Gå til innhold

Hvor er alkoholpartiet?


Anbefalte innlegg

Er jo også bare vas at vi ikke har hatt et parti som har pushet dette i flere tiår, det er partiet for alkiser flest, FRP.

 

Det stemmer at dette har vært en hjertesak for FRP, men trådstarter ønsker seg slik jeg forstod det et ensaksparti av typen Bompengepartiet, men med liberal alkoholpolitikk som eneste priorritering, akkurat som Bompengepartiet har avskaffelse av bomeringer som eneste prioritering. Skjønt mest mulig og billigst alkohol engasjerer nok i langt mindre grad enn det bompenger gjør og sikkert også i mye mindre grad enn for bare 15-20 år siden da bevistheten rundt alkoholens skadevirkninger både helsemessig og sosialt er større i våre dager enn den gang. Alkoholmisbruk er på vei ut og derfor er det heller ikke populært med populistisk prat om å gjøre det billigere å drikke seg full.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det tetteste jeg har lest hittils i dette årtusen, og det rimelig hard konkurranse.

 

Alkohol vet alle er farlig og avhengighetsskapende, de som ender opp som alkoholikere har valgt dette selv. Hadde det kommet på markedet i 2019, hadde det vært totaltforbudt sammen med narkotika, faktisk så er alkohol regnet som farligere enn narkotika pga hvor utbredt det er.

 

Og hvis de har råd til å drikke såpass at ender opp som alkoholikere, så har de vel hatt en ok jobb på et eller annet tidspunkt, før man begynte på en lang nedtur.

 

Den dagen folk begynner å ta ansvar for sine egne handlinger, skal jeg står på Torvet 17 Mai i det klassiske grønne Borat outfiten og synge julesanger.

Vel statistikk sier noe annet, jo fattigere du er jo mer bruker du av alkohol og tobakk eller andre former for "underholdning" som rus, gambling, etc.

 

Akkurat hvorfor det er slik, det kan man synse om. Men er nok noe menneskelig psykologi inne i bilde som gjør at man søker en "midlertidig lykke"

 

Jo vi kan ta ansvaret for våre egne handlinger, men vi er også dyr styrt av en hjerne som gir belønninger for mye rart som ikke er gunstig. Som feks og spise for mye som er blitt en landeplage. Flere mennesker dør i dag av overspising enn sult på verdensbasis.

 

Fordi du ikke har behovet for og drikke deg i senk hver kveld for og sove pga onkel pulte deg i ræva hver kveld i 10 år er bare bra.

 

Men blir litt arrogant og dømme den som gjør det.

 

I dag blir ofte folk med slik problemer stigmatisert og "kastet" ut av samfunnet. Som vi feks gjør med rusmisbrukere. I stede for og hjelpe dem. Det at de drikker mye eller ruser seg er som regel bare et symptom på et annet problem.

 

Vi har et samfunn som setter unaturlig press på mennesker, til og yte, se bra ut, være smart osv. Og mange føler dem ikke strekker til.

 

Samfunnet yter godt av dette presset, får mennesker til og yte voldsomt. Er da bare naturlig og bruke noe av de resurssene på og støtte opp pillarene som holder samfunnet gående. Aka mennesker.

 

Før så hadde selv "Den rare" en plass, familie bedriften fikk brukt han til ett eller annet. I dag har "raringen" ingen plass, og havner på nav eller søker tilhørlighet hos en gruppe som er mindre kritiske og kravstore. Aka gjenger, kriminelle miljøer osv.

 

 

Fedme dreper en 4-5 ganger så mange mennesker som alkohol i USA. Men svaret er ikke og prise mat helt banalt og sette en kvote på det.

 

Nei. Informasjon er svaret.

 

Slutt og ta penger fra de fattige med denne alkohol politikken. Gjør ingenting positivt for og jevne ut forskjellene her til lands, faktisk så gjør en slik politikk det motsatte. Øker forskjellene. Skaper er svart marked (vi mister kontroll) og man kan få metanol i smugler varene man kjøper for alt man vet.

 

En slik politikk er banal. Og sammenligne oss med nabolandene som har en drikke kultur vi aldri har hatt blir litt rart. Man kan da bare se enorme forskjeller på landsdeler til og med. Som igjen er nok lokal kultur.

 

Og som en som har reist veldig mye, så vet jeg at når man ser noen som er så dritings de ikke klarer og ta vare på seg selv. Så er de enten engelske, Russiske (Inkludert mye av gamle sovjet landene) eller nordmenn.

 

Nyte? Hva er det? Drikk mest mulig hjemme så det blir billig på byen.

 

Og 70% av gangene bommer de med inntaket og er helt kadese dritings.

 

Sterk regulering/forbud er aldri svaret. Svaret er informasjon og kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen kommes det her med påstander som lett kan tilbakevises av statistikk. Jo, norsk alkoholpolitikk er preventivt på alkoholmisbruk og alkoholisme. At det er 10 ganger så mange alkoholrelaterte dødsfall i Danmark som i Norge forteller dette i klartekst. Jeg har statisitikken og forskningen på min side her, det har ikke du.

Du nevner fedme. Vel, kan jeg få lov til å minne deg på at vi faktisk også har en sukkeravgift i Norge?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Igjen kommes det her med påstander som lett kan tilbakevises av statistikk. Jo, norsk alkoholpolitikk er preventivt på alkoholmisbruk og alkoholisme. At det er 10 ganger så mange alkoholrelaterte dødsfall i Danmark som i Norge forteller dette i klartekst. Jeg har statisitikken og forskningen på min side her, det har ikke du.

Du nevner fedme. Vel, kan jeg få lov til å minne deg på at vi faktisk også har en sukkeravgift i Norge?

Ja det putter mye alkohol i mørketall ja, siden vi mister kontroll over konsum osv. Så vår statistikk over alkohol er full av mørketall, og ikke mye og sette lit til.

 

La oss i det hjelper da. Er det verd og ta fra folk frihet til og ta egne valg, alle de konsekvenser av en slik politikk (kriminalitet, svart marked etc) hvor mange dør indirekte som følger av dette i kriminelle miljøer etc. Inntak av methanol etc.

 

Hvor mange tar livet av seg årlig pga de er dritt lei av og være raka fant hele tiden fordi de har et alkohol problem etc.

 

Det har mange konsekvenser, som er mitt poeng. Og det er ikke bare rett frem. Er det verd og indirekte ta livet av 100 for og redde 50? 

 

Om dette er en så god idè. Hvorfor følger ikke verden etter? Verden ser ut til og gå motsatt igrunn, mer åpne og frie lover. Norge vet best som vanlig?

 

Ja en sukkeravgift, typisk norsk reaksjon på et problem. Og mange er hjernevasket til og tro slikt fungerer. Er da derfor dem får lov til og holde på

 

Og alkohol konsum er på raskt vei ned i så si hele den rike verden. Så og gi politikken æren for det er teit, samme med røyk. Faller voldsomt over hele verden. Og har ingenting med norsk politikk og gjøre. Men informasjon og kunnskap.

 

Samt antallet fattige blir mindre og mindre i verden, i Norge blir dem bare fler og fler.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Det stemmer at dette har vært en hjertesak for FRP, men trådstarter ønsker seg slik jeg forstod det et ensaksparti av typen Bompengepartiet, men med liberal alkoholpolitikk som eneste priorritering, akkurat som Bompengepartiet har avskaffelse av bomeringer som eneste prioritering. Skjønt mest mulig og billigst alkohol engasjerer nok i langt mindre grad enn det bompenger gjør og sikkert også i mye mindre grad enn for bare 15-20 år siden da bevistheten rundt alkoholens skadevirkninger både helsemessig og sosialt er større i våre dager enn den gang. Alkoholmisbruk er på vei ut og derfor er det heller ikke populært med populistisk prat om å gjøre det billigere å drikke seg full.

Hva skal vi med et demokrati hvis hver enkelt nisse danner et "parti" for sine særinteresser ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel statistikk sier noe annet, jo fattigere du er jo mer bruker du av alkohol og tobakk eller andre former for "underholdning" som rus, gambling, etc.

 

Akkurat hvorfor det er slik, det kan man synse om. Men er nok noe menneskelig psykologi inne i bilde som gjør at man søker en "midlertidig lykke"

 

Jo vi kan ta ansvaret for våre egne handlinger, men vi er også dyr styrt av en hjerne som gir belønninger for mye rart som ikke er gunstig. Som feks og spise for mye som er blitt en landeplage. Flere mennesker dør i dag av overspising enn sult på verdensbasis.

 

Fordi du ikke har behovet for og drikke deg i senk hver kveld for og sove pga onkel pulte deg i ræva hver kveld i 10 år er bare bra.

 

Men blir litt arrogant og dømme den som gjør det.

 

I dag blir ofte folk med slik problemer stigmatisert og "kastet" ut av samfunnet. Som vi feks gjør med rusmisbrukere. I stede for og hjelpe dem. Det at de drikker mye eller ruser seg er som regel bare et symptom på et annet problem.

 

Vi har et samfunn som setter unaturlig press på mennesker, til og yte, se bra ut, være smart osv. Og mange føler dem ikke strekker til.

 

Samfunnet yter godt av dette presset, får mennesker til og yte voldsomt. Er da bare naturlig og bruke noe av de resurssene på og støtte opp pillarene som holder samfunnet gående. Aka mennesker.

 

Før så hadde selv "Den rare" en plass, familie bedriften fikk brukt han til ett eller annet. I dag har "raringen" ingen plass, og havner på nav eller søker tilhørlighet hos en gruppe som er mindre kritiske og kravstore. Aka gjenger, kriminelle miljøer osv.

 

 

Fedme dreper en 4-5 ganger så mange mennesker som alkohol i USA. Men svaret er ikke og prise mat helt banalt og sette en kvote på det.

 

Nei. Informasjon er svaret.

 

Slutt og ta penger fra de fattige med denne alkohol politikken. Gjør ingenting positivt for og jevne ut forskjellene her til lands, faktisk så gjør en slik politikk det motsatte. Øker forskjellene. Skaper er svart marked (vi mister kontroll) og man kan få metanol i smugler varene man kjøper for alt man vet.

 

En slik politikk er banal. Og sammenligne oss med nabolandene som har en drikke kultur vi aldri har hatt blir litt rart. Man kan da bare se enorme forskjeller på landsdeler til og med. Som igjen er nok lokal kultur.

 

Og som en som har reist veldig mye, så vet jeg at når man ser noen som er så dritings de ikke klarer og ta vare på seg selv. Så er de enten engelske, Russiske (Inkludert mye av gamle sovjet landene) eller nordmenn.

 

Nyte? Hva er det? Drikk mest mulig hjemme så det blir billig på byen.

 

Og 70% av gangene bommer de med inntaket og er helt kadese dritings.

 

Sterk regulering/forbud er aldri svaret. Svaret er informasjon og kunnskap.

Finnes det et menneske i det her landet som er så lite opplyst at ikke har fått med seg at alkohol er farlig, det samme med å leve kun på junkfood fra Burger King?

 

De aller aller aller fleste vet dette, og de tar sine egne valg.

 

Men at man skal starte et parti for å få flere alkiser, det må faen meg være toppen av egoisme samt drite fullstendig i alt som heter konsekvenser - men som alltid er det jo alle andre sin skyld når ting går for langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det et menneske i det her landet som er så lite opplyst at ikke har fått med seg at alkohol er farlig, det samme med å leve kun på junkfood fra Burger King?

 

De aller aller aller fleste vet dette, og de tar sine egne valg.

 

Men at man skal starte et parti for å få flere alkiser, det må faen meg være toppen av egoisme samt drite fullstendig i alt som heter konsekvenser - men som alltid er det jo alle andre sin skyld når ting går for langt.

Enig at et parti er bare teit, men savner debatt rundt dette. 

 

Ja folk tar sine egne valg, men hvorfor sparke en som allerede har falt over ende?

 

Slike avgifter kan nok senke det generelle konsumet, men til en pris av lidelse hos de svakeste i samfunnet. Jeg syntes bare det er en for høy pris og betale for noe som kan hånteres med kunnskap, informasjon og økt levestandard.

 

Enkelt misbrukere vil det uansett være. Det kommer vi nok aldri utenom. Men det gjør det ikke enklere for dem og komme ut av den onde sirkelen og bli flådd for det viktigste i livet. Penger.

Lenke til kommentar

Enig at et parti er bare teit, men savner debatt rundt dette. 

 

Ja folk tar sine egne valg, men hvorfor sparke en som allerede har falt over ende?

 

Slike avgifter kan nok senke det generelle konsumet, men til en pris av lidelse hos de svakeste i samfunnet. Jeg syntes bare det er en for høy pris og betale for noe som kan hånteres med kunnskap, informasjon og økt levestandard.

 

Enkelt misbrukere vil det uansett være. Det kommer vi nok aldri utenom. Men det gjør det ikke enklere for dem og komme ut av den onde sirkelen og bli flådd for det viktigste i livet. Penger.

Tallene sier jo alt uansett hvor kjedelige de er, Danmark har 10 ganger så mange dødsfall som Norge, så åpner vi slusene med lavere priser så kommer det bare til å øke.

 

Finland fikk et helvete når de måtte tilpasse seg EU, konsumet gikk i taket, og Nordmenn kommer til å drikke mer hvis feks prisene hadde blitt halvert over natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene sier jo alt uansett hvor kjedelige de er, Danmark har 10 ganger så mange dødsfall som Norge, så åpner vi slusene med lavere priser så kommer det bare til å øke.

 

Finland fikk et helvete når de måtte tilpasse seg EU, konsumet gikk i taket, og Nordmenn kommer til å drikke mer hvis feks prisene hadde blitt halvert over natta.

Det tror jeg og, hadde nok blitt fest og jubel og konsumet hadde gått i taket en stund. Så hadde nok tallet synket over tid om man skal se til relaterte saker.

 

Noe man ser med stater i USA som legaliserer cannabis. Forbruket går opp ei lita beite, så faller det faktisk etterpå.

Når det ikke er ulovlig er det ikke så spennende antar jeg.

 

I USA ser man en 8-9% mindre ungdom som prøver cannabis etter det ble legalisert. Nå er jo alkohol lovlig i Norge, om du har råd til det.

 

Danmark har en helt annen kultur... Der er det ikke uvanlig og ta seg "en lille en" i lunsjen på jobb. Nå sammenligner du epler og pærer. I Danmark får man nesten øl i tåteflaska. 

 

Studier i Danmark viser at veldig mange innsatte i fengsler valgte og isolere dem selv under skole årene pga de ikke ville drikke alkohol.

 

Også i jobb sammenheng, du minsker din kjangs for og bli den som må gå den dagen man må kutte en stilling om du har sosialisert og tatt noen øl med sjefen.

 

Nederland har vel blant laveste cannabis bruken i Europa. Selv om de er ganske tolerante. Og ligger nesten 20% under Europa gjennomsnittet. Uten banale avgifter, forbud og stigmatisering. Men med forståelse, empati og toleranse.

 

Tar du deg et glass vin til maten er dette på ingen måte destruktivt eller skadelig, gift nivået er lite. og du bør ikke straffes for dette. Akkurat som du ikke blir straffet for og dytte i deg den ene baconpølse for mye på Circle K.

 

Nå er jeg heldig og ikke drikker mer en et par enheter alkohol i året. Men jeg snuser, men er ikke intressert og bli melket pga det. Så da ordner vi snus fra Sverige eller Danmark. Og gir penger til en turban som kanskje bruker disse pengene på ikke så alrighte ting.

 

Hadde da vært konge om Norge kunne fått vanlig mva på dette. Jeg er ikke ute etter og svindle Norge. Jeg er bare interessert i og betale en fair pris. Så klart går jeg over bekken for og hente vann, om koster halvparten/ 1/3 del på andre siden.

 

Men hvor mange dør som følge av alkohol politikken? Det har ingen tall på. Om man tar med selvmord pga økonomisk ruin pga man har et drikke problem osv.

 

Så sånn rent på papiret. Vinner Norge lett. Fordi det er så si umulig og stipulere de andre samfunns skader en slik politikk driver frem. Som selvmord pga økonomi etc, det går jo ikke under en alkohol relatert dødsfall. Selv om det var grunn til økonomien var dundass. Men hva er prisen for litt frihet verd? I Danmark kan du ta deg en øl i parken uten og bli bøtelagt.

 

De to gjengene som knivstakk hverandre i slosskamp over noe penger når det gjelder alkohol på svartemarkedet. Kommer de på norsk alkohol statistikk? 

 

Og vi ser variasjoner så mye, i Spydeberg drikker man i gjennomsnitt 3.5liter ren sprit i løpet av et år. I Strand drikker man gjennomsnitt 5.4 liter. Det er en enorm variasjon. Selv her til lands.

 

Og 10/50 regelen gjelder her og.

 

De 10 prosentene som drikker mest, står for omtrent halvparten av det totale forbruket.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Savner et asbestparti og et tobakksparti også.

 

Da røykeloven kom, som de aller fleste av oss nå mener var viktig og riktig, var det noen som i fullt alvor snakket om å starte et røykeparti som skulle avskaffe røykeloven og sette ned tobaksprisene. Vi kan le av det nå, men de mente alvor.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tror jeg og, hadde nok blitt fest og jubel og konsumet hadde gått i taket en stund. Så hadde nok tallet synket over tid om man skal se til relaterte saker.

 

Noe man ser med stater i USA som legaliserer cannabis. Forbruket går opp ei lita beite, så faller det faktisk etterpå.

Når det ikke er ulovlig er det ikke så spennende antar jeg.

 

I USA ser man en 8-9% mindre ungdom som prøver cannabis etter det ble legalisert. Nå er jo alkohol lovlig i Norge, om du har råd til det.

 

Danmark har en helt annen kultur... Der er det ikke uvanlig og ta seg "en lille en" i lunsjen på jobb. Nå sammenligner du epler og pærer. I Danmark får man nesten øl i tåteflaska. 

 

Studier i Danmark viser at veldig mange innsatte i fengsler valgte og isolere dem selv under skole årene pga de ikke ville drikke alkohol.

 

Også i jobb sammenheng, du minsker din kjangs for og bli den som må gå den dagen man må kutte en stilling om du har sosialisert og tatt noen øl med sjefen.

 

Nederland har vel blant laveste cannabis bruken i Europa. Selv om de er ganske tolerante. Og ligger nesten 20% under Europa gjennomsnittet. Uten banale avgifter, forbud og stigmatisering. Men med forståelse, empati og toleranse.

 

Tar du deg et glass vin til maten er dette på ingen måte destruktivt eller skadelig, gift nivået er lite. og du bør ikke straffes for dette. Akkurat som du ikke blir straffet for og dytte i deg den ene baconpølse for mye på Circle K.

 

Nå er jeg heldig og ikke drikker mer en et par enheter alkohol i året. Men jeg snuser, men er ikke intressert og bli melket pga det. Så da ordner vi snus fra Sverige eller Danmark. Og gir penger til en turban som kanskje bruker disse pengene på ikke så alrighte ting.

 

Hadde da vært konge om Norge kunne fått vanlig mva på dette. Jeg er ikke ute etter og svindle Norge. Jeg er bare interessert i og betale en fair pris. Så klart går jeg over bekken for og hente vann, om koster halvparten/ 1/3 del på andre siden.

 

Men hvor mange dør som følge av alkohol politikken? Det har ingen tall på. Om man tar med selvmord pga økonomisk ruin pga man har et drikke problem osv.

 

Så sånn rent på papiret. Vinner Norge lett. Fordi det er så si umulig og stipulere de andre samfunns skader en slik politikk driver frem. Som selvmord pga økonomi etc, det går jo ikke under en alkohol relatert dødsfall. Selv om det var grunn til økonomien var dundass. Men hva er prisen for litt frihet verd? I Danmark kan du ta deg en øl i parken uten og bli bøtelagt.

 

De to gjengene som knivstakk hverandre i slosskamp over noe penger når det gjelder alkohol på svartemarkedet. Kommer de på norsk alkohol statistikk? 

 

Og vi ser variasjoner så mye, i Spydeberg drikker man i gjennomsnitt 3.5liter ren sprit i løpet av et år. I Strand drikker man gjennomsnitt 5.4 liter. Det er en enorm variasjon. Selv her til lands.

 

Og 10/50 regelen gjelder her og.

 

De 10 prosentene som drikker mest, står for omtrent halvparten av det totale forbruket.

 

Hvorfor i all verden skulle Norge bli noe bedre enn Danmark? Når man snakker om alkohol snakkes det mye om fylla, men det snakkes alt for lite om de helsemessige skadene alkoholmisbruk fører med seg. ALKOHOL er giftig. Ja, kanskje folk hadde spredd misbruket mer og istedenfor å drikke 10 pils på lørdag og være edru resten av uka ville vi sett folk drikke 3-4 pils hver dag og kanskje 6 i helgene, uka rundt. DET er farligere. Leveren trenger restitusjon. Er man kun full på lørdag og edru resten av uka har leveren mer enn god nok tid på seg til å kvitte seg med belastningene fra fyllekalasset. Drikker man hver dag blir belastningen på leveren permanent og den blir på sikt fet og har potensale til farlig og dødelig leversvikt. Har man utviklet skrimplever er det for sent. Dette burde vært alment velkjente fakta.

 

Du sier at man ikke hat tall på hvor m,ange som dør av alkoholpolitikken? JO DET HAR MAN! 10 ganger så mange dødsfall pga. alkohol i Danmark som i Norge. Hvor mange flere bevis trenger du?

 

Sammenligningen med cannabis er tåpelig - og forøvrig en annen diskusjon. Cannabis fører ikke til de samme alvorlige helseskadene som alkohol gjør. Dessuten, de landene du nevner har regulert cannabissalget. Det er ikke slik at det selges billig hasj overalt 24 timer i døgnet. Det er regulert, slik alkohol er regulert hos oss. Nei, jeg tror ikke på forbud. Forbudstiden har vi hatt i Norge og i USA, og det var en flopp. Men reguleringen av alkoholsalget i Norge har vært en suksess og ført til at vi har langt færre alkoholikere enn de fleste land vi kan sammenligne oss med og langt færre som har død av alkoholskader. Politikken vår har reddet liv.

 

Forøvrig gjøres det for lite med psykisk helse i Norge og det bør være en viktigere prioritering enn at det skal bli billigere å misbruke alkohol. Jeg har til gode å se et eneste godt argument fra din side om å tillate full fri flyt av billig alkohol i samfunnet vårt.

 

Ingen som sier at man ikke skal ta et glass vin til maten. Det er helt greit det og det koster ikke skjorta. Men det koster selvsagt skjorta å MISBRUKE alkohol og det bør det gjøre. Det får folk til å tenke seg om to ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da røykeloven, som de aller fleste av oss nå mener var viktig og riktig var det noen som i fullt alvor snakket om å starte et røykeparti som skulle avskaffe røykeloven og sette ned tobaksprisene. Vi kan le av det nå, men de mente alvor.

 

Vel i min folkeskoletid en gang i den mørke middelalderen (på 1970-tallet) innførte mden nye og duggfriske distrikslegen i bygden røykfri distrikslegebolig inkl røykfritt venteværelse - og helt ut til porten også - begrunnet i at han også hadde babyer som pasienter. Da var det folk i bygden som i fullt alvor snakket om å trekke ham for retten: Babyer måtte da lære å tåle litt røyk og TENK å forlange at  syke pasienter med svakeog surklende lunger skulle forlate venterommets varme og gå ut i vinterkulde, snø, sludd, regn og vind for å dampe en dose Tidemans Karva blad eller revefor (Asbjørnsens røyketobakk)! For ikke å snakke om da den nye bestyrinnen på sykehjemmet - under 30 år - forlagte at kokken der - gammel skipskokk - skulle la snadden forbli utenfor “byssen” når han lagde bakte brød eller lagde kjøttkaker og fiskepuddinger til pasientene

 

Det var dengang også ungdom som stort sett gikk foran - og det samme ser vi med alkoholen i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden dødstallene tydeligvis ikke imponerer et par stykker her, så er det jo greit å nevne alle som skader seg i fylla, ødelegger masse verdier i fylla, bøtelagt for å oppføre seg som en idiot i fylla, folk som er slått ned random av folk i fylla, kjører i fylla, banker opp samboer/kone i fylla osv.

Jeg jobbet med 2 stykker som møtte på hver sin random smukkas uten å løfte en finger selv, han ene fikk et stygt slag i bakhodet i Storgata her uprovosert, helga etter får neste mann et slag i ansiktet som kostet rundt 26000 bare i tenner.

Så minn meg på igjen hvorfor Norge trenger bedre tilgang og lavere priser på alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden dødstallene tydeligvis ikke imponerer et par stykker her, så er det jo greit å nevne alle som skader seg i fylla, ødelegger masse verdier i fylla, bøtelagt for å oppføre seg som en idiot i fylla, folk som er slått ned random av folk i fylla, kjører i fylla, banker opp samboer/kone i fylla osv....

 

 

Hvor lenge skal det vare 

før endelig det skjer

at Norges største fare

hvert folkets øye ser?

Og dog fra tusen grave, 

tiusen brutte hjem 

i nordmanns-slektens hage

den daglig griner frem! 

 

Og fåfengt nordmenn trygger

sin stammes ætt og tarv

når vinen bor og bygger

i folkets rot og marv, 

og fåfengt vi forteller

den norske ætt er fri

når hundretusen treller 

i rusens slaveri! 

 

Hvem som skrev dette? Det gjetter du knapt.... 

Lenke til kommentar

Siden dødstallene tydeligvis ikke imponerer et par stykker her, så er det jo greit å nevne alle som skader seg i fylla, ødelegger masse verdier i fylla, bøtelagt for å oppføre seg som en idiot i fylla, folk som er slått ned random av folk i fylla, kjører i fylla, banker opp samboer/kone i fylla osv.

 

Jeg jobbet med 2 stykker som møtte på hver sin random smukkas uten å løfte en finger selv, han ene fikk et stygt slag i bakhodet i Storgata her uprovosert, helga etter får neste mann et slag i ansiktet som kostet rundt 26000 bare i tenner.

 

Så minn meg på igjen hvorfor Norge trenger bedre tilgang og lavere priser på alkohol.

Imponerer meg ikke for det er som forventet, har jobbet i Danmark. Og jobber med Dansker. Så vet akkurat hvordan de er. Samt vi har hatt mange firma fester. Der man også ser hvordan dem er.

 

Livet går rundt alkohol der, man skal ha alkohol til enhver anledning og ikke spesielle anledninger.

 

Men 4000 døde på en befolkning 5mill+ er høyt, men ikke skummelt høyt. Vi ser jo også på forventet levealder at vi Nordmenn har over 4 år forventet levetid mer. Noe er nok kosthold og, mye fett og kjøtt i Danmark. Men tipper alkoholen er den største faktoren

 

Sier ikke Dansk kultur er noe jeg vil ha Norge. Men vi drakk da ikke så mye som Danskene selv da alkoholen ikke var banalt priset. Så hvorfor du antar vi automatisk blir dansker fordi alkohol prisen går ned skjønner jeg ikke.

 

Mener ikke at den skal bli så billig som enkelte land, der det er billigere en brus. Det sier seg selv ikke er bra. Men og ha et prisnivå der de fattige kan få kjøpt det uten at det ikke blir kjøtt og spise den uka fordi man tok valget om og handle alkohol.

 

Feks Thailand så kan man kjøpe 0.6 med øl til en 15-16 kr i dag. 0.5 med brennvin koster 50 lappen. Så der drikker folk ofte brennvin i stede såklart. Siden det blir veldig dyrt med øl.

 

Har ingenting imot at konsentrert alkohol som brennvin koster noe mer per enhet alkohol. Da disse er mer skadelig. Og det er urettferdig og straffe 90% av befolkningen fordi 10% ikke kan styre seg.

 

Da får man eller finne en alternativ måte og straffe de 10% på, vi har data systemer i dag og et monopol. Veldig enkelt og gjennomføre.

Når man har handlet over en viss mengde den måneden så går skattenivået opp.

Lenke til kommentar

I USA ser man en 8-9% mindre ungdom som prøver cannabis etter det ble legalisert. Nå er jo alkohol lovlig i Norge, om du har råd til det.

Litt off-topic men i Norge er andelen ungdom som har prøvd cannabis 6,5%, og berre 2% som røyker oftare enn ein gong i måneden.

 

Den norske ruspolitikken gjer eit eller anna rett då misbruket av både lovlege og ulovlege rusmiddel er relativt lavt samanlikna med andre land som det er naturleg å samanlikne oss med.

Lenke til kommentar

a) Nå er jeg heldig og ikke drikker mer en et par enheter alkohol i året. b) Men jeg snuser, men er ikke intressert og bli melket pga det. c) Så da ordner vi snus fra Sverige eller Danmark. Og gir penger til en turban som kanskje bruker disse pengene på ikke så alrighte ting.

 

a) Man er ikke "heldig" ved slik atferd, man har hjernen noenlunde tilkoblet ved slik atferd - og det er noe totalt annet enn "heldig"! 

b) Ingen - absolutt ingen - blir "melket" for sine laster mht verken alkohol eller nikotin i Norge - de betaler grov underpris og ville ikke blitt melket ved firedoblinga v prisen heller, men da i hvert fall noenlunde gjøre opp for sitt eget skadeverk. Men det er man selvfølgelig ikke "interessert i", for det ville jo kreve atferdsendring eller økonomisk utlegg. 

c) Og nettopp derfor bør kvoten ved innførsel settes til 0 cl alkohol og 0 gram nikotin, med skarp kontroll og sviende bøter og gjerne inndragelse av pass for den som gjør seg til kjeltring og smugler for å løpe unna sine forplitelser som skadevolder. Gjør gjerne som Singapore i dag - ta alkosjekk når flyet fra "Syden" (og andre utenlandsfly) lander og bøtlegg for smugling alle som ikke blåser irrgrønt når flyet står på norsk jord. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...