Gå til innhold

Vi fikk bare halvparten av oppgitt ladehastighet på Nissan Leaf – nå må alle hurtigladerne oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke veldig fremtidsrettet å levere biler med en hurtigladestandard som kanskje har dødd ut i Europa om 5 år. Jo tidligere man bytter, jo mindre smertefullt blir det for kundene.

 

Det gir ikke veldig mye mening å ha V2G. Da har man slitasje på batteriet, noe som kan redusere levetiden på bilen. Og det bare for å spare noen kroner på strøm.

Det gir veldig mye mening å ha V2G. En kunne brukt bilparken til å balansere ut den ustabile strømmen fra sol og vind f.eks. Men det går jo rett i Musk sine grandiose visjoner. Med V2G kunne en hatt sin egen UPS ved strømutfall. f.eks. Alt med V2G går jo rett i strupen på en del av Musk sine snevre visjoner. Så selv om Tesla sliter med kjemien i batteriene og V2G så kan det jo hende at andre velger annerledes. Tenk den dagen vi har faststoffbatterier og V2G! Da trenger vi jo ikke Tesla sine batteribanker for heen.

 

Her er det Nissan som er visjonære og Musk som er p bærtur.

Lenke til kommentar

Det gir veldig mye mening å ha V2G. En kunne brukt bilparken til å balansere ut den ustabile strømmen fra sol og vind f.eks. Men det går jo rett i Musk sine grandiose visjoner. Med V2G kunne en hatt sin egen UPS ved strømutfall. f.eks. Alt med V2G går jo rett i strupen på en del av Musk sine snevre visjoner. Så selv om Tesla sliter med kjemien i batteriene og V2G så kan det jo hende at andre velger annerledes. Tenk den dagen vi har faststoffbatterier og V2G! Da trenger vi jo ikke Tesla sine batteribanker for heen.

 

Her er det Nissan som er visjonære og Musk som er p bærtur.

Greit, du får mene det. Så kan vi se på hvordan folk stemmer med lommebøkene. Nissan var på førsteplass i fjor, hittil i år er de på tredjeplass, og så er de på kanskje femteplass neste år?
Lenke til kommentar

Ved forbrukstopper stopper man ladingen, inntil annet forbruk faller igjen.

Problemet med denne tankegangen er at nettet er ikke lagt opp for 4kvadrantdrift.

I.e. du kan ikke mate inn spenning fra hvor som helst i nettet uten å være inne loopen av kraftprodusenter.

 

Enkelt eksempel:

Espen Elektriker skal koble i hovedtavla på et borettslag.

Espen vil ikke utsette seg for berøringsfare, så han slår av effektbryteren i innmatingspunktet.

Han låser effektbryteren, slik at Vilde Vaktmester ikke får til å slå den på igjen fordi lyset er borte.

Men så kommer Didrik Drapsmann hjem, med elbilen sin. Didrik ser at stua er mørk, men Didrik vet råd, han har batteri på hjul.

Didrik kobler batteriet sitt til ladepunktet, setter spenning på hele borettslaget igjen, og tar livet av Espen elektriker.

 

Infrastrukturen er ikke lagt opp til at hvem som helst fritt skal få mate spenning inn på nettet. Det er livsfarlig.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Problemet med denne tankegangen er at nettet er ikke lagt opp for 4kvadrantdrift.

I.e. du kan ikke mate inn spenning fra hvor som helst i nettet uten å være inne loopen av kraftprodusenter.

 

Enkelt eksempel:

Espen Elektriker skal koble i hovedtavla på et borettslag.

Espen vil ikke utsette seg for berøringsfare, så han slår av effektbryteren i innmatingspunktet.

Han låser effektbryteren, slik at Vilde Vaktmester ikke får til å slå den på igjen fordi lyset er borte.

Men så kommer Didrik Drapsmann hjem, med elbilen sin. Didrik ser at stua er mørk, men Didrik vet råd, han har batteri på hjul.

Didrik kobler batteriet sitt til ladepunktet, setter spenning på hele borettslaget igjen, og tar livet av Espen elektriker.

 

Infrastrukturen er ikke lagt opp til at hvem som helst fritt skal få mate spenning inn på nettet. Det er livsfarlig.

 

En tullete problemstilling som er løst for lenge siden da vi har hatt nødagregat og UPS backuper på bygninger i flere tiår nå. Skal du ha et slikt system må det iverksettes tiltak slik strøm ikke blir ført tilbake til en eventuell hovedtavle. De fleste boretslag jeg har vært innom har allerede dedikerte brytere/sikringer for hver boenhet i hovedtavlen. 

Lenke til kommentar

En tullete problemstilling som er løst for lenge siden da vi har hatt nødagregat og UPS backuper på bygninger i flere tiår nå. Skal du ha et slikt system må det iverksettes tiltak slik strøm ikke blir ført tilbake til en eventuell hovedtavle. De fleste boretslag jeg har vært innom har allerede dedikerte brytere/sikringer for hver boenhet i hovedtavlen.

UPSer som inngår i den faste installasjonen er installert ihht. Norm som elektriker er kjent med. Det omfatter blandt annet krav til merking og dokumentasjon, som gjør at sakkyndig personell til enhver tid vet om alle innmatingspunkt til tavla de jobber i.

UPS som ikke inngår i fast installasjon, skal heller ikke forsyne fast installasjon.

Dette er en helt reell problemstilling som uten et grann overdrivelse er LIVSFARLIG for personell som skal jobbe på fast elektrisk installasjon.

Jeg syns det er veldig upassende av deg å kimse av problemstillingen.

Jeg syns du heller bør sette deg inn i problemstillingen, ettersom du tilsynelatende er interessert i tema.

 

Du må også ha i bakhodet at elektriker har både rett og PLIKT til å nekte å jobbe før han har risikovurdert oppdraget.

Det blit dyrt for deg når han nekter å signere risikovurderinga si, før alle inmatingspunkt er frakoblet og låst.

Dersom innstallasjonen har flere udokumenterte innmatingspunkt, så medfører det i praksis at elektriker må finkjemme hele installasjonen, før han kan begynne å jobbe i tavla.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

UPSer som inngår i den faste installasjonen er installert ihht. Norm som elektriker er kjent med. Det omfatter blandt annet krav til merking og dokumentasjon, som gjør at sakkyndig personell til enhver tid vet om alle innmatingspunkt til tavla de jobber i.

UPS som ikke inngår i fast installasjon, skal heller ikke forsyne fast installasjon.

Dette er en helt reell problemstilling som uten et grann overdrivelse er LIVSFARLIG for personell som skal jobbe på fast elektrisk installasjon.

Jeg syns det er veldig upassende av deg å kimse av problemstillingen.

Jeg syns du heller bør sette deg inn i problemstillingen, ettersom du tilsynelatende er interessert i tema.

 

Du må også ha i bakhodet at elektriker har både rett og PLIKT til å nekte å jobbe før han har risikovurdert oppdraget.

Det blit dyrt for deg når han nekter å signere risikovurderinga si, før alle inmatingspunkt er frakoblet og låst.

Dersom innstallasjonen har flere udokumenterte innmatingspunkt, så medfører det i praksis at elektriker må finkjemme hele installasjonen, før han kan begynne å jobbe i tavla.

 

 

Nå er jeg tilfeldigvis elektriker selv. Tror du at dersom en legger opp en dedikert ladestasjon som støtter V2G at denne ikke vil inngå i den faste installasjonen samt trigger de samme kravene som en hvilken som helst annen fast installasjon som kan føre strøm tilbake i anlegget? Jeg ser ikke hvilken forskjell en V2G stasjon skal ha fra dagens allerede eksisterende UPS og Agregat systemer.

 

edit: det kan forøvri virke som du har missforstått hvordan V2G fungerer, du må ha en dedikert ladestasjon med kommunikasjon til og fra bilen, du kan ikke bare koble bilen til en tilfeldig stikk kontakt og føre strømmen tilbake i anlegget gjennom denne.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg tilfeldigvis elektriker selv. Tror du at dersom en legger opp en dedikert ladestasjon som støtter V2G at denne ikke vil inngå i den faste installasjonen samt trigger de samme kravene som en hvilken som helst annen fast installasjon som kan føre strøm tilbake i anlegget? Jeg ser ikke hvilken forskjell en V2G stasjon skal ha fra dagens allerede eksisterende UPS og Agregat systemer.

 

edit: det kan forøvri virke som du har missforstått hvordan V2G fungerer, du må ha en dedikert ladestasjon med kommunikasjon til og fra bilen, du kan ikke bare koble bilen til en tilfeldig stikk kontakt og føre strømmen tilbake i anlegget gjennom denne.

 

Høyst skremmende at du kimser av problemstillingen hvis du faktisk er elektriker selv.

Da burde du, av alle, vise mye større interesse for den.

 

Forskjellen på en UPS og et borettslag med 15 elbiler, er at en UPS fins det om regel bare 1 eller 2 av pr. anlegg, og den dekker bare et fåtall av de mest kritiske kursene. Disse mest kritiske kursene går som regel til spesielt utstyr, der brukerne av utstyret er relativt godt informert om hva dette dreier seg om. Til vanlige folk å være.

Men et borettslag med 15 elbiler, det sånne keyboardwarriors som har sterke meninger om elbil på nettforum, og tror selv de har peiling. Som fort kan finne på å koble litt selv. Ofte tar de litt lett på dokumentasjonen.

Og vips, så har du 15 dokumenterte UPSer i borettslaget, 17 i realiteten, du får ikke lov til å koble før du har oversikt over alle disse,

og hvis halvparten av de 15 som er dokumentert engang er hjemme så du får snakket med dem, så er du heldig!

 

Lykke til som elektriker! Jeg er elkraftingeniør, så jeg har folk til slikt :)

Lenke til kommentar

Høyst skremmende at du kimser av problemstillingen hvis du faktisk er elektriker selv.

Da burde du, av alle, vise mye større interesse for den.

 

Forskjellen på en UPS og et borettslag med 15 elbiler, er at en UPS fins det om regel bare 1 eller 2 av pr. anlegg, og den dekker bare et fåtall av de mest kritiske kursene. Disse mest kritiske kursene går som regel til spesielt utstyr, der brukerne av utstyret er relativt godt informert om hva dette dreier seg om. Til vanlige folk å være.

Men et borettslag med 15 elbiler, det sånne keyboardwarriors som har sterke meninger om elbil på nettforum, og tror selv de har peiling. Som fort kan finne på å koble litt selv. Ofte tar de litt lett på dokumentasjonen.

Og vips, så har du 15 dokumenterte UPSer i borettslaget, 17 i realiteten, du får ikke lov til å koble før du har oversikt over alle disse,

og hvis halvparten av de 15 som er dokumentert engang er hjemme så du får snakket med dem, så er du heldig!

 

Lykke til som elektriker! Jeg er elkraftingeniør, så jeg har folk til slikt :)

 

 

Jeg kimser ikke av problemstillingen, jeg skjønner bare ikke hva forskjellen er fra et hvilket som helst annet system som mater strøm tilbake i anlegget. At en hobby elektriker velger å gjøre noe slikt selv er et like stort problem på et UPS anlegg og et aggregat anlegg som et V2G anlegg. Som sagt, du må ha en dedikert V2G stasjon, og en slik stasjon vil kreve samme mengde dokumentasjon som ett UPS eller aggregat anlegg som blir ført tilbake i anlegget, det er bokstaveligtalt ingen praktisk forskjell for elektrikeren som skal gjøre jobben.

 

edit: Forøvrig så er det jo vel og bra at du er elkraftingeniør og har elektrikere under deg som du virker til å ville poengtere. Selv er jeg automasjons ingeniør med en god del års praktisk erfaring som elektriker på skip hvor vi har flust av slike systemer som fører strøm tilbake til tavlefordelingene ombord :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det gitt økonomisk mening for Nissan å tilby ombygging av eksisterende biler til CCS? La oss si for 10 000 kr?

 

Eventuelt, hadde det gått an for en 3.part å tilby en adapter fra Chademo (bil) til CCS (hurtiglader) for la oss si 5000 kr?

sp1: Ja jeg vil si at det hadde vært en fint tilbud å bygge om bilene til CCS. Men tipper det ikke kommer. Chademo ladere er jo godt utbygget nå, om dette skulle endre seg så kan det bli mer aktuelt.

sp2: Vit ikke om det er mulig eller hvor dyrt eller stor en slik adapter ville være. Har en mistanke om at det blir for stort og dyrt til at det er noe mange vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Jeg har liten tro på V2G i praksis nettopp på grunn av at tilbakemating krever mye mer enn bare mating av et underliggende anlegg. Samme med solceller. Det blir mildt sagt utfordrende om hver husstand skulle bli kraftleverandør ut på nettet også. Men å mate underliggende nett burde være grei skuring, akkurat som UPS og nødgeneratorer.

 

UPS og nødgeneratorer har jo som formål å gi strøm når nettspenningen forsvinner. Formålet med disse er ikke lastutjevning. En elbil bør ha motsatt formål. Lastutjevningen bør skje ved å justere lasten fra null til maks, men aldri tilbakemating. Grunnen til at en elbil ikke bør brukes til nødstrøm er at bilen ofte ikke er hjemme når det er behov for den. Da faller hele poenget bort. Ingen kjøper en UPS som med høy sannsynlighet ikke er tilstede når det er behov for den.

 

Trenger man nødstrøm hjemme så bør det gjøres med UPS og den bør kun dekke ting som elektronikk, belysning og eventuelt kjøleskap/fryser om strømmen forsvinner lenge. VVB bør kunne fungere som varmelager (bare koble på en vann/luft-varmeveksler). I sydligere strøk kan de ha en tilsvarende "isvannbereder" som "UPS" for kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kimser ikke av problemstillingen, jeg skjønner bare ikke hva forskjellen er fra et hvilket som helst annet system som mater strøm tilbake i anlegget. At en hobby elektriker velger å gjøre noe slikt selv er et like stort problem på et UPS anlegg og et aggregat anlegg som et V2G anlegg. Som sagt, du må ha en dedikert V2G stasjon, og en slik stasjon vil kreve samme mengde dokumentasjon som ett UPS eller aggregat anlegg som blir ført tilbake i anlegget, det er bokstaveligtalt ingen praktisk forskjell for elektrikeren som skal gjøre jobben.

 

edit: Forøvrig så er det jo vel og bra at du er elkraftingeniør og har elektrikere under deg som du virker til å ville poengtere. Selv er jeg automasjons ingeniør med en god del års praktisk erfaring som elektriker på skip hvor vi har flust av slike systemer som fører strøm tilbake til tavlefordelingene ombord :)

 

Hvis du skal ha et felles tilknytningspunkt for alle elbilene i et borettslag, så har du neste problem igjen og det er tariffapparat.

Hver beboer har hvert sitt tariffapparat, vanligvis. Hvordan vil du løse det, hvis 15 biler skal ha et felles tilknytningspunkt?

 

Det er ingen enkel løsning her.

Jeg sier ikke at det er umulig, jeg sier at eksisterende infrastruktur er ikke klar i det heletatt, og derfor er det veldig utopisk å snakke om elbilen som en buffer i strømnettet, i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Jeg har liten tro på V2G i praksis nettopp på grunn av at tilbakemating krever mye mer enn bare mating av et underliggende anlegg. Samme med solceller. Det blir mildt sagt utfordrende om hver husstand skulle bli kraftleverandør ut på nettet også. Men å mate underliggende nett burde være grei skuring, akkurat som UPS og nødgeneratorer.

 

UPS og nødgeneratorer har jo som formål å gi strøm når nettspenningen forsvinner. Formålet med disse er ikke lastutjevning. En elbil bør ha motsatt formål. Lastutjevningen bør skje ved å justere lasten fra null til maks, men aldri tilbakemating. Grunnen til at en elbil ikke bør brukes til nødstrøm er at bilen ofte ikke er hjemme når det er behov for den. Da faller hele poenget bort. Ingen kjøper en UPS som med høy sannsynlighet ikke er tilstede når det er behov for den.

 

Trenger man nødstrøm hjemme så bør det gjøres med UPS og den bør kun dekke ting som elektronikk, belysning og eventuelt kjøleskap/fryser om strømmen forsvinner lenge. VVB bør kunne fungere som varmelager (bare koble på en vann/luft-varmeveksler). I sydligere strøk kan de ha en tilsvarende "isvannbereder" som "UPS" for kjøling.

 

For en gangs skyld er vi enige.

Lenke til kommentar

For en gangs skyld er vi enige.

Hehe, du skulle bare visst hvor mye av det du skriver jeg ikke har noe å si i mot på. :) En hel del om Musk, Teslas påstander, spesifikasjoner, Apple-lignende arroganse og ting Tesla-folk ikke prater så høyt om.. som blant annet amerikansk kvalitetsnivå, servicekostnader m.m.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha et felles tilknytningspunkt for alle elbilene i et borettslag, så har du neste problem igjen og det er tariffapparat.

Hver beboer har hvert sitt tariffapparat, vanligvis. Hvordan vil du løse det, hvis 15 biler skal ha et felles tilknytningspunkt?

 

Det er ingen enkel løsning her.

Jeg sier ikke at det er umulig, jeg sier at eksisterende infrastruktur er ikke klar i det heletatt, og derfor er det veldig utopisk å snakke om elbilen som en buffer i strømnettet, i nær fremtid.

Felles ladeanlegg måles som regel med undermålere i hver ladeboks + ID-brikke for identifikasjon. Borettslaget tar strømregninga , legger på et egenvalgt påslag og viderefakturerer brukerne. Ulempen med sånne anlegg er at pris-incentivet til å flytte forbruket fra ettermiddag til natt ikke føres videre til brukerne. Har man sysakene i orden for tilbakemating så er det ikke noe i veien for at han med mye på batteriet overfører til han med lite på batteriet via et sånt anlegg. Det sagt, så er jeg mer tilhenger av V2V med en type 2 kabel med to hunnplugger. Det er utrolig mye enklere rent teknisk og ikke minst, det kan brukes omtrent som en bensinhevert, selv langt utafor allfarvei. Mye bedre å ringe naboen for litt vennelading i stedet for å måtte ringe bilberging for å få bilen fraktet til en ladestasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...