheten av jobben (som man har råd til) så får man bare leve på NAV. Alle andre behov er selvskapte så de er bare å se bort fra. Jeg applauderer din skarpe analyse.

Edit: Også imponert over at du vet hvor jeg bor... Det er ikke rent lite du "vet"...

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Du har selvfølgelig helt rett. Er det ikke en jobb innenfor gangavstand fra bosted, eller et ledig hus i nærheten av jobben (som man har råd til) så får man bare leve på NAV. Alle andre behov er selvskapte så de er bare å se bort fra. Jeg applauderer din skarpe analyse.

Greia er den at det er flere måter å ordne seg på, å legge opp til at man trenger bil er så skape seg behov for bil.

Nå som vi er inne i det de kaller det grønne skiftet bør man ha fokus på dette, redusere befolkningens behov for transport. Hvis man får redusert transportbehovet vil man også redusere utslippene helt uavhengig av hvilken teknologi transporten utføres med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (14 minutter siden):

Greia er den at det er flere måter å ordne seg på, å legge opp til at man trenger bil er så skape seg behov for bil.

Nå som vi er inne i det de kaller det grønne skiftet bør man ha fokus på dette, redusere befolkningens behov for transport. Hvis man får redusert transportbehovet vil man også redusere utslippene helt uavhengig av hvilken teknologi transporten utføres med.

Hvor stor andel av den arbeidsføre befolkning mener du da skal relokeres? 

Du skjønner vel at DIN situasjon ikke er normalen for folk flest? Selv ikke i Oslo. Kommunene er veldig flinke til å anlegge arbeidsplassene i sentrum og bo-områder utenfor sentrum. Svært mange må også bytte arbeidsplass endel ganger i løpet av livet. Skal man da rykke hele familien opp og flytte dit man skal jobbe i en periode? Helt til man må bytte arbeidsplass igjen.

Du har sikkert svært gode intensjoner, men bakkekontakt med realitetene som folk må forholde seg til mangler du tydeligvis helt. Håper for din familie sin del at du IKKE må bytte arbeidsplass med det første...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvor stor andel av den arbeidsføre befolkning mener du da skal relokeres? 

Du skjønner vel at DIN situasjon ikke er normalen for folk flest? Selv ikke i Oslo. Kommunene er veldig flinke til å anlegge arbeidsplassene i sentrum og bo-områder utenfor sentrum. Svært mange må også bytte arbeidsplass endel ganger i løpet av livet. Skal man da rykke hele familien opp og flytte dit man skal jobbe i en periode? Helt til man må bytte arbeidsplass igjen.

Du har sikkert svært gode intensjoner, men bakkekontakt med realitetene som folk må forholde seg til mangler du tydeligvis helt. Håper for din familie sin del at du IKKE må bytte arbeidsplass med det første...

Flytting av folk er en ulempe vi må tåle i den grønne omstillingen.

Vi kan starte med å fjerne alle former for pendlerfradrag og heller gi skattelette for kort reisevei til jobben så kan vi se hvor mye dette hjelper..

Kommunene og utbyggere bør få nye krav å forholde seg til, det bør bygges en del næringsarealer i enhver utbygging av boligområder og da som hovedregel også boligarealer i forbindelse med utbygging av næringsområder.

Jeg har flyttet noen ganger, sist jeg byttet jobb flyttet jeg et par hundre mil. Dersom jeg skal bytte jobb igjen og få noe nytt innen mitt fagfelt betyr det nok at jeg må flytte minst 70 mil neste gang.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (12 minutter siden):

Flytting av folk er en ulempe vi må tåle i den grønne omstillingen.

Vi kan starte med å fjerne alle former for pendlerfradrag og heller gi skattelette for kort reisevei til jobben så kan vi se hvor mye dette hjelper..

Kommunene og utbyggere bør få nye krav å forholde seg til, det bør bygges en del næringsarealer i enhver utbygging av boligområder og da som hovedregel også boligarealer i forbindelse med utbygging av næringsområder.

Jeg har flyttet noen ganger, sist jeg byttet jobb flyttet jeg et par hundre mil. Dersom jeg skal bytte jobb igjen og få noe nytt innen mitt fagfelt betyr det nok at jeg må flytte minst 70 mil neste gang.

Jeg innser at du ser virkeligheten akkurat like langt som nesa di rekker. Funker det for deg personlig så "må det da" funke for alle andre også "selvfølgelig". Jeg ser ingen grunn til å fortsette å diskutere med noen som har en så snever virkelighetsoppfattelse. Så vi avslutter her. Hvis det får deg til å føle at du "vant" denne diskusjonen, så gratulerer med det. Ha en "grønn" dag videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...