Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Greit nok, men den der har 0-100 på bare 2.7 sek, så det beviser bare enda mer hvor latterlig effektdistribusjonen til Tesla er.

Skjønner enda ikke hva du mener.

Forøvrig er Model S raskere til 100, og har høyere toppfart enn Porche Taycan - som er en elektrisk racingbil. Porche Taycan har i tillegg 2 gir.

 

Vet ikke helt hvordan du kan mene at Tesla har gjort noe feil her da? Vet du hvordan en elmotor i det heletatt fungerer? Den har maks effekt fra 0 omdreininger noe som gir sinnsyk akselerasjon.

Endret av Complexity
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva klarer en bil med forbrenningsmotor og har samme akselerasjon?

 

Her er ikke den med best akselerasjon, men du verden for en bil.

 

Denne er vel den med kraftigst akselerasjon.

 

Oi!

0-400 knappe 10 sekunder tregere enn en kawasaki til.... relativt sett, lommerusk.

 

Eller var det elbil vi sammenlignet med her?

Pfft, glem Teslagutta. De prater høyt og summer litt, men de er så langt ned på "the fastest of..." lista, at de klarer ikke engang å selv se alt som er forran dem :))

 

https://youtu.be/6_n7ru1e-rg

Endret av BippeStankelbein
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet (endret)

Skjønner enda ikke hva du mener.

Forøvrig er Model S raskere til 100, og har høyere toppfart enn Porche Taycan - som er en elektrisk racingbil. Porche Taycan har i tillegg 2 gir.

 

Vet ikke helt hvordan du kan mene at Tesla har gjort noe feil her da? Vet du hvordan en elmotor i det heletatt fungerer? Den har maks effekt fra 0 omdreininger noe som gir sinnsyk akselerasjon.

Vel. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke skryt av å kunne så fryktelig mye om elmotorer.

 

En elmotor har fullt dreiemoment fra første omdreining. Maks effekt får de først når det får tilført maks spenning.

 

375080c1748aab1f7b79969743f21230.png

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Skrevet

Vel. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke skryt av å kunne så fryktelig mye om elmotorer.

 

En elmotor har fullt dreiemoment fra første omdreining. Maks effekt får de først når det får tilført maks spenning.

 

375080c1748aab1f7b79969743f21230.png

Ref: fysikk fra VGS:

Effekt = Dreiemoment * Turtall

 

Alle vi som kan multiplikasjon ser at det er umulig, uansett motortype, å ha full effekt på alle turtall. Jo nærmere null tutall, jo mer av planeten jupiters dreiemoment er nødvendig for å opprettholde konstant effekt.

 

Teslagutta er som alle andre selvproklamerte eksperter ;)

Skrevet (endret)

Haha, for en gjeng dere er altså.

 

Med maks effekt mente jeg maks dreiemoment som den kurven så fint viser. At bilen ikke klarer mere enn 250km/t er jo fordi motorene har 18000 omdreininger i minuttet da og det begynner å bli nok.

 

Prøv å kun bruk 1 gir i din bil å se hvor raskt den er til 100km/t eller hva toppfarta blir.

 

Eller se om du klarer å ruse den opp i 18000rpm

Endret av Complexity
Skrevet

Haha, for en gjeng dere er altså.

 

Med maks effekt mente jeg maks dreiemoment som den kurven så fint viser. At bilen ikke klarer mere enn 250km/t er jo fordi motorene har 18000 omdreininger i minuttet da og det begynner å bli nok.

 

Prøv å kun bruk 1 gir i din bil å se hvor raskt den er til 100km/t eller hva toppfarta blir.

 

Eller se om du klarer å ruse den opp i 18000rpm

Hah, stusselige 18000rpm, jeg har en batteri drevet dremmel hjemme som lett når 35000rpm. Poenget er at det er tullete å sammenligne pærer og tomater.

 

Ellers trenger du ikke å klage på andre for at du bruker feil terminologi. Vær heller takknemlig for at de faktisk har seg bryet og retter på deg med både gode forklaringer, grafer og tegninger.

 

Om dere vil at Teslaen skal ha høyere topp fart, er det bare å sette på større hjul...

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Om dere vil at Teslaen skal ha høyere topp fart, er det bare å sette på større hjul...

 

Nei. Farten er sperret av software.

Model 3 har toppfart på 233km\t, men monterer du en spoiler så hekken blir mere stabil kan du vise den hos Tesla og de vil låse opp 266km\t.

 

Uavhengig av om du har 18" eller 21" tommers felger på bilen.

 

Spoilern kommer vel gjerne som standard på Performance modellen.

 

Forøvrig klarer vel motoren i RC bilen min 36000rpm, og den er nok heftigere en den som er i dremmeln din. Men blir ikke helt riktig å sammenligne.

Endret av Complexity
Skrevet

Nei. Farten er sperret av software.

Model 3 har toppfart på 233km\t, men monterer du en spoiler så hekken blir mere stabil kan du vise den hos Tesla og de vil låse opp 266km\t.

 

Uavhengig av om du har 18" eller 21" tommers felger på bilen.

 

Spoilern kommer vel gjerne som standard på Performance modellen.

Større hjul, ikke nødvendigvis større felger.

 

Om ytter diameteren på hjulet/dekket blir større, vil utvekslingen endres slik at en får større topp fart ved 18000rpm.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Større hjul, ikke nødvendigvis større felger.

 

Om ytter diameteren på hjulet/dekket blir større, vil utvekslingen endres slik at en får større topp fart ved 18000rpm.

 

Ofte har man vel mindre dekk på mindre felger? Iallefall i disse lavprofilstider.

Og som sakt vil det ikke ha noe å si da det er software som styrer dette.

 

Man får dog raskere 0-100 tid på Model 3 med mindre hjul. Men motsatt på Model S (de gamle iallefall)

Endret av Complexity
Skrevet

Ofte har man vel mindre dekk på mindre felger? Iallefall i disse lavprofilstider.

Og som sakt vil det ikke ha noe å si da det er software som styrer dette.

 

Man får dog raskere 0-100 tid på Model 3 med mindre hjul. Men motsatt på Model S (de gamle iallefall)

Må du ha det inn med teskje? Man kan montere større hjul med større diameter for å øke toppfart. Altså montere dekk med høyere profil enn vanlig.

Bilen vil da vise lavere fart enn den egentlig kjører i.

  • Liker 2
Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Nei. Farten er sperret av software.

Model 3 har toppfart på 233km\t, men monterer du en spoiler så hekken blir mere stabil kan du vise den hos Tesla og de vil låse opp 266km\t.

 

Uavhengig av om du har 18" eller 21" tommers felger på bilen.

 

Spoilern kommer vel gjerne som standard på Performance modellen.

 

Forøvrig klarer vel motoren i RC bilen min 36000rpm, og den er nok heftigere en den som er i dremmeln din. Men blir ikke helt riktig å sammenligne.

Hvordan regner denne softwaren ut hastigheten?

  • Liker 1
Skrevet

Regner sterkt med at en bil - som kan kjøre helt av seg selv om den får lov har speedometerkalibrering basert på GPS.

 

Farta stemmer spot on med GPS på de Teslan jeg har målt med iallefall.

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Regner sterkt med at en bil - som kan kjøre helt av seg selv om den får lov har speedometerkalibrering basert på GPS.

 

Farta stemmer spot on med GPS på de Teslan jeg har målt med iallefall.

Regner med eller antar du eller gjetter du basert på egne opplevelser?

Du har altså ikke noen konkrete fakta å komme med, men likevel er du bastant på at farten ikke kan økes ved å skifte til større hjul.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Regner med eller antar du eller gjetter du basert på egne opplevelser?

Du har altså ikke noen konkrete fakta å komme med, men likevel er du bastant på at farten ikke kan økes ved å skifte til større hjul.

 

Har ikke noe konkrete fakta nei, og google gir meg lite svar annet enn at speedometeret er temmelig nøyaktig på disse bilene.

Men jeg sier det ville vært veldig merkelig om det ikke var slik.

Cruisecontrollen justerer farten på bilen automatisk basert på fartsgrensen i området. Om bilen tillot segselv å kjøre 80km\t i en 70 sone fordi hjulene er større ville folk garantert reagert på dette (og bilen ville blitt temmelig forvirra over at GPS og Spedoometer ikke samsvarer)

 

Model 3 sier tillogmed ifra om du lukker dekselet i midtkonsollen for hardt...

Endret av Complexity
Skrevet

Har ikke noe konkrete fakta nei, og google gir meg lite svar annet enn at speedometeret er temmelig nøyaktig på disse bilene.

Enten så er den jo nøyaktig, eller så er den ikke det. Er konklusjonen "temmelig" nøyaktig, så trur jeg nok dekkene spiller en rolle her. 

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Har ikke noe konkrete fakta nei, og google gir meg lite svar annet enn at speedometeret er temmelig nøyaktig på disse bilene.

Men jeg sier det ville vært veldig merkelig om det ikke var slik.

Cruisecontrollen justerer farten på bilen automatisk basert på fartsgrensen i området. Om bilen tillot segselv å kjøre 80km\t i en 70 sone fordi hjulene er større ville folk garantert reagert på dette (og bilen ville blitt temmelig forvirra over at GPS og Spedoometer ikke samsvarer)

 

Model 3 sier tillogmed ifra om du lukker dekselet i midtkonsollen for hardt...

Still deg selv dette enkle spørsmålet. Om speedometeret var GPS basert, hvordan ville det da virke i lange tunneler?

Om du ikke har kapasiteten til å tenke såpass langt, så gjør deg selv den tjenesten med å være mindre bastant på ting du tror og mener.

  • Liker 1
Skrevet

Still deg selv dette enkle spørsmålet. Om speedometeret var GPS basert, hvordan ville det da virke i lange tunneler?

Om du ikke har kapasiteten til å tenke såpass langt, så gjør deg selv den tjenesten med å være mindre bastant på ting du tror og mener.

Forsjell på GPS speedometer og GPS kalibrert speedometer kansje?

Gjest Slettet-t8fn5F
Skrevet

Forsjell på GPS speedometer og GPS kalibrert speedometer kansje?

Tror du det er lovt med speedometre som justerer seg selv? Speedometre har flere funksjoner enn å måle farten i øyeblikket.

  • Liker 1
Skrevet

Dette burde jo være rimelig enkelt å teste? Har ikke Tesla RPM tall et sted? Så er det jo bare å sjekke mellom sommer og vinter-dekk, om de har forskjellig diameter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...