Gå til innhold

18 elbiler per ladepunkt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du har tydeligvis ikke besøkt Bergen :)

Dere må gjerne forurense hverandre og tro dere dermed er rettferdiggjort i å gjøre nettopp det.

Og du kan forsøke å pendle 10-30 km per dag i vanlig arbeidsuke med sykkel gjennom høst/vinter/vår og pipen vil få en annen tone. Ved alle andre behov - enda mere så.

Faktisk, at den har noe tone, er nettopp det ufattelige bidraget fra oljeindustriens skatter og inntekter som gjør at du bor i verdens rikeste land. Du er helt velkommen å gjøre ditt personlige bidrag og droppe alt som "forurenser" direkte eller har det med i sitt kretsløp, inklusiv redskapet du fattet innlegget ditt på.

Jeg kan like greit sette sarkasmen til siden og være mer kortfattet og direkte: mest sannsynligvis er det syting. Syting, dobbeltmoral og hykleri, om man bare graver litt selv i overflaten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Du har tydeligvis ikke besøkt Bergen :)

Dere må gjerne forurense hverandre og tro dere dermed er rettferdiggjort i å gjøre nettopp det.

Og du kan forsøke å pendle 10-30 km per dag i vanlig arbeidsuke med sykkel gjennom høst/vinter/vår og pipen vil få en annen tone. Ved alle andre behov - enda mere så.

Faktisk, at den har noe tone, er nettopp det ufattelige bidraget fra oljeindustriens skatter og inntekter som gjør at du bor i verdens rikeste land. Du er helt velkommen å gjøre ditt personlige bidrag og droppe alt som "forurenser" direkte eller har det med i sitt kretsløp, inklusiv redskapet du fattet innlegget ditt på.

Jeg kan like greit sette sarkasmen til siden og være mer kortfattet og direkte: mest sannsynligvis er det syting. Syting, dobbeltmoral og hykleri, om man bare graver litt selv i overflaten.

Kunne ikke sagt det bedre! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke besøkt Bergen :)

Det stemmer, men jeg undres hvorfor? Hvorfor skulle jeg det, og hvorfor skal Bergen være dårligere på tiltak for seg selv, i kraft av å tenke på seg selv eller andre? Er Bergen en latskapens by?

 

Du syter godt når du klager på å sykle 10-30km. 10-30km ser for Bergens vedkommende ut til å være påfunnede tall. (I mitt hode pendler man halvparten av totalen.)

Halvering ~7,8km for enkeltreiser under 150 for Bergen, med et aktivitetsfall på vinteren, dårligere enn andre byer, uten at det akkurat er massive mengder snø.

https://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/statistikk.html

 

Anbefalt lesning:

 

https://www.toi.no/getfile.php/1339511/Publikasjoner/TØI%20rapporter/2014/1383-2014/1383-2014-elektronisk.pdf

https://www.toi.no/getfile.php/1340004/mmarkiv/Bilder/Faktark RVU%20 2013-2014.pdf

https://www.toi.no/getfile.php/1340010/mmarkiv/Bilder/7020-TOI_faktaark_sykkelreiser-7k.pdf https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=4950

 

Alle andre områder med vår avart av genetisk utvikling er også på verdenstoppen hva gjelder Gini-koeffisient og https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index hvilket tilsier at olje ikke er nøkkelen, og vi har en stolt kultur, og hadde ikke de problemene man ser andre steder når Norge var et meget fattigere land.

Ikke har jeg bil, jeg har pendlet akkurat 7.5km, og ikke bor jeg i Bergen, når jeg skriver dette på en tilårskommen Thinkpad, uten at det har noe særlig med saken å gjøre.

Det blir faktisk flere ladepunkter per elbil av meg isolert sett.

 

Oljebransjen overlever helt fint uten inntekter fra Bergen, og utslipp fra kommunikasjonsmidler er heller ikke gjenstand for den høye luftforurensningen der om vinteren.

 

Det er kanskje det siste punktet politikerne i Bergen tenker når de setter begrensninger for ferdsel med fossildieselbil, datokjøring, osv.

 

http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/bergen_historisk.sflb.ashx er for alle.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Det stemmer, men jeg undres hvorfor? Hvorfor skulle jeg det, og hvorfor skal Bergen være dårligere på tiltak for seg selv, i kraft av å tenke på seg selv eller andre? Er Bergen en latskapens by?

 

 

Du syter godt når du klager på å sykle 10-30km. 10-30km ser for Bergens vedkommende ut til å være påfunnede tall. (I mitt hode pendler man halvparten av totalen.)

Halvering ~7,8km for enkeltreiser under 150 for Bergen, med et aktivitetsfall på vinteren, dårligere enn andre byer, uten at det akkurat er massive mengder snø.

https://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/statistikk.html

 

Anbefalt lesning:

 

https://www.toi.no/getfile.php/1339511/Publikasjoner/TØI%20rapporter/2014/1383-2014/1383-2014-elektronisk.pdf

https://www.toi.no/getfile.php/1340004/mmarkiv/Bilder/Faktark RVU%20 2013-2014.pdf

https://www.toi.no/getfile.php/1340010/mmarkiv/Bilder/7020-TOI_faktaark_sykkelreiser-7k.pdf https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=4950

 

Alle andre områder med vår avart av genetisk utvikling er også på verdenstoppen hva gjelder Gini-koeffisient og https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index hvilket tilsier at olje ikke er nøkkelen, og vi har en stolt kultur, og hadde ikke de problemene man ser andre steder når Norge var et meget fattigere land.

Ikke har jeg bil, jeg har pendlet akkurat 7.5km, og ikke bor jeg i Bergen, når jeg skriver dette på en tilårskommen Thinkpad, uten at det har noe særlig med saken å gjøre.

Det blir faktisk flere ladepunkter per elbil av meg isolert sett.

 

Oljebransjen overlever helt fint uten inntekter fra Bergen, og utslipp fra kommunikasjonsmidler er heller ikke gjenstand for den høye luftforurensningen der om vinteren.

 

Det er kanskje det siste punktet politikerne i Bergen tenker når de setter begrensninger for ferdsel med fossildieselbil, datokjøring, osv.

 

http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/bergen_historisk.sflb.ashx er for alle.

Bor du i Bergen? Har du sett den flommen av folk fra Åsane til Sandsli, fra Fjell og Sotra til Sentrum, og fra Krokeide til Arna? Hvis ikke, ta en kikk, og fortell de hvordan de alle kan "bare sykle" og hvordan deres pendling sim jeg personlig vet for en god del er ikke 20 men snarere 30 km er ikke sant.

Flott for deg og Simen1 å bo slik, og ha den kondisen, og de andre forholdene til.å sykle. Jeg kan løpe 20 km hver dag, med egne ben. Men for en familiefar/mor, og for mange andre som må X antall km hver dag hit og dit er ikke dette noe alternativ.

Og jeg vet ikke om du vet, men så finnes det resten av Norge også. Men enda flere pendlere, med høst/vinter/vårtemperaturer som begynner med 0 og slutter på kanskje -20. Skal de også sykle? Eller vente på bussen som går 1 gang i timen?

Tror du savner sårt en virkelighetsoppfatning som er rett og slett nærmere virkeligheten.

 

Og angående den "stolte kulturen" - ja vær helt 100% stolt da, ikke 50%. Dropp alle varer, goder og tjenester fra denne "forferdelige" industrien. Inkl ditt lønnsnivå og/eller sosiale kompensasjoner og goder. For det er ingenting som er lettere enn å bo i verdens rikeste land og så syte over nettopp industrien som har ført landet dit. Et luksus som folk fra fattigere land hadde bare ristet med hodet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^

 

Det tror jeg du har rett i. Jeg ville aldri hatt elbil uten å kunne lade den hjemme. Blir for upraktisk.

Men dere har fossilbil?

 

Et utmerket alternativ er sykkel, som gjerne er raskere og absolutt sunnere og billigere.

Velkommen til Tromsø! Du kan få prøve deg på sykkel i bakkene her i januar, lykke til!
Lenke til kommentar

^

Men dere har fossilbil?

 

Et utmerket alternativ er sykkel, som gjerne er raskere og absolutt sunnere og billigere.

Tar knappe 5 minutter å fylle tanken fra tom til full (Fra du går ut av bilen og setter deg inn igjen)

 

Den dagen vi kan gjøre det samme med elbiler så vil fossilbilen være død

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er knapt noen som kjører langt nok til at det har noe å si, og av dem igjen tar de fleste en lengre pause. En pause man kan bruke til noe annet enn å stå ved siden av bilen og puste inn ting som endrer ens arvemateriale. Man sparer faktisk også alle nevnte 5 minutter og bryderiet med å finne bensinstasjon hvis man forutsetter at man setter bilen fra seg et sted i løpet av dagen eller uka.

 

Uansett hvor dette skulle være er fossilbilens knappe fordel i knappe tilfeller i sterkt fall.

Lenke til kommentar

Mangelen på god tilgang til ladeplasser i Oslo-området er årsaken til at jeg fortsatt kjører bensinbil. Bor i leilighet, uten mulighet for garasje.. og må stå i lange køer om jeg skulle ladet bilen min. Det, litt kombinert med at man taper litt batteri hver dag bilen står uten lading, gjør at det er vanskelig å kjøpe seg elbil per nå med mindre den har over 500km (minimum!) rekkevidde og kan lades på alle stasjoner (Tesla nettverket er fortsatt best i kombinasjon med de andre godt spredte laderne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...