Gå til innhold

Hvilket upopulere meninger har du?


Anbefalte innlegg

1. Jeg lurer på når de gamle egypterene oppfant elektronmikroskopet, eller vent de gjorde ikke de selv om sivilisasjonen var fantastisk på sin måte så fant de altså ikke opp elektromikroskopet.

 

Du tenker på det elektromikroskopet som lar oss påvise Klinefelters syndrom og andre som nevnt av bruker over? Nei, egypterne fant nok ikke opp det. Men som indianerne trengte de ikke mikroskop for å innse at virkelighetens mennesker ikke var binære. Og (uten at jeg har studert de samme egypteres forhold til saken) at det var greit nok.

 

2. Abrahams gud faktiskt (og jeg er ateist)

 

Som sagt i et annet svar: Det er poenget mitt. Det gamle testamentets samtidige (edit: det folkeslaget som skrev "til manne og kvinne skapte han dem) opererte med flere kjønn. Jeg er ateist jeg også.... :)

 

3. Dette er det viktigste poenget, de som forfekter kjønnsidentiet er også de som tror på det hellige feminine og hater menn, med andre ord en annen kjønnsidentitet gir deg syndsforlatelse mot det "forfærdelige" menn har gjort igjennom tiden. Selv om de ikke forstår att uten menn så hadde det ikke vært noe samfunn på linje med det vi har i dag (t.o.m steinalder hadde vært utenkelig).

 

Det skal du få lov å mene. Jeg er ikke feminist. De er like trangsynte som de binære, på sin måte. Edit2: Og jeg tror ikke på arvesynden, hverken i bibelsk eller feministisk forstand. Ingen er født med behov for syndsforlatelse. Edit 4: Hvordan samfunnet hadde vært uten menn er en morsom tankeøvelse. Kanskje hadde kvinnens evolusjon (og kulturelle utvikling) vært annerledes da. (Gitt at de kunne formere seg selv, selvsagt.)

 

Det eneste som definerer att en mann er en mann er tilstedeværelsen av et y-kromosom,...

 

Ok. Hvis du sier så. Jeg er fortsatt ikke biolog, og skal ikke si deg i mot. Det får du eventuelt krangle med dem om. Edit 3: Men i så fall, hvorfor bry seg? Vi går jo normalt ikke rundt med gentester eller elektronmikroskop i lomma, så da får vi vel uansett ikke sjekket...?

 

..., og ingen benekter at maskulinitet eller femininitet er på ett spektrum.
 

Det var godt å høre. Spørsmålet da er hvorfor y-kromosomet er viktigere for hvem personen er enn posisjonen på dette spektrumet.

 

Geir :)

 

Edit: Måtte en tur i butikken, og det kom litt tanker underveis. Beklager alle edit'ene...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på det elektromikroskopet som lar oss påvise Klinefelters syndrom og andre som nevnt av bruker over? Nei, egypterne fant nok ikke opp det. Men som indianerne trengte de ikke mikroskop for å innse at virkelighetens mennesker ikke var binære. Og (uten at jeg har studert de samme egypteres forhold til saken) at det var greit nok.

Jeg har aldri hevdet att mennesket er binært, jeg bare hevder at biologien til mennesket er binært når det gjelder å formere seg, så kan man ta seksualiteten utenfor der igjen.

 

Det skal du få lov å mene. Jeg er ikke feminist. De er like trangsynte som de binære, på sin måte. Edit2: Og jeg tror ikke på arvesynden, hverken i bibelsk eller feministisk forstand. Ingen er født med behov for syndsforlatelse. Edit 4: Hvordan samfunnet hadde vært uten menn er en morsom tankeøvelse. Kanskje hadde kvinnens evolusjon vært annerledes da. (Gitt at de kunne formere seg selv, selvsagt.)

Jeg vet ikke det, ofte finner man ett langt større spekter av meninger i blandt de som hevder att biologiskt kjønn er binært, mange ganger finner jeg de mer humanistiskt motivert kontra de som hevder att kjønn er på ett spektrum. Jeg selv finner de som har "kjønnet" sitt utenpå er veldig kjedelige mennesker, for det er alt hva de er. Hele identiteten til personen er "transkjønnet" og ikke noe mer.

Mennesket uten mannen så hadde ikke kvinnen eksistert heller. Ikke er det snakk om evolusjon heller, samfunnets struktur balanserer helt på mannens evne til å samarbeide med andre menn, for hvis vi sammenligner med andre dyrearter så er vi unike på det området.

 

Ok. Hvis du sier så. Jeg er fortsatt ikke biolog, og skal ikke si deg i mot. Det får du eventuelt krangle med dem om. Edit 3: Men i så fall, hvorfor bry seg? Vi går jo normalt ikke rundt med gentester eller elektronmikroskop i lomma, så da får vi vel uansett ikke sjekket...?

Biologien sier fremdeles att vi er dyr, og all verdens sosiologi og psykologi vil ikke forandre på dette.

 

Det var godt å høre. Spørsmålet da er hvorfor y-kromosomet er viktigere for hvem personen er enn posisjonen på dette spektrumet.

 

Geir :)

Jeg tror jeg har svart på dette spørsmålet lenger opp.

Lenke til kommentar

Teknisk sett, så er 1 litt villedende.

 

Biologisk kjønn innbefatter:

Mann: XY og XYY (dysleksi, fargeblindhet, høyere, mer aggressiv, ofte autistisk)

Kvinne: XX og XXX (høyere, mer feminin struktur)

 

I tillegg kan det når som helst oppstå andre kjønnskromosomer, og det kan finnes andre allerede som ikke tydelig er X eller Y.

 

I tillegg, så er vi vurdert etter kjønnsorganene vi har -- og det finnes komplett androgen insensitivitet, som gjør at XY utvikler seg som en helt vanlig dame, med mer feminine trekk enn kvinner, på grunn av total mangel på evne til å behandle testosteron.

De har testikler der eggstokkene skulle vært, og en stopp der det skulle vært livmor.

Mange av dem lever helt normale liv, bare uten menstruasjon, som er det første tydelige symptomet de opplever.

Flere tilfeller har blitt oppdaget grunnet ufrivillig barnløshet, hvor det oppdages at de ikke er biologiske kvinner, men XY med kvinnekropp.

 

Intersex er ikke det samme som flere kjønn. Det er en kvinne eller mann som er født med en deformasjon, de er fremdeles biologisk enten kvinne eller finn.

 

Finn meg en intersex person med to funksjonelle, komplette kjønnsorganer som funker som de skal. De finnes ikke.

Lenke til kommentar

Ja. At det bare er to er en nokså bastant påstand, som regel uten begrunnelse eller kilder, men i stedet gjerne med et "Der er det ikke noe mer å diskutere." (Hvis man ikke vil ha diskusjon, skal man ikke si at det ikke er noe mer å diskutere. ..)

 

De hadde forøvrig tre kjønn i det gamle Egypt, noen indianerstammer hadde 4, oldtidens Israel hadde 5. (Mann, kvinne, ingen/skjulte kjønnsorganer, doble kjønnsorganer og et for de ufruktbare...) At det bare kan være to, at biologien er binær, er en moderne idé, som paradoksalt nok forfektes sterkest av folk som tror mer på den jødiske gud enn på biologi.

 

Geir :)

Vi vet mer enn det de gjorde, og om 2000 år vil de vite shit vi ikke engang har tenkt på enda. Det at de forklarte dette som at det var 3 kjønn isteden for 2 beviser ingenting annet enn at de prøvde å forstå noe de ikke forsto helt.

Lenke til kommentar

Verden hadde blitt en bedre plass uten religion. Mindre konflikter, krig og elendighet. 

 

Det kommer ikke noe godt ut av patriotisme og nasjonalisme. 

 

Det å ha angst er normalt, en medmenneskelig egenskap - og blir synliggjort for mye i samfunnet. 

 

Deler av kommunisten har mye bra i seg. Vårt gjennomsyra kapitalistiske samfunn der forskjellen på rik og fattig er gigantisk. Også mellom nasjonene, skaper er større klasseskille og et gap uten sidestykke. Rike land som Norge bør ta et ekstremt mye større ansvar globalt istedenfor å fokusere så mye på oljefondet som utelukkende skal gå til oss nordmenn. 

 

Atomkraft er den beste, tryggeste og en av de mest miljøvennlige energiformene vi har og bør erstatte bruk av kull og andre skitne energikilder. 

 

Vi har genmanipulert mat i tusenvis av år. Nå har vi ny teknologi som gjør at vi kan modifisere maten i mye større grad, ved å f.eks. utrydde lakselus og få mye større og tryggere avlinger som kan utrydde matmangelen i verden. Det er ingen ting som sier at genmanipulert mat er helsefarlig - tross alt sprøyter vi gift direkte på grønnsakene våre, som er mye verre.

 

Bruk av antibiotika i jordbruk og dyre-opprett bør totalforbys. Og bruk av antibiotika bør KRAFTIG reduseres. 

 

Det bør være ulovlig for klesindustrien å importere og selge klær/sko i norge som kommer fra ukjente fabrikker med barnearbeidere. Akkurat som kjøttvarer bør man kunne spore hver eneste vare tilbake til sitt opphav. Forbruksvarer er alt for billig i Norge, spesielt klær - og kan godt koste det dobbelte. Dette gjelder også kjøttprodukter. Økt pris kan gi grunnlag for bedre dyrevelferd og arbeidsforhold.

 

Kontroll av eksport og import av varer bør bli ekstremt mye strengere. Det burde være ulovlig å f.eks. sende fisk til Kina for ompakking, for så ta det tilbake til det norske markedet. Klimaavtrykket bør inlegges prisen - slik at slikt ikke lønner seg.  

 

Pedofile som har overgrepet seg på barn bør få kuken lobotomert.

 

Nattpatruljen på Max bør vises usensurert. 

 

Trond Giske burde fått en solid oppreisning - #metoo har gått alt for langt. 

 

Hasj bør legaliseres og heller selges i kontrollerte regulerte former. Type Vinmonopolet. 

 

Prostitusjon bør legaliseres. Men organiseres i bordell der alle som jobber der må registrere seg, betale katt og teste seg for sykdommer etc.

 

Absolutt alle støtteordninger fra NAV (med unntak av pensjonsutbetalinger) bør avvikles. Istedenfor bør det utbetales en borgerlønn til alle som har årslønn under et gitt beløp, f.eks. 200k - som sikrer en minimum levestandard for alle, uavhengig av om de jobber i perioder eller ikke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg var for prostitusjon leeeenge - til jeg innså at det bare er human trafficking og seksualisering av alle kvinner kledd i en penere innpakning så folk skal synes det er mer akseptabelt. 

De liberale feministene har gått for langt til den ene siden, så langt at de er på den andre siden av gjerdet. De har forrådt kvinner over hele verden, spesielt de som fortsatt lever i helt forjævlige tilstander over hele verden. Det er ikke bare den vestlige verden vi burde fokusere på! Det er ikke bare kvinner som bor i rike land som tells! 

Lenke til kommentar

Jeg var for prostitusjon leeeenge - til jeg innså at det bare er human trafficking og seksualisering av alle kvinner kledd i en penere innpakning så folk skal synes det er mer akseptabelt. 

 

De liberale feministene har gått for langt til den ene siden, så langt at de er på den andre siden av gjerdet. De har forrådt kvinner over hele verden, spesielt de som fortsatt lever i helt forjævlige tilstander over hele verden. Det er ikke bare den vestlige verden vi burde fokusere på! Det er ikke bare kvinner som bor i rike land som tells! 

 

Ja, dersom de klarer å få kontroll på human traffic og pimp-virksomheten bak. Samt at kvinnene blir mer respektert og sett mindre på som et objekt. Er det håp. Jeg ble MEKTIG imponert når jeg var vitne til hvordan dette foregikk i Japan.Kvinnene ble nærmest behandlet som gudinner - har aldri sett at menn har hatt høyere respekt for damer som det jeg gjorde i Tokyo. Var forfriskende deilig å se på. I Ukraina var det en undersøkelse en gang, der 80% svarte at de hadde utført seksuelle tjenester i bytte mot varer eller tjenester. Spesielt ungdom scoret høyt i denne undersøkelsen (uten at jeg sitter med kilden her). 

Lenke til kommentar

Ja, dersom de klarer å få kontroll på human traffic og pimp-virksomheten bak. Samt at kvinnene blir mer respektert og sett mindre på som et objekt. Er det håp. Jeg ble MEKTIG imponert når jeg var vitne til hvordan dette foregikk i Japan.Kvinnene ble nærmest behandlet som gudinner - har aldri sett at menn har hatt høyere respekt for damer som det jeg gjorde i Tokyo. Var forfriskende deilig å se på. I Ukraina var det en undersøkelse en gang, der 80% svarte at de hadde utført seksuelle tjenester i bytte mot varer eller tjenester. Spesielt ungdom scoret høyt i denne undersøkelsen (uten at jeg sitter med kilden her). 

Problemet med legalisering av prostitusjon er at vi signaliserer at dette er normalt, helt ok arbeid på lik linje som alt annet. Det er jo ikke det, i det hele tatt. 

 

Er det ok at vi ber folk som ikke kan jobbe men som ser attraktive ut skal selge kroppen sin, fordi de har ''potensialet'' for å jobbe og tjene penger selv? For det er det vi åpner døren for, enten vi liker det eller ei. En større aksept av dette som normalt arbeid. 

 

Edit: Pimpene, de som tjener fett på at disse menneskene selger kroppen sin, vil alltid være der. Når det legaliseres er staten pimpen deres, og vi alle vet at de vil ha en så stor del av kaka de kan få de grådige hendene sine i. 

 

Edit2: Dette vil også mest påvirke de som har ingenting eller lite, altså de som sliter som verst i samfunnet. Tror du at de som er født av rike foreldre kommer til å velge å selge sin kropp? Vi kommer til å skape ett enda større klasseskille, hvor vi regelrett tvinger de som sliter mest til å tillate seg å misbrukes og voldtas dag etter dag. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at prostitusjon skal bli ulovlig, men ikke fordi det er snakk om å selge kroppen sin.
Mine to grunner for at jeg synes det skal bli forbudt, er en filosofisk og en medisinsk

 

1: Prostitusjon øker risikoen for STD

2: Jeg ser på det som skjending og "forurensning" av menneskekroppen

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at prostitusjon skal bli ulovlig, men ikke fordi det er snakk om å selge kroppen sin.

Mine to grunner for at jeg synes det skal bli forbudt, er en filosofisk og en medisinsk

 

1: Prostitusjon øker risikoen for STD

2: Jeg ser på det som skjending og "forurensning" av menneskekroppen

 

Og den psykologiske og politiske faktoren (og økonomiske, men det skjønner alle). Det er temmelig fåfengt at kvinner (og menn) skal føle seg tvunget til å selge kroppen for penger bare fordi politikerne ikke er smarte nok til å innføre borgerlønn og gratis utdannelse. Hadde alle fått det fundamentale dekket, og uendelig mulighet til å forfølge intellektuelle bestrebelser, så hadde vi ikke følt oss tvunget til å selge sex for penger.. Noen få ville kanskje fremdeles gjort det, men da ut av et indre psykologisk kompleks, og ikke noe som er påtvunget fra faktorer utenfra, som det stort sett er i dag.

 

Flaskehalsen er at folk føler seg tvunget til å jobbe for penger. Snu om dette til å gjøre det frivillig, så vil alt ordne seg. Flere vil jobbe også, for da blir jobb noe gøy og morsomt, en kollektiv innsats, og ikke bare et individuelt innsats, som det stort sett er i dag. Mediene styrer mye også, alt skal være perfekt, og da blir det sånn folk tror det er. Fordi alt er fritt marked. Fritt marked = Du og jeg er fritt vilt, og alle andre er fritt vil. Alt kan kjøpes. Loven kan kjøpes. Folk kan kjøpes. Selv det som liksom skal være mest hellig og ærverdig i livet, kan kjøpes. Så nitrist er det.

 

Så stem Rødt!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg synes prostitusjon skal være valgfritt. Om noen har lyst til å jobbe med det så for all del.

Men samtidig så må det innføres strengere kontroller og systemer rundt yrket for å forhindre misbruk og minimere sjansen for skader og sykdommer.

 

Prostitusjon sies å være verdens eldste yrke og eksisterer i samtlige land den dag i dag..

Det er på tide at vi tar tak i ting som er på kanten og minimere skadeomfanget det medfører istedenfor å overlate det til kriminelle bander i forbudets navn. Det gjelder forøvrig cannabis o.l også. Forbud hjelper kun det sorte markedet ved å gjøre dem eksklusive både når det kommer til salg og ..HMS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hevdet att mennesket er binært, jeg bare hevder at biologien til mennesket er binært når det gjelder å formere seg, så kan man ta seksualiteten utenfor der igjen.

 

 

Og jeg hevder at det strengt tatt er nokså uinteressant hvordan vi formerer oss. Med mindre man er biolog da, eller ute etter å formere seg.

 

Og ja, vi er definitivt dyr. Det ene utelukker ikke det andre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vi vet mer enn det de gjorde, og om 2000 år vil de vite shit vi ikke engang har tenkt på enda. 

 

Kanskje en grunn til å være litt ydmyke overfor nye teorier, også når det gjelder kjønn etc. Vi vet ikke alt.

 

Det at de forklarte dette som at det var 3 kjønn isteden for 2 beviser ingenting annet enn at de prøvde å forstå noe de ikke forsto helt.

 

Poenget er ikke så mye forklaringen i seg selv, som det at de var villige til å akseptere at noen folk faktisk var annerledes, selv om de ikke helt forsto hvorfor. De kunne sagt "Nei, enten er du mann eller kvinne, dermed basta". At mer viten skal gjøre oss mindre åpne for det uvisse henger ikke helt på greip. Man pleier vel å si at "jo mer jeg vet, jo mer vet jeg at jeg ikke vet". 

 

Finn meg en intersex person med to funksjonelle, komplette kjønnsorganer som funker som de skal. De finnes ikke.

 

Hvorfor reduserer du kjønn til kjønnsorganer? Vårt viktigste organ sitter vel mellom ørene, ikke mellom beina...?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Pedofile som har overgrepet seg på barn bør få kuken lobotomert.

 

 

Trond Giske burde fått en solid oppreisning - #metoo har gått alt for langt. 

 

Prostitusjon bør legaliseres. Men organiseres i bordell der alle som jobber der må registrere seg, betale skatt og teste seg for sykdommer etc.

 

 

1. Hva om den pedofile er en kvinne? Det er like sannsynlig att en pedofil er en kvinne som en mann.

2. Er enig

3. Prostitusjon i regulerte former ville få arbeidsregler, og det ville inkludert testing av sykdommer og også økt sikkerhet for den prostituerte. Og egentlig så er det lov å selge sex, det er kjøp som er ulovelig. De prostituerte kvinnene (jeg vet ikke om kvinner som kjøper sex har det samme behovet) ville også få litt utdannelse i terapi. Jeg husker ett interjuv av en prostituert kvinne på sent 80 tall hvor hun sa att mange menn som kjøpte sex av henne hadde ett langt større behov for å snakke en å ha sex. Og en bok skrevet av en prostituert kvinne fra Tyskland i nyere tid bekrefter dette.

 

Prostitusjon sies å være verdens eldste yrke og eksisterer i samtlige land den dag i dag..

 

Det er jeger- og samler- yrket som er verdens eldste yrke, og årsaken er logisk, man trenger ett overskudd av resurser for å kjøpe sex.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

* Den volden som påføres dyr burde påføres eier. Ingen formildende omstendigheter. Slår du elgen med jekk så den må avlives -> du blir slått med jekk til du avlives. Dumper du hunden med kjetting rundt halsen utenfor en bro -> du druknes med kjetting.

 

* Skattene burde økes mye.

 

* All arv mer enn personlige gjenstander med affeksjonsverdi, og barndomshjem, burde inndras av staten.

Lenke til kommentar

  • Innvandring burde diskuteres åpent og reguleres kraftigere

Cannabis burde legaliseres og reguleres

Prostitusjon burde legaliseres og reguleres

Økende markedsregulering er udemokratisk og tjener hverken rike eller fattige

Nesten alle statlige tjenester er ueffektive og koster mer enn de smaker for samfunnet

Der er kun to kjønn, og gender er samme prinsipp som at barn tror de er Batman

Klima- og miljøsaken er unyansert og det er mer tjenlig for miljøet og fikse andre ting

Europa er det eneste området i verden som fungerer, og holder resten av verden oppe

Israel er det eneste landet i midtøsten som fungerer, og holder resten av midtøsten oppe

Ingen medier er upartiske

Likt utfall som mål er umulig, og en dødsdom for ethvert velordnet samfunn

Kvinner og menn er mye mer forskjellige enn folk vil ha det til

Kvinner er mye mer privilegerte enn de vil ha det til (i de fleste sammenhenger)

Personlige egenskaper, talent, intelligens etc. er (nesten) utelukkende styrt av genetikk

Nature > Nurture

Lenke til kommentar

Teknisk sett, så er 1 litt villedende.

 

Biologisk kjønn innbefatter:

Mann: XY og XYY (dysleksi, fargeblindhet, høyere, mer aggressiv, ofte autistisk) 

Kvinne: XX og XXX (høyere, mer feminin struktur)

 

I tillegg kan det når som helst oppstå andre kjønnskromosomer, og det kan finnes andre allerede som ikke tydelig er X eller Y.

 

I tillegg, så er vi vurdert etter kjønnsorganene vi har -- og det finnes komplett androgen insensitivitet, som gjør at XY utvikler seg som en helt vanlig dame, med mer feminine trekk enn kvinner, på grunn av total mangel på evne til å behandle testosteron.

De har testikler der eggstokkene skulle vært, og en stopp der det skulle vært livmor.

Mange av dem lever helt normale liv, bare uten menstruasjon, som er det første tydelige symptomet de opplever.

Flere tilfeller har blitt oppdaget grunnet ufrivillig barnløshet, hvor det oppdages at de ikke er biologiske kvinner, men XY med kvinnekropp.

 

 

ja jeg sier meg enig med at 1 kan være noe villedende, og at det nok er flere måter å se det på... men uansett hvordan du definerer punkt 1, så er det så og si alltid noen som drar punkt 2 inn i diskusjonen for punk1, og andre som drar inn punkt 1 i diskusjon om punkt 2, som er hovedpoenget mitt.

at vi kun har ett ord (kjønn) på norsk, og ikke "sex" og "gender" som på engelsk hjelper heller ikke.  

Lenke til kommentar

Jeg synes prostitusjon skal være valgfritt. Om noen har lyst til å jobbe med det så for all del.

Men samtidig så må det innføres strengere kontroller og systemer rundt yrket for å forhindre misbruk og minimere sjansen for skader og sykdommer.

 

Prostitusjon sies å være verdens eldste yrke og eksisterer i samtlige land den dag i dag..

Det er på tide at vi tar tak i ting som er på kanten og minimere skadeomfanget det medfører istedenfor å overlate det til kriminelle bander i forbudets navn. Det gjelder forøvrig cannabis o.l også. Forbud hjelper kun det sorte markedet ved å gjøre dem eksklusive både når det kommer til salg og ..HMS.

Ett menneske er ikke det samme som cannabis. Ingen har lyst til å selge sex. Ingen er en liten kid og drømmer om å bli pult for penger når de blir voksne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...