Gå til innhold

På tide å vintersko bilen: TU tester muttertrekkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ørtende gang annonserer dere for en potensielt farlig metode å "momenttrekke" hjulbolter.

 

La meg forklare: boltetrekkere bruker slag. "Momentet" de stilles inn på er bare til orientering og er ikke presis. Slagene som verktøyet utsetter bolten for kan føre til overtrekking, noe som fører til at bolten strekkes ut, og kan potensielt bli revet av.

I samme kategorien fare er å smøre gjengene med noe som helst smøremiddel - bruker man det, øker det faktiske trekkemomentet siden man forbigår en del friksjon. Følg produsentens anbefalinger og ikke finn på noe egne "lure" knep!

Denne "tidsbesparende" oppskriften her involverer ekstra verktøy og per def også mer tid og penger på noe man ellers knapt bruker.

 

I verste fall kan dette føre til at boltene ryker.

Ikke gjør dette! En momentnøkkel som gjør jobben kvalitetsmessig bedre koster en brøkdel av hva batteridrevne boletrekkere koster.

Bruker selv bare latmannsarm til å løsne og stramme. For den kjedelige skruingen av mutter inn og ut bruker jeg alminnnelig batterimaskin med overgang til 1/2" feste for kopp. Dette går mer enn kjapt nok, og med stor kraftig jekk holder det med 1 jekking per side av bilen. Har ryobi batterier og andre verktøy, men ser lite vits i å kjøpe muttertrekker da bruksområdet er så lite samt at man kan ødelegge mye med det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

For ørtende gang annonserer dere for en potensielt farlig metode å "momenttrekke" hjulbolter.

 

La meg forklare: boltetrekkere bruker slag. "Momentet" de stilles inn på er bare til orientering og er ikke presis. Slagene som verktøyet utsetter bolten for kan føre til overtrekking, noe som fører til at bolten strekkes ut, og kan potensielt bli revet av.

I samme kategorien fare er å smøre gjengene med noe som helst smøremiddel - bruker man det, øker det faktiske trekkemomentet siden man forbigår en del friksjon. Følg produsentens anbefalinger og ikke finn på noe egne "lure" knep!

Denne "tidsbesparende" oppskriften her involverer ekstra verktøy og per def også mer tid og penger på noe man ellers knapt bruker.

 

I verste fall kan dette føre til at boltene ryker.

Ikke gjør dette! En momentnøkkel som gjør jobben kvalitetsmessig bedre koster en brøkdel av hva batteridrevne boletrekkere koster.

 

Både enig og uenig, bruker selv ryobi med momentstav for riktig moment, og strever ikke med å få bolter eller muttere løs neste gang,

heller ikke for hånd om jeg prøver.

 

Aller først, rengjør flatene som skal ha kontakt,

og stålbørst gjenger for sand og støv,

som det blir mere av om noen har vert bortpå med smøremiddel.

Smøremiddel har også den ulempen.

 

For hånd er det fordel med god lengde på verktøyet ved løsning, men like viktig med kortere skaft ved tiltrekning, så man Ikke blir fristet til å overtrekke.

Har ikke vanligvis brukt momentnøkkel ved manuelt bytte, men kort skaft og muskelminne.

For den mere uvante er det lurt.

 

Har selv revet av et hjulkryss, for hånd, og vridd et annet på bolter som var satt med luftverktøy på verksted.

Så hjulkryss er jeg ferdig med, laget av spiker.

Verksted folk spør jeg om momentstav når jeg må dit.

 

Er man vant til å skru vet man at det trengs mindre kraft enn man tror ved tiltrekking.

Like viktig er det å krysse over ved tiltrekning.,

slik at presset blir jevnt.

 

All kraft skal benyttes med fornuft, er helsa for svak, bruk hjelpemidler, men med fornuft da også.

Lurt å jobbe renslig, da sitter det sikrere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For ørtende gang annonserer dere for en potensielt farlig metode å "momenttrekke" hjulbolter.

 

La meg forklare: boltetrekkere bruker slag. "Momentet" de stilles inn på er bare til orientering og er ikke presis. Slagene som verktøyet utsetter bolten for kan føre til overtrekking, noe som fører til at bolten strekkes ut, og kan potensielt bli revet av.

I samme kategorien fare er å smøre gjengene med noe som helst smøremiddel - bruker man det, øker det faktiske trekkemomentet siden man forbigår en del friksjon. Følg produsentens anbefalinger og ikke finn på noe egne "lure" knep!

Denne "tidsbesparende" oppskriften her involverer ekstra verktøy og per def også mer tid og penger på noe man ellers knapt bruker.

 

I verste fall kan dette føre til at boltene ryker.

Ikke gjør dette! En momentnøkkel som gjør jobben kvalitetsmessig bedre koster en brøkdel av hva batteridrevne boletrekkere koster.

f74bcfa4043d71f45ad71b240f9464df.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min egen post fra 2018:

 

1. Teleskop-pipenøkkel / "latmannsarm" for å bare løsne boltene.

2. Jekke opp bilen.

3. Vanlig drill med hex-1/2" adapter for å få boltene ut (eneste stedet min Bosch grønn 14,4 V er godt nok).

4. Skifte hjulene.

5. Bruke drillen for å feste boltene igjen (kraftinnstilling #17 av 25).

6. Etterstramme med momentnøkkel (~120 Nm hvis aluminiumsfelger og -bolter, og visstnok 150 Nm for stålfelger).

7. Ettersjekk boltene med momentnøkkelen etter ca. 3 mil (eller 3 Km etter egen erfaring).

 

Fire hjul skiftet og 20 bolter av og på igjen på under 40 minutter.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg nevnte dette på fjorårets test også. Når det kommer til verktøy og pris, så er det pålitelighet som er det første som ryker. På papiret så ser Ryobi ut som et bedre kjøp enn en Makita, men etter 1000 timer bruk så er det ingen tvil om hvilken av disse to muttertrekkerne som fortsatt vil virke og hvilken som vil havarere pga. svake ledd laget av plast eller billig metallsintring.

 

Dette er ikke et slag mot Ryobi. Om du drar frem muttertrekkeren to ganger i året for å bytte hjul så vil jeg definitivt si at Ryobi er et mer fornuftig kjøp enn en Makita eller Hilti, men om dette er tilnærmingen så leser man vel heller ikke tester?

Lenke til kommentar

Min egen post fra 2018:

 

1. Teleskop-pipenøkkel / "latmannsarm" for å bare løsne boltene.

2. Jekke opp bilen.

3. Vanlig drill med hex-1/2" adapter for å få boltene ut (eneste stedet min Bosch grønn 14,4 V er godt nok).

4. Skifte hjulene.

5. Bruke drillen for å feste boltene igjen (kraftinnstilling #17 av 25).

6. Etterstramme med momentnøkkel (~120 Nm hvis aluminiumsfelger og -bolter, og visstnok 150 Nm for stålfelger).

7. Ettersjekk boltene med momentnøkkelen etter ca. 3 mil (eller 3 Km etter egen erfaring).

 

Fire hjul skiftet og 20 bolter av og på igjen på under 40 minutter.

1 jekke opp bilen

2. Bruk muttertrekker

3. ta av og sett på hjul

4. Bruke muttertrekker på lavt gir

 

5. stramme med momentnøkkel, som regel er det bare opp til en kvart omdreining som skal til

 

Bruker 10-15 minutter på 24 muttrer 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg husker det var slik for deg.

 

4 store hjul og 24 bolter på 10 minutter med muttertrekker

 

Brukte din metode før jeg også, og det funker, men muttertrekker fungerer bare så mye bedre

Poenget nå som da var hvor viktig det er med riktig moment, uansett hva slags utstyr man bruker.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

1 jekke opp bilen

2. Bruk muttertrekker

3. ta av og sett på hjul

4. Bruke muttertrekker på lavt gir

 

5. stramme med momentnøkkel, som regel er det bare opp til en kvart omdreining som skal til

 

Bruker 10-15 minutter på 24 muttrer 

Nå består hjulbytte av mer enn bare det der, så 10-15 er i beste fall en uvitende løgn.

 

Men om alle har en jekk som heiser opp hele bilen og hjulene blir levert av hjelper til deg, så kanskje 10-15 minutter, men da er det to personer som jobber og tiden blir totalt 20-30 minutter. 

Lenke til kommentar

Nå består hjulbytte av mer enn bare det der, så 10-15 er i beste fall en uvitende løgn.

 

Men om alle har en jekk som heiser opp hele bilen og hjulene blir levert av hjelper til deg, så kanskje 10-15 minutter, men da er det to personer som jobber og tiden blir totalt 20-30 minutter. 

Det er snakk om selve hjulbyttet her, er det ikke?

 

Det å finne fram hjul og utstyr teller ikke, da det er noe alle må gjøre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er snakk om selve hjulbyttet her, er det ikke?

 

Det å finne fram hjul og utstyr teller ikke, da det er noe alle må gjøre

Skal vi fjerne alt felles, så står vi igjen med hvem som har den raskeste mutter-trekkeren.

Den raskeste mutter-trekkeren vil ikke fortelle hva som må gjøres, om aluminumsfelgen har "grodd" fast i navet, om en mutter/skruve sitter alt for fast...om alt som virkelig har med å bytte sommerhjula med vinterhjula.

Lenke til kommentar

Milwaukee synes å være en utmerket maskin, kompakt, lett, sterk og nestbilligst! Vanligvis bruker jeg bilens medfølgende verktøy (ikke hjulvinne), ca 30-35 cm lang. Når jeg skal løsne boltene tråkker jeg lett på den, og når jeg skal skru til legger jeg all min vekt på den. Med normal vekt og styrke for personen, gir det perfekt resultat. Momentnøkkel er helt unødvendig!

 

Fra før har jeg en solid Wurth-maskin (med batteri), men den er ikke sterk nok til å løsne boltene, så jeg bruker bilens verktøy.

 

Av og til når jeg skifter dekk, bruker jeg stålbørste på bremseskiveflaten mot felgen og påfører et tynt lag kopperfett. Og samme for hjulboltene (kobberfett inkludert!). Dette har fungert utmerket i mange tiår. Det verste jeg har vært utsatt for er Sharif som (ved skifte til nye dekk) dro til boltene tre til fire ganger riktig moment, og at jeg en gang løsnet boltene på to bakhjul (jeg løsner bolt og strammer til igjen for hver bolt) og glemte å skru dem til (fant ut at jeg ikke skulle ta av hjulene allikevel). Feilen ble oppdaget umiddelbart (ved påbegynt kjøring) og ingen skade på felgene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå består hjulbytte av mer enn bare det der, så 10-15 er i beste fall en uvitende løgn.

10 skal nok holde hardt, men 15-16, dvs ca. 4 minutter pr hjul, bør være gjennomførbart, selv for bare en (godt øvd) mann med vanlig jekk. Ett minutt til å jekke opp, i underkant av ett til å løsne bolter/muttere og fjerne hjulet, i overkant av ett til å sette på hjulet/treffe hullene, entre boltene og stramme dem, og ett til å jekke ned. Det forutsetter at de nye hjulene ligger klare rett ved siden av arbeidsstedet, og det gamle legges på tilsvarende sted. Å hente dem fram fra boden og legge dem tilbake (og evt rengjøring), kommer naturligvis i tillegg.

Lenke til kommentar

 

Bør være forsiktig med kobberfett om du har alufelger

 

Skal du bruke noe slikt på nav/flens og du har alu felger, så bruker du aluminiumspasta. Kobberpasta reagerer med aluminium. Ikke smør gjengene heller, du kan risikere å overtrekke pga lavere friksjonskoeffisient 

Det jeg skrev kobberpasta var nettopp et svar på påstandene om "overtrekk pga lavere friksjonskoeffisient". At verksteder ikke bruker kobberpasta skjønner jeg godt, de sparer tid og risikerer mindre overtrekk med sitt til tider dårlig justerte trekkere. I tillegg så må verksteder aldri tillate seg å dra til for lite, så fettfritt er sikrest for dem (de har også kraftig verktøy for å løsne igjenrustede bolter). For folk som skifter hjul selv, så er ikke bruk av for høyt moment en aktuell problemstilling (så lenge de ikke bruker ekstremt verktøy eller en momentarm på et par meter,

 

Har aldri hatt problemer med mine aluminiumsfelger over flere tiår, men tar med meg tipset om aluminiumspasta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Flytegrensen på en bolt av 10.9 kvalitet er på 900 Nm/mm2

Tviler på at litt pasta på gjengene medfører et slikt voldsom økning i tiltrekkingsmomentet på 120 Nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...