Gå til innhold

Bjerknez' prosjekter i furtebua


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Nå som vinteren nærmer seg og det blir mye innetid samt noen feriedager i romjulen, så tenkte jeg å bevege meg inn i elektronikkens verden, og gikk derfor litt amok på Aliexpress. Elektronikk koster jo ingenting der og mye av dette er også veldig bra og noe av det selges også fra norske butikker til 10 ganger prisen. 
Dette er en kopi av siste innlegg i den forrige posten og jeg velger å fortsette og "blogge" om mine prosjekter i furtebua her da tittelen på den forrige tråden ikke lenger står i stil til innholdet. Den andre tråden vil derfor ikke lenger bli oppdatert.

-----------------

har drevet en god del research rundt dette og sett en del videoer på youtube samt snakket med meget dyktige folk rundt dette. Uansett... det jeg har bestillt som jeg skal leke meg litt med med mens juleribba ligger til tining og snøen laver ned:

  • AC/DC 30v/10amp justerbar strømforsyner/forsterker.
  • AC/DC 3-24v Adapter
  • 4 stk. "Bread Board" (søk på Google) for testing og lek av led pærer og ellers det andre jeg har kjøpt. 
  • poer supply modul til Bread Boardet over.
  • 28 delers sett til multimeteret jeg kjøpte med bedre prober etc.
  • Arsuino Uno R3 starter kit med sensorer etc. Som gir litt julestemning... 
  • En eske med diverse transistorer
  • 5 stk. Snap adaptere til 9v batterier. 
  • 5 stk DC Jack plugger
  • 100 stk diverse led diodepærer
  • En pakke med 1500 stk. Assorterte resistorer.
  • 10 stk. Justerbare LM2596 Buck Step down convertere med led display.
  • 300 stk. Jump Wire kabler hovedsaklig til Bread Boardet nevnt lenger opp.

Alt dette havnet på latterlige 1.589 norske kroner, inkludert frakt. Til opplysning så koster strømforsyneren jeg nevnte først i listen 2.500 kroner i Norge. 

Så nå blir det også snart et aldri så lite elektronikk studio i kjelleren. Problemet blir alt støvet som er der til tider når jeg holder på med andre ting, men det er jo bare å kjøpe en plastboks og forsegle denne med tanke på de elektroniske duppedittene. 

Det skal sies at jeg har litt grunnleggende erfaring rundt arbeid med elektronikk fra før da jeg jobbet ett sted i 7 år som hovedsaklig laget batteriladere, strømforsynere etc. Nokia var store på den tiden og vi var eneleverandør av ladere til Nokia mobiltelefoner. 

jeg har også kjørt en hel SMD linje alene som er maskiner som setter komponenter på kretskort etc. jobben var å "passe på" bedrive vedlikehold og programere om maskinene til forskjellige ordre og produkttyper etc. 

Forståelsen av elektronikk og hvordan ting henger sammen er ikke veldig bra, men jeg har såpass last i bagasjen at jeg ikke er helt på jordet. Det å koble strøm med tanke på resistorer etc er ikke min sterke side. Jeg vet sånn noenlunde hva komponentene gjør, men det skal jo også plasseres i system og DER er jeg helt noob. 
 

Men artig å lære nye ting :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
j-- skrev (1 minutt siden):

Kanskje greit å legge treplatetråden død ?

 

Jeg følger med på det du legger ut, morsomt å følge med på andre sine krumspring i furtebuene i det lange land.

Ja, den treplata er jo ferdig for lenge siden :) 

Artig at andre synes mine krumspring i furtebua er interessant lesning :) 

En ting er sikkert. Å kjøpe elektronikk som kretskort, komponeneter, strømforsynere og ellers annet som er utprøvd teknologi er jo latterlig billig på AliExpress. 

 

Denne feks som koster drøye 5 norske riksdaler pr. stk. INKLUDERT frakt til Norge:

https://www.aliexpress.com/item/32237426071.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.78b4488fav60im&algo_pvid=3c4fb390-6142-43e3-8499-43a3db458adb&algo_expid=3c4fb390-6142-43e3-8499-43a3db458adb-9&btsid=a6b6bb2e-fd99-4fe4-ade3-36a746509ebd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5,searchweb201603_52

Dette er da en såkalt regulerbar step down converter. Finner du frem en gammel strømforsyning til en pc eller noe, så forer du den inn på ene siden og justerer volten du vil ha ut på den andre siden. Beskrivelsen sier maks 36 volt og 3 ampere ut, men det har jeg lest meg til er i beste fall ikke riktig.

Men det gjør den ikke dårlig av den grunn. En slik kan brukes til så mangt. Feks. å gi riktig spenning til LED pærer og LED striper etc. Er mye småelektronikk som dette på Aliexpress som er verdt å kjøpe der :) 

Lenke til kommentar

Vil anbefalle deg å kjøpe en dymo eller annen merkemaskin og flere små esker så du klarer å holde orden i kaoset som kommer fra ali/ebay :) Ingenting er mer frustrerende enn "vet jeg har 10 step down convertere, men pokker ikke hvor de er og jeg trenger de nååå.. får vel bestille 10 til og vente 2 uker da.." :D (been there, done that.)

Lenke til kommentar
uGn skrev (6 minutter siden):

Vil anbefalle deg å kjøpe en dymo eller annen merkemaskin og flere små esker så du klarer å holde orden i kaoset som kommer fra ali/ebay :) Ingenting er mer frustrerende enn "vet jeg har 10 step down convertere, men pokker ikke hvor de er og jeg trenger de nååå.. får vel bestille 10 til og vente 2 uker da.." :D (been there, done that.)

Føler meg nesten litt snytt når jeg ser du ikke tror jeg har tenkt på det ?

Neida... ja det blir mye greier som kommer nå. Kanskje jeg må bygge en egen hylle hvor jeg kun har elektronikk? hmmm... ?

Nå har jeg jo fått meg to varmelamper over bordet også, så nå blir det fort 30 grader der jeg sitter :) 

varmelamper.thumb.JPG.5752796f93b257b89536f2646c98ce4c.JPG

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Nå som vinteren nærmer seg og det blir mye innetid samt noen feriedager i romjulen, så tenkte jeg å bevege meg inn i elektronikkens verden, og gikk derfor litt amok på Aliexpress. Elektronikk koster jo ingenting der og mye av dette er også veldig bra og noe av det selges også fra norske butikker til 10 ganger prisen. 
 

har drevet en god del research rundt dette og sett en del videoer på youtube samt snakket med meget dyktige folk rundt dette. Uansett... det jeg har bestillt som jeg skal leke meg litt med med mens juleribba ligger til tining og snøen laver ned, er.

  • AC/DC 30v/10amp justerbar strømforsyner/forsterker.
  • AC/DC 3-24v Adapter
  • 4 stk. "Bread Board" (søk på Google) for testing og lek av led pærer og ellers det andre jeg har kjøpt. 
  • poer supply modul til Bread Boardet over.
  • 28 delers sett til multimeteret jeg kjøpte med bedre prober etc.
  • Arsuino Uno R3 starter kit med sensorer etc. Som gir litt julestemning... 
  • En eske med diverse transistorer
  • 5 stk. Snap adaptere til 9v batterier. 
  • 5 stk DC Jack plugger
  • 100 stk diverse led diodepærer
  • En pakke med 1500 stk. Assorterte resistorer.
  • 10 stk. Justerbare LM2596 Buck Step down convertere med led display.
  • 300 stk. Jump Wire kabler hovedsaklig til Bread Boardet nevnt lenger opp.

Alt dette havnet på latterlige 1.589 norske kroner, inkludert frakt. Til opplysning så koster strømforsyneren jeg nevnte først i listen 2.500 kroner i Norge. 

Så nå blir det også snart et aldri så lite elektronikk studio i kjelleren. Problemet blir alt støvet som er der til tider når jeg holder på med andre ting, men det er jo bare å kjøpe en plastboks og forsegle denne med tanke på de elektroniske duppedittene. 

Det skal sies at jeg har litt grunnleggende erfaring rundt arbeid med elektronikk fra før da jeg jobbet ett sted i 7 år som hovedsaklig laget batteriladere, strømforsynere etc. Nokia var store på den tiden og vi var eneleverandør av ladere til Nokia mobiltelefoner. 

jeg har også kjørt en hel SMD linje alene som er maskiner som setter komponenter på kretskort etc. jobben var å "passe på" bedrive vedlikehold og programere om maskinene til forskjellige ordre og produkttyper etc. 

Forståelsen av elektronikk og hvordan ting henger sammen er ikke veldig bra, men jeg har såpass last i bagasjen at jeg ikke er helt på jordet. Det å koble strøm med tanke på resistorer etc er ikke min sterke side. Jeg vet sånn noenlunde hva komponentene gjør, men det skal jo også plasseres i system og DER er jeg helt noob. 
 

Men artig å lære nye ting :) 

Har du link til strømforsyning? 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Bjerknez said:

Føler meg nesten litt snytt når jeg ser du ikke tror jeg har tenkt på det ?

Hvis jeg får folk til å føle seg snytt med en liten forumpost, ja da har jeg gjort noe riktig! :D #krenketPåNett

Lenge vurdert en variabel strømforsyning selv, ikke kommet så langt enda. Du må gjerne gi en oppdatering om et par uker når du får din om du liker justeringen, hvor korrekt volten ut er osv.

Lenke til kommentar
uGn skrev (3 timer siden):

Hvis jeg får folk til å føle seg snytt med en liten forumpost, ja da har jeg gjort noe riktig! :D #krenketPåNett

Lenge vurdert en variabel strømforsyning selv, ikke kommet så langt enda. Du må gjerne gi en oppdatering om et par uker når du får din om du liker justeringen, hvor korrekt volten ut er osv.

Har sjekket en drøss Youtube videoer og av alle videoer jeg har sett har det ikke vert noen som har vist feil i forhold til faktisk spenning av disse. Dette er jo utprøvd teknologi som er billig og lage. Ikke noe fancy swancy med bluetooth, wifi, gps etc. En helt vanlig justerbar DC supply. 
 

Det er nok derfor de aller fleste av disse fungerer som dem skal. Alt blir sikkert laget på samme fabrikk, før det blir rebrandet. Noe selges sikkert også rett fra produsenten selv.  Er nok derfor prisene svinger voldsomt på disse. 
 

Her kan du se samme DC forsterkeren i Norsk nettbutikk som selger den som laboratorie strømforsyning:

https://altitec.no/stromforsyning-0-5a-0-60v-med-led-display.html

Her har du samme enheten på Aliexpress:

https://www.aliexpress.com/item/32993309386.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.35583f2cCAFxmj&algo_pvid=aee190da-de97-4d42-bee2-c8f35fc207a3&algo_expid=aee190da-de97-4d42-bee2-c8f35fc207a3-5&btsid=43ec27ab-6fa0-4013-9b7d-a68ab960231d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5,searchweb201603_52

Det er ganske opplagt at det er fordyrende med mellomlegg og norske driftskostnader etc. Her kunne dem sikkert satt sitt eget navn på enheten og endret fargen noe, for og solgt den for det dobbelte også. 

Jo dyrere det er jo større følelse av at man har kjøpt kvalitet får man. Sannheten er at alle disse forsterkerne er plankekjøring og bygge og dem blir spyttet ut på samlebånd så det griner. Jeg jobbet med og produsere slike for mange år siden. Mye rebranding ute å går. 
 

blandt annet lagde vi strømforsynere sertifisert til bruk på norske sykehus for drift av respiratormaskiner etc. Etter en tur gjennom trykkeriet hvor kundens logo ble trykket på, steg utprisen fra 100 kroner til flere tusen kroner. 

Sånn er det bare... desverre. 

 

 

Lenke til kommentar

Dette er grunnlaget for at jeg mener at alt på Biltema ikke er dritt. Problemet er at det tar tid flr man finner ut hva som er dritt og ikke. Det blir liksom lott lotto da dem har en drøss av forskjellige leverandører og produsenter. 
 

Jeg er også skeptisk til "orginale deler" som koster mye mer enn andre deler. Ofte er de orginale bedre, og like ofte kan man få like gode eller bedre deler til en brøkdel av prisen. Vi nordmenn velger å betale for godfølelsen, samt at garanti beholdes etc. 

Lenke til kommentar
uGn skrev (41 minutter siden):

Som du så vidt nevner, QC tar tid og er dyrt - det er gjerne forskjellen mellom en tilfeldig lotto-runde på aliexpress og en norsk leverandør som selger "samme vare".

Men! Hva er neste prosjekt for deg i furtebua? :)

Jeg har i utgangspunktet ikke noen planer som er hogd i stein. Jeg tar det litt som det kommer. Jeg vet det dukker opp noen fridager når det nærmer seg jul og da setter jeg nok i gang å leker meg litt med varene jeg da forhåpentligvis har fått. Før det blir det nok ikke gjort så veldig mye. 

Den 12.desember kommer elektriker og legger opp egen 16amp kurs til kjelleren, så da skulle jeg endelig få power nok uten å måtte røske ut stikkontakten til varmtvannsberederen for å få strøm nok til den minste ting. 

Det har nemlig skjedd flere ganger at jeg har glemt å sette i kontakten igjen, med de følgene det fikk...

Når dama for tredje gang måtte dusje i kaldt vann på morgenen, så ble det såpass frisk stemning i heimen at vi lett ble enige om at en ny kurs skulle settes inn :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...