Gå til innhold

På tide å vintersko bilen: TU tester muttertrekkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de med Makita batterier kan man kjøpe en kopi av Makita muttertrekkeren for rundt 700,- på eBay. Den fungerer ypperlig. Føles ut som et kvalitetsverktøy, med bind for øynene hadde jeg ikke kjent forskjellen mellom den og originalen. Nå går dekkskift på et blunk.

Piratvarer kan stoppes på grensen og er straffbart å kjøpe.

Lenke til kommentar

Synd at Tu tar som en selvfølge at alle verksted er idioter og ikkje kan skru bil...... Dei aller fleste bruker momentstaver når hjulmuttere skal skues fast.

Hjulboltene er rimelig skuddsikre mot 15-20% overtrekking. Stort sett går det bra. Bare et helvete å få løst igjen.

 

Det jeg lurer på er hva verkstedene gjør når de monterer hjuloppheng. Konforbindelser i styrestag, bærearmer og hjelpestag er ofte essensielt å trekke 100% korrekt for at forbindelse skal ha rette friksjonsverdier og statisk belastning av metallet i forbindelsen. Jeg tror at disse forbindelsene ofte blir dratt for hardt på div verksteder. Normalt er det nok å løse mutter og banke litt på ytterdel så slipper konen, på biler jeg har kjøpt brukt har dette gjerne vert byttet og det må brukes ters for å løse forbindelsen. Om dette er vanlig aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

En million km er veldig bra. På en bil og samme kaliper?

Nei ikke samme bil. Poenget var at i løpet av 30 år har jeg kjørt div biler til sammen en million km. I løpet av disse årene har jeg aldri fått motorstopp eller kollidert. Har aldri brukt piggdekk eller hatt bil med forhjulstrekk. Jeg kan telle på en hånd uplanlagt verkstedsbesøk. Har som sagt aldri skiftet en bremsekalipter siste 30år, siste 25-år så har jeg ikke byttet eksosanlegg deler. 90% av delene jeg har byttet har vert bremseskiver , stabstangstag, støtdempere og fjører.

Sist kjøpte jeg nye kalipere (kr 1500 per stk) bak på grunn av rust utvendig og dels stor motstand i stempelet. Når jeg tenker på det nå, så kunne nykjøp vært unngått. Jeg kunne ha pusset og malt kalipere jevnlig (tar dem jo ut når jeg skifter klosser) og skiftet bremsevæske hvert fjerde år (unngå rust innvendig). Om stempelet allikevel går trådt (ingen betydning for bremsefunksjon) kan jeg rengjøre stempel og sylinder, skifte tetning og støvhette.

 

Høres ut som at du har et godt og fornuftig bilhold! Nye biler holder svært høy kvalitet i forhold til tjue og flere år siden!

Lenke til kommentar

Piratvarer kan stoppes på grensen og er straffbart å kjøpe.

 

Verktøyet utgir seg ikke for å være et Makita verktøy. Forskjellig form og farge. Man får tak i massevis av verktøy i Kina som bruker Makita-sokkelen for batterier. Om andre som ikke er så nedsettende som deg allerede har Makita batterier er den et ypperlig alternativ. Jeg har prøvd Makita sin muttertrekker og den er moden for en oppgradering, modellen er mange år gammel og har eldre lys og brytere. Prisene i Norge som er over 2200 er absolutt ikke verdt det, men jeg har sett den til 1300-1500 i utlandet. Det er en mere realistisk pris.

 

Bilde av hvordan kinavarianten ser ut: https://imgur.com/gallery/b4XAFGH

Endret av Fekillix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er jo ikke engang samme maskinen.

Kjøpte en Makita selv, kostet ca 1400. Men er ganske svak, oppgitt til 250 nm.

Ryobi er vel sterkere, og koster bare 1000, og den har jeg batterier til.

 

Sammenligningen er bare en vanlig slagtrekker. Hadde ikke tilgang til muttertrekkeren deres da. Makita har jo også en stor muttertrekker som klarer 1000Nm, om en har med den store Milwaukee muttertrekkeren i testen burde man kanskje hatt med Makita sin også.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hva verkstedene gjør når de monterer hjuloppheng. Konforbindelser i styrestag, bærearmer og hjelpestag er ofte essensielt å trekke 100% korrekt for at forbindelse skal ha rette friksjonsverdier og statisk belastning av metallet i forbindelsen.

Det er god engineering å begrense hvor strenge toleranser man krever, så jeg gjetter at eksponerte fester i moderne biler har rimelig god toleranse for tildraging av bolter.

 

Moment er i seg selv en relativt unøyaktig måte å måle hvor hardt en bolt er dradd til. overflatefinish, smøring og forurensing i gjengene påvirker alle hvor hvilket boltestrekk man får med et gitt moment. Det man er ute etter er hvor mye kraft man virker med på godset som igjen er gitt av strekk i boilten. Momentet er bare en korrelert faktor som er enkel å måler. So edt er lavterskelmåten å få nogenlunde riktig strekk. Dette er bra nok i de fleste applikasjoner siden man gjerne har en toleranse på flere titalls prosent i hvor mye kraft en innfesting må ha.

 

For kritiske applikasjoner finnes det spesielle bolter man kan bruke som gir mer nøyaktig indikasjon. Det finnes bolter med innebygde strekkindikatorer og plastiske bolter som holder jevn kraft ved å la seg deformere plastisk heller enn elastisk.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt tips til de som tror de trenger en muttertrekker for å skifte hjul er at dere heller investerer i en momentnøkkel. Mye billigere, du ødelegger ikke noe og du får trukket boltene til med riktig moment. Hvis du gjør dette riktig så er det ikke noe problem å løsne boltene eller mutterne med én hånd og enkelt håndverktøy når våren kommer. 100-120 Nm, som er vanlig tiltrekningsmoment, er ikke mye og de fleste får seg nok en overraskelse første gang de trekker til med riktig moment. Å foreslå en Milwaukee M18 Fuel som verktøy til ferskinger for hjulbytte er å be om trøbbel. Da blir det mange nav og bolter med strippede gjenger framover.

Lenke til kommentar

Tror jeg nevnte dette på fjorårets test også. Når det kommer til verktøy og pris, så er det pålitelighet som er det første som ryker. På papiret så ser Ryobi ut som et bedre kjøp enn en Makita, men etter 1000 timer bruk så er det ingen tvil om hvilken av disse to muttertrekkerne som fortsatt vil virke og hvilken som vil havarere pga. svake ledd laget av plast eller billig metallsintring.

 

Dette er ikke et slag mot Ryobi. Om du drar frem muttertrekkeren to ganger i året for å bytte hjul så vil jeg definitivt si at Ryobi er et mer fornuftig kjøp enn en Makita eller Hilti, men om dette er tilnærmingen så leser man vel heller ikke tester?

 

HÆÆÆ, 1000 timers bruk for dårlig for denne jobben! Hvor mange dekkskift gjør du!? Det er 120 000 dekk totalt om en bruke et halvt minutt ber bolt, med forbehold at jeg regner riktig....... I yrkessammenheng bruker man uansett kompressormata trekker.

Lenke til kommentar

HÆÆÆ, 1000 timers bruk for dårlig for denne jobben! Hvor mange dekkskift gjør du!? Det er 120 000 dekk totalt om en bruke et halvt minutt ber bolt, med forbehold at jeg regner riktig....... I yrkessammenheng bruker man uansett kompressormata trekker.

 

Som understreket i innlegget mitt så snakker vi ikke om å bytte hjul to ganger i året. For de som betaler for et proffverktøy som Makita så er faktisk 1000 timer ikke uvanlig. Hva skal en amatør med en Makita og hva skal en proff med denne testen?

Lenke til kommentar

Da strammer du ikke med bra nok moment, og/eller etterstrammer ikke etter å ha kjørt litt

Det stemmer. Har hatt biler med bolter i hele mitt liv men har aldri vært noe å etterstramme. Så fikk jeg bil med muttere og "glemte" denne ene gangen å etterstramme (der er jo aldri noe å etterstramme). Mistet 2 muttere den vinteren:-)
Lenke til kommentar

Riktig moment krever smøring av hjulmutter/skrue. Da glir gjengene lett og det et bare å gi hjulvinna fart to-tre ganger. Like raskt som muttertrekker. Og så dra til med riktig moment, eller sånn passe hardt hvis du er vant til å skru. Billigere enn bruk av muttertekker, men hvis det er fordi det er gøy å bruke muttertrekker, så løp å kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...