Gå til innhold

Toyota skal frakte folk med nivå 4-autonomi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kjedelig at Toyta fremdeles står på nivå 0 når det gjelder ladbare elbiler.

Toyotas primær marked er nok ikke Norge. Toyota er store i mange lang der el bil ikke er noe tema. I Pakistan så jeg svært mange. Det merkelige var at en stor del var biler vi hadde her på 70 tallet. Corollaer med bakhjulstrekk var vanlige. Om de har holdt helt til nå eller var lisensproduserte der nede aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Litt kjedelig at Toyta fremdeles står på nivå 0 når det gjelder ladbare elbiler.

Toyotas primær marked er nok ikke Norge. Toyota er store i mange lang der el bil ikke er noe tema. I Pakistan så jeg svært mange. Det merkelige var at en stor del var biler vi hadde her på 70 tallet. Corollaer med bakhjulstrekk var vanlige. Om de har holdt helt til nå eller var lisensproduserte der nede aner jeg ikke.

Jeg kjenner til at Toyota prioriterer/ser på utviklingsland som viktige markeder.

Lenke til kommentar

Selv om det riktig nok er patetisk hvordan Toyota repeterte "elbiler er alt for dårlige" som en vill Trump på Twitter, for så å dekke over med "men nåååå har plutselig akkurat vi knekket koden for å lage gode nok i motsetning til alle andre, somehow" når det ble smertefullt klart for dem at de ikke kom til å takle de nye utslippskravene uten elbiler... 

 

...så mener jeg at utvikling av selvkjørende biler egentlig er helt uavhengig av utvikling av batteridrift, og det kan godt være de har bedre konkurranseevne/-vilje der. Så go, go, go. For konkurransens skyld. 

Lenke til kommentar

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

 

I tillegg skal de komme med hundretusener benselscellebiler i løpet av 2022 (nei jeg tror ikke det!)!. Batteriene dine (Toyotas) håper jeg på, men tror ikke på at de kommer så raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

 

I tillegg skal de komme med hundretusener benselscellebiler i løpet av 2022 (nei jeg tror ikke det!)!. Batteriene dine (Toyotas) håper jeg på, men tror ikke på at de kommer så raskt.

Ikke det....? https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

 

Dette batteriet kommer til å gi elbilen et etterlengtet "ekstra skyv" med hensyn til allsidighet i kombinasjon med rekkevidde.

Da tror jeg at tilhengerfeste og god lastekapasitet nærmer seg, og vi får mere enn bare "sportsbiler og bybiler" å velge i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

 

Hadde vært helt fantastisk om dette var sant! Meeen- ladestasjoner som kan dytte inn så mye strøm på så kort tid finnes vel ikke enda, man trenger feks et helt kraftverk alene til å drive 10-15 ladere som skal fylle opp ca 2-300 kw store batterier på få minutter. En annen ting, solid state er allerde i bruk i feks pacemakere ol. Det er dyrt, så langt for dyrt til å ha i bil. Vi får se i 2022 og håper de har greid å løse utfordringene her, men så langt lukter det for godt til å være sant mener jeg.

Lenke til kommentar

Hadde vært helt fantastisk om dette var sant! Meeen- ladestasjoner som kan dytte inn så mye strøm på så kort tid finnes vel ikke enda, man trenger feks et helt kraftverk alene til å drive 10-15 ladere som skal fylle opp ca 2-300 kw store batterier på få minutter. En annen ting, solid state er allerde i bruk i feks pacemakere ol. Det er dyrt, så langt for dyrt til å ha i bil. Vi får se i 2022 og håper de har greid å løse utfordringene her, men så langt lukter det for godt til å være sant mener jeg.

Et ørlite tankeeksperiment: la oss si de finner opp ok prisede batterier med praktisk talt ubegrenset ladeeffekt. Da er min påstand at man likevel ikke får vanvittig ladeeffekt fordi:

 

- Ustabilitet i kraftnettet (det er aldri heldig med av/på-bryter på MW-effekter)

- Dyrt å forsyne (trafo, kabler). Begrenses til ca 2-4 MW per trafo

- Dyre AC/DC-omformere. Kostkaden kan riktignok deles på flere ladepunkter

- Ekstreme løsninger/ladekabler for å overføre effekten til bilen. Glykolkjøling kompliserer og gjør det dyrt, eller kablene blir veldig tykke og tunge. Kan sikkert løses med automatikk slik at man slipper å løfte kabelen fysisk.

- Ekstrem intern kabling i bilen. Allerede nå veier internkablingen fra T2-kontakten til battericellene godt over 10 kg på de fleste elbiler. Det er uheldig å mangedoble det.

 

Min spådom er at 50 kW-utbyggingen stopper og erstattes av 150+ kW-ladere, som økes til 250-350 kW innen 2030. Det kan sikkert øke videre til 4-500 kW i 2040, hvis kostnaden kan rettferdiggjøres i form av nytteverdi kundene er villige til å betale ekstra for. Det tror jeg ikke vil skje fordi rekkevidden i 2040 er så lang at det ikke er et problem folk er villige til å betale for.

 

Ladeeffekten for personbiler kan derfor vise seg å ende på 350-500 kW i overskuelig framtid. Den vil ikke øke i rykk og napp til evig tid.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

Hva skal en egentlig med det? For de fleste her hjemme er bilen full hver morgen.

 

Altså jeg klager ikke, men ser ikke hvordan det skal rassere markedet av den grunn... Husk at e-golf med latterlig rekkevidde og lading har vært bestselger lenge...

Lenke til kommentar

Behovet for den raske oppladningen blir vel også mer og mer borte etterhvert som rekkevidden blir lengre.

Ja, men det kan også legge bedre til rette for elbiler med små batterier og PHEV. Dagens varianter tar jo en evighet å lade opp f.eks 100 km rekkevidde. Folk har ikke tid til å lade en time for hver time kjørt på langturer. Dersom faststoffbatterier reduserer den ladetiden til f.eks 5 minutter så blir det langt mer overkommelig å ha et lite batteri. 5 minutter stopp per time kjøring er jo ganske overkommelig.

Lenke til kommentar

 

Toyota har lovet å vise sitt nye faststoff (Solide-State) batteri på OL i Tokyo til neste sommer. Det vil bli en game-changer for elektrisk mobilitet. Batteriet vil nok lett kunne vise til opp mot 1000 km rekkevidde og kan lades på få minutter. Etter som jeg forstår skal det være på plass i en rekke elbiler som Toyota kommer med i 2022. Da tenker jeg Toyota raskt blir størst også på elbil pga rekkevidde og sin suverene kvalitet.

Hva skal en egentlig med det? For de fleste her hjemme er bilen full hver morgen.

 

Altså jeg klager ikke, men ser ikke hvordan det skal rassere markedet av den grunn... Husk at e-golf med latterlig rekkevidde og lading har vært bestselger lenge...

Toyota vil overta stafettpinnen innen elektrisk mobilitet når Solid-State batteriet kommer kommersiell i bilene pga: 1: Alle ønsker en bil med lang rekkevidde pga at bilkjøp er en av de største investeringer for folk flest. 2: Solid-State batterier har mye mindre indre motstand og kan derved lades raskere uten varmgang og behov for kjøling. 3: Solid-State batterier kan ikke ta fyr,ergo er brannfaren eliminert. 4: Solid-State batterier tar halve plassen og vekten i forhold til Lithium-batterietr i dag,mindre vekt ,mindre forbruk,bedre for miljøet. 5: Toyota har en uovertruffen kvalitet som gjør at når de har fått Solid-State batteriet i kommersiell bruk,vil det ikke være noen som kan matche Toyota’s mange fordeler på elbil. Om Toyota velger å gi frislipp på patenten de vil få på Solid-State batteriet slik de har gjort med sin Hybrid-patent er jo en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota vil overta stafettpinnen innen elektrisk mobilitet når Solid-State batteriet kommer kommersiell i bilene pga: 1: Alle ønsker en bil med lang rekkevidde pga at bilkjøp er en av de største investeringer for folk flest. 2: Solid-State batterier har mye mindre indre motstand og kan derved lades raskere uten varmgang og behov for kjøling. 3: Solid-State batterier kan ikke ta fyr,ergo er brannfaren eliminert. 4: Solid-State batterier tar halve plassen og vekten i forhold til Lithium-batterietr i dag,mindre vekt ,mindre forbruk,bedre for miljøet. 5: Toyota har en uovertruffen kvalitet som gjør at når de har fått Solid-State batteriet i kommersiell bruk,vil det ikke være noen som kan matche Toyota’s mange fordeler på elbil. Om Toyota velger å gi frislipp på patenten de vil få på Solid-State batteriet slik de har gjort med sin Hybrid-patent er jo en annen sak.

Alt dette er basert på bias meninger, hvor er tallene som tilsier det du sier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Toyota vil overta stafettpinnen innen elektrisk mobilitet når Solid-State batteriet kommer kommersiell i bilene pga: 1: Alle ønsker en bil med lang rekkevidde pga at bilkjøp er en av de største investeringer for folk flest. 2: Solid-State batterier har mye mindre indre motstand og kan derved lades raskere uten varmgang og behov for kjøling. 3: Solid-State batterier kan ikke ta fyr,ergo er brannfaren eliminert. 4: Solid-State batterier tar halve plassen og vekten i forhold til Lithium-batterietr i dag,mindre vekt ,mindre forbruk,bedre for miljøet. 5: Toyota har en uovertruffen kvalitet som gjør at når de har fått Solid-State batteriet i kommersiell bruk,vil det ikke være noen som kan matche Toyota’s mange fordeler på elbil. Om Toyota velger å gi frislipp på patenten de vil få på Solid-State batteriet slik de har gjort med sin Hybrid-patent er jo en annen sak.

Alt dette er basert på bias meninger, hvor er tallene som tilsier det du sier?

Trenger ikke tall på dette,det sier seg selv. Og fordelen med Solid-State batterier kan du lese deg til selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke tall på dette,det sier seg selv. Og fordelen med Solid-State batterier kan du lese deg til selv.

Nei det gjør det ikke, tesla har levert lengst rekkevidde og rasket lading i en årrekke. Det har ikke vært slik at alle kjøper tesla.

 

Jeg vet helt fint hva som er fordelene, det er rekkevidde/lading jeg diskuterer. Og dine rare teorier som "sier seg selv" men som ikke støttes opp av empiri...

Lenke til kommentar

 

Trenger ikke tall på dette,det sier seg selv. Og fordelen med Solid-State batterier kan du lese deg til selv.

Nei det gjør det ikke, tesla har levert lengst rekkevidde og rasket lading i en årrekke. Det har ikke vært slik at alle kjøper tesla.

 

Jeg vet helt fint hva som er fordelene, det er rekkevidde/lading jeg diskuterer. Og dine rare teorier som "sier seg selv" men som ikke støttes opp av empiri...

Toyota er verdens største bilprodusent,hvorfor er de blitt det..?..ikke fordi de klarer å produsere mest biler,men fordi at så mange menneske foretrekker å kjøpe Toyota sine biler. Slik vil det bli med elbilene til Toyota også. VW er også stor bilprodusent og vil nok sikkert selge mange elbiler på den nye plattformen. Men elbiler med Solid-State batteri forstår alle vil ha store fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...