Gå til innhold

300-dobling av ren energi


Sindre Rudshaug

Anbefalte innlegg

En elektrisk bil bruker i snitt 48kWt pr km. Vi antar at en gjennomsnittsbil kjører 15 000 km pr år. Det betyr at en elektrisk bil i snitt bruker 720 000 kWt pr år.

 

Det er 1 milliard biler i verden i dag. Hvis alle skal kjøre elektrisk, så vil det bety:

 

720 000 x 1 000 000 000 kWt pr år eller 720 000 000 000 000 kWt. Ta bort 9 nuller, så får vi Terawatt-timer. 720 000 TWt forbruk hos elektriske biler.

 

Jordas produksjon av strøm er på ca 24 000 TWt, ren energi er ca en fjerdedel eller 6500 TWt.

 

Bare for at jordas 1 milliard nåværende biler skal kunne kjøre elektrisk, må alle på hele jorda slutte å bruke strøm, parallellt med at vi ganger opp ren strømproduksjon fra 6500 til 720 000 eller 110-dobler produksjonen.

 

Hvis alle på jorda skal fortsette å bruke strøm, vi slutter å vokse i antall, slutter å øke forbruket av strøm og ingen vekst i antallet biler(absurd forutsetning), så må vi 220-doble produksjon av ren energi. I tillegg kommer energien som skal brukes til å lage alle kraftverkene som skal lage ren energi og produksjon av 900  millioner elektriske biler og renslig destruksjon av 900 millioner fossil-biler. La oss si at vi må ca 300-doble dagens produksjon av ren energi.

 

Hvordan gjør vi dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En elektrisk bil bruker i snitt 48kWt pr km. Vi antar at en gjennomsnittsbil kjører 15 000 km pr år. Det betyr at en elektrisk bil i snitt bruker 720 000 kWt pr år.

 

[...]

 

Hvordan gjør vi dette?

En god start er å bruke riktig tall inn i regnestykket. 48 kWh/km er helt feil. Et sted mellom 0,15 og 0,25 kWh/km er vel omtrent der de fleste bilene ligger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En el-bil bruker ca. 1 kilowatt pr 7 kilometer eller ca. 140 watt pr. km. Det avhenger av føre og bil-merke. En-seter bil vil være lettere og bruke mindre strøm. Og derfor billigere.
140 watt x 15000 km blir 2,1 megawatt i forbruk for en vanlig personbil.
Men noen biler vil ikke trenge mye strøm hvis de har solpanel på taket. I solrike land kan det hende at det aldri vil være behov å lade hvis bilen brukes til småturer daglig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle mener nok det samme, men det er ikke skrevet konsistent. Viktig med god pedagogikk. Tallet er nesten riktig (bare dobbelt så stort..), men benevningen gjør det veldig galt. En hybrid kunne brukt 48 kWh, men på de fleste elbiler (alle?) er det oppgitt per 100 km. Altså 48 kWh/100km. Jeg er i alle fall ikke vandt til å snakke om forbruk per kilometer. Ja, det er enkelt å regne om, men la oss bruke samme benevning (kWh/100km).

Som nevnt ligger vel gjennomsnittet et sted rundt 20 kWh/100km. Det regnes selvsagt om til 0,2 kWh pr km. 

Jeg har lest at virkningsgraden er vesentlig bedre i en elmotor, kan ca. 70% stemme? Mot 30-40% på bensinmotor (og litt bedre for diesel)?

Lenke til kommentar

Virkningsgraden i elmotorer er vel 80-90%. Det er derfor ikke elmotorene som er elbilenes akilleshæl, men fortsatt batteriene.

Dagens elbilbatterier (litiumion) er vesentlig bedre enn elbilbatteriene for bare et par tiår siden (blybatterier), men også med noen vesentlige minuser, f.eks behov for kobolt (der Kongo er en hovedleverandør) og at de litt for lett tar fyr. Det utvikles såkalte faststoffbatterier nå, uten kobolt og med mindre sjanse for selvantenning, men de er fortsatt noen år inn i framtiden.

Men selv disse moderne batteritypene har vesentlig mindre energitetthet enn en tank med bensin eller diesel. Og det tar lengre tid å fylle batteriene med mer energi enn å fylle en tank. Hydrogengass tar kortere tid å fylle enn strøm, men har andre minuser, som at selve tanken må bli tung (enten tung trykktank, eller tung isolasjonstank, eller tank fylt av tungt metallhybrid) og at hydrogen må produseres, det finnes ingen naturlige hydrogengassforekomster man kan tappe av.

Lenke til kommentar

Det hadde vært bedre for miljøet om vi tok all bensinen vi bruker i biler, og brukte den inn i enorme kraftanlegg som produserte elektrisitet til bilene.

Fordelen med det er at det er langt enklere å håndtere utslipp fra 1000 gigantiske kraftverk som står stasjonert, enn å håndtere utslipp fra 1 000 000 000 forbrenningsmotorer, spredt over hele verden og som samtidig er i bevegelse.

Så selv om det ville vært idiotisk å lage enorme "bensinaggregat" for å produsere elektrisitet til elbilene, så er det det bedre enn å fortsette med forbrenningsmotor i bilene. Mengden elektrisitet som trengs bør derfor ikke være til hinder for å elektrifisere bilparken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...