Gå til innhold

Feminisme - hva er problemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Selv i buddismen så er en kvinne av høyest kaste mindre verdt enn en mann av lavest kaste. 

 

Hva kan vi gjøre i VÅRT SAMFUNN? Forandre på holdningen til kvinners biologiske funksjoner, feks. For uansett hvor progressive vi tror vi er så savner jeg fortsatt å se en reklame om bind eller tamponger hvor du faktisk får se en RØD VÆSKE, hvorfor er det så fælt at den alltid må være blå?? Fordi mensen er ''ekkelt''. Begynner å bli ganske lei av at folk skal være så jævla fitter når det gjelder blødende fitter (althought det er feil å si at vi blør) når det er en stor del av prosessen av å skape liv. 

 

En teori er misunnelse, at menn føler seg så lite tilstrekkelige at de må tråkke kvinner ned, da gjerne for det menn ofte er misunnelige for; at de har en kropp som kan nære og skape ett barn. For de som ikke tror menn misunner kvinner for det; de driver faktisk å prøver å finne ut av hvordan man skal transplantere en livmor i en mann. Kommer aldri til å lykkes fordi kvinner og menn er bygd annerledes (kvinner har f.eks muskler menn ikke har for å føde).

Jeg ante ikke at budismen var basert på ett kastesystem, selv ett google søk viser at kastesystemet blir praktisert i India og den kom som et resultat av hinduismen. PS. India er ett rottehull infisert av feminsimen også.

 

Samfunnet er bygd opp av menn, og er vedlikeholdt av menn, dette takket være menns evne til å sammarbeide, for å være dønn ærlig: Menn er det viktigste kjønnet for samfunnet, derimot så er kvinner det viktigste kjønnet for vår biologi og det er vår biologi som teller mest. Samfunnet er bare en sosial konstruksjon skapt for å beskytte vår biologi.

(rød eller blå veske, snakker om "first world problems")

 

 

"kvinner har f.eks muskler menn ikke har for å føde"

Snakker du om kegel musklene?

Forøvrig forstår jeg ikke poenget ditt i forhold til diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel kanskje antyde det samme via at "menn straffes strengere enn kvinner" også(?)

Dessverre er det slik. Menn blir sett på som ukontrollerbare mennesker. En slags inkarnasjon av primaldrifter.

Men kvinner er de som behøver hjelp. Bare kvinner. Menn som klager er pyser.

 

La meg spørre:

1. Hva slags hjelp får en kvinne om hun er offer for overgrep i hjemmet?

2. Hva slags hjelp får en mann om han er offer for overgrep i hjemmet?

 

Hvorfor er ikke svaret på disse spørsmålene de samme?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg spørre:

1. Hva slags hjelp får en kvinne om hun er offer for overgrep i hjemmet?

2. Hva slags hjelp får en mann om han er offer for overgrep i hjemmet?

 

Hvorfor er ikke svaret på disse spørsmålene de samme?

 

Har ikke satt meg inn i det, men hvis det er alvorlig så fins det vel krisesenter for både kvinner og menn.

Lenke til kommentar

Er ikke vanskelig å finne bevis på at kvinner blir behandlet som mindreverdige. Menstruation huts er ett veldig godt eksempel hvor kvinner blir diskriminert bare pga faktumet at de har blitt født kvinne. Selv i buddismen så er en kvinne av høyest kaste mindre verdt enn en mann av lavest kaste. 

 

Hva kan vi gjøre i VÅRT SAMFUNN? Forandre på holdningen til kvinners biologiske funksjoner, feks. For uansett hvor progressive vi tror vi er så savner jeg fortsatt å se en reklame om bind eller tamponger hvor du faktisk får se en RØD VÆSKE, hvorfor er det så fælt at den alltid må være blå?? Fordi mensen er ''ekkelt''. Begynner å bli ganske lei av at folk skal være så jævla fitter når det gjelder blødende fitter (althought det er feil å si at vi blør) når det er en stor del av prosessen av å skape liv. 

 

En teori er misunnelse, at menn føler seg så lite tilstrekkelige at de må tråkke kvinner ned, da gjerne for det menn ofte er misunnelige for; at de har en kropp som kan nære og skape ett barn. For de som ikke tror menn misunner kvinner for det; de driver faktisk å prøver å finne ut av hvordan man skal transplantere en livmor i en mann. Kommer aldri til å lykkes fordi kvinner og menn er bygd annerledes (kvinner har f.eks muskler menn ikke har for å føde).

Fantasiboka Bibelen bind I og II og forsåvidt de fleste andre religioners tilsvarende makkverk har jo flere ting til felles, blant annet at menn er overlegen kvinner. 

 

Når vi da også vet at repetere det samme over et par tusen år, samt tradisjoner så har dessverre kvinner lite å stille med opp her.

 

Selve feminismen har jeg egentlig lite å si så mye om selv, annet en at den spriker i alle retninger fra å være en god ide som vil samle og styrke kvinner, til rabiate tullinger som omtrent ville utryddet menn hvis de fikk flertall. 

Lenke til kommentar

PS. India er ett rottehull infisert av feminsimen også.

Når man snakker om India kommer jeg til å tenke på denne videoen.

I den vestlige verden tror feministene det er "rapeculture" når noen forteller dem om at det ikke er lurt å gå alene og naken inn i en mørk bakgate. De har åpenbart ikke helt forstått hva dette handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er et godt eksempel fordi det viser at veldig mange menn sliter med holdninger som man må gå langt tilbake i tid før det var allment akseptert. Trådstarter lurer på hvorfor man trenger feminisme og hva kvinner har å kjempe for, og dette er høyst relevant.

Om dette er kilden til inspirasjon, så trenger vi også sårt "maskulinisme" i vårt samfunn også. Norske kvinner er helt ekstremt "sexistiske" på sosiale medier, til sammenligning.

 

Jeg tror dette er et sleivspark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er et godt eksempel fordi det viser at veldig mange menn sliter med holdninger som man må gå langt tilbake i tid før det var allment akseptert. Trådstarter lurer på hvorfor man trenger feminisme og hva kvinner har å kjempe for, og dette er høyst relevant.

Disse holdningen er nok jevnere fordelt mellom kjønnene enn man skulle tro. Selv om formen gjerne er forskjellig mener jeg feminisme er sammenlignbart med mannsjåvinisme (eller som noen andre sier - maskulinisme). Det handler mye om å fremheve det ene kjønns fortreffeligheter og lidelser på bekostning av det motsatte kjønn.

 

Jeg tror ikke samfunn dominert av hhv mannsjåvinisme eller feminisme er spesielt gode å leve i.

 

Har kvinner saker de bør kjempe for? Ganske mange - definitivt. Men jeg tror en skal vokte seg vel for å gå særlig lengre enn til balanse, og det er der feminisme og likestilling skiller lag. Dersom likestilling hadde vært målet til feministene - og de hadde nøyd seg med det, vil jeg tro at likestillingen hadde vært på plass ettersom de hadde fått med seg enda flere menn på løsningene.

 

Jeg kan ikke se at feministene viser vilje til å stanse ved likestilling - det er en maktkamp fremfor en likestillingskamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man snakker om India kommer jeg til å tenke på denne videoen.

I den vestlige verden tror feministene det er "rapeculture" når noen forteller dem om at det ikke er lurt å gå alene og naken inn i en mørk bakgate. De har åpenbart ikke helt forstått hva dette handler om.

Når vi snakker om voldtekt og India, i India så ble det bevist på ett punkt att ca. 60% av alle voldtektsannklagene var falske.

I India så fikk feminister igjennom att all voldtekt kun kunne gjøres av en mann, for feminister trodde att menn ville komme med falske voldtektsannklager.

Lenke til kommentar

Problemet i dag er at vi får et uproporsjonalt forhold til meninger. Den gjengse mening forsvinner blant alle de ekstreme eller skarpe som kommer frem. Ikke at det er en unnskyldning, men jeg tror de fleste både kvinner og menn kommer i det store og hele rimelig godt overens uten å hetse hverandre..

 

Veldig fint at du påpeker dette. Det er noe jeg stadig påminner folk. Prøver som regel å filtrere ut disse. Jeg har også en oppfatning av at kvinner og menn kommer veldig godt overens stort sett, og har ikke sett noe jeg vil beskrive som diskriminering på bakgrunn av kjønn med egne øyne. Men spesielt i tilfellet feminisme er antallet kvinner, og spesielt over gjennomsnittlig intelligente kvinner med en viss status, som virker opptatt av å identifisere seg som dette gjennom sosiale medier, blogger, tradisjonell media o.l veldig høyt. De få gangene de prater om problemer i forhold til likestilling virker det mer som at de ønsker å dominere, eller som nevnt tidligere at den generelle mannen har skylden for feministens mangler, svikt og uoppnådde mål. Det mener jeg er helt urimelig. Slikt prat, spesielt av profilerte og intelligente kvinner som Melinda Gates, kan veldig enkelt bli misoppfattet av den gjennomsnittlige kvinnen. Det er derfor viktig å uttrykke seg presist og saklig.

 

Som du kan se i denne tråden, er det ytterst få som ønsker å beskrive seg selv som feminister og kommer med gode, saklige punkt. Noe vrøl om menstruasjon og fotball VM. Min omgangskrets består av ganske mange fotball-interesserte, og fanatikere som sådan, men samtlige synes de viste guts og lignet mer på "skikkelig" fotball enn det de mannlige superstjernene har demonstrert de siste årene. Jeg foretrekker å vurdere ut fra hva folk sier i egen person, enten person til person, eller gjennom video, og egne erfaringer fra virkeligheten som jeg oppfatter den. Leser man kommentarer på Twitter forstår jeg godt at man kan lese mye rart. Hele Twitter-oppskriften mener jeg personlig er en dårlig idé for annet enn beskjeder fra kjendiser. Skal man komme med samfunnspolitiske ytringer bør man ikke være begrenset til et par setninger og etnuoversiktlig og uformell setting.

 

Denne tråden forsterker inntrykket mitt av at disse menneskene prater vås, og vet det innerst inne. Det er vel derfor de mangler fra tråder som denne. Med mindre diskusjon.no driver kjønnsdiskriminering, såklart. Den får jeg nok høre hvis jeg noen gang nevner dette til en feminist.

 

 

Problemet er patriarkiet og løsningen er å dra menn ned i gjørma. Dette er moderne feminisme i et nøtteskall. Man har tydeligvis gått "tom" for ekte urettferdigheter og man må derfor late som om ulikheter er det samme som urettferdigheter.

 

Nøyaktig. Jeg tror det kanskje er noe av årsaken til at feminismen fikk en liten gjenoppliving for noen år siden. Man innså plutselig at kvinner har de samme mulighetene, i flere tilfeller blir behandlet fordelaktig og generelt har det ganske bra. Men likevel presterer de ikke like godt i de sammenhengene vi måler store deler av vårt samfunn på, spesielt med kapitalistiske styresystem. Som noen andre nevnte, er kvinner viktigst for å beskytte vår biologiske velferd, mens menn er god på de systemene vi har laget for å beskytte og fremme biologien vår.

 

 

 

Vil forøvrig si at kjønnsdiskriminering, eller diskriminering generelt, lever i beste velgående i fattige eller spesielt religiøse land. Det kan selvsagt være en årsak til at en andel av feministene virker så krasse, men med det sagt er vår påvirkning på dette området svært begrenset, og at man må slutte å skade våre egne samfunn på unødvendig vis for å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kvinner virkelig ikke de samme mulighetene som menn? Blir kvinner generelt og/eller systematisk dårlig behandlet i samfunnet? Eksempler? Er det lurt å måle kvinner og menn mot hverandre i arbeidsmarkedet med relativt hensynsløs statistikk?

Selv er jeg kvinne, venstrevridd med noen liberalistiske tanker, og tar avstand fra feminisme (Og for ordens skyld, jeg tar avstand til feminismen som bevegelse, ikke enkeltpersonene som kaller seg feminister)

 

Jeg synes du stiller viktige spørsmål. Nei, jeg mener at det er ikke lurt å måle menn og kvinner opp mot hverandre fordi jeg mener at menn og kvinner er forskjellige, og at det ønskelig, fordi kjønnene utfyller hverandre. Jeg mener kvinner f.eks. er mer følelsesstyrte enn menn, og at menn er mer rasjonelle, vi trenger derfor begge kjønn. Jeg mener arbeidsplasser taper på kvotere inn kjønn, enten den ene veien, velg heller den mest kvalifiserte heller. Jeg hadde blitt fornærmet faktisk om jeg ble kvotert inn, jeg vil velges inn i en jobb fordi jeg anses som den mest perfekte kandidaten for jobben. Og jeg mener vi må erkjenne at noe er kvinner bedre rustet til noen arbeidsoppgaver, mens menn er bedre rustet til andre arbeidsoppgaver i lys av deres biologiske forutsetninger. Jeg mener feminismen slik den eksisterer idag er til skade og gjør både menn og kvinner til tapere. Feminismen forteller kvinner, og menn hva de skal gjøre og setter moralske bånd på individene. Snakker ned kjønnene. Jeg er heller for en bevegelse som snakker opp begge kjønnene. Feminismen er så utbredt i vårt samfunn at mange ikke vet at det faktisk er biologiske forskjell mellom kjønnene utover det åpenbare som utovertiss og innovertiss. At kjønnene er forskjellige betyr ikke at den ene parten er svakere eller sterkere enn den andre som helhet, det betyr bare at det fungerer komplementerende, og ulikt.

 

Litt som i diskusjon, ulike syn er fruktbart for å belyse en saks flere sider og er utviklende for diskusjon, er så mye bedre enn å være i et ekkokammer av det ene synet. Buffy og jeg har for eksempel ulike syn på feminisme (ut ifra jeg har observert), og hun er for meg positiv i diskusjonen fordi jeg setter pris på at hun utfordrer synet mitt enten indirekte eller direkte, og på den måten bidrar til å utvikle mine refleksjoner.

Endret av Røsslyngen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke feministene er ute etter likestilling, de er ute etter å få bedre rettigheter enn menn med likestilling som påskudd. 

 

http://kvinnesak.no/2007/12/nei-til-verneplikt-for-kvinner/

 

Må le når Norsk kvinnesaksforening mener verneplikt for både kvinner og menn er "misforstått likestilling". De ønsker åpenbart bare likestilling på områder der det er en fordel for dem...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke feministene er ute etter likestilling, de er ute etter å få bedre rettigheter enn menn med likestilling som påskudd. 

 

http://kvinnesak.no/2007/12/nei-til-verneplikt-for-kvinner/

 

Må le når Norsk kvinnesaksforening mener verneplikt for både kvinner og menn er "misforstått likestilling". De ønsker åpenbart bare likestilling på områder der det er en fordel for dem...

Det kan være at de ikke helt forstår forskjellene, og så ber de om det de tror må til for å få likestilling.

Noe som nok kan hintes om i et lite utsnitt fra artikkelen over:

 

"NKF anser kvinnelig verneplikt som en total misforståelse av likestillingsbegrepet og likestillingslovas intensjoner."

Dens intensjoner? Er ikke intensjonene at det skal være likestilling, og i så fall må alle underlegges samme krav også?

 

"Likestilling dreier seg først og fremst om at kvinner og menn skal ha de samme menneskerettighetene og grunnleggende frihetene."

Ja, ikke sant? Menn har ikke en eneste rett kvinner ikke har. Derimot har kvinner rettigheter og friheter menn ikke har.

Kvinner har rett på fravær av kjønnslemlestelse. Menn har ikke.

Kvinner har friheten til ikke å få avbrutt livet i forsvar av landet. Menn har ikke.

 

"Kvinner skal verdsettes og tildeles makt og ressurser på linje med menn."

Menn tildeles verken makt eller ressurser. Dette er en total misoppfattelse av menns verden.

 

"Men kvinner og menn behøver ikke å være like eller gjøre de samme tingene for å bli likestilt."

Der er vi enige. Så hva tilbys i menns favør for å veie opp for kjønnslemlestelse og verneplikt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det kan være at de ikke helt forstår forskjellene, og så ber de om det de tror må til for å få likestilling.

Noe som nok kan hintes om i et lite utsnitt fra artikkelen over:

 

"NKF anser kvinnelig verneplikt som en total misforståelse av likestillingsbegrepet og likestillingslovas intensjoner."

Dens intensjoner? Er ikke intensjonene at det skal være likestilling, og i så fall må alle underlegges samme krav også?

 

"Likestilling dreier seg først og fremst om at kvinner og menn skal ha de samme menneskerettighetene og grunnleggende frihetene."

Ja, ikke sant? Menn har ikke en eneste rett kvinner ikke har. Derimot har kvinner rettigheter og friheter menn ikke har.

Kvinner har rett på fravær av kjønnslemlestelse. Menn har ikke.

Kvinner har friheten til ikke å få avbrutt livet i forsvar av landet. Menn har ikke.

 

"Kvinner skal verdsettes og tildeles makt og ressurser på linje med menn."

Menn tildeles verken makt eller ressurser. Dette er en total misoppfattelse av menns verden.

 

"Men kvinner og menn behøver ikke å være like eller gjøre de samme tingene for å bli likestilt."

Der er vi enige. Så hva tilbys i menns favør for å veie opp for kjønnslemlestelse og verneplikt?

Nå skal det nevnes at verneplikten i dag er "lik" for begge kjønn og i praksis frivillig, selv om det selvfølgelig er artig at det var feminister som kjempet mot at også kvinner skulle forventes å "kjempe", utover å gå i tog med plakater :p 

Lenke til kommentar

Nå skal det nevnes at verneplikten i dag er "lik" for begge kjønn og i praksis frivillig, selv om det selvfølgelig er artig at det var feminister som kjempet mot at også kvinner skulle forventes å "kjempe", utover å gå i tog med plakater :p

 

Nei, den er ikke i praksis frivillig. Et par år siden ville jeg ikke inn i militæret, men jeg måtte fordi om. Mange jeg kjenner har vært i samme situasjon.  Hvis de vil ha deg inn på grunn dine kvalifikasjoner eller personlige egenskaper så gir Forsvaret en stor f... i om du har lyst til å avtjene verneplikten eller ikke. 

 

Men, må si at jeg var glad for at jeg måtte inn likevel, for jeg hadde et fint år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...