Gå til innhold

Nådeløs elektrifisering i Amsterdam [Ekstra]


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi liker ofte å kalle oss verdensledende på elektrifisering av bilparken, men i dette tilfellet slo Nederland oss. Janteloven står nok for sterkt her i landet til at det kunne skjedd her først.

 

Mulig du har rett, men ble litt usikker på hva «det» er, som de har slått oss i.

 

Å komme med en intensjon? Det er vel strengt tatt ikke en måloppnåelse?

Å få flere elbiler? Norge ligger vel noen hestehoder foran der ennå.

Forbudssoner? Litt usikker på om det egentlig er en like god løsning alle plasser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma.

 

Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag?

Eller kanskje politikerne husker altfor godt hvordan bilbransjen lurte dem sist gang? Jeg kan rett og slett ikke se *noen* grunner til at dieselbiler skal behandles pent av miljøbevisste politikere.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag?

I Norge er gjennomsnittlig alder på personbil ved vraking 18 år. Dvs noen er yngre og noen er eldre. Hva er gjennomsnittlig alder ved vraking i Nederland? At det selges Euro6-biler betyr ikke at dieselbiler generelt er så rene. Og når vi snakker om Euro6 renhet så er det partikler det snakkes om, ikke CO2, NOx, PAH osv.

Lenke til kommentar

 

Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag?

I Norge er gjennomsnittlig alder på personbil ved vraking 18 år. Dvs noen er yngre og noen er eldre. Hva er gjennomsnittlig alder ved vraking i Nederland? At det selges Euro6-biler betyr ikke at dieselbiler generelt er så rene. Og når vi snakker om Euro6 renhet så er det partikler det snakkes om, ikke CO2, NOx, PAH osv.

I følge Wikipedia handler Euro 6 vs 5 for diesel mest om om NOx. Partikkelkrav er uendret.

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma.

 

Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag?

 

Dagens dieselmotor er ikke ren. Fortidens aldeles forferdelige dieselmotorer er ikke relevante for sammenligning. Innen 10-15 år burde det være slutt på produksjon av personbiler med dieselmotorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag har Amsterdam fem lavutslippsoner. Kjøretøy med mye forurensing, da tenker vi spesielt på dieselmotorer, er allerede utestengt fra disse miljøsonene, sier Dijksma.

 

Politikerne har vel ikke fått med seg hvor ren en dieselmotor er i dag?

Kalle en diesel motor ren... haha... "Renere" enn før ja. Men fortsatt noe forbanna griseri.

 

Burde hatt bilfrie soner i de mest befolkede byene i Norge og.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...