Gå til innhold

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen


Anbefalte innlegg

Hva i alle dager er det du rabler om?

 

Tesla er svært løsningsorientert når det kommer til feilretting og tar kritiske feil på høyeste alvor.

 

Veksten til selskapet i Norge er ekstrem. Dette har helt klart ødelagt for det servicenivået de viste de første årene. Men Tesla forholdet seg til regelverket og retter feil som oppstår. For veldig mange oppstår det ingen feil, men det er selvfølgelig veldig kjedelig å skrive om for Tek/Tu.

 

Hva gjør egentlig denne saken hos Teknisk Ukeblad?

Leste vi samme artikkel?

 

Jeg forstår at Tesla er ett følsomt tema flere, så vil oppklare at det ikke er Tesla jeg reagerer på, men service innstillingen og hvordan forbruker ble behandlet. I dette tilfelle var det Tesla representant, men det er ikke det som er poenget. 

 

Tesla er ikke din venn, de er kun etter pengene dine, og bryr seg like mye om deg, som hvem som helst andre som har gitt dem penger. 

 

Anders er kanskje heller ikke din venn, men han er i samme båt som deg, en forbruker, en kunde, og sett fra ett stort selskap som Tesla (eller hvilket som helst selskap), "just another expendable small fish we can afford to lose". 

 

Jeg er opplært til å akseptere forskjellige meninger og personligheter (so no hard feelings), men må selv si at jeg synes det er rart når folk som egentlig burde støtte hverandre heller velger "å gå til andre siden" hvor de egentlig ikke tilhører. 

 

Å se på Anders som en sytete oppmerksomhetsyk person, fremfor en "whistleblower" (det er som du selv sier, om han hadde valgt å 'holde kjeft' hadde han nok fått mer for bilen, men det handler ikke alltid om penger...) får meg til å innse lite som skal til for å skape ett kaldt/blått miljø.

 

 

Hva denne saken gjør hos Teknisk Ukeblad er vel å generere klikk (så klart), men også å informere folk (noe som er mer demokratisk-viktig enn en skulle tro)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordmenn finner seg i hva som helst, spesielt når det gjelder biler og forhandlernes manglende evne og vilje til å reparere feil og mangler på helt nye biler.

 

I praksis bruker forhandlerne alle triksene i boka for å presse kunden til å betale dyrt for å reparere mangler som fulgte bilen allerede før den ble overlevert til kunden. Typiske unnskyldninger: "Vi kan ikke høre skranglinga i døra", "dersom du ikke tar service, så gjelder ikke garantien", "dårlig lakkering er noe som du bare må akseptere", osv, osv.

 

I tillegg trenerer forhandlerne garanti og reklamasjonssaker så lenge at kunden bare gir opp, slik som dessverre har skjedd med Anders ovenfor.

Lenke til kommentar

"dersom du ikke tar service, så gjelder ikke garantien"

 

På en fossilbil må jo gjerne forhandleren ha litt kontroll. Kan ikke gi deg ny motor på garanti om du har fylt den med sagkjedolje fra reodors verksted.

 

Tesla Model 3 har omtrent ingen servicepunkt og Tesla sier at man bestemmer selv om man vil ta service eller ikke og at det ikke har noe å si for garantien.

 

Tror dette gjelder Model S også? Men kansje noen kan bekrefte det.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På en fossilbil må jo gjerne forhandleren ha litt kontroll. Kan ikke gi deg ny motor på garanti om du har fylt den med sagkjedolje fra reodors verksted.

 

Tesla Model 3 har omtrent ingen servicepunkt og Tesla sier at man bestemmer selv om man vil ta service eller ikke og at det ikke har noe å si for garantien.

 

Tror dette gjelder Model S også? Men kansje noen kan bekrefte det.

Det stemmer, de har også lagt ut tutorials for hvordan en kan gjøre basic service selv. Bytte kabin filter etc.

 

Har hatt en av mine 3 inne til service en gang. Grei pris men usikker på om det va verdt det ift hva som ble gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Er det ingen som har tenk på at vi i 70 år har kunnet kjøpe amerikanske biler i Norge?

 

Hvorfor ser vi nesten ingen?

 

Er det på grunn av prisen?

 

Tesla er en amerikansk bil. Hvorfor skulle den være annerledes med hensyn på kvalitet?

 

Hvis du kjører bil, tror jeg du bør vurdere en synstest. Det er vanligvis ikke så mange km jeg kjører på traffikert vei før jeg kommer over en Ford. Kanskje litt mer sjelden å se en Opel, men det er ganske langt fra å være "nesten ingen".

Med unntak av pickuper så er det meste man ser av Ford og Opel på norske veier produsert i Europa, ofte i Tyskland. Veldig ofte er de også designet av den europeiske divisjonen av Ford/GM, så har fint lite med USA å gjøre.

Lenke til kommentar

Tipper at det har med delelagersituasjonen å gjøre (dyre og lite tilgjengelige her på berget). Samt at det ofte er svært tunge biler. Man kan nesten sammenlikne det med lastebil og landbruksmaskinerireparasjoner. Da kan det fort hende at verkstedsprisene blir dyre. Noen av disse amerikanske beistene har 6-7 liters fossilmotorer. Det koster også mye drivstoff, som også er mye dyrere i Norge enn i USA.

Deler til amerikanske biler er for det meste billig, tilgangen er også ganske så god i Norge.

Jeg har hatt noen amerikanere (og har forsåvidt fortsatt amerikansk bil stående) og har opplevd det som svært kurant selv med i utgangspunktet ganske sære modeller.

 

Jeg tror du trakk en litt for lettvint konklusjon her mister Trestein.

Bra du ikke er alene om det.

 

Utover det så er importen av dem liten. Når man også har et rigid regelverk hva gjelder kollisjonssikkerhet. Så må en importør gjerne stå for vrakingen av et eksemplar i kollisjonstest. Når du som privatperson skal privatimportere noe slikt, så kommer biltilsynet og krever en form for klarering på at bilen også er sikker. Dette må du gjerne betale noen tusen kroner til en importør som har data om bilen å gi deg på papiret. Slik var det ihvertfall på slutten av 80-tallet ift. biltilsynet. Har ikke ferskere data enn det. Biltilsynet er beintøffe.

Som privatpersom som importerer en bil som har vært registrert i USA er det stort sett bare å legge frem dokumentasjon på at den har vært registrert der, saken er faktisk svært enkel. (Det er 30 år siden slutten av 80-tallet..)

 

Svært mange amerikanske biler typegodkjent i Europa selv om de ikke tas inn til Norge.

 

 

Hvis du kjører bil, tror jeg du bør vurdere en synstest. Det er vanligvis ikke så mange km jeg kjører på traffikert vei før jeg kommer over en Ford. Kanskje litt mer sjelden å se en Opel, men det er ganske langt fra å være "nesten ingen".

Hvis man i tillegg vet at Opel er fra Tyskland og Ford for det meste også er tyske biler blir det litt annerledes..

Noen unntak er det, Ampera-e er laget i ca identisk utgave med annet navn for markedet på andre siden av dammen. Ford pickups er i mange tilfeller også laget for det amerikanske markedet mens de fleste personbilene ikke er det.

Både Ka, Fiesta, Kuga, Mondeo, C-Max, S-Max, Galaxy osv er modeller laget for det europeiske markedet.

 

 

Det kommer nok av at amerikanske biler tradisjonelt sett har hatt svære, bensintørste motorer, som har gitt dem dobbelt så høy pris som konkurrerende biler takket være norske avgifter. Så det har alltid vært for spesielt interesserte.

Hva med modellene som ikke har hatt det da? Det ble solgt en del Chrysler Neon i Norge på 90-tallet, det ble også levert en god del Voyager og Grand Voyager. Problemet er bare at kvaliteten var typisk amerikansk og bilene råtnet på rot.

Lenke til kommentar

Fyren er åpenbart ikke den eneste, men det visste vi også:

"I løpet av de første tre dagene annonsen lå ute, passerte vi 41.000 visninger. Jeg fikk utallige telefoner og SMS-er. Bud var det dårlig med, mesteparten handlet om lignende opplevelser. Noen ba om råd, og andre hadde råd og vink de ville dele med meg, sier Anders til Broom."

Lenke til kommentar

Hvis man i tillegg vet at Opel er fra Tyskland og Ford for det meste også er tyske biler blir det litt annerledes..

Noen unntak er det, Ampera-e er laget i ca identisk utgave med annet navn for markedet på andre siden av dammen. Ford pickups er i mange tilfeller også laget for det amerikanske markedet mens de fleste personbilene ikke er det.

Både Ka, Fiesta, Kuga, Mondeo, C-Max, S-Max, Galaxy osv er modeller laget for det europeiske markedet.

 

 

Man finner også utrolig nok små japsebilene i USA/Canada. Selv om det gjerne er litt i mellom at du ser en ift. antall amerikanske biler, så er det alltid noen med dårlig økonomi som vil ha det billigst mulig. Amerikanerne har jo vært igjennom noen voldsomt tøffe uår etter finanskrisen. GM har veltet over som selskap, og ting er i endring selv der borte. Drivstoffpriser kjennes nok på kroppen selv om det er sjukt mye rimeligere der borte enn i Norge, og da blir en tørst amerikansk bil ikke smart å eie. Nå kan jo air condition og varmeapparat bli en utfordring i harde klima med varm sommer og beintøff kalde vintre. Så japse-, koreabilene har litt utstyrsutfordringer muligens om de skal selge inn det aller rimeligste de har å by på. Har kjent på kroppen at selv billig europeisk bygd "pizza" budbil kan slite med å gi nok varme selv i milde norske kystvintre.

Lenke til kommentar

Skremmande holdning fra tesla rundt service, reklamasjon og kundebehandling. At di ikkje har lagt seg langflat og ordna opp i dette rotet for denne kunden er rett og slett kritikkverdig.

Det er ikke bare kritikkverdig, det er alarmerende. Selv hvor dårlig stelt det er så vil man i det minste prioritere kunder etter prinsippet "squeky wheel gets the oil"-prinsippet og forsøksvis unngå negative mediaoppslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke bare kritikkverdig, det er alarmerende. Selv hvor dårlig stelt det er så vil man i det minste prioritere kunder etter prinsippet "squeky wheel gets the oil"-prinsippet og forsøksvis unngå negative mediaoppslag.

Sakset fra noe som er bak en betalingsmur, men jeg drister meg til å vise dette.

Navnet på eieren og navnet på avisa er forsøk skjult.

 


 

b6e8ff20cabbf97a4cb274a5c53109d9.png

 


 

0df974733a2a5f2e9d9473c1e07078fb.png

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Emmc chippen i disse bilene er bare på 8GB, og det skrives data til dem hele tiden. Så etter noen år kollapser dem.

 

Nyere biler har vel 64GB istede så det mangedobler levetiden.

 

Og denne chippen er loddet på hovedkortet. Hadde de enn bare vært lur å hatt denne på en sokkel istede hadde de spart mye penger.

 

Det er heller ikke bare å bytte chippen om den ryker, for den må ha nøkkeldata som knytter den til bilen for å virke. Så man burde isåfall ta backup av den ødelagte chippen før den blir ødelagt.

 

"Fordelen" med at disse ryker på de eldre modellene er at man får en ny skjerm med 4G istede for 3G.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

* sitt innlegg ovenfor. Han har jo ikke noen sær arbeidsavtale elns. med Tesla hvor man har taushetsbelagte ting som man kan bli straffet for å røpe etterpå. Det er jo kun et forbrukerkjøp, det ser jo ut som om de forsøker å i det lengste å gjøre seg eksklusive på "hvor heldig du nå var", så nå "må du oppføre deg, ellers.."  :wee: (spedde på litt)

 

 

Complexity skrev (På 8.9.2019 den 14.23):
Og denne chippen er loddet på hovedkortet. Hadde de enn bare vært lur å hatt denne på en sokkel istede hadde de spart mye penger.
 
Det er heller ikke bare å bytte chippen om den ryker, for den må ha nøkkeldata som knytter den til bilen for å virke. Så man burde isåfall ta backup av den ødelagte chippen før den blir ødelagt.
 
Høres ut som et billig leketøy designet i Kina, som har en tilmålt levetid på 1 og et halvt år  :roll:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...