Gå til innhold

Dette er forsikringsbransjens nye bilskrekk


Anbefalte innlegg

Alt handler som vanlig om sjåføren og hvordan han oppfører seg i trafikken. Noen skal trykke på altslags greier og styre på. Da hjelper det lite om det er skjerm eller knapper. De fleste biler har jo kommet med skjerm siden tidlig 2000 tall, så det er jo mye empiri på dette.

 

Er en ansvarlig i trafikken driver en ikke å fikler med verken skjerm eller knapper, en kjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt handler som vanlig om sjåføren og hvordan han oppfører seg i trafikken. Noen skal trykke på altslags greier og styre på. Da hjelper det lite om det er skjerm eller knapper. De fleste biler har jo kommet med skjerm siden tidlig 2000 tall, så det er jo mye empiri på dette.

 

Er en ansvarlig i trafikken driver en ikke å fikler med verken skjerm eller knapper, en kjører.

Nei, det handler om et gjennomsnitt. Siden folk på veien ikke kun er i fare for å skade seg selv, men andre mennesker som deler veiene med dem, så må en se på prosent-sjanser for at folk blir distrahert av diverse ting i bilene sine. 

 

Det er jo ikke slik at man klarer å måle dette på en god måte, og gi folk bil-lappen for bil med skjerm i, og bil-lappen for bil uten skjerm i, siden enkelte folk har høyere toleranse for å bli distrahert, mens andre ikke har det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det handler om et gjennomsnitt. Siden folk på veien ikke kun er i fare for å skade seg selv, men andre mennesker som deler veiene med dem, så må en se på prosent-sjanser for at folk blir distrahert av diverse ting i bilene sine.

 

Det er jo ikke slik at man klarer å måle dette på en god måte, og gi folk bil-lappen for bil med skjerm i, og bil-lappen for bil uten skjerm i, siden enkelte folk har høyere toleranse for å bli distrahert, mens andre ikke har det.

Ja jeg prøver ikke å si at det er tullinger i trafikken, ingen tvil om det. Men de fikler med altslags rart så det er ikke nødvendigvis skjermen som skaper problemene. "Alle" har en skjerm i lomma disse dagene, og folk stirrer på de hver dag i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg at en eneste j... sjåfør ikke har byttet radiokanal mens de kjørte! Og mye mer enn 30 % har nok slått på GPS-navigasjonen, iallfall hvis man bare regner blant de som faktisk har det i bilen! :green::lol:

Ja mange lyver nok. Nå har man byttet radiokanal på bilrattet siden 2000 og før det var det store knapper man ikke bommet på.

Unntaket er jo de som kjøpte dårlige DAB adaptere.

Poenget er at det å navigere inn i menyer mm på skjerm tar såpass mye oppmerksomhet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg prøver ikke å si at det er tullinger i trafikken, ingen tvil om det. Men de fikler med altslags rart så det er ikke nødvendigvis skjermen som skaper problemene. "Alle" har en skjerm i lomma disse dagene, og folk stirrer på de hver dag i bilen.

Det blir samme logikk som med setebeltet. Om alle brukte setebeltet sitt, så hadde det ikke vært noe vits for bilene å ha sensorer, og alarmer med lyder og alt mulig for å sørge for at folk bruker det. 

 

Om skjermer nå på sikt viser at det er årsak til flere skader, og ulykker, så vil vi nok på sikt se samme type oppførsel fra bilens side. Nå har man jo startet lett, ved at bilen maser om at du må holde hendene på rattet. Det samme kan jo bli sant for hvor man ser. Det er jo ikke noe problem å tracke hvor øynene våre er rettet mot. 

 

Dog, hva som skulle skjedd om du var "idiot" og kikket mer på andre områder enn ut ruta, blir jo spennende å se. Kanskje lysene på utsiden av bilen kan vise folk på utsiden at sjåføren på innsiden er en av idiotene, ved at lys vises på en eller annen måte? I tillegg til bremselys, så får man "idiot-lys". hehe :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hele med skjermer er bare utrolig teit.

Det var kul greie når en var 14 å det var kul å kunne se på film i bilen når en var på tur.
Hva faen ska jeg med skjerm til NOE annet i bilen?? Det er kun irriterende lys om kvelden å ekstra energiforbruk om dagen.

Å touchcontrol isteden for knapper for saker du bruker dagelig må vaere det absolutt dummeste.

 

Er sikkert billigere med skjerm en knapper, derfor de implementeres. Så blir det enda mere når det går i stykker å du ikke har noe valg en å sende den in på verksta å få hele systemet byttet ut for en titusen kroner eller noe slik. Muligens noen synes det er greit når bilen er ny, men når den går i stykker om 10-15 år er det ikke like kult.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja mange lyver nok. Nå har man byttet radiokanal på bilbatteri siden 2000 og før det var det store knapper man ikke bommet på.

Unntaket er jo de som kjøpte dårlige DAB adaptere.

Poenget er at det å navigere inn i menyer mm på skjerm tar såpass mye oppmerksomhet.

 

Det sto ikke noe i artikkelen som jeg så om at det bare gjaldt de som må skifte kanal på skjerm, og ikke har fysiske knapper. Selv har jeg Volvo 2013-modell, og den er forbilledlig med en samling knapper på midtkonsollen under skjermen som er så greit plassert at jeg aldri trenger å se på dem for å gå fra P4 til NRK Alltid Nyheter når fruen har kjørt bilen. ;)

 

3865267.jpg

Endret av Mastiff
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Åsså er det forbudt å snakke i håndholdt mobil!...skulle vært forbud mot å bruke disse skjermene også.

 

Det er det (denne dekker også bruk av mobil, men av en eller annen grunn la de til en ekstra forskrift med mer detaljer om mobil enn andre forstyrrelser i tillegg til loven).

 

Veitrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Lenke til kommentar

Tror det handler om to ting for bilprodusentene:

1) Salgsargument

2) Spare inn på produksjonskostnader

 

Det ser jo fancy og flott ut med skjermer, og det selger selvsagt. Og bilprodusentene sparer penger på å ikke tilby fysiske knapper.

 

Forbrukerne vil betale i form av høyere forsikringspremier og skader.

 

Det blir bedre om bilene får autopilot som standard. Selvkjørende biler der sjåføren kan fikle så mye han bare orker med skjermene uten at det går ut over sikkerheten. Alle vinner. Men dette ligger et stykke inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hadde vært fint med en test som viser hvor mye fokus slike skjermer tar fra føreren.

 

En stressmestring der man er i sammensatt trafikkmiljø og brått må regulere vifter og annet. En bil med skjermer og en med knapper (biler med skjerm og knapper).

Begge testpersoner må bli kjent med bilen først.

 

Googles AutoPilot, droppet dem jo, siden de ble enige om at autonom ferdsel på nivå 3, ikke var bra, siden folk fikk mer og mer tiltro til bilen sin, og startet å sminke seg og slikt bak rattet. De hadde også tilfeller hvor noen sovnet bak rattet i testene. Stort sett det samme man ser idag. Og Google ville ikke risikere menneskeliv for et slikt produkt. 

 

Dette er forsåvidt samme "AutoPilot" som ble vist til Elon Musk på den tiden rundt 2013. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Full blås (defog) finnes øverst til venstre på den nedre skjermen. Vil tro slike viktige funksjoner er påbudt å ha dedikert tilgjengelighet.

Ja, det hjelper på. Det hjeler også å ha haptisk feedback som VAG har i sine touch-skjermer. Men det blir ikke bedre enn en fysisk knapp og jeg liker at nye ting er bedre og ikke dårligere enn det som var fra før.

 

Det eneste som kan trumfe en fysisk knapp for defog er automatikk som kan detektere dugg og aktivisere full blås mer pålitelig og raskere enn et menneske.

Opplagt fordel med fysiske knapper er at du kan bruke dem uten å se på dem.

Du har ikke mangel på plass til knapper i en bil.

Touch er helt fint for ting som navigasjon eller innstillinger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...