Gå til innhold

Vi fikk bare halvparten av oppgitt ladehastighet på Nissan Leaf – nå må alle hurtigladerne oppdateres


Anbefalte innlegg

Hvis du skal ha et felles tilknytningspunkt for alle elbilene i et borettslag, så har du neste problem igjen og det er tariffapparat.

Hver beboer har hvert sitt tariffapparat, vanligvis. Hvordan vil du løse det, hvis 15 biler skal ha et felles tilknytningspunkt?

 

Det er ingen enkel løsning her.

Jeg sier ikke at det er umulig, jeg sier at eksisterende infrastruktur er ikke klar i det heletatt, og derfor er det veldig utopisk å snakke om elbilen som en buffer i strømnettet, i nær fremtid.

 

Dersom du skal montere alt dette i hovedtavlen til et stort borettslag eller sameie må en eventuelt se på løsninger med å ha separate strøm målere for hver boenhet plassert i samme tavle i bakkant av bryter/sikring til hver separate boenhet, så er sliktsatt problemet løst. Men klart du setter jo opp premiser for en så vanskelig situasjon som du klarer å konstruere her :) . Det var i utgangspunktet ikke i store borettslag jeg tenkte på med det første.

 

Edit: Det er vel heller ikke noe problem å ha AMS målerene til hver boenhet i hovedtavler heller nå ettersom disse ikke nødvendigvis trenger å være tilgjengelig for forbrukerene lenger da de melder automatisk til strømselskapene. Selvfølgelig på det premisset at det er fysisk mulig i forhold til plass.

 

Når det kommer til mindre sameier med eget inntak for hver boenhet og eneboliger fins det allerede løsninger for dette ved at dagens AMS målere er i stand til å måle både hvor mye strøm som går inn og ut av boligen. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal montere alt dette i hovedtavlen til et stort borettslag eller sameie må en eventuelt se på løsninger med å ha separate strøm målere for hver boenhet plassert i samme tavle i bakkant av bryter/sikring til hver separate boenhet, så er sliktsatt problemet løst. Men klart du setter jo opp premiser for en så vanskelig situasjon som du klarer å konstruere her :) . Det var i utgangspunktet ikke i store borettslag jeg tenkte på med det første.

 

Edit: Det er vel heller ikke noe problem å ha AMS målerene til hver boenhet i hovedtavler heller nå ettersom disse ikke nødvendigvis trenger å være tilgjengelig for forbrukerene lenger da de melder automatisk til strømselskapene. Selvfølgelig på det premisset at det er fysisk mulig i forhold til plass.

 

Når det kommer til mindre sameier med eget inntak for hver boenhet og eneboliger fins det allerede løsninger for dette ved at dagens AMS målere er i stand til å måle både hvor mye strøm som går inn og ut av boligen. 

 

Dersom man skal snakke om en generell løsning, så må man også dekke vanskelige tilfeller.

I en enkeltbolig er det selvsagt mye enklere, men da har man egenlig bare gjort halve jobben også, med tanke på å selge inn elbilen, som en buffer i strømnettet.

Elbilistene selv snakker jo om dette som at det var en løsning rett rundt svingen.

Det er ikke rett rundt svingen.

Det er kanskje om 5 år, for de heldige som har en enkel og gunstig installasjon.

For de uheldige, der borettslaget allerede har investert i ladeanlegg som ikke er egnet for tilbakeføring av effekt?

Der vil ikke tilbakemating bli en realitet, før eksisterende ladeanlegg skal totalrenoveres. da går det fort 20-30 år, er jeg redd.

 

AMS i hovedtavle er helt greit, men det er en løsning som stort sett er forbeholdt nybygg, og bygg som tilfeldigvis allerede er prosjektert slik. Å begynne å flytte på den i ettertid er som regel en svært omfattende affære, da tariffapparatene krever mye plass, og nettselskapene har veldig sterke meninger, dessverre med hjemmel i paragrafheimen, om utforming til skapet der måleren skal stå. Lett å plassere i et nybygg, mye værre å flytte på i ettertid.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Der vil ikke tilbakemating bli en realitet, før eksisterende ladeanlegg skal totalrenoveres. da går det fort 20-30 år, er jeg redd.

Jeg er mer redd for at kostbare ladeanlegg blir totalrenovert etter så lite som 5-10 år fordi de er teknisk utdaterte og underdimensjonerte.

 

En leverandør av ladeanlegg fortalte meg at de nylig hadde totalrenovert et anlegg om bare var 2 år gammelt, fordi det viste seg å være underdimensjonert. Det skal sies at anlegget var i 40-50 minutter pendleravstand til Oslo og i et penere strøk, stappfullt av Teslaer. Brukerne hadde opplevd at anlegget ikke klarte å lade alle bilene enkelte vinternetter. Jeg husker ikke tallene, men mener å huske det var et ganske så kapabelt anlegg som ble kastet ut til fordel for noe ennå kraftigere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer redd for at kostbare ladeanlegg blir totalrenovert etter så lite som 5-10 år fordi de er teknisk utdaterte og underdimensjonerte.

 

En leverandør av ladeanlegg fortalte meg at de nylig hadde totalrenovert et anlegg om bare var 2 år gammelt, fordi det viste seg å være underdimensjonert. Det skal sies at anlegget var i 40-50 minutter pendleravstand til Oslo og i et penere strøk, stappfullt av Teslaer. Brukerne hadde opplevd at anlegget ikke klarte å lade alle bilene enkelte vinternetter. Jeg husker ikke tallene, men mener å huske det var et ganske så kapabelt anlegg som ble kastet ut til fordel for noe ennå kraftigere.

Det er reklamasjonssaker, da er anlegget ikke dimensjonert for forutsatt bruk, og ei heller med normpålagt reservekapasitet.

Synd at det har skjedd, men jeg tror det er unntakstilfeller. Så dårlig står det ikke til i bransjen vår, at dette er normalen.

Lenke til kommentar

Greit, du får mene det. Så kan vi se på hvordan folk stemmer med lommebøkene. Nissan var på førsteplass i fjor, hittil i år er de på tredjeplass, og så er de på kanskje femteplass neste år?

Dette handler ikke om å stemme med lommebøker, meen om å kjøpe det som faktisk finns. Nissan har tabbet seg ut ved å ikke gå i partnerskap med Ionity. ChaDeMo ligger jo lysår fremfor CCS i funksjonalitet, dessverre ønsker ikke Europa V2G da det vil true strømbaroner direkte.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om å stemme med lommebøker, meen om å kjøpe det som faktisk finns. Nissan har tabbet seg ut ved å ikke gå i partnerskap med Ionity. ChaDeMo ligger jo lysår fremfor CCS i funksjonalitet, dessverre ønsker ikke Europa V2G da det vil true strømbaroner direkte.

Og hva er da riktig å gjøre av Nissan? Å kjempe alene mot strømmen, eller innse at slaget er tapt, og levere det kundene ønsker?

Lenke til kommentar

Dersom man skal snakke om en generell løsning, så må man også dekke vanskelige tilfeller.

I en enkeltbolig er det selvsagt mye enklere, men da har man egenlig bare gjort halve jobben også, med tanke på å selge inn elbilen, som en buffer i strømnettet.

Elbilistene selv snakker jo om dette som at det var en løsning rett rundt svingen.

Det er ikke rett rundt svingen.

Det er kanskje om 5 år, for de heldige som har en enkel og gunstig installasjon.

For de uheldige, der borettslaget allerede har investert i ladeanlegg som ikke er egnet for tilbakeføring av effekt?

Der vil ikke tilbakemating bli en realitet, før eksisterende ladeanlegg skal totalrenoveres. da går det fort 20-30 år, er jeg redd.

 

AMS i hovedtavle er helt greit, men det er en løsning som stort sett er forbeholdt nybygg, og bygg som tilfeldigvis allerede er prosjektert slik. Å begynne å flytte på den i ettertid er som regel en svært omfattende affære, da tariffapparatene krever mye plass, og nettselskapene har veldig sterke meninger, dessverre med hjemmel i paragrafheimen, om utforming til skapet der måleren skal stå. Lett å plassere i et nybygg, mye værre å flytte på i ettertid.

 

Ettersom det er totalt en eneste nybil du får kjøpt i dag som støtter denne teknologien vil nok ikke V2G være like rundt svingen nei, det tror jeg ikke at noen tror, elbilist eller ikke, dette kan vi nok takke CCS for. Når en ser at det mest sansynlig vil ta CCS 6 år før det får støtte for det er det tvilsomt at det vil bli noe dagligdags de neste 10 årene. Jeg ser på V2G som noe med enormt potensiale som dessverre ble stoppet i sporet grunnet innføringen av CCS standarden i Europa.

 

Ellers sier jeg ikke det vil være å bare rulle ut dette til alle borettslag i norge uten problemer, selv normal elbil lading er store utfordringer med i svært mange borettslag, så i starten når vi vil få en V2G løsning tilbydt vil det nok i første omgang først bli bygd ut i eneboliger og mindre sameier.

Lenke til kommentar

Det er reklamasjonssaker, da er anlegget ikke dimensjonert for forutsatt bruk, og ei heller med normpålagt reservekapasitet.

Synd at det har skjedd, men jeg tror det er unntakstilfeller. Så dårlig står det ikke til i bransjen vår, at dette er normalen.

Jeg har bare hørt så vidt om saken så jeg vet ikke hvem som tar kostnaden. Kan tenke meg at det blir en kostnadsdeling ettersom byggherre/borettslag muligens har forespeilet et annet bruk enn det det ble.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...