Gå til innhold

Teslas folkemodell kan slå den 50 år gamle rekorden til folkevogna


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

Tesla har jo litt større "dingsefaktor" enn de andre bilene. Kanskje det appellerer til de som ønsker en mer moderne bil. Lavt forbruk, eget ladenettverk. Model 3 er jo mye bil for pengene og er ikke spesielt dyr å kjøpe. Jeg tror de fleste Model 3 kjøperne vil ha mest mulig bil for pengene og at det betyr mer enn status. Bil gir vel egentlig ikke status i Norge, eller?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

St. Elons åpenbaring 3 : "For sannelig som mine Falcons når himmelen sier jeg dere som er Flokken min vet kjærlighet og frelse, hurtiglading og velvære, og prisen for frelsen er god." Og i et annet vers "... for dies hjerte var fylt av diesel, ånde var svart eksos, gir var manuell dildo, kjerren var sleten SUV og lucifers stasjonsvogn med skiboks og hubdebur bak. Og sinnet fylt av bompengefakturaer og hat mot mitt Flokk. Ha dere vekk, fortidens spøkelser.".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

Har ikke Tesla.

Men HAR hatt VW, var absolutt ikke imponert over "høy kvalitet"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

 

Altså, disse store bilprodusentenes toppmodeller innen elbiler sliter jo enda med å nå opp til det nivået tesla var på for 10 år siden. Om enn ikke like raffinert i interiøret er teknologien til Tesla overlegen. For ikke å begynne å snakke om tilgang til verdens største ladenettverk. Du står fritt til å mene hva du vil, men det du sier har ingen grunnlag, og det er overhodet ingen grunn til å ta din kommentar med i vurderingen. Vil si at den eneste seriøse konkurransen tesla har fremover er fra Rivian.

 

Det er bare å se på statistikken, uavhengig om folk kjøper tesla for status eller ikke er modell 3 den eneste elbilen som er verdt pengene akkurat nå. Best på sikkerhet, skyhøy rekkevidde, tilhengerfeste, og mye annet som treffer langt over prisklassen, og utplasserer elbiler mer enn dobbelt så dyre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, ikke enda. Har et stående tilbud på en LR, har ikke klaffet med tid enda. Har prøvd S og X. Triste greier. Fin akselerasjon og det var det.

 

Kanskje lurt å teste en dag, før du kommer med noe mer? 

Hvorfor det? Gnålet til missi er jo veldig underholdende. Og for de som fortsatt har klokke man må stille, så er disse anti-Tesla kommentarene fra den kanten kjekke å ha :-)

Endret av RuneWi
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk kjøper denne bilen. Jeg prøver ikke å provisere, men ser ingen grunn til å kjøpe Tesla i det hele tatt. Nå kommer alle de store bilprodusentene med elektriske biler. De har lang erfaring med å tilby gode biler med høy kvalitet. (Det siste varierer jo litt) De har infrastruktur på plass, de har kunnskap om bil, de har gode produkter, men allikevel velger folk å kjøpe biler fra en relativt ny produsent med lite kunnskap om bil. Dette ser man igjen på verkstedbesøk, kø for verkstedbesøk og manglende kvalitet. Grunnen til at folk kjøper Tesla er at folk ser på dette som status. Svært få kjøper dette av miljøhensyn eller kvalitet på produktet. "Menigheten" til Tesla kommer sikkert til å skrike opp om dette innlegget, men jeg står ved mitt. Og jeg, jeg kan skrive dette uten å måtte komme med dokumentasjon og statistikker så de kommer ikke heller. Se dere rundt folkens. Det holder.

Vanskelig for å sette deg inn i andres situasjon? Jeg har full forståelse for at model 3 er populær selv om jeg ikke vil ha en selv (jeg trenger og foretrekker flere seter og mer bagasjeplass, pluss at jeg ikke falt for en del av løsningene).

 

Det sagt så har jeg aldri kjøpt samme bilmerke to ganger så vi får se hva det blir neste gang. Det kommer jo mye spennende fra flere produsenter, men jeg har heller ikke falt for noe ennå. Model S er tross alt en bra bil fortsatt så jeg beholder den inntil det dukker opp noe mer fristende til en akseptabel pris. Blant annet infrastruktur er et ankepunkt mot andre merker.

 

Hadde status vært et poeng for meg så hadde jeg kjøpt mye annet status-greier i stedet for en Tesla. Jeg er ikke en fjong type, driter generelt i status-objekter og respekteres mer for den jeg er enn fasaden. Grunnen til at jeg valgte Tesla var rett og slett fordi jeg hadde veldig lyst på en på grunn av egenskaper, komfort, størrelse, skjerm og sånne ting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vanskelig for å sette deg inn i andres situasjon? Jeg har full forståelse for at model 3 er populær selv om jeg ikke vil ha en selv (jeg trenger og foretrekker flere seter og mer bagasjeplass, pluss at jeg ikke falt for en del av løsningene).

 

Det sagt så har jeg aldri kjøpt samme bilmerke to ganger så vi får se hva det blir neste gang. Det kommer jo mye spennende fra flere produsenter, men jeg har heller ikke falt for noe ennå. Model S er tross alt en bra bil fortsatt så jeg beholder den inntil det dukker opp noe mer fristende til en akseptabel pris. Blant annet infrastruktur er et ankepunkt mot andre merker.

 

Hadde status vært et poeng for meg så hadde jeg kjøpt mye annet status-greier i stedet for en Tesla. Jeg er ikke en fjong type, driter generelt i status-objekter og respekteres mer for den jeg er enn fasaden. Grunnen til at jeg valgte Tesla var rett og slett fordi jeg hadde veldig lyst på en på grunn av egenskaper, komfort, størrelse, skjerm og sånne ting.

Man får en god bil for 200 000,- og en fin brukt for 50 000,-. Så om man legg 600 000 ekstra på bordet så vil det jo være fordi man gjør en prioritering, kjøper noe man synest er viktig (skjerm, keyless-goo osv) .

 

60 000,- ekstra forbruk (litt over 164,- pr dag i året) på bil i året er bevis godt nok.

Om det er et forbruk som er mer miljøvennlig en et annet veit eg ikkje, da SSB driter i å komme med taller. Men brukte man pengene på å samle inn plast ville det vært betre, såpass veit eg.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

600 000 ekstra? - Hvis man er så kravstor så er det fult mulig å kjøpe en tysk bil i samme prisklasse. Billigste Tesla på finn koster 269 000 kr. Billigste Tesla hos Tesla koster 287 842 kr. Billigste nye Tesla hos Tesla koster 399 142 kr.

 

Tesla har biler i alt fra folkebil-prisklasse til direktør-prisklasse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

600 000 ekstra? - Hvis man er så kravstor så er det fult mulig å kjøpe en tysk bil i samme prisklasse. Billigste Tesla på finn koster 269 000 kr. Billigste Tesla hos Tesla koster 287 842 kr. Billigste nye Tesla hos Tesla koster 399 142 kr.

 

Tesla har biler i alt fra folkebil-prisklasse til direktør-prisklasse.

Da er vi sikkert litt uenige; eg meiner A til B bilen´s pris bør ligge på 2-4 månedslønner. Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

*samme HØYE pris til alle. Det at man ikke kan prute er på ingen som helst måte en garanti for at bilprisene holdes nede. Det er bare positivt for de som aksepterer alt en selger sier. For alle oss andre er dette utelukkende negativt.

Om noen skal betale mindre må andre betale mer for at produsenten skal få inn samme beløp. Når enkelte da nyter godt av storkundeavtaler med 8% rabatt eller er svært flinke til å prute (eller kjenner selger privat) går det ut over alle oss andre siden listepris må være høyere når det skal tas høyde for rabatter til mange. 

 

Denne problematikken ser man enkelt på nettbutikker. Skal jeg kjøpe noe verktøy i butikk må jeg prute skikkelig for å få en god pris. Eller jeg kan gå i en nettbutikk og der kjøpe til en fast pris som er mye lavere enn veiledende i butikken (men kanskje ikke så lav som jeg klarer å prute meg til om jeg har et meget godt forhold til butikken). Jeg foretrekker netthandel-varianten, helt klart. Mye enklere og mye mer rettferdig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var du som trakk frem app automatisk åpning og start. De som da ikke gadd å ta med seg nøkkelkort ble utestengt. Det var det jeg kommenterte. https://www.tek.no/artikler/model-3-eiere-ble-utelast-mens-appen-var-nede-br/473048

Vingedører som åpnes automatisk når du nærmer deg er gimmick og har liten praktisk betydning. (imponator) Hvis du glemmer å stoppe motor og låse er det vel på tide å ta med seg hodet når du skal ut å kjøre. Lurer på hva du glemmer ellers. At Spotify starter automatisk der du sluttet imponerer meg lite. Det gjør den i min bil også. Jeg lager ikke noe nummer ut av det og kunne gjerne trykke på start. Hadde sikkert husket det, men så husker jeg å låse bilen min også. Cd'en er god på Tesla ja, men jeg vil ikke gå på kompromiss med plass i bagasjerom. Viktig når du trenger bagasje og hund. Må legge til at Tesla er ikke den eneste bilen med lav Cd. For eksempel har MB CLA 180 0,22 BMW 320 0,23 A4 0,24.

Glemmer man å ta med seg nøkkel/kort så kan man ha det så bra. Kortet skal ligge i lommeboka. Hva gjør man ellers om mobilen går tom for strøm eller streiker?

 

Ja, du kan plukke ut alle småting og si at andre fikser det samme, men da misser du hele poenget som er den sømløse totalopplevelsen. Tesla har sydd dette sammen til en løsning som virker som bil 2.0 der alt annet virker gammeldags. Logisk, enkelt og intuitivt. 

 

Nok av rapporter på nettet om Tesla-sjåfører som har kjørt fossilbil igjen og latt bilen gå på tomgang på gårdsplassen over natta ja ;) Tipper det var mye av det samme når man gikk fra manuell choke til automatchoke på 70-tallet, at man glemte choken om man skulle kjøre gammeldags bil igjen etter å ha kjørt en moderne noen år. Man venner seg fort til slike ting ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cd'en er god på Tesla ja, men jeg vil ikke gå på kompromiss med plass i bagasjerom. Viktig når du trenger bagasje og hund. Må legge til at Tesla er ikke den eneste bilen med lav Cd. For eksempel har MB CLA 180 0,22 BMW 320 0,23 A4 0,24.

Har ingen plassproblemer i min Model X, som har lavest Cd av alle biler i sin klasse og som bruker 10-20% mindre strøm enn f.eks Audi etron. Model S har da også bortimot mest bagasjeplass i sin klasse, med 890 liter og god plass til hundebur. Jeg tror ikke Model 3 står noe tilbake for BMW 3-serie sedan i plass heller, men om en sedan ikke passer ens bruksområde så kjøper man selvsagt ikke en slik. Hyundai Ioniq er en kombi og er faktisk enda mer effektiv. Rart at de europeiske fabrikantene ikke klarer å lage noe som kommer i nærheten av noen av disse. Har egentlig mer tro på at Toyota kommer de i forkjøpet med en elektrisk Prius. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen plassproblemer i min Model X, som har lavest Cd av alle biler i sin klasse og som bruker 10-20% mindre strøm enn f.eks Audi etron. Model S har da også bortimot mest bagasjeplass i sin klasse, med 890 liter og god plass til hundebur. Jeg tror ikke Model 3 står noe tilbake for BMW 3-serie sedan i plass heller, men om en sedan ikke passer ens bruksområde så kjøper man selvsagt ikke en slik. Hyundai Ioniq er en kombi og er faktisk enda mer effektiv. Rart at de europeiske fabrikantene ikke klarer å lage noe som kommer i nærheten av noen av disse. Har egentlig mer tro på at Toyota kommer de i forkjøpet med en elektrisk Prius. 

 

Tror du overvurderer toyota, virker som de ikke ønsker å satse helt før fast stoff batterier kommer som er en del år unna selv om de sier de skal ha en klart til ol 2020 men er ganske langt å gå fra å ha en prototype til å kunne masseprodusere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...