Gå til innhold

Glattkjøring med automatkasse


:utakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

På kjøreskole for hundre år siden lærte vi å trykke inn clutchen om vi mistet kontroll på glatta. 

 

Hva gjør man med automatgir? Kan man sette giret i fri under kjøring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er det veldig mange typer automatgir, men den tradisjonelle "slurekassa" vil trille tilnermet fritt om du bare slipper gassen.

 

Derfor bremser blir så raskt utslitt på biler med automatgir.

Endret av Complexity
Skrevet

Automatbiler jeg har kjørt trekker jo med en gang du setter den i "drive". Må holde bremsen inne hver gang man skal starte (eller står stille i kryss osv) for å ikke dra fremover.. 

  • Liker 1
Skrevet

Du kan sette den i fri/nøytral når du kjører, men hvordan det vil utarte seg når du får sladd på glatta vet jeg ikke. Nå har jeg kjørt automat i en lang årrekke, men alle har vært med firehjulstrekk og da slipper det ikke like lett/fort som med tohjulstrekk. Og nå har jo nesten alle biler ESP, så da ordner det seg selv inntil de fysiske lover blir oversteget.

Skrevet

Her har det vært ei endring, i dag gjeld anbefalinga om å trykke inn clutchen berre for gamle bilar.

 

Dagens bilar klarer seg best på glatta når ABS, antispinn og stabilitetskontrollen får fungere. Antispinn er eit av systema som ikkje får virke når du trykker inn clutchen (eller setter bilen i nøytral), men som vil hjelpe deg å gjennvinne kontroll når du har litt motorkraft på dei dekka som har best veggrep.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Automatkasser vi vanligvis ikke motorbremse med mindre man trykker på bremset eller girer manuelt ned, så det skal holde å slippe gassen.

Noen gir såpass kraftig motorbrems at drivhjulene bremses ned så kraftig at de slipper, spesielt biler med stor motor og bakhjulsdrift. Her må man lære seg å gi passende gass, eller slå den i N.

Skrevet

Et annet triks vi ikke lærte på kjøreskolen var å gi gass hvis ræva slipper på en FWD. Det avhenger dog at en har nok plass. :p

Essensiell tilleggsinfo - pek hjulene dit du vil(altså i trygg retning), deretter gir du gass. Dette funker fint med FWD, til dels med 4WD, ikke så fint med RWD.

  • Liker 1
Skrevet

Beste er vel å sette'n i fri, la dekkene prøve å få grep, og når eller hvis de får det før man ender i grøft, fjellvegg eller utfor en bru, bremse? Hvis bilen har avansert bremsesystem da. Ellers er det vel å pumpe-bremse som gjelder. For det er vel dét en avansert bremsehjelp gjør, ekstremt raskt gjentatt pumpe-bremsing.

Skrevet

Jeg ville tro at å styre bilen dit du vil var ganske innlysende. Man styrer ikke mot grøfta og gir gass liksom. :p

Mange ville nok instinktivt fullkontra-styrt og rattet frem og tilbake - det hjelper ikke med fwd. Altså hvis du ikke ligger 45° feil, ikke vri hjulene helt over, bare til retningen du skal.
Skrevet

Beste er vel å sette'n i fri, la dekkene prøve å få grep, og når eller hvis de får det før man ender i grøft, fjellvegg eller utfor en bru, bremse? Hvis bilen har avansert bremsesystem da. Ellers er det vel å pumpe-bremse som gjelder. For det er vel dét en avansert bremsehjelp gjør, ekstremt raskt gjentatt pumpe-bremsing.

abs er en slags auto-pumpebremsing ja, men å sette den i fri er ikke lurt. Plutselig trenger du gass for å korrigere, også står bilen i fri. På avanserte biler er det ikke bare bremsene, men også motoren som hjelper til med å fordele kraft riktig.
  • Liker 1
Skrevet

Kan ikke uttale meg om gamle automatkasser. Men etter et par vintre med en moderne bil med dobbeltclutchkasse og det meste av assistensystemer, så er erfaringen at det bare er å være lett på gassfoten og styre ut av situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...