Brukernavn1984 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 3 hours ago, Mykesider said: Dokumentet blir ikke lignende som det er. Kan heller ikke lett signere eller skrive der jeg skal skrive. Føler word er ikke bra eller så er det noe jeg har oversett. Den dyre Adobe føler jeg er bra. Finnes ikke noe av den slags ? Det virker som om trådstarter forveksler tekstbehandling med PDF-behandling. Dette er helt forskjellige ting. Microsoft Word - som følger med i Office-pakken - er god til tekstbehandling, men dårlig på lesing, redigering og signering av PDF-filer. Hvis trådstarter først og fremst tenker på PDF-filer så er Adobe Acrobat standarden der. I praksis trenger man ikke å kaste bort penger på noen av disse programmene. Tekstdokumenter kan redigeres i LibreOffice eller i gratisversjonen av Word som åpnes i nettleseren, og PDF-leseren som er inkludert i nettleseren fungerer også til å fylle inn skjemaer - så lenge skjemaet er satt opp riktig. Hvis skjemaet *ikke* er satt opp riktig av de som lagde det kan det derimot være vanskelig å fylle inn, og da kan det hende Adobe Acrobat er enkleste alternativ - forutsatt at man er villig til å bruke penger for å komme seg ut av den knipen. 1
Svein M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Adobe Acrobat Reader (gratis): https://www.adobe.com/no/acrobat/pdf-reader.html
SpaceHog Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Brukernavn1984 skrev (23 minutter siden): Hvis skjemaet *ikke* er satt opp riktig av de som lagde det kan det derimot være vanskelig å fylle inn, og da kan det hende Adobe Acrobat er enkleste alternativ - forutsatt at man er villig til å bruke penger for å komme seg ut av den knipen. @Brukernavn1984, leste du posten til @frohmage? Adobe Acrobat Reader er gratis og kan både editere skjemaer og signere PDF-filer. 1
Brukernavn1984 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 8 minutes ago, SpaceHog said: @Brukernavn1984, leste du posten til @frohmage? Adobe Acrobat Reader er gratis og kan både editere skjemaer og signere PDF-filer. Ja, jeg leste innlegget - men det gjorde kanskje ikke du? Adobe Reader kan brukes til lese PDF-filer og til å fylle ut PDF-skjemaer, men kan ikke brukes til å redigere PDF-er. Det er derfor den heter READER.
SpaceHog Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Brukernavn1984 skrev (1 time siden): Ja, jeg leste innlegget - men det gjorde kanskje ikke du? Adobe Reader kan brukes til lese PDF-filer og til å fylle ut PDF-skjemaer, men kan ikke brukes til å redigere PDF-er. Det er derfor den heter READER. Beklager @Brukernavn1984, jeg oversatte litt feil ("Fill and sign"), her er det jeg mente å skrive: Adobe Acrobat Reader er gratis og man kan både editere utfylle skjemaer og signere PDF-filer. Endret 4 timer siden av SpaceHog typos
Mykesider Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Brukernavn1984 skrev (59 minutter siden): Det virker som om trådstarter forveksler tekstbehandling med PDF-behandling. Dette er helt forskjellige ting. Microsoft Word - som følger med i Office-pakken - er god til tekstbehandling, men dårlig på lesing, redigering og signering av PDF-filer. Hvis trådstarter først og fremst tenker på PDF-filer så er Adobe Acrobat standarden der. I praksis trenger man ikke å kaste bort penger på noen av disse programmene. Tekstdokumenter kan redigeres i LibreOffice eller i gratisversjonen av Word som åpnes i nettleseren, og PDF-leseren som er inkludert i nettleseren fungerer også til å fylle inn skjemaer - så lenge skjemaet er satt opp riktig. Hvis skjemaet *ikke* er satt opp riktig av de som lagde det kan det derimot være vanskelig å fylle inn, og da kan det hende Adobe Acrobat er enkleste alternativ - forutsatt at man er villig til å bruke penger for å komme seg ut av den knipen. Godt beskrevet 1
Mykesider Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden SpaceHog skrev (33 minutter siden): @Brukernavn1984, leste du posten til @frohmage? Adobe Acrobat Reader er gratis og kan både editere skjemaer og signere PDF-filer. Sender den ikke masse reklame når det er gratis.
Brukernavn1984 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 3 minutes ago, SpaceHog said: Beklager @Brukernavn1984, jeg oversatte litt feil ("Fill and sign"), her er det jeg mente å skrive: Adobe Acrobat Reader er gratis og man kan både editere utfylle skjemaer og signere PDF-filer. Ja, dette er mye mer riktig. I mange sammenhenger kan man klare seg med Reader - eller med den PDF-funksjonaliteten som allerede finnes i nettleseren. Dessverre finnes det også mange PDF-skjemaer fra stat og kommune som er satt opp feil, slik at felter man egentlig burde kunne fylle ut må redigeres i stedet. Det er når man kommer opp i sånne situasjoner at Adobe Acrobat kommer til sin rett, spesielt hvis man ikke er så glad i å måtte fikle seg fram til en løsning.
frohmage Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mykesider skrev (1 time siden): Sender den ikke masse reklame når det er gratis. Sende deg reklame? Det tviler jeg på, men du får prøve og se. Bare ikke legg inn ekstra medfølgene drit, som jeg nevnte i det andre innlegget. Om du ønsker å redigere mere enn feltene du skal fylle ut må du finne noe annet. F.eks om du vil endre "Navn" i skjemaet til "Navn på bekjent". Fortell oss gjerne hvordan det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå