Gå til innhold

Bjerknez' prosjekter i furtebua


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I går ankom en ny venning med pakker fra AliExpress og denne gangen kunne jeg pakke opp 2x Flux penner, drøssevis med "capasitorer" og 10x ESP32.

Nå venter jeg "bare" 68 stk. pakker til og da har jeg motatt intet mindre enn 184 pakker fra AliExpress sammenlagt. 

Så må jeg jo også organisere alt som dukker opp av komponenter og capasitorene (hva heter disse på norsk egentlig?) har fått nytt hjem.

cap.thumb.JPG.5eec98a63250a6a162b40de103c19474.JPG

Lenke til kommentar

I går fikk jeg en av flere pakker i posten fra Aliexpress og denne gangen pakket jeg opp resistorer og LED dioder. Jeg fant også en ny løsning på og holde de sjøre beina til LED diodene samlet ved å bruke smeltelim. Jeg synes det er greit å lodde på resistorer rett på LED diodene i testøyemed.

32.thumb.JPG.5030716d9bb3ec0d3883829ad9aca425.JPG

31.thumb.JPG.514fcfad5ad123d1389edb3074c8a754.JPG

30.thumb.JPG.c77faf9c802b57a1fc46b58006e2a846.JPG

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (Akkurat nå):

Hvor dyr blir denne hobbyen nå som momsgrensa fjernes?

Dette er vel en av de rimeligste hobbyene jeg har hatt. Tror jeg har handlet for totalt 6.000 kroner fra Aliexpress og nå har jeg vel det aller meste til å lage det jeg ønsker rundt arduino. Alt av sensorer, komponenter, loddebolt, lim, mikrokontrollere, jumper wires og en drøss andre ting er handlet. For de pengene får jeg veldig mange måneder med glede i kjelleren. 

Å handle fra Aliexpress er såpass rimelig at den momsgrensen bryr meg svært lite. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Dette er vel en av de rimeligste hobbyene jeg har hatt. Tror jeg har handlet for totalt 6.000 kroner fra Aliexpress og nå har jeg vel det aller meste til å lage det jeg ønsker rundt arduino. Alt av sensorer, komponenter, loddebolt, lim, mikrokontrollere, jumper wires og en drøss andre ting er handlet. For de pengene får jeg veldig mange måneder med glede i kjelleren. 

Å handle fra Aliexpress er såpass rimelig at den momsgrensen bryr meg svært lite. :)

Ahh ok, vurderer å starte med noe selv i kjellern når jeg er hjemme på ferie, men har ikke så veldig lyst til å betale 300kr i "håndterings"avgift + moms på billigsaker fra aliexpress ?

Er det noen Norske butikker du handler fra?

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (Akkurat nå):

Ahh ok, vurderer å starte med noe selv i kjellern når jeg er hjemme på ferie, men har ikke så veldig lyst til å betale 300kr i "håndterings"avgift + moms på billigsaker fra aliexpress ?

Er det noen Norske butikker du handler fra?

Det meste av elektronikk vedrørende komponenter og mikrokontrollere blir uansett laget i kina, så jeg tror ikke kvaliteten der bør være noe nevneverdig dårligere. Alt jeg har fått derfra fungerer som bare det. Men kjøp kun de tingene som mange har kjøpt før deg samt fått gode tilbakemeldinger. Ikke sorter på pris og kjøp det billigste med bind for øynene. 

Det eneste jeg har kjøpt i Norske butikker rundt dette, er limpistolen og tilhørende lim og noen knipex tenger. Alt av elektronikk er kjøpt via Aliexpress. 

i Norge koster den samme power supplyen som jeg har 2.500 kroner. Jeg betalte 250 kroner, inkludert frakt. Bare et eksempel. Sjansen er stor for at norske butikker kjøper fra Kina uansett.

Det skal sies at jeg kjøpte den første Arduinoen via Arduino sine hjemmesider. Jeg ville starte med en orginal Arduino og en slik førstegangspakke med opplæringsmanual etc. For å komme inn i det. Men etter dette har jeg kun bestillt fra Aliexpress. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VegardBS skrev (1 time siden):

Ahh ok, vurderer å starte med noe selv i kjellern når jeg er hjemme på ferie, men har ikke så veldig lyst til å betale 300kr i "håndterings"avgift + moms på billigsaker fra aliexpress ?

 

For det første, det er ikke 300kr "håndterings"avgift + moms. Etter 1. april 2020 betaler man 25% moms + en sum til speditør for tollbehandlingen. De fleste pakker kommer med posten og de tar 149kr. for en forenklet tollbehandling.

Du kan heller handle fra banggood.com 

Fleste av mine kjøp den siste uken er bra banggood, de sender varene nå som det er kinesisk nyttår. Flere av mine bestillinger på Aliexpress står på vent pga helligdager i Kina og pga at Ali er slik som eBay. Butikken består av mannge små og store butikker.

Eneste du må passe på når du handler fra Banggood er at alle varene kommer fra samme lager. De har forskjellige varehus og lager. Hvis du handler 2 ting som kommer fra 2 forskjellige varehus vil du måtte betale 149kr til posten 2 ganger. Det beste er å noterer seg dette og samle opp bestillinger slik at varene kommer fra samme lager/varehus. 

 

Det er 62 dager til 1. april. Det er fortsatt mulig å bestille mange pakker momsfritt fra Kina.

 

EDIT: Mye kult man kan gjøre med en defekt laptop; 

 

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (6 timer siden):

For det første, det er ikke 300kr "håndterings"avgift + moms. Etter 1. april 2020 betaler man 25% moms + en sum til speditør for tollbehandlingen. De fleste pakker kommer med posten og de tar 149kr. for en forenklet tollbehandling.

Du kan heller handle fra banggood.com 

Fleste av mine kjøp den siste uken er bra banggood, de sender varene nå som det er kinesisk nyttår. Flere av mine bestillinger på Aliexpress står på vent pga helligdager i Kina og pga at Ali er slik som eBay. Butikken består av mannge små og store butikker.

Eneste du må passe på når du handler fra Banggood er at alle varene kommer fra samme lager. De har forskjellige varehus og lager. Hvis du handler 2 ting som kommer fra 2 forskjellige varehus vil du måtte betale 149kr til posten 2 ganger. Det beste er å noterer seg dette og samle opp bestillinger slik at varene kommer fra samme lager/varehus. 

 

Det er 62 dager til 1. april. Det er fortsatt mulig å bestille mange pakker momsfritt fra Kina.

 

EDIT: Mye kult man kan gjøre med en defekt laptop; 

Jeg har ikke fulgt så mye med på dette, men er det slik at man må betale 25% moms av totalsummen man handler for, + tollbehandlingsgebyr?

Blir alle varene sendt fra samme lager hvis man bestiller fra AliExpress?

Jeg pleier og legge feks. 30 varelinjer i hamdlekurven hos AliExpress. De fleste varene er fra forskjellige selgere og i handlekurven markerer jeg bare alle varer og klikker på kjøp. Blir da alt sendt fra samme lager etc.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...