Gå til innhold

Faktisk.no: 100 havørner funnet drept av vindturbiner på Smøla


Anbefalte innlegg

Nå har Smøla verdens tetteste havørn bestand, så ikke rart noen kolliderer med turbiner.

 

Og altså verdens tetteste havørnbestand til tross for 50+ vindturbiner siden 2002.

 

Konklusjon?

All menneskelig aktivitet påvirker naturen. At noen flyr inn i turbiner er trist, men truer på ingen måte havørn bestanden, som lever og trives langs hele kysten, også i områder med turbiner.

 

Nå viste forsøk med mørk maling av ytre del av turbinene at dette reduserte antall kollisjoner. Så det er tydeligvis tiltak som kan settes i verk for å redusere kollisjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hmm, de turbinene har tatt ut nesten 1% av bestanden vi har i landet på de årene.

 

100 slike installasjoner så er de alle daue.

 

For og sette det litt på spissen, ville du sagt pytt pytt til at over 70 millioner mennesker døde? Det er 1% av vår bestand.

6784f93d650702e21fd5f6571f2e83ed.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange havørn-generasjoner skal til for at de lærer seg å holde seg unna? Er det tegn som tyder på at drepte ørn går ned (hvis man justerer for antall ørn/møller osv)?

De påståes at det vil ta 60.000 år før elger forstår at de skal holde seg unna biler, "leste jeg for mange mange år siden, så har ingen referanse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er selvfølgeligvis trist, men om man tenker litt som en økonom er alternativet litt tristere.

 

Den totale summen av dyr/arter som dør vil nok være VESENTLIG større med følgeeffektene av global oppvarming om vi ikke bygger ut fornybar energi og atomkraft i stor skala.

 

Ser noen skrev at det tar 60.000 år før elg skjønner biler er farlige. Har heller ingen kilde, men leste at elefanter har klart å tilpasse seg krypskyttere i større grad på ganske kort tid. Bjørner er også blitt mye mer sky.

 

Når det er sagt burde naturligvis alle tekniske fortrinn for å unngå dette iverksettes. Lilla blader, bedre plassering av parkene, høyttalere som skremmer de vekk osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er selvfølgeligvis trist, men om man tenker litt som en økonom er alternativet litt tristere.

 

Den totale summen av dyr/arter som dør vil nok være VESENTLIG større med følgeeffektene av global oppvarming om vi ikke bygger ut fornybar energi og atomkraft i stor skala.

 

Ser noen skrev at det tar 60.000 år før elg skjønner biler er farlige. Har heller ingen kilde, men leste at elefanter har klart å tilpasse seg krypskyttere i større grad på ganske kort tid. Bjørner er også blitt mye mer sky.

 

Når det er sagt burde naturligvis alle tekniske fortrinn for å unngå dette iverksettes. Lilla blader, bedre plassering av parkene, høyttalere som skremmer de vekk osv.

Elefanter er blandt de smarteste dyra vi har.. Elefanter legger merke til om det er en mann,kvinne eller barn som snakker. Finnes bare 1-2 afikanske stammer som jakter elefanter. Når de tar og spiller et opptak av demmes jaktrop så blir elefanten full av frykt og går i flukt modus.

 

Bjørner er ikke veldig sky, de er nysgjerrige og fryker ingenting så si. Om du har lyst les om Japan og demmes relasjon til bjørner. Tror det finnes en dokumentar på det og, det er en meget folkerik øy med lite plass. Så han som bedøver dem og kjører dem opp i skogen har en fulltids jobb og vel så det.

 

Men hvorfor velge mellom 2 onder når du har 2-3 goder og velge mellom. Men de godene kan være tøffe økonomisk i starten og er det som bremser det hele. De bryr seg om planeten. Men de bryr seg enda mer om penger.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er selvfølgeligvis trist, men om man tenker litt som en økonom er alternativet litt tristere.

 

Har heller ingen kilde, men leste at elefanter har klart å tilpasse seg krypskyttere i større grad på ganske kort tid. Bjørner er også blitt mye mer sky.

 

Når det gjelder vindkraft så er det ikke det beste alternativet for og få en stabil regulerbar energikilde, det ville vært bedre med atomkraft. Og i dag burde det være fullt mulig og få de sikrere, med det har noen bakdeler så som avfall.

 

Det som virkelig irriterer meg når det gjelder vindkraft er at vi  "nordmenn" ikke får innbringende kapital på dette, mesteparten av pengene går til investorer som hovedsakelig er utenlandske investeringsselskaper, det er de samme personene/firma som investerer i alt ellers på jorden som gir mye kontantflyt fort med liten risiko.

 

Storfinansen er klar for å utnytte klimafrykten

https://e24.no/energi/i/P90pPJ/eier-store-norske-prosjekter-slik-vil-blackrock-sikre-aksept-for-vindkraft

 

Når det gjelder dyr så har de normalt varsellyder/oppførsel som indikerer fare og advarer andre individer at spesifikke ting er farlig, så derfor blir dyr som ikke normalt blir jaktet på liten redsel for personer, tar vi foreksempel svaner som ikke har blitt jaktet på lang tid så har de i dag ingen problemer og konfrontere folk, men begynner vi og jakte på dem igjen går det ikke lang tid før de blir skye igjen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vind har fordelen at det er ganske billig. I motsetning til atomkraft som sprenger alle budsjetter om jeg husker rett. Landvind ser ut til å knuse kull i USA nå for tiden, også når de mister subsidier. Jeg stemmer alt i alt for begge.

 

Det ser ikke ut som det blir noen total katastrofe i Danmark med enorme menger vindkraft. Kanskje ikke helt ideelt, men det er imponerende at de får det til.

 

Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke liker utenlandske investorer på akkurat energiområdet, men har ingen problemer med en ellers globalisert verden. Inkludert utenlandske oljeselskaper på norsk sokkkel.

Lenke til kommentar

Så du synes det helt greit og drepe havørner siden det ikke er rødlistet lengre ?

Jepp!

 

Synes du det er greit å fortsette å koke kloden? Du vet det er den veien det går når du sier nei til utbygging som kan senke vår bruk av fossil energi. Hvor mange havørn vil ikke dø når klimaendringene føkker opp levevilkårene deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste løsningen her er å legge ned vindparkene og oppgradere vannkraftanleggene.

Du trenger en historieleksjon. Dette er et godt startpunkt: https://no.wikipedia.org/wiki/Alta-konflikten

 

Problemet med å oppgradere vannkraft er at det ikke monner stort. Om du vil at det skal monne må du *omregulere* vassdragene og da har vi det gående. Ref. Alta-konflikten.

 

 

Jeg har flere ganger etterlyst seriøs dokumentasjon på oppgraderingspotensialet i det norske vannkraftsystemet. Jeg har ennå ikke fått det. Det jeg derimot *har* fått er en rekke misforståtte henvisninger til rapporter som sier noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er den ene tingen som diskvalifiserer vindturbiner på land for meg.

Tja, kva er det då som kvalifiserer?

 

Vindkraft til havs drep òg fulgar. Vasskraft drep fulgar og øydelegg habitat. Forureining frå kolkraft drep definitivt fuglar og mykje anna liv. Du har ikkje mange alternativ.

 

Havørn har forresten òg fugl på menyen. Inkludert artar som i motsetnad til havørna er truga i Noreg.

Lenke til kommentar

 

Eneste løsningen her er å legge ned vindparkene og oppgradere vannkraftanleggene.

Du trenger en historieleksjon. Dette er et godt startpunkt: https://no.wikipedia.org/wiki/Alta-konflikten

 

Problemet med å oppgradere vannkraft er at det ikke monner stort. Om du vil at det skal monne må du *omregulere* vassdragene og da har vi det gående. Ref. Alta-konflikten.

 

 

Jeg har flere ganger etterlyst seriøs dokumentasjon på oppgraderingspotensialet i det norske vannkraftsystemet. Jeg har ennå ikke fått det. Det jeg derimot *har* fått er en rekke misforståtte henvisninger til rapporter som sier noe helt annet.

Noen tall finner man her: https://zero.no/zero-frokost-mer-strom-fra-gammel-vannkraft/

 

Altså, maks. 5 TWh konfliktfri vannkraft og maks. 20 TWh ny vannkraft med konfliktpotensiale ala den vi ser for vindkraft i dag. Uansett hvordan man snur på det så er det for lite for å nå de 50 TWh ny produksjon man trenger.

 

Men for noen her i debattfeltet fungerer matematikken ikke tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp!

 

Synes du det er greit å fortsette å koke kloden? Du vet det er den veien det går når du sier nei til utbygging som kan senke vår bruk av fossil energi. Hvor mange havørn vil ikke dø når klimaendringene føkker opp levevilkårene deres.

Så du tror at kloden vil koke bort ?, jeg er nok mer redd for blåbær tar over jordkloden en at den skal begynne og koke.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Den enkleste løsningen per i dag er å plassere vindmøllene smart. Det vil si ikke på steder hvor rødlistede arter blir negativt påvirket. Miljødirektoratet ble ikke hørt da denne parken ble bygget, men så er vel heller ikke havørn rødlistet?

 

Det er uansett noen år siden denne parken ble godkjent, vi kan håpe på at NVE sin beslutningsprosess rundt plassering av vindmøller har modnet på denne tiden.

Plassering havet

 

Rett og slett forferdelig, få revet ned disse drapsmaskinene asap.

Håper det ikke er noen havørner på havet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...