Gå til innhold

Bjerknez' prosjekter i furtebua


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en billig kaffetrakter til furtebua og denne skal selvsagt styres via ESP32 og Blynk app. Er bare fantasien samt kunnskapen som setter grenser for hva man kan gjøre her, men jeg har tenkt til å starte pent med et enkelt rele som slår trakteren av/på som kan styres via app. Dette krever selvsagt at vann er påfyllt og at det er kaffe i filteret etc. før man bør slå den på.

Siden jeg har middels gode kode egenskaper og forståelse rundt dette, så tenker jeg ikke i førsteomgang og gjøre dette veldig avansert, men heller å bygge meg videre etter hvert som fasene jeg fullfører fungerer. Dette også for å holde motivasjonen oppe. 

Å koble ett rele som slår trakter av/på er jo lett som en plett. Det samme gjelder tidsstyring slik at trakteren alltid slår seg av etter feks. 20 minutter. Siden man ikke kan stole 100% på tilbakemeldingene man får via appen da det er mange faktorer man må ta høyde for, så tenker jeg også å integrere en temperaturmåling ett sted på trakteren som gir meg direkte tilbakemelding via appen hva temperaturen er. 

Så langt er dette en grei skuring og siden trakteren befinner seg i furtebua, så er ikke sømløs integrering og det estetiske noe jeg kommer til å ta spesielt hensyn til. 

Men problemet mitt her er at jeg føler det er mye gøy man kan gjøre rundt dette som jeg enda ikke har kommet på, og som ikke er så alt for avansert til å begynne med. Motorstyring av stepper motorer etc. kommer ikke på tale i første omgang så dne ballen legger jeg død.

Man kan feks. plassere en vann sensor i vannbeholderen på trakteren som gir meg en advarsel hvis jeg prøver å skru på trakteren uten at det er vann i tanken. Man kan montere en laser sensor (eller noe) der vannet renner ned i kaffebeholderen som gir tilbakemeldingen når kaffen er ferdig ved å programmere den til å anse den som ferdig når det er færre enn X antall drypp pr. minutt eller noe. 

Jeg tar uansett gjerne i mot noen ideer som ikke gjør dette så alt for avansert :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke fulgt så mye med på dette, men er det slik at man må betale 25% moms av totalsummen man handler for, + tollbehandlingsgebyr?

Blir alle varene sendt fra samme lager hvis man bestiller fra AliExpress?

Jeg pleier og legge feks. 30 varelinjer i hamdlekurven hos AliExpress. De fleste varene er fra forskjellige selgere og i handlekurven markerer jeg bare alle varer og klikker på kjøp. Blir da alt sendt fra samme lager etc.?

Vare + frakt og forsikring = totalsum + 25% MVA + tollbehandlingsgebyr(149kr) = ditt utlegg for varen.

NB! Hvis ikke du blir bedt av posten om å sende inn kvittering på kjøpet ditt så vil de bruke verdien sopm selger har skrevet på pakken, toll deklarasjonspapiret. Ofte er dette lavere enn det du har betalt.

F.eks: Du betaler 1500kr for en vare med frakt og forsikring. Selger skriver 30USD på pakken. Da betaler du 25% moms på 277NOK(=30USD i dag) og postens tollbehandlingskostnad. Totalt vil du da betale 1718NOK istedet for 2024NOK.

 

På Ali sender selger ut varene. Har du en handlekurv full av småting fra 30 forskjellige selgere vil du måtte punge ut med 30*149kr=4470kr i tollbehandlingsgebyr etter 1. april. Utrolig irriterende hvis hver bestilling koster 20-150kr stykket for småting.

 

Banggood har varehus i flere land. Men de har også flere i Asia.  Det er bare å huske på å sjekke før du betaler.

 

 

Varehus: CN

Trykk på "Proceed to checkout" for å sjekke om du får flere pakker.

925027018_bang1(1).thumb.jpg.c67affaa99a8c09ce87fa15f5da92e36.jpg

 

Her ser du at jeg får 2 pakker. Men jeg betaler kun en gang. Jeg går tilbake å sletter den ene pakken og samler opp slik at jeg får flere varer i samme pakke.

bang2.thumb.jpg.4b1bd144e6654ef8c5e336be63aaa65f.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

På Aliexpress må du handle fra samme selger og på banggood må du få levert i en pakke for å slippe å betale flere fortollingsgebyrer på en bestilling.

Nå når 1. april nærmer seg vil det ikke lønne seg å kjøpe mange små pakker, du bør handle mer i hver omgang for å fordele fortollingsgebyr over flere varer. 

Istedet for å kjøpe en dings til 50kr venter du og kjøper 20 dingser til 50kr. Da blir de 149kr fordelt på 20.

50 + 25% mva + 149kr= 211,5 for en dings

Eller

20x50=1000 + 25%mva + 149kr= 69,95 for en dings

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (2 timer siden):

På Aliexpress må du handle fra samme selger og på banggood må du få levert i en pakke for å slippe å betale flere fortollingsgebyrer på en bestilling.

Nå når 1. april nærmer seg vil det ikke lønne seg å kjøpe mange små pakker, du bør handle mer i hver omgang for å fordele fortollingsgebyr over flere varer. 

Istedet for å kjøpe en dings til 50kr venter du og kjøper 20 dingser til 50kr. Da blir de 149kr fordelt på 20.

50 + 25% mva + 149kr= 211,5 for en dings

Eller

20x50=1000 + 25%mva + 149kr= 69,95 for en dings

 

Joda, den skjønte jeg, men på en av bildene over så sto det at du fikk to pakker. Du skrev at da slettet du den varen og gikk tilbake for å "samle opp". Det er den jeg ikke forsto :)

Lenke til kommentar

Okey. Det var bare et eksempel. Tidligere i uken da jeg bestilte en del ting var det en ting som ble delt opp i en annen pakke, den fjernet jeg og satt på ønskeliste til jeg fant en annen vare som var fra samme lager. De fleste varer kommer fra et lager men det er enkelte ting som er fra et annet lager. Det er ikke ofte det skjer men jeg vil at du skal være obs på tilfelle du kjøper noe fra Banggood. Samme med Aliexpress da det er mange selgere der og duy kan ende opp med svært dyre duppedingser.

 

Nå skal jeg lage overevåkningskamera i garasjen med en gammel Raspberry Pi. Garasje port åpneren er ikke helt stabil så jeg vil ha mulighet for å sjekke om den er lukket før jeg legger meg uten å springe ut.

 

Blir jo litt inspirert av "furtebua" di. Nå må jeg se til å lese og lære noe fra alle disse jeg kjøpte inn i fjor eller året før ?

1295600723_bker.thumb.jpg.d5a734a5cc49b8e45b494860958618ee.jpg

 

EDIT: Det var kjapt gjort. Nå ser jeg om porten er igjen og jeg får e-post hver gang det er bevegelse i garasjen ?

Festet Raspberry Pi og kamera med limpistol til en kryssfiner bit og skrudde den opp. Ikke særlig pent men enkelt og greit.

1238307608_Screenshotat2020-02-0113-49-57.thumb.jpg.7a259cd1163a21ea78e9f27ce8e6c28b.jpg

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig :) 

Selv så driver jeg å lager en liten boks hvor jeg skal plassere ESP32 i. Jeg skal også felle inn et LCD display som viser temperaturen i rommet og det skal også settes inn en led som lyser når enheten er på i det hullet man ser på bildet. I tillegg skal jeg også koble til et rele til vifteovnen som da slår seg på automatisk hvis tempen blir for lav, hvis jeg aktiverer dette via App. 

IMG_2349.thumb.JPG.43d0ac4c48ed1b2921d897d34dda0fa4.JPG

IMG_2348.thumb.JPG.ec52e0c54fb5b61d9b867e8c468f5181.JPG

Jeg tester også ut noen led dioder jeg fikk i posten med flatt hode, litt sånn for morroskyld. :)

IMG_2350.thumb.JPG.fe3c3e6ff9589dcb0db9ba28c3fcf358.JPG

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (Akkurat nå):

Fikk 3 pakker i posten i dag. Bestilt 26. januar. Alle fra Banggood. Kan ikke huske at en eneste bestilling fra Aliexpress som kom fram på under 2 uker.

Ja, AliExpress er ikke de raskeste. Tar jamt over 3-4 uker og få varer. Men jeg har det ikke travelt så lenge prisene er gode :) 

Hva har du bestillt og hva har du fått? :) 

Lenke til kommentar

Da er jeg snart i gang med "produksjonen" vedrørende denne boksen jeg skal lage hvor jeg skal ha ESP32, LCD display etc. inni. Jeg merker at halve morroa er å forsøke og lage et mer ferdig produkt ut av prosjektene og ikke bare sitte og fikle med breadboard, selv om dette også er et fint tidsfordriv. 

Nå mangler jeg bare noen kretskort jeg kan lodde fast delene på så er jeg i gang. 

LCD displayet har jeg skjært ut hull til samt festet allerede. Jeg har også bestemt meg for at jeg skal montere en bryter med led på denne boksen hvor jeg kan slå av ESP32 helt ved behov. jeg skal også ha muligheten til å ta ut ESP'en hvis omprogrammering skulle bli et behov. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...